Κουρής στον COSMOS 96,5: “Το έργο του δρόμου Καραβόμυλος – Αγία Ευφημία πρέπει να «ωριμάσει» εκ νέου” – Tι αναφέρει για τον δρόμο του αεροδρομίου
Στον ραδιοφωνικό σταθμό COSMOS 96,5 στην εκπομπή «Στα Υπόγεια είναι η θέα» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Αλοίζο και Σπυριδούλα Αναλυτή, φιλοξενήθηκε ο Αντιπεριφερειάρχης Κεφαλονιάς και Ιθάκης Σωτήρης Κουρής, ο οποίος αναφέρθηκε:
Στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιο το οποίο χαρακτήρισε ως πολύ σημαντικό και στα όσα επιμελήθηκε επισκεπτόμενος την Κέρκυρα σε σχέση με την διαχείριση των έργων στην Κεφαλονιά κλπ.
« Είμαστε 2 μήνες Περιφερειακή Αρχή , διαχειριζόμαστε θέματα ουσίας , μεγάλα έργα, μεγάλες μελέτες κλπ, που έχουν σχέση με την Κεφαλονιά και την Ιθάκη, και προσπαθούμε να υλοποιήσουμε έργα τα οποία παραλάβαμε. Εμείς δεν είμαστε μηδενιστές, είμαστε συνεχιστές στην μεγάλη προσπάθεια που γίνεται στην τοπική κοινωνία για να κάνει έργα στους πολίτες και αυτό είναι το βασικό. Θα συνεχίσουμε τα 6 έργα που βρήκαμε, τα 2 ήταν απλήρωτα και οι εργολάβοι είχανε σταματήσει και μέσα από το Περιφερειακό Ταμείο θα τα δούμε για να αρχίσουμε να πληρώνουμε και τα υπόλοιπα θα τα συνεχίσουμε με όλη την ζέση που έχουμε και θα δώσουμε έργα στους πολίτες».
Στον σχεδιασμό του νέου προγράμματος για την Περιφερειακή Ενότητα Κεφαλονιάς και Ιθάκης: « Δημιουργούμε τις καινούργιες καταστάσεις για να προχωρήσουμε στο πρόγραμμα μας, που είναι πολύπλευρο. Οδική ασφάλεια, διαχείριση των υδάτων (έκανε αναλυτική αναφορά) , στήριξη των Δήμων με αυτοπρόσωπη παρουσία του ίδιου στα Δημοτικά Συμβούλια, Παιδεία (ανέλυσε σχετικά, με ιδιαίτερη αναφορά στα Δημόσια ΙΕΚ και στις Σχολές ηλεκτρολόγων στο Ληξούρι, Τμήμα Τυροκόμων, ξεναγών, συντηρητές αρχαιοτήτων, στήριξη εργαστηρίου Ιακωβατείου Σχολής με 15 χιλιάδες ευρώ ) Πολιτισμός (πέρασαν ήδη στο Περιφερειακό Συμβούλιο οι χρηματοδοτήσεις των πολιτιστικών σωματείων), Υγεία ( στήριξη στο Μαντζαβινάτειο Νοσοκομείο για την απορρόφηση της δωρεάς της Περιφέρεια Αττικής από το 2014 και των άλλων δομών υγείας), Πρωτογενής Τομέας σε συνεργασία και με τους Δήμους όσον αφορά την αγροτική οδοποιία, στήριξη του Ιονίου Πανεπιστημίου».
Στις προοπτικές ανοίγματος σχολής στο Ληξούρι: « Το Υπουργείο δεν είναι εύκολο να δημιουργήσει καινούργιες σχολές , ήδη έχει δημιουργήσει το Σεισμολογικό Ινστιτούτο το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, και για το μεταπτυχιακό φοιτητών που θέλουν να ασχοληθούν με αυτό το αντικείμενο και εμείς θα το στηρίξουμε. Εμείς όμως μπορούμε να στηρίξουμε ένα η δύο δημόσια ΙΕΚ στο Ληξούρι , έχουμε κάνει ήδη συζητήσεις για 1 τμήμα Αρχαιολογίας και 1 τμήμα Ηλεκτρολόγων. Δίνουμε προτεραιότητα στην Παλλική, γιατί είναι ένας Δήμος που έχει ξαναξεκινήσει από την αρχή και ένας Δήμος που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να προχωρήσει ορισμένα θέματα και τον στηρίζουμε, ένας Δήμος που έχει πληγεί από 2 μεγάλες καταστροφές , τους σεισμούς του 2014 και τον «Ιανό». Τα χρήματα του «Ιανού» έχουν χαθεί από την Περιφέρεια με την συναίνεση την π. Περιφερειακής Αρχής και της Κυβέρνησης γιατί έχουν πάει στους Δήμους και εάν δεν προχωρήσουν τιε μελέτες και τα έργα θα χαθούν και από εκεί( 7εκατ. για μελέτες και 16 για την εκτέλεση έργων, ήτοι 23 εκατομ) - έκανε και αναλυτική αναφορά στο θέμα των εργατικών κατοικιών στο Ληξούρι, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να δοθούν ριζικές λύσεις. Για την αποκατάσταση της Άσσου έχω πιέσει τον μελετητή να παραδοθεί η μελέτη μέχρι το Πάσχα ( ενημέρωσε σχετικά για τον χρόνο προκήρυξης των μελετών κοντά 4 χρόνια μετά τον «Ιανό», αφήνοντας αιχμές για την ολιγωρία της προηγούμενης Περιφερειακής Αρχής)».
Στον δρόμο Αεροδρόμιο- Κρανιά: «Υπογράφοντας ο Περιφερειάρχης το νέο ΕΣΠΑ , μετέφερε τα 8μιση εκατομμύρια που χάσαμε ως έργο γέφυρα. Από το παλιό ΕΣΠΑ που χρηματοδότησε προς τιμήν του το 2017 ο Θόδωρος Γαλιατσάτος , προκήρυξε την μελέτη ο κ. Τραυλός το 2021 και μέχρι το 2023 που παραλάβαμε εμείς , είχε 12.000 ευρώ απορρόφηση, οπότε χάσαμε τα 8μιση εκατομμύρια από το παλιό ΕΣΠΑ, ενώ θα μπορούσε να είχε ξεκινήσει ο δρόμος και να μην τα χάναμε και τώρα δεσμεύουμε στο σύνολο της 10ετίας 16 εκατομμύρια για τον ίδιο δρόμο. Αυτό συμβαίνει να μην ξεκινάς ένα έργο και να μην το εκτελείς. Τώρα προχωράει να δούμε μέχρι το τέλος του χρόνου και τα περιβαλλοντικά του δρόμου ,για να προκηρυχθεί το έργο, θα γίνει απαλλοτρίωση, αλλά θα είναι ένας δρόμος που θα δώσει αξία από όπου περάσει. Θα περάσει ξεκινώντας από το αεροδρόμιο προς τα Κομποθεκράτα, θα κατέβει τον δρόμο προς την Λακύθρα και θα πέσει στον μεσαίο κόμβο της Κρανιάς. Μέχρι το 2025, θα γίνουν οι απαλλοτριώσεις . Είναι ένας δρόμος που θα ελευθερώσει το Αργοστόλι , την Λειβαθώ και θα δώσει αξία στη γη από όπου περάσει».
Στο τμήμα του δρόμου του αεροδρομίου: «Είναι έργο παλιό με απαλλοτριώσεις που έκανε το Ελληνικό Δημόσιο όταν έφτιαξε το αεροδρόμιο και κάποιοι κτίσανε πάνω στην απαλλοτρίωση οπότε πρέπει να υπάρχει μια διευθέτηση. Ο δρόμος αυτός έχει διπλό διάζωμα, φωτισμό, ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο. Πιστεύω ότι μέχρι το καλοκαίρι θα έχουμε αναπροσαρμόσει την μελέτη σύμφωνα με τις απαλλοτριώσεις και θα προχωρήσουμε. Έβγαλα ανακοίνωση γιατί στο απαλλοτριωμένο τμήμα που είναι της Περιφέρειας, του Δημοσίου, παρκάρουν μόνιμα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα δημιουργώντας πρόβλημα. Έχω ειδοποιήσει την Αστυνομία και θα κάνει αυτό που πρέπει ».
Στον δρόμο Αγία Ευφημία- Καραβόμυλος: «Στην 1η Νομαρχία Γεωργάτου είχαν προκηρύξει 3 μελέτες . Την μελέτη του λιμανιού του Αργοστολίου, την μελέτη του οδικού άξονα Πόρος-Σάμη-Φισκάρδο και τον Περιφερειακό της Παλικής.
Εμείς το 2004 με την Νομαρχία Λευκαδίτη, δώσαμε εντολή να μελετηθεί ο δρόμος Αγία Ευφημία –Καραβόμυλος.
Σ αυτή τη μελέτη είχε μελετηθεί ο Χάρακας και είχε δοθεί εντολή και για τον περιφερειακό της Αγίας Ευφημίας. Ο Χάρακας προχώρησε, ο περιφερειακός της Αγίας Ευφημίας όχι.
Η μελέτη από το 2004 παραδόθηκε το 2010, εγώ την παρέλαβα το 2011 , δεν είχαμε την δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε το έργο τότε (7.200.000) κάναμε μια προσπάθεια για απαλλοτριώσεις, χάσαμε μετά την Περιφέρεια και εγώ παρέδωσα την μελέτη στον κ. Γαλιατσάτο και τον κ. Δρακουλόγκωνα.
Προς τιμήν τους το 2016-2017 από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το εντάξανε το έργο , όμως από τότε δεν προχώρησε τίποτα.
Και ερχόμαστε τώρα με την μελέτη από το 2011 μετά τις καταστροφές της περιοχής, που μπήκε η περιοχή του δρόμου σε περιοχή NATOURA , να έχουμε την εισήγηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας που λέει, ότι ναι μεν έχουμε τα χρήματα, αλλά έχουμε μία μελέτη που δεν μπορεί να προχωρήσει, γιατί θέλει επικαιροποίηση. Είπαμε λοιπόν για να μην χαθούν αυτά τα χρήματα να τα μεταφέρουμε σε άλλα έργα, σε ένα έργο οδικής ασφάλειας , και ζητάμε από το Υπουργείο να μας το επιτρέψει, να ωριμάσουμε εν τω μεταξύ το έργο Αγία Ευφημία –Καραβόμυλος , να βρούμε χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και να προχωρήσει ο δρόμος», (αναφέρθηκε και στις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί σε σχέση με τους αγωγούς λυμάτων της Αγίας Ευφημίας προς Καραβόμυλο, που θα κουμπώσει με τον αγωγό και τον βιολογικό της Σάμης και τον Περιφερειακό Αγίας Ευφημίας, τα ρέματα της περιοχής κλπ καθώς θα πρέπει να γίνει επικαιροποίηση της μελέτης και να «ωριμάσει» εκ νέου το έργο).
Στην διαχείριση του νερού: « Ο σχεδιασμός του νερού είναι στο κράτος, όμως εμείς στα νησιά του Ιονίου δεν είχαμε δικό μας υδατικό διαμέρισμα. Η μεν Κέρκυρα ανήκε στην Ήπειρο άρα μελετιόταν με την Ήπειρο για την διαχείριση των υδάτων στην Ελλάδα , η Λευκάδα στην Αιτωλοακαρνανία, η Κεφαλονιά στην Αχαΐα και η Ζάκυνθος στην Ηλεία. Έχει γίνει μία προσπάθεια από τον κ Ιωάννου που ήταν Αντιπεριφερειάρχης περιβάλλοντος για να υπάρξει υδατικό διαμέρισμα των Ιονίων Νήσων, πιστεύω ότι το έχουν καταφέρει για να έχουμε και μια ολοκληρωμένη μελέτη αντιπλημμυρικής προστασίας για τα νησιά μας, η οποία θα δώσει την δυνατότητα να κάνουμε έργα και ανάλογες δράσεις. Έχουμε σχετικές μελέτες αυτή τη στιγμή που τρέχουν, εκτός από τις λεκάνες της Πυλάρου και των περιοχών του «Ιανού», του ρέματος του Δραπάνου, των Σιμωτάτων και άλλες δύο που θα προκηρύξουμε τώρα για την αντιπλημμυρική προστασία της Κεφαλονιάς. Είναι ένα θέμα που εμείς το βάζουμε σε πρώτη προτεραιότητα, στις αντιπλημμυρικές μελέτες εμπλέκονται κλιμακωτά πολλές υπηρεσίες , είναι δύσκολες μελέτες και θέλουν και μεγάλες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις . Τρέχει αυτή τη στιγμή του Υπουργείου για την Ιθάκη , ήδη είναι στο τμήμα περιβάλλοντος για να πάρει τις περιβαλλοντικές άδειες και το Υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής είναι έτοιμο να την χρηματοδοτήσει».
Στο Νοσοκομείο Ληξουρίου Μαντζαβινάτειο που για μια ακόμα φορά αναφέρθηκε στη πορεία του έργου που βασίστηκε σε μελέτη του 2012 που δεν περιείχε θέματα αντισεισμικής προστασίας και επιβάλλεται η τροποποίηση της: « Εμείς άμεσα συνεργαζόμενοι με την ΚΤΥΠ εργαζόμαστε για την τροποποίηση της μελέτης , για να δώσουμε τα χρήματα που προέρχονται από την δωρεά της Περιφέρειας Αττικής για να προχωρήσουμε. Σε συνεργασία και με τον βουλευτή θα διεκδικήσουμε από το Υπουργείο την επικαιροποίηση της μελέτης για να ξεκινήσουμε αυτό το έργο.».
Στο Θέατρο Ληξουρίου «ΜΑΡΚΑΤΟ» : « Δύο εκατομμύρια από την δωρεά της Περιφέρειας Αττικής έχουν δοθεί στον Δήμο Ληξουρίου για την επισκευή του θεάτρου με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου το 2023 και με την έγκριση της Περιφέρειας Αττικής. Ο Δήμος το έχει προκηρύξει μία φορά, αλλά πρέπει να τον πιέσουμε να προχωρήσει και σ αυτό το θέμα , γιατί εμείς δεν μπορούμε να κρατάμε έργα ανενεργά».
Στο ΕΠΑΛ Ληξουρίου : « Για τα 750.000 ευρώ της Περιφέρειας Αττικής από το 2014 δεν έχει γίνει καμία μελέτη έως τώρα και θα δω πως μπορώ να διαχειριστώ το θέμα με το Υπουργείο Παιδείας για την μελέτη επισκευής (άφησε αιχμές για την ολιγωρία της π. Περιφερειακής Αρχής και κάθε άλλου εμπλεκόμενου)».
Στο Αστεροσκοπείο «Εύδοξος»: «Συστήσαμε νέο διοικητικό Συμβούλιο με Πρόεδρο τον Περιφερειάρχη και αντικαταστάτη εμένα, τον κ. Βασίλη Ρουχωτά π. Δήμαρχο Παλλικής , τον κ Βαλσαμή Απόστρατο Πολεμικής Αεροπορίας, τον κ Νίκο Σολωμό που ήταν η ψυχή και το πνεύμα του «Ευδόξου» και από την αντιπολίτευση τον κ. Θόδωρο Γαλιατσάτο, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε το έργο. Στην Εκτελεστική Επιτροπή έχουμε 3 επιστήμονες του Πανεπιστημίου Πατρών μία κυρία από το Αστεροσκοπείο Αθηνών που έχει κάνει μία φανταστική επιστημονική μελέτη με την NASA και τον Κατερέλο από το Ληξούρι Καθηγητή του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Το βασικό για μας αυτή τη στιγμή, είναι να θωρακίσουμε την προστασία των εγκαταστάσεων του «Ευδόξου» και από κει και πέρα το Διοικητικό Συμβούλιο θα προχωρήσει στην διαχείριση όλων των θεμάτων που έχουν σχέση με την λειτουργία του, την επισκευή και αναβάθμιση των κτηρίων. Ο «Εύδοξος» εκτός των κατόπτρων του Αστεροσκοπείου, είναι μια βάση του ΝΑΤΟ που είχε σχέση με την διαχείριση των ενδοεπικοινωνιών του ΝΑΤΟ , ξεκινώντας από τις Βρυξέλες κα φτάνοντας στην Σμύρνη. Είναι ένας μουσειακός ενδιάμεσος σταθμός, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μουσειακό κομμάτι δίνοντας του μια άλλη διάσταση».
Κλείνοντας έκανε μία σύντομη αναφορά και για υδατοδρόμια των Ιονίων Νήσων δηλώνοντας ότι η νέα Περιφερειακή Αρχή είναι διατεθειμένη να προχωρήσει χωρίς να δαπανήσει υπέρογκα ποσά όπως η π. Αντιπεριφερειάρχης είχε αποφασίσει με μία απαράδεκτη κίνηση .
Ακολουθεί το ηχητικό της συνέντευξης.