Γεράσιμος Βασιλάτος: "Κυκλοφοριακό και όχι μόνον..."
Καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες μια επίθεσης από κάθε είδους αυτοκίνητα που κατακλύζουν την μικρή πόλη του Αργοστολιού.
Μια πόλη που σχεδιάστηκε μόλις το 19555 αμέσως μετά τους καταστρεπτικούς σεισμούς του 1953 με στενούς δρόμους, ελάχιστες πλατείες, ελάχιστο πράσινο και σχεδόν ανύπαρκτα πεζοδρόμια.
-Το Αργοστόλι είναι κέντρο διοικητικό, πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό και σαν πρωτεύουσα του Νομού συγκεντρώνει όλες τις υπηρεσίες, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα που καθημερινά κυκλοφορούν, των μονίμων κατοίκων της πόλης, των κατοίκων όλου του νησιού και σχεδόν όλων των τουριστών κατά την τουριστική περίοδο να δημιουργούν τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Αν προσθέσουμε και τα αυτοκίνητα της τροφοδοσίας των καταστημάτων ιδιαίτερα όλες τις πρωινές ώρες, γίνεται αντιληπτό ότι συζητάμε για κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ή πόλη έχει καταντήσει μη φιλική για τους κατοίκους με τάσεις μαρασμού και υποβάθμισης. Πολλές υπηρεσίες μεταφέρονται πια εκτός της πόλης και δημιουργούνται νέα εμπορικά κέντρα. Τα τελευταία χρόνια λόγω των κυκλοφοριακών προβλημάτων, πολλοί έρχονται στο Αργοστόλι μόνο σε περίπτωση μεγάλης ανάγκης.
Για την επίλυση του κυκλοφοριακού έχουν γίνει οι παρακάτω προσπάθειες:
-Η πρώτη σημαντική προσπάθεια έγινε επί δημαρχίας Καλαφάτη με τις μονοδρομήσεις και πεζοδρομήσεις πού έγιναν αποδεκτές από το Γ.Π.Σ. Αργοστολίου, (Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο).
-Η δεύτερη με την επέκταση της πόλης και την διάνοιξη τμήματος του περιφερειακού από την είσοδο της Γεωργικής Σχολής μέχρι ΒΙ.ΠΕ. και από ΒΙ.ΠΕ. μέχρι Φαραώ (δημαρχία Καλαφάτη και Φόρτε) έδωσε μια ανάσα στο τότε κυκλοφοριακό πρόβλημα.
-Η τρίτη ήταν η μελέτη Ματσούκη για το κυκλοφοριακό επί δημαρχίας Βαγγελάτου που αν θυμάμαι καλά δεν εφαρμόστηκε.
Τι χρειάζεται λοιπόν να γίνει:
1)Περιφερειακός.
Διάνοιξη και ολοκλήρωση του περιφερειακού δρόμου από κόμβο Βαλλιανάτο μέχρι ΒΙ.ΠΕ. και από Φαραώ μέχρι Ορφανοτροφείο.
2)Μονοδρομήσεις, Πεζοδρομήσεις.
-Ολοκλήρωση των μονοδρομήσεων και του σχεδιασμού στάθμευσης.
-Στους υπάρχοντες πεζόδρομους να δημιουργηθούν ράμπες πρόσβασης με τους υπάρχοντες αμαξιτούς δρόμους, (λιθόστρωτο και πεζόδρομο Αντιπεριφέρειας), να απαγορευθεί η στάθμευση οχημάτων μπροστά από αυτούς, να τοποθετηθούν ειδικά κολονάκια τα οποία να ανεβοκατεβαίνουν ηλεκτρονικά, για την διέλευση οχημάτων τροφοδοσίας των πυροσβεστικών και των Ασθενοφόρων.
3)Στάθμευση στους δρόμους.
-Άσπρη διαγράμμιση σε όλους τους δρόμους από 6,00μ. πλάτος και άνω που θα καθορίζουν τις δωρεάν θέσεις στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους. Οι μόνιμοι κάτοικοι έχουν δωρεάν χώρο στάθμευσης στον δρόμο που είναι η μόνιμη κατοικία τους.
-Μπλε διαγράμμιση σε αρκετούς δρόμους όπου είναι εφικτό, με την τοποθέτηση και λειτουργία παρκόμετρων για την στάθμευση των πάσης φύσεως επισκεπτών. (Υπάρχουν παρκόμετρα που γράφεις στο εισιτήριο τον αριθμό πινακίδας σου, την ώρα άφιξης και εκτιμώμενο χρόνο στάθμευσης).
-Πρέπει να απαγορευτεί η τοποθέτηση ποδηλάτων, κλπ. άχρηστων αντικειμένων μπροστά από τα καταστήματα.
-Να μελετηθεί η εναλλάξ στάθμευση στους δρόμους ανάλογα με τους μονούς ή ζυγούς μήνες.
-Κακώς υπάρχουν χώροι στάθμευσης για καταστήματα ειδικών χρήσεων, (ιατρεία, φαρμακεία), ή αποκλειστικά για τους δικαστικούς υπαλλήλους, όταν δυτικά του δικαστηρίου υπάρχει αντίστοιχος χώρος (εσοχή) για τρεις-τέσσερις θέσεις και από κεί να γίνεται η προσαγωγή των κρατουμένων όπως συνηθιζόταν και παλιά.
4)Χώροι στάθμευσης φυλασσόμενοι και επι πληρωμή με αυτόματο σύστημα.
Κατάλληλη διαμόρφωση και διαγράμμιση και δημιουργία κατάλληλου λογισμικού που θα ενημερώνουν τους ενδιαφερόμενους για τους δημοτικούς χώρους στάθμευσης, που θα είναι επι πληρωμή και “φυλασσόμενοι“.
Ενδεικτικά αναφέρω τους παρακάτω χώρους:
-Κλειστό αθλητικό κέντρο Αντώνης Τρίτσης.
-Προπύλαια σταδίου“Ανδρέας Βεργωτής”.
-Λυκιαρδοπουλάτα-ΚΤΕΛ
-Λιμεναρχείο Αργοστολίου, εντός και εκτός, (λειτουργεί μόνο το εκτός Λιμεναρχείου).
-Δίπλα στον ΝΟΑ, (λειτουργεί ήδη).
-Ναυτική Ακαδημία την περίοδο που είναι δεν λειτουργεί, ο τεράστιος χώρος μπορεί να εκμεταλλευτεί ως δημοτικός χώρος στάθμευσης.
-Άλσος Ριζοσπαστών και Ξενία.
-Ο χώρος του παλαιού παιδικού νοσοκομείου, που είναι εστία μόλυνσης από τα σκουπίδια και τμήμα του μπορεί να κατεδαφιστεί.
-Το μεταλλικό ΤΩΛΛ σε κοντινή απόσταση από το παλαιό παιδικό νοσοκομείο.
Ενδεχομένως υπάρχουν και άλλοι χώροι που μπορούν να διαμορφωθούν και λειτουργήσουν για στάθμευση αυτοκινήτων.
5)Τροφοδοσία των καταστημάτων.
Η τροφοδοσία των καταστημάτων πρέπει να γίνεται τις πρωινές ώρες και μέχρι τις 8,00, όπως συνηθίζεται σε τόσες άλλες πόλεις. Είναι αδιανόητο π.χ. τις 12,00 το μεσημέρι να μπλοκάρονται οι δρόμοι από τα πάσης φύσεως φορτηγά διανομής.
6)Κόμβοι.
Στους κόμβους έχει προτεραιότητα όποιος κινείται στον κόμβο, που σημαίνει ότι ο εισερχόμενος στον κόμβο δίνει προτεραιότητα.
Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μείωση της ταχύτητας των αυτοκινήτων, αλλά και γρήγορη διευθέτηση της κίνησης.
-Ολοκλήρωση του τελευταίου κυκλικού κόμβου στην θέση Κοκκολάτα και εφαρμογή της προτεραιότητας σε Ολους τους κόμβους. Ο μεσαίος κόμβος στον δρόμο της Κρανιάς έγινε για μείωση της ταχύτητας!!!!!!!!!!.
-Δημιουργία νέων κόμβων, πριν το Κλειστό, στο ΚΤΕΛ, στην Γεωργική Σχολή, στην διασταύρωση Σουηδίας και Βεργωτή, στον περιφερειακό με Λάσση και Σπήλια, στην διασταύρωση Χαροκόπου και Λάσσης, στην διασταύρωση Χαροκόπου κοντά στο ΞΕΝΙΑ και με την απαραίτητη σηματοδότηση.
7)Χώρος Ριζοσπαστών Διευθέτηση του χώρου, εφαρμογή της υπάρχουσας μελέτης και του χωροταξικού.
8)Πεζοδρόμια.
Η καλή λειτουργία του κυκλοφοριακού προϋποθέτει την αντίστοιχη
καλή λειτουργία των πεζοδρομίων.
-Σε πολλά σημεία τα αυτοκίνητα ανεβαίνουν στα πεζοδρόμια, ή παρκάρουν στις γωνίες των δρόμων δυσκολεύοντας την κίνηση.
-Ανακατασκευή όλων των ρείθρων που είναι κατεστραμμένα.
-Πλακόστρωση των πεζοδρομίων και αντικατάσταση όλων των κατεστραμμένων πλακοστρώσεων για την άνετη κυκλοφορία των πεζών. -Επανέλεγχος σε ποια πεζοδρόμια μπορούν να υπάρχουν δέντρα η πικροδάφνες. Σε πολλά σημεία η πλακόστρωση έχει υπερυψωθεί από τις ρίζες των δένδρων και είναι κίνδυνος για τους πεζούς.
–Καθορισμός του υλικού και τύπου πλακόστρωσης των πεζοδρομίων, (π.χ. πλάκες 50*50, λείες η γραμμωτές) και εφαρμογή του μέτρου αυτού σε όλα τα πεζοδρόμια. Τώρα ο κάθε ιδιοκτήτης τοποθετεί ότι υλικό θέλει και είναι αντιαισθητικό.
-Διευθέτηση όλων των ραμπών για ΑΜΕΑ που οι περισσότερες είναι παγίδες για τους πεζούς, ιδιαίτερα το βράδυ με τον κακό φωτισμό. Οι ράμπες πρέπει να έχουν ειδική σήμανση και κατασκευασμένες από διαφορετικές πλάκες. Χρειάζεται και διαγράμμιση στους δρόμους για τους πεζούς.
-Επανέλεγχος των τμημάτων των πεζοδρομίων που καταλαμβάνουν οι επαγγελματίες, καθορισμός ελαχίστου πλάτους για την κυκλοφορία των πεζών και ο διάδρομος αυτός να είναι καθαρός και να μην περιορίζεται από τυχόν ζαρντινιέρες κλπ. “καλλιτεχνικά στοιχεία”
9)Διαπλατύνσεις οδών
-Ορισμένες οδούς δεν έχουν σταθερό πλάτος από πεζοδρόμιο σε πεζοδρόμιο, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόβλημα στο παρκάρισμα αλλά και στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων.
(Π.χ.. η οδός Μομφεράτου). Σε ένα τμήμα της τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και από τις δύο μεριές δημιουργούν πρόβλημα στην διπλή κυκλοφορία των αυτοκινήτων.
10)Επαναλειτουργία των:
-Δημοτικής Αστυνομίας,
-Δημοτικής Αστικής Συγκοινωνίας
-Των παρκόμετρων
Που είναι απαραίτητα για την εφαρμογή και την εύρυθμη λειτουργία των παραπάνω προτάσεων.
11)Αργοστόλι Αεροδρόμιο.
Η υπάρχουσα οδική αρτηρία, που διασχίζει το Αργοστόλι και την τουριστική περιοχή της Λάσσης για να φθάσει κανείς στο Αεροδρόμιο δεν εξυπηρετεί αλλά και δεν ενδείκνυται. Χρειάζεται νέα χάραξη οδού ταχείας κυκλοφορίας που θα συνδέσει το Αργοστόλι αλλά και όλη την Κεφαλλονιά με το αεροδρόμιο.
Με εκτίμηση
Βασιλάτος Γεράσιμος