Αντώνης Κατσιγιάννης: Ξαφνικός θάνατος για την εκτός σχεδίου δόμηση
Του Αντώνη Κατσιγιάννη
Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός ΕΜΠ
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Στις 28 Αυγούστου 2020, τερματίζεται η δημόσια διαβούλευση, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας».
Στο Κεφάλαιο Γ και στο άρθρο 26, δηλώνεται ότι «σκοπός των διατάξεων είναι ο σταδιακός περιορισμός της δόμησης, σε περιοχές όπου δεν υπάρχει καμιάς μορφής σχεδιασμός.»
Δυστυχώς όμως για την ελληνική κοινωνία, τον ιδιοκτήτη, τον αυτοαπασχολούμενο, τον μηχανικό, το συμβολαιογράφο, τον νομικό που ασχολείται με το εμπράγματο δίκαιο, τον κτηματομεσίτη, τον οικοδόμο και πολλούς άλλους, αυτό που αναγράφει το άρθρο 26, δεν είναι αληθές.
Με αυτό το σχέδιο νόμου δεν επιχειρείται ο σταδιακός περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, αντίθετα, με την ψήφιση του νομοσχεδίου, εάν παραμείνει ως έχει, θα τερματιστεί την ίδια μέρα η εκτός σχεδίου δόμηση. Η δε κοινωνική, επαγγελματική και ανθρωπιστική καταστροφή που θα επακολουθήσει, εκτιμώ, ότι δεν θα έχει προηγούμενο.
Ένα έμπειρο και τεχνικά καταρτισμένο «μάτι», σίγουρα θα προσέξει ότι στις παραγράφους (1) και (3) του άρθρου 27 του νομοσχεδίου, προκειμένου να επιτρέπεται ή όχι, η δόμηση, θα πρέπει όπως ρητά αναγράφεται να « έχουν καθορισθεί χρήσεις γης από εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου».
Ποια είναι όμως τα εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου; Υπάρχουν, έτσι ώστε να μπορεί να δομηθεί ένα ακίνητο;
Τα εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου, είναι τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχεδία και τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 2 του νόμου 4447/2016, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με την παρ.1 του άρθρου 99 του νόμου4685/2020
Τα παραπάνω «εργαλεία», δεν υφίστανται πουθενά και σε κανένα ΟΤΑ στην πατρίδα μας. Συνεπώς, όπως είναι διατυπωμένο το άρθρο 27 του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ, εξαιτίας της ανυπαρξίας αυτών των εργαλείων, αυτομάτως με την ψήφιση του νομοσχεδίου καταργείται και η εκτός σχεδίου δόμηση.
Ας δούμε, όμως την πραγματικότητα στην πατρίδα μας. Η εκτός σχεδίου δόμηση, είναι εξαιρετικά αυστηρή. Για να οικοδομηθεί ένα ακίνητο, πρέπει:
- Να πληροί τις προϋποθέσεις της αρτιότητας και της οικοδομησιμότητας που ο νόμος ορίζει.
- Να έχει την έγκριση της οικείας Δ/νσης Δασών ότι δεν είναι δάσος ούτε δασική έκταση.
- Να μην βρίσκεται εντός αρχαιολογικού χώρου.
- Σε περίπτωση παραλιακού ακινήτου, να είναι χαραγμένος ο αιγιαλός και η παραλία.
- Δεν επιτρέπεται η δόμηση, πλησίον των γραμμών πλημμύρας ενός ρέματος.
- Η πατρίδα μας, βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο σε χαρακτηρισμένες περιοχές Natura, από πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Το κτήριο τοποθετείται σε προκαθορισμένες αποστάσεις από τις επαρχιακές και εθνικές οδούς
Και φυσικά υπάρχουν πολλά ακόμη ‘’πρέπει’’ που πρέπει να έχει ένα ακίνητο στην εκτός σχεδίου περιοχή για να οικοδομηθεί.
Κοντολογίς, επειδή δεν τεκμηριώνεται από πουθενά η φερόμενη ως άναρχη δόμηση εκτός σχεδίου και επειδή η πατρίδα μας είναι ήδη εξαιρετικά φιλική προς το περιβάλλον, (βλέπε έκταση περιοχών Natura), εκτιμώ ότι έστω και την ύστατη αυτή στιγμή το σχέδιο νόμου αυτό, σε ότι έχει να κάνει με την εκτός σχεδίου δόμηση, καλό θα ήταν να αποσυρθεί και να εξεταστεί εκ νέου. Δεν έχει αποδειχτεί άλλωστε ότι έχει εξαντληθεί η φέρουσα ικανότητα της πατρίδας μας, στην εκτός σχεδίου περιοχή.
Οι δυσμενείς οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες θα είναι μεγάλες και κλείνοντας, πραγματικά είναι οξύμωρο, σε μία ευρωπαϊκή χώρα, δηλαδή μια χώρα δικαίου, όπως η πατρίδα μας, να υπάρχει σε νομοσχέδιο στο στάδιο της διαβούλευσης, απαίτηση προκειμένου να επιτρέπεται η δόμηση, πολεοδομικών εργαλείων σχεδιασμού πρώτου επιπέδου που ακόμα δεν υφίστανται!!!
-Είναι ποτέ εφικτό να προοδεύσουμε, βάζοντας το κάρο μπροστά από το άλογο;