Εκπαιδευτικοί Κεφαλονιάς: "Κατά της συγχώνευσης τμημάτων: Στήριξη για ποιότητα και ισονομία στην εκπαίδευση"

«Σχετικά με τη συνένωση τμημάτων της Τετάρτης Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κεραμειών»
O Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κεφαλονιάς και Ιθάκης στέκεται ενάντια στη συνένωση των δύο υπαρχόντων τμημάτων (Δ1 και Δ2) της Τετάρτης Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κεραμειών, 24 παιδιών στο σύνολο, μεσούσης της σχολικής χρονιάς, μετά από ανάγκη κάλυψης κενού που δημιουργήθηκε από συνάδελφό τους εκπαιδευτικό του ενός τμήματος της ΣΤ΄ τάξης η οποία αιτήθηκε πολύμηνη άδεια. Συμπαραστέκεται στον αγώνα των γονέων και κηδεμόνων της Δ΄ Τάξης και του Σχολείου για την άμεση πρόσληψη νέου εκπαιδευτικού που θα αναπληρώσει το κενό του τμήματος της ΣΤ΄τάξης.
Για την αντιπαιδαγωγική πρακτική της σύμπτυξης τμημάτων.
Πριν ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας προχώρησαν σε εκατοντάδες συμπτύξεις τμημάτων σε όλη τη χώρα. Οι καταλήψεις σχολείων από γονείς μαθητών και οι στάσεις εργασίας των εκπαιδευτικών, που ακολούθησαν (Σεμπτέμβρης 2024), είναι αποτέλεσμα της ακραία αντιπαιδαγωγικής εφαρμογής ενός αναχρονιστικού νόμου που αδιαφορεί για την καθημερινή δουλειά μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων και ρυθμίζει την συγκρότηση τμημάτων στα σχολεία με δημοσιονομικά κριτήρια.
Ο νόμος αυτός, φτιαγμένος το 2020, επιτρέπει τη συγκρότηση τμημάτων 15 έως 25 παιδιών ανά τμήμα (ενώ ο προηγούμενος όριζε ως μέγιστο αριθμό τα 22). Η κυβέρνηση το καλοκαίρι που μας πέρασε εξάντλησε κάθε περιθώριο για να δημιουργήσει όσα περισσότερα 25άρια τμήματα μπορούσε. Για να εξυπηρετήσει τις στοχεύσεις της συγχώνευσε τμήματα, μετέφερε μαθητές σε άλλα σχολεία, αγνόησε την ύπαρξη επίσημα διαγνωσμένων ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Με μια κουβέντα στράφηκε ενάντια στο δημόσιο σχολείο και τους ανθρώπους του.
Η επιλογή του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε μαζικές συμπτύξεις τμημάτων επέφερε αναστάτωση σε μαθητές/τριες, γονείς και εκπαιδευτικούς. Η εκπαιδευτική διαδικασία αντί να βελτιωθεί βρέθηκε αντιμέτωπη με νέα εμπόδια γιατί θεωρείται κόστος που πρέπει να περικοπεί.
Οι μεγάλες κουβέντες του υπουργού παιδείας περί «εξορθολογισμού», «αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου», «βελτίωσης των σχολείων» δεν μπορούν να κοροϊδέψουν κανέναν. Κυβέρνηση και Υ.ΠΑΙ.Θ.Α αντιμάχονται τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών!
Μετά την πρώτη εφαρμογή συγχώνευσης τμημάτων Σχολικών Μονάδων, η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.), σε ανακοίνωσή της καλεί το Υπουργείο Παιδείας « να επανεξετάσει τις διαδικασίες συγκρότησης τμημάτων και να διασφαλίσει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προάγει την ποιότητα, την ισότιμη πρόσβαση και τη σταθερότητα για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Τα πολυπληθή τμήματα ενδέχεται να μετατρέψουν το σχολικό περιβάλλον σε λιγότερο ευχάριστο και δημιουργικό χώρο, όπου οι μαθητές/τριες θα αισθάνονται ότι δεν λαμβάνουν επαρκή προσοχή και υποστήριξη. Ζητούμε μικρότερα τμήματα, κατάλληλες δομές στήριξης και σεβασμό στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, ώστε να προστατεύσουμε την ευημερία και την πρόοδο των παιδιών μας. Θεωρούμε ότι η επίλυση αυτών των κρίσιμων ζητημάτων είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων και την ομαλή ένταξη όλων των μαθητών στο εκπαιδευτικό περιβάλλον»
Οι παρατηρήσεις του Συνήγορου του Πολίτη με Αριθμ. Πρωτ. 52349/17-10-2024 επιστολή του με θέμα: « Συγχωνεύσεις τμημάτων σε σχολεία της Α/θμιας Εκπαίδευσης» τονίζει: «Αυτονόητο είναι ότι η αύξηση του αριθμού των μαθητών/τριών στη σχολική τάξη μειώνει την απολύτως κρίσιμη - ιδίως στις μικρές ηλικίες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης- δυνατότητα των εκπαιδευτικών να εστιάσουν με τη δέουσα προσοχή στις ατομικές ανάγκες, να εντοπίσουν έγκαιρα κρίσιμες δυσκολίες και ζητήματα που απασχολούν τα παιδιά, να προλάβουν την εκδήλωση βίας ή να αναγνωρίσουν πιθανές ενδείξεις κακοποίησης/παραμέλησης, να διαθέσουν χρόνο για την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης»
Είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι τα πολυπληθή τμήματα περιορίζουν τις ευκαιρίες παιδαγωγικής αλληλεπίδρασης δασκάλων – μαθητών, γεγονός που μειώνει τόσο τις δυνατότητες αντιμετώπισης προβλημάτων στην αγωγή των παιδιών όσο και τα περιθώρια αξιοποίησης των ταλέντων, των κλίσεων και των ενδιαφερόντων τους. Η ανάγκη να υποστηριχθεί το εύλογο και αυτονόητο αίτημα για λιγότερα παιδιά ανά τμήμα είναι επιβεβλημένη σε μια στιγμή που η κυβερνητική προπαγάνδα επιχειρεί (και συχνά κατορθώνει) να κάνει το άσπρο μαύρο. Η υποστήριξη του αγώνα για ολιγομελή τμήματα είναι η υποστήριξη του δημόσιου σχολείου και έχει την ανάγκη όλων και ιδίως εκείνων που αναγνωρίζονται ως ειδικοί για τα σχολεία και την αγωγή των νέων.
Απαιτούμε:
- Ανάκληση της απόφασης συγχώνευσης των δύο τμημάτων της Δ΄Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κεραμειών και την άμεση πρόσληψη νέου εκπαιδευτικού που θα αναπληρώσει το κενό του τμήματος της ΣΤ΄τάξης.
- Μαζικούς μόνιμους διορισμούς με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων.
- Να καλυφθούν όλα τα κενά σε μία φάση πριν την έναρξη του σχολικού έτους.
- Να δηλωθούν όλα τα κενά όλων των ειδικοτήτων από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης και να καλυφθούν όλα στην Α’ φάση πρόσληψης αναπληρωτών/τριών.
- Τμήματα 15 μαθητών σε Α΄, Β΄ τάξεις και ως 20 στις υπόλοιπες.
- Κάλυψη των αναγκών παράλληλης στήριξης για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες.
- Μέριμνα για έναν επιπλέον εκπαιδευτικό σε κάθε σχολική μονάδα για την προσφορά ενισχυτικής διδασκαλίας σε αδύνατους μαθητές αλλά και αναπλήρωσης εκπαιδευτικών που θα απουσιάζουν από τα καθήκοντά τους για λόγους υγείας και σοβαρούς προσωπικούς ή οικογενειακούς λόγους.
Οι σύλλογοι διδασκόντων του κάθε σχολείου θα παραμείνουν, σε πείσμα των προθέσεων των κυβερνώντων για ουσιαστική κατάργησή τους, ο ακρογωνιαίος λίθος της ουσιαστικής και δημιουργικής λειτουργίας του σχολείου της ολόπλευρης γνώσης, της κριτικής συνειδητοποίησης, του σχολείου των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, του σχολείου φορέα προοδευτικών αλλαγών, στην κατεύθυνση διαρκούς μείωσης των οικονομικοκοινωνικών ανισοτήτων και βελτίωσης των όρων ζωής της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.
Για το ΔΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Βαρδαραμάτος Βαγγέλης Παύλου Κατερίνα