Φώτης Αυγουστάτος: "Η ελαστικότητα της ηθικής..."
Είτε κλεισμένοι μέσα , είτε όχι , είτε αναζητώντας θέματα , είτε αυτά προκύπτοντας ,βρισκόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με ζητήματα και διλλήματα που σηκώνουν μεγάλη συζήτηση
Είναι προβλήματα όπου δοκιμάζεται η κρίση μας ,η λογική μας, η ηθική μας.
Αλήθεια έχουμε καταλήξει τι είναι ηθικό, τι είναι σωστό και τι λάθος, τι είναι λογικό ή παράλογο, τι πρέπει ή δεν πρέπει;
Ξέρουμε κι αν ναι ποιος μας το είπε;
Θα σας θέσω μερικά επίκαιρα ερωτηματα για να διαπιστώσετε μέσα από τις δικές σας σκέψεις και απόψεις πόσο ελαστικότητα έχει τελικά αυτό που όλοι λέμε , το σωστό.
Θα θελα λοιπόν να απαντήσουμε στα παρακάτω ερωτηματα :
Μπορεί να έχει ένας παιδεραστής άλλοθι αθωότητας κι αν ναι πώς κρίνουμε την συνήθη τιμωρία παιδεραστων εντός των φυλακών από άλλους εγκληματίες βαρυποινίτες,καταδικασμένους για επίσης
σοβαρότατα αδικήματα ;
Ένας καταδικασμένος τρομοκράτης που έχει αφαιρέσει ανθρώπινες ζωές και αθωων ανθρώπων έχει δικαίωμα να ζητά παροχές κι αν κάποιος νόμος του το παρέχει το δικαίωμα,ποιος και γιατί τού το στερεί;
Ένας νέος υγιής άνθρωπος είναι ηθικό και νόμιμο να “εκβιάζεται” να εμβολιαστεί για κάτι από το οποίο έχει μηδαμινή πιθανότητα να πεθάνει, όταν έχουν ήδη εμβολιαστεί αυτοί που πρέπει ή θέλουν;
Ένας αρνητής των εμβολίων που πληρώνει τις ασφαλιστικές του υποχρεώσεις έχει δικαίωμα ιατρικής υποστήριξης αν νοσήσει σοβαρά ή όχι;
Ποιος θα το κρίνει αυτό;
Είναι ηθικό ή σωστό να διασωληνώνονται σε ΜΕΘ περιπτωσεις που Ιατρικα γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει πιθανότητα ή προσδόκιμο επιβίωσης απλά για να το κάνουμε , στερώντας όμως ίσως την ίδια ώρα τη δυνατότητα επιβίωσης μιας καλύτερης περίπτωσης;
Ποιος θα βάλει τη ζωή στη ζυγαριά;
Πόσο ηθικό και δίκαιο είναι μεγαλέμποροι ναρκωτικών με παράλληλα μεγαλες επιχειρηματικές δραστηριοτητες από τις οποίες ζουν χιλιάδες οικογένειες να φυλακίζονται αφήνοντας στο δρόμο ή χωρίς δουλειά όλες αυτές τις οικογένειες;
Ή μήπως όχι;
Τους ναρκομανεις ποιος και πώς τους προστατεύει;
Είναι σωστό να κατακρίνουμε εξωσυζυγικές ή ομοφυλοφιλικές σχέσεις όταν σε κάποια σημεία του πλανήτη είναι νομοθετικά θεσμοθετημένες η πολυγαμία και η ομοφυλοφιλια ; Ποιος νομοθέτης και με τι κριτήρια αποφασίζει σε κάθε περίπτωση; Κι εμείς με τι αντίστοιχα κριτήρια λειτουργούμε;
Πριν απαντήσετε στα παραπάνω ερωτηματα είμαι σίγουρος ότι οι απόψεις είναι πολλές και διάφορες , με ή χωρίς επιχειρήματα και σίγουρα δεν μπορώ να σας πω κι εγώ το σωστό ή το λάθος
Ο Αριστοτελης έλεγε ότι η ηθική έχει τις ρίζες της στις συνήθειες.
Με άλλα λόγια στο τρόπο , στα βιώματα , στις εμπειρίες, στο χρόνο και στον τόπο που ο καθένας ζει και μεγαλώνει.
Γι αυτό και οι απόψεις περι ηθικής, σωστού και λάθους αποκλίνουν μεταξύ των ανθρώπων.
Όσο κι αν νομοθέτες επιχείρησαν σωστά η λάθος να ορίσουν, πάντα υπάρχουν ρήγματα και κενά που σηκώνουν κουβέντα και ενστάσεις.
Για μένα προσωπικά, αν σας ενδιαφέρει, ηθικό και σωστό είναι οτιδήποτε μας κάνει εμάς και τους διπλανούς μας χαρούμενους κι ευτυχισμένους ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ταυτόχρονα να βλάπτει και να ζημιώνει κάποιους άλλους.
Αυτά.
Φώτης Αυγουστατος
Μαιευτηρας Γυναικολογος.