Άποψη : New Deal στα φωτοβολταϊκά επί εδάφους . Βράχος τα ΦΒ στέγης!
Από τον Κωνσταντίνο Πρέντζα Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου 4203/2013 που αφορά το μέλλον των ανανεώσιμων πηγών ενεργείας και την εισαγωγή της «Αυτοπαραγωγής» ή αλλιώς net-metering, εντός του 1ου τριμήνου του 2014 θα έχουν ρυθμιστεί και ψηφιστεί οι λεπτομέρειες που αφορούν
α) Το αναμενόμενο newdeal στην τιμή πώλησης των ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ φωτοβολταϊκών , εφόσον ως γνωστόν για τα φωτοβολταϊκά επί εδάφους που θα εγκατασταθούν εφεξής ήδη από τον προηγούμενο χρόνο η τιμή πώλησης της παραγόμενης κιλοβατώρας έχει πέσει στα 10-11 λεπτά!!
β) Το νέο νομοσχέδιο για το ενεργειακό μίγμα όπου θα υπάρχει ειδική ρύθμιση ( σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του Υπουργείου στην αντιπροσωπεία του συνδέσμου εγκαταστατών φωτοβολταϊκών «Ήλιος») για την καλύτερη δυνατή εφαρμογή του net-metering έτσι ώστε και για τους καταναλωτές να είναι ελκυστικό, και τον ειδικό λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ να μην επιβαρύνει, και να δώσει τη δυνατότητα στον κάθε έναν μας να παράγει το ρεύμα που καταναλώνει ( οικιακά και επαγγελματικά τιμολόγια)
Πριν συνεχίσουμε για τα δύο ως άνω πολύ σημαντικά ζητήματα, με χαρά παραθέτω την παράγραφο 6 στο άρθρο 29 του νόμου 4172/2014 ( νόμος για τον φόρο ακινήτων) με την οποία προβλέπεται η απαλλαγή από τον φόρο των κερδών από φωτοβολταϊκά μέχρι 10kw.
Αναλυτικά η νέα παράγραφος έχει ως εξής :
6. Τα κέρδη των φυσικών προσώπων και των ατομικών επιχειρήσεων που εμπίπτουν στην έννοια των πολύ μικρών επιχειρήσεων, όπως ορίζονται στη Σύσταση 2003/361/ΕΚ της Επιτροπής της 6ης Μαΐου 2003, από τη διάθεση παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας προς την εταιρεία «Δ.Ε.Η. Α.Ε». ή άλλο προμηθευτή, μετά από την ένταξη τους στο «Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων μέχρι δέκα (10) kw», κατόπιν απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, η οποία εκδίδεται σύμφωνα με την παράγραφο 3 του Άρθρου 14 του ν. 3468/2006 (Α΄ 8), απαλλάσσονται του φόρου.»
Επίσης προστίθεται νέα παράγραφος 5 στο άρθρο 58 :
5. Τα κέρδη των επιχειρήσεων των περιπτώσεων α’ , β’ , δ’ , ε’ και στ’ του άρθρου 45, εφόσον αυτές εμπίπτουν στην έννοια των πολύ μικρών επιχειρήσεων, όπως ορίζονται στη Σύσταση 2003/361/ΕΚ της Επιτροπής της 6ης Μαΐου 2003, από τη διάθεση παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας προς την εταιρεία «Δ.Ε.Η. Α.Ε». ή άλλο προμηθευτή, μετά από την ένταξή τους στο «Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων μέχρι δέκα (10) kw», κατόπιν απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, η οποία εκδίδεται σύμφωνα με την παράγραφο 3 του Άρθρου 14 του ν. 3468/2006 (Α’ 8), απαλλάσσονται του φόρου. Η εν λόγω απαλλαγή χορηγείται με την προϋπόθεση ότι τα κέρδη εμφανίζονται σε ειδικό λογαριασμό με την ονομασία «Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων μέχρι δέκα (10) kw». Σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησης τους, φορολογούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος κώδικα κατά το χρόνο διανομής ή κεφαλαιοποίησης τους αντίστοιχα.
Αν μη τι άλλο , όλα όσα λέω εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια και αφορούν τις εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών σε στέγες μέσω του ειδικού προγράμματος επιβεβαιώνονται ΚΑΙ στα νέα νομοσχέδια.
Για όλους όσους διέσπειραν το φόβο σε αυτούς που επένδυσαν στα φωτοβολταϊκά στέγης και ακούω συνεχώς την ίδια ερώτηση τόσο καιρό, για όσους ισχυρίζονταν ότι οι τιμές θα «κουρευτούν σίγουρα», για όσους περίμεναν κούρεμα τιμών για να ρίξουν τη λάσπη τους, η απάντηση που μπορώ να δώσω είναι πως, εάν μελετήσεις ως σωστός επαγγελματίας τους νόμους και τις συμβάσεις που υπεγράφησαν, ελέγξεις τι έχει γίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, παρακολουθείς τις εξελίξεις και συμμετέχεις σε αυτές εάν έχεις ως πρώτο σου μέλημα το όφελος των ανθρώπων που σε εμπιστεύτηκαν ή θα σε εμπιστευτούν, τότε το μόνο που πρέπει να προσμένεις είναι ο ακριβής χρόνος που θα σε δικαιώσει έναντι επικριτών και κακεντρεχειών!! Αυτά.
Με την ίδια ακριβώς λογική συμβούλεψα πελάτες μου αγρότες να μην επενδύσουν σε φωτοβολταϊκά των 100 KWp σε χωράφια εάν δεν διαθέτουν το 80% της συνολικής επένδυσης, με την ίδια λογική δημοσιοποίησα τις σκέψεις μου αυτές στο διαδίκτυο διότι ως επαγγελματίας μηχανικός ήξερα καλύτερα. Και εδώ δικαιώθηκα , αλλά δεν χαίρομαι για όσους έμπλεξαν.
α) Newdeal στα 100άρια φωτοβολταϊκά στα χωράφια
Στη «Διαύγεια» αναρτά μέσα στα αμέσως επόμενα 24ωρα το ΥΠΕΚΑ, το νομοσχέδιο για το «New Deal», το κούρεμα δηλαδή που θα υποστούν από το 2014 όλοι όσοι επένδυσαν σε φωτοβολταικά πάρκα, με αντάλλαγμα τραπεζικές και άλλες διευκολύνσεις, μέσω του οποίου η κυβέρνηση επιδιώκει να αποφύγει το αγκάθι μιας νέας μεγάλης αύξησης του ΕΤΜΕΑΡ που θα επιβαρύνει εκατομμύρια καταναλωτές.
Ο χρόνος για να αυξηθεί ή για να παγώσει το ΕΤΜΕΑΡ μετρά αντίστροφα, καθώς την Πέμπτη συγκαλείται η ολομέλεια της ΡΑΕ για να αποφανθεί πόσο αυτό πρέπει να αναπροσαρμοσθεί προκειμένου να επιτευχθεί η μνημονιακή υποχρέωση για μηδενισμό του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ ως το τέλος του 2014.
Δεδομένου ότι η οικονομική αλλά και πολιτική κατάσταση δεν επιτρέπει νέες επιβαρύνσεις, είναι πολύ πιθανό το ΕΤΜΕΑΡ να παγώσει, αλλά για να συμβεί αυτό, θα πρέπει η ΡΑΕ να έχει ενημερωθεί για τα επιπλέον μέτρα που σχεδιάζει να πάρει η πολιτεία, προκειμένου να μηδενισθεί το αυξανόμενο έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ.
Το μοναδικό αποτελεσματικό μέτρο που μπορεί να πάρει η κυβέρνηση ακούει στο όνομα «New Deal», γι’ αυτό και το πιθανότερο είναι πως το σχετικό νομοσχέδιο θα δοθεί για δημόσια διαβούλευση σήμερα ή και αύριο, και εν πάσει περιπτώσι πριν την κρίσιμη συνεδρίαση της Αρχής.
Ταυτόχρονα, το ΥΠΕΚΑ, θα ενημερώσει τη ΡΑΕ ότι η τρόικα βρίσκεται πολύ κοντά στο να αποδεχθεί το αίτημα που έχει υποβάλει η ελληνική κυβέρνηση να δοθεί νέα παράταση τουλάχιστον έξι μηνών (μέχρι τον Ιούνιο του 2015), ώστε να επιτευχθεί η μνημονιακή υποχρέωση πλήρους εξάλειψης του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ.
Είναι σε κάθε περίπτωση σαφές ότι οι αποφάσεις της κυβέρνησης θα ληφθούν με πολιτικά και όχι με τεχνικά κριτήρια, αφού διαφορετικά το ΕΤΜΕΑΡ θα έπρεπε να εκτιναχτεί κατά 97%.
- Τι προβλέπει
- Τι θα συμβεί χωρίς το κούρεμα
Στο νομοσχέδιο του "New Deal" θα προβλέπεται διαφορετικό ποσοστό μείωσης των εγγυημένων τιμών, ανάλογα με το χρόνο που έγινε η εγκατάσταση και την απόδοση που έχει ο κάθε επενδυτής. Διαφορετικό επίσης θα είναι το κούρεμα για όσους επιδοτήθηκαν από τον Αναπτυξιακό Νόμο, και διαφορετικό για τα φωτοβολταικά που έγιναν όταν το κόστος των πάνελ ήταν υψηλό.
Στο τραπέζι παραμένει το βασικό σενάριο που μιλούσε για κούρεμα 40%- 45% μεσοσταθμικά , και από εκεί και πέρα το ΥΠΕΚΑ σε συνεννόηση με την τεχνική ομάδα της Κομισιόν έχει διαμορφώσει κάποιες παραλλαγές του, με διαφορετικά ποσοστά.
Σε κάθε περίπτωση, εκείνο που φαίνεται να έχει «κλειδώσει», είναι η διαβεβαίωση από τις τράπεζες ότι δέχονται να παρατείνουν τις δανειακές συμβάσεις των πελατών τους κατά δύο τουλάχιστον χρόνια. Αν δηλαδή κάποιος παραγωγός έχει συνάψει σύμβαση 8 ετών, τότε η διάρκειά της θα αυξηθεί στα 10 χρόνια, κ.ο.κ.
Επίσης, στα ανταλλάγματα, έχει αποφασισθεί ότι όσων παραγωγών «κουρευτούν» τελικά οι ταρίφες, θα τους παραταθεί η σύμβαση με τον ΛΑΓΗΕ κατά 5 με 7 χρόνια.
Με καθαρά τεχνικά κριτήρια, ο μοναδικός τρόπος για να επιτευχθεί η μνημονιακή υποχρέωση για μηδενισμό του ελλείμματος των ΑΠΕ, είναι να διπλασιασθεί το ΕΤΜΕΑΡ. Εκτιμήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας μιλούν για ανάγκη εκτίναξης του ΕΤΜΕΑΡ κατά 97%, από τα 14,6 ευρώ οι χίλιες κιλοβατώρες στα 29,5 ευρώ.
Αλλά κάτι τέτοιο, εκτός της τεράστιας επιβάρυνσης που θα προκύψει για τους καταναλωτές, θα έχει και σαν αποτέλεσμα να εκτιναχθούν ακόμη πιο ψηλά οι απλήρωτοι λογαριασμοί στη ΔΕΗ που σήμερα φτάνουν στα 1,2 δισ. ευρώ.
β) ΚΥΑ για το net-metering
Παρά το γεγονός ότι ψηφίστηκε η αυτοπαραγωγή με νόμο, πρέπει να ρυθμιστούν κάποιες λεπτομέρειες τεχνικές για την απρόσκοπτη εφαρμογή του συστήματος, να βγουν σχετικές εγκύκλιοι προς τον ΔΕΔΔΗΕ κάθε τόπου και βεβαίως να ενημερωθούν σωστά οι αρμόδιοι Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί για την εφαρμογή του ( τεχνικά και νομικά).
Ως μέλος της συντονιστικής ομάδας του συνδέσμου εγκαταστατών φωτοβολταϊκών «Ήλιος», σας παραθέτω τις προτάσεις για τροποποιήσεις στην παρ.2 του άρθρου 6 του ν.4023/2013, τις οποίες ο Υφυπουργός κος Παπαγεωργίου δεσμεύτηκε να υλοποιήσει ως επί τω πλείστον:
- Ειδικά για τους καταναλωτές που οι εγκαταστάσεις τους συνδέονται στη χαμηλή τάση και έχουν τη νόμιμη χρήση του χώρου εγκατάστασης, ο ενεργειακός συμψηφισμός γίνεται σε ετήσια βάση ( αντί σε κάθε κύκλο καταμέτρησης που αναφέρεται σήμερα ) ανεξαρτήτως ισχύος του σταθμού και δεν υπόκεινται στον περιορισμό της απορροφώμενης ισχύος του πιο πάνω εδαφίου.
- Για τον υπολογισμό όλων των χρεώσεων που βαρύνουν τον αυτοπαραγωγό, συμπεριλαμβανομένων τυχόν φόρων και τελών, ως συνολική κατανάλωση λαμβάνεται το αποτέλεσμα του ενεργειακού συμψηφισμού.
- Το πλεόνασμα ενέργειας που προκύπτει από τον ενεργειακό συμψηφισμό διοχετεύεται στο δίκτυο χωρίς καμμία υποχρέωση για αποζημίωση στον αυτοπαραγωγό αλλά υπερ των δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.
Κωνσταντίνος Πρέντζας
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Τ.Ε.