Κατατέθηκε το προσχέδιο του προϋπολογισμού-Τα πρώτα συμπεράσματα
Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για μακροχρόνια βιώσιμη ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας.
Συγκεκριμένα, το 2014:
1ον. Η χώρα θα παρουσιάσει, μετά από 6 συνεχή έτη ύφεσης, θετικό ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης.
Το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 0,6%, από -3,9% το 2013.
Η εκτίμηση αυτή βασίζεται, κυρίως, στις ενδείξεις σταθεροποίησης της ιδιωτικής κατανάλωσης, στην ανάκαμψη των επενδύσεων, στην ενίσχυση των εξαγωγών.
Η αποκλιμάκωση της μείωσης του ΑΕΠ το τελευταίο 18μηνο είναι ευδιάκριτη.
Τα επόμενα 2 τρίμηνα του έτους εκτιμάται ότι θα έχουμε θετικούς ρυθμούς μεταβολής, λόγω της θετικής επίπτωσης στην κατανάλωση από το «κοινωνικό μέρισμα», τις ιδιαίτερα αυξημένες εισπράξεις από τον τουρισμό, τη θετική επίπτωση από τη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
2ον. Η ανεργία, επί αρκετούς μήνες, αν και οριακά, υποχωρεί.
Το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα είναι θετικό και καλύτερο από το 2013.
Το μέσο ποσοστό ανεργίας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί, περίπου, στο 27%.
Σε εθνικολογιστική βάση, στο 24,5%, από 25,8% το 2013.
Βέβαια, η ανεργία παραμένει πολύ υψηλή.
Ενώ τα υψηλά ποσοστά νέων και μακροχρόνια ανέργων αποδεικνύουν το διαρθρωτικό χαρακτήρα της.
3ον. Οι δημοσιονομικοί στόχοι επιτυγχάνονται.
Για 3η συνεχόμενη χρονιά.
Το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί περίπου στα 3,6 δισ. ευρώ ή στο 2% του ΑΕΠ.
Σημαντικά υψηλότερο τόσο έναντι του στόχου, που είναι 1,5% του ΑΕΠ, όσο και έναντι της περυσινής χρονιάς, που ήταν 0,8% του ΑΕΠ.
Έχοντας μάλιστα ενσωματώσει στην εκτέλεση του εφετινού Προϋπολογισμού, σε σχέση με τις προβλέψεις, την καταβολή «κοινωνικού μερίσματος» (525 εκατ. ευρώ), την ενίσχυση - ξεκινώντας από εφέτος - αποδοχών και συντάξεων δικαστικών και στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εν ενεργεία και συνταξιούχων (541 εκατ. ευρώ), καθώς και την επίπτωση από τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
Αυτό μάλιστα το δημοσιονομικό αποτέλεσμα δεν περιλαμβάνει τη μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs).
Ούτε τα ποσά που αντιστοιχούν στα Securities Market Programme (SMPs) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Με αυτά, το πρωτογενές πλεόνασμα, σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 6,1 δισ. ευρώ, ή στο 3,3% του ΑΕΠ.
4ον. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών, εκτιμάται ότι θα περιορισθεί στο 0,8% του ΑΕΠ.
Από 1,9% το 2013 και 5,8% το 2012.
5ον. Το δημόσιο χρέος σταθεροποιείται.
Αναμένεται να διαμορφωθεί στα 318,6 δισ. ευρώ, ή στο 175% του ΑΕΠ. Όσο, περίπου, και το 2013.
Ενώ οι δαπάνες για τόκους συνεχίζουν να μειώνονται.
Για την Κεντρική Διοίκηση αυτές οι δαπάνες εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 5,7 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 200 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, λόγω της σημαντικής μείωσης, τους τελευταίους μήνες, των επιτοκίων των εντόκων γραμματίων.
Έτσι, οι δαπάνες για τόκους είναι μειωμένες κατά 53% σε σχέση με το 2012 και κατά 65% σε σχέση με το 2011.
Πιο αναλυτικά, σε ότι αφορά τα έσοδα και τις δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2014:
-Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, μετά τη μείωση των επιστροφών φόρων, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 49,7 δισ. ευρώ, μειωμένα περίπου κατά 1 δισ. ευρώ έναντι του στόχου του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
-Οι πρωτογενείς δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 42,5 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 128 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος και κατά 1,7 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2013.
-Οι πληρωμές του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 6,8 δισ. ευρώ, από τα οποία 6,1 δισ. ευρώ θα διατεθούν για έργα συγχρηματοδοτούμενα και από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα υπόλοιπα 700 εκατ. ευρώ για έργα που χρηματοδοτούνται αμιγώς από εθνικούς πόρους.
Συμπερασματικά, το 2014, η χώρα θα επιτύχει, για 2η χρονιά, υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα, θα παρουσιάσει, μετά από 6 χρόνια βαθιάς ύφεσης, θετικό ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης, ενώ επέστρεψε, μετά από 4 χρόνια, στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου για μεσο-μακροπρόθεσμο δανεισμό.
Σ’ αυτό το περιβάλλον και μέσα σε αυτό το πλαίσιο διαμορφώθηκε το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του έτους 2015.
Έτος στο οποίο προβλέπεται:
1ον. Το ΑΕΠ να αυξηθεί κατά 2,9%.
2ον. Το ποσοστό ανεργίας, αντιδρώντας με κάποιο βαθμό υστέρησης στην πορεία της οικονομικής δραστηριότητας, προβλέπεται να μειωθεί.
3ον. Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 5,4 δισ. ευρώ ή στο 2,9% του ΑΕΠ, περίπου στο στόχο του Προγράμματος.
4ον. Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ισοσκελισμένο.
Σχετίζονται με τα μεγέθη του Προϋπολογισμού των νομικών προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου και των ΟΤΑ (Δήμοι και Περιφέρειες), με την εισπραξιμότητα ασφαλιστικών εισφορών, με την υπέρβαση της συνταξιοδοτικής δαπάνης λόγω αυξημένου αριθμού νέων συνταξιούχων, με την υπέρβαση δαπανών σε κατηγορίες παροχών ασθένειας που δεν εφαρμόζονται μηχανισμοί αυτόματης επιστροφής.
5ον. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 316 δισ. ευρώ ή στο 168% του ΑΕΠ.
Οι δαπάνες για τόκους χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπονται να διαμορφωθούν στα 5,9 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 200 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Πιο αναλυτικά, σε ότι αφορά τα έσοδα και τις δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2015:
-Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50,7 δισ. ευρώ, αυξημένα περίπου κατά 1 δισ. ευρώ έναντι του 2014.
-Οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 41,8 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 380 εκατ. ευρώ έναντι του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης καταβολής αυξημένων αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εν ενεργεία και συνταξιούχων.
-Το ύψος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 6,4 δισ. ευρώ, όσο προβλέπονταν και στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Συμπερασματικά, η χώρα εισέρχεται σε μια μακρά περίοδο διατηρήσιμων ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης και πρωτογενών πλεονασμάτων, που θα φέρουν αύξηση στην απασχόληση, μείωση στην ανεργία και βελτίωση του βιοτικού επιπέδου όλων των πολιτών…»
Από τα μέτρα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα, περιλαμβάνονται τα εξής:
-η μείωση κατά 30% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, (αφού πρώτα παραταθεί η ισχύς της για δύο ακόμα χρόνια)
-η διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης διατηρώντας τα διευρυμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος,
-η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών,
-η βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων
-και η ενίσχυση των εισοδημάτων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Δεν γίνεται στο προσχέδιο αναφορά για την διευθέτηση του χρέους, για τις μειώσεις των αντικειμενικών αξιών, για την κατάργηση των τεκμηρίων, για την σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών σε φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, σε ταμειακή βάση, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50.673 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,6% έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2015-2018.