Ζάκυνθος | “Βροχή” οι καταγγελίες για παρανομίες στις παραλίες – Πλησιάζουν τις 100 στην πλατφόρμα «MyCoast» – Καίει η τιμή της ξαπλώστρας
Με μεγάλες δυσκολίες προχωρά από την Κτηματική Υπηρεσία Ζακύνθου η παραχώρηση των παραλιών… Το προσωπικό δεν επαρκεί και κάνει τα αδύνατα δυνατά προκειμένου να ολοκληρωθούν οι δημοπρασίες και οι παραχωρήσεις αλλά παρουσιάζονται συνεχώς και νέα ζητήματα… Η διαδικασία μέχρι πρότινος γινόταν από τον Δήμο, ωστόσο τώρα μόνο η Κτηματική Υπηρεσία αναλαμβάνει το θέμα των συμβάσεων παραχώρησης, ενώ παραμένει αρμόδια και για το θέμα των ελέγχων…
«Βροχή» οι καταγγελίες…
Όπως επισημαίνει στην ΗΜΕΡΑ, ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Κτηματικής Υπηρεσίας Ζακύνθου, Βασίλης Παλαιοθόδωρος, ήδη έχουν γίνει πολλές καταγγελίες για παρανομίες στις παραλίες της Ζακύνθου μέσα από τη νέα πλατφόρμα «MyCoast». Σύμφωνα με πληροφορίες πλησιάζουν τις 100 και αυξάνονται συνεχώς…
Ο κ. Παλαιοθόδωρος σημείωσε για τις διαδικασίες παραχώρησης: «Δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, είναι ακόμα σε εκκρεμότητα ιδιαίτερα τώρα που δόθηκε η δυνατότητα από 29 Μαΐου σε όσους έχουν κάνει αίτηση αναγνώρισης δικαιωμάτων στον παλιό αιγιαλό στον Λαγανά και στα άλλα μέρη να ζητήσουν παραχώρηση ως όμορη των παραλιών είναι πάρα πολλές οι αιτήσεις και βασικά υπάρχουν πάρα πολλές καταγγελίες. Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Έχουν γίνει καταγγελίες στο «mycost» που πρέπει να τις κοιτάξουμε… Έχει «κοκκινήσει» η Ζάκυνθος. Οι καταγγελίες κυρίως σχετίζονται με το ότι δεν έχουν πάρει άδειες κάποιοι και παρόλα αυτά κάνουν χρήση. Οι καταγγελίες είναι ανώνυμες και επώνυμες. Θα πρέπει να απαντήσουμε πριν δώσουμε την παραχώρηση. Θα πρέπει να κάνουμε έλεγχο και καθυστερεί ακόμα περισσότερο η διαδικασία. Και βέβαια αν κάνει έλεγχο η αστυνομία μπορεί να υπάρξει και αυτόφωρο. Οι ποινές είναι πολύ σοβαρές και μετά δεν μπαίνεις στη διαδικασία να πάρει παραχώρηση. Είναι πολύ δύσκολο μετά να προχωρήσει».
Η υποστελέχωση
Για την υποστελέχωση της Κτηματικής Υπηρεσίας και τις καθυστερήσεις που σημειώνονται, σημείωσε: «Έχουν ξεκινήσει οι παραχωρήσεις, όμως το πρόβλημα είναι ότι ενώ δεν έχουμε προσωπικό, πρέπει να τα κάνουμε όλα. Βρισκόμαστε στα όρια μας. Υπάρχουν και άλλα πράγματα που πρέπει να κάνει η υπηρεσία και δεν μπορεί να τα κάνει. Έχουμε κάνει πάνω από 20 παραχωρήσεις μόνιμες γιατί δεν γίνονται με τον Δήμο και τις καταχωρούμε και από εκεί και πέρα έχουμε κάποιες δημοπρασίες. Χθες έγινε η τελευταία πράξη των δημοπρασιών για όσους δεν είχαν δώσει προσφορά την προηγούμενη εβδομάδα και περιμένουμε τα αποτελέσματα για να προχωρήσουμε σε αυτή τη διαδικασία γιατί κάνουμε και τις ηλεκτρονικές δημοπρασίες. Έχουμε έναν φόρτο εργασίας που μας έχει φέρει σε τέλμα. Από έξι άτομα που δεν φτάνουν να λειτουργήσει η υπηρεσία είμαστε δυο με το ζόρι. Καταλαβαίνουμε και τον πολίτη που εκνευρίζεται. Θέλουν να κάνουν τη δουλειά τους οι άνθρωποι. Τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο είναι μηδαμινά, το 40% παίρνουμε και το 60% το παίρνει ο Δήμος για αυτό έχει υποχρέωση ο Δήμος να καθαρίζει και να μεριμνά για τις παραλίες και τους ναυαγοσώστες κλπ».
Καίνε οι τιμές… για τις ξαπλώστρες
Για τις τεράστιες αυξήσεις που παρατηρούνται φέτος στις τιμές για την ενοικίαση ξαπλωστρών και τις αιτίες του… φαινομένου, ο κ. Παλαιοθόδωρος έδωσε τη δική του εκδοχή. «Είναι κοινόχρηστος χώρος που παραχωρείται κατ’ εξαίρεση σε όμορους ιδιοκτήτες για να μπορέσουν να το εκμεταλλευτούν. Τον λόγο τον γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες… Το μόνο αρνητικό ας πούμε είναι ότι στον Λαγανά που είναι σχέδιο πόλης επειδή ταυτόχρονα βρίσκεται σε περιοχή Natura, η ανάπτυξη της δραστηριότητας είναι στο 30% του χώρου παραχώρησης επειδή είναι Natura, ενώ στις υπόλοιπες περιοχές στο Βασιλικό, στο Αργάσι, στις Αλυκές ή στο Τσιλιβή είναι στο 60% που έχει διπλάσιο αριθμό ομπρελών. Δηλαδή πρέπει να έχει τα μισά σετ σε σχέση με κάποιον άλλον πχ στις Αλυκές. Μπορεί να οφείλεται – και έχουν δίκιο οι άνθρωποι- στο ότι πληρώνουν πάνω από 500-600 ευρώ το σετ. Είναι αρκετά υψηλό γιατί πρέπει να έχουν έσοδα. Όταν έγινε η διαβούλευση είχα ζητήσει να υπάρχει μια μέριμνα, όμως δεν έγινε κάτι».
Για τις καυτές τιμές των ξαπλωστρών, η φοροτεχνικός Νίκη Μαλαφούρη σχολίασε: «Έχουν έρθει τα πάνω -κάτω με τις ξαπλώστρες από πέρσι. Έχουμε πρόβλημα με τις τιμές. Από πέρσι διπλασιάστηκε ή τριπλασιάστηκε το τέλος παραχώρησης. Επίσης έχουμε απόλυτο περιορισμό στην αυθαίρετη κάλυψη γύρω στο 50%. Τρίτον υπάρχει η πλατφόρμα «mycoast» που ελέγχεται ο χώρος παραχώρησης και έχουμε χιλιάδες πολίτες που ελέγχουν. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη ζήτηση και μικρότερη προσφορά. Επίσης το Υπ. Οικονομικών στις δημοπρατήσεις έχει διπλασιάσει ή και τριπλασιάσει την τιμή εκκίνησης, εκτός της διπλάσιας του Δήμου με το τέλος παραχώρησης. Επίσης έχουμε πρόβλημα στο Καλαμάκι, γιατί όπου είναι το Θαλάσσιο Πάρκο πρέπει το 60% να είναι ελεύθερο και το 40% να χρησιμοποιείται για ξαπλώστρες. Άλλα είναι ίδια η τιμή εκκίνησης παραδόξως. Όλα αυτά πιέζουν τον επιχειρηματία να αυξήσει τις τιμές. Όταν υπάρχει χώρος έχει εναλλακτική ο λουόμενος να πάρει την ομπρέλα του και να πάει να κάτσει όπου θέλει. Οι τιμές έχουν εκτοξευτεί. Μια οικογένεια μπορεί να θέλει ακόμα και 100-150 ευρώ. Να υπάρξει συνεργασία του Δήμου με το υπουργείο Οικονομικών για να μειωθούν οι τιμές».
Ο πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Πλάνου και επιχειρηματίας (διαθέτει ξαπλώστερες προς ενοικίαση) Σάκης Γιακουμέλος σημείωσε: «Δίνουμε περισσότερα σήμερα, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται και ο πελάτης. Δεν έχει αυξηθεί τόσο πολύ που να μην μπορεί κάποιος να έρθει. Εξαρτάται που θέλει κάποιος να πάει. Υπάρχει και ξαπλώστρα με 15 ευρώ και υπάρχει και ξαπλώστρα με 100 ευρώ, αλλά παρέχει φαγητό, ποτό κ.α. Έχουν διαφοροποιηθεί τα πράγματα. Ο λόγος είναι ότι έχουν αυξηθεί τα πάντα, το ρεύμα, τα ημερομίσθια και πρέπει από κάπου να βγάλει τα έξοδα ο επιχειρηματίας. Αν για παράδειγμα, εμείς πέρυσι, πληρώναμε 2.000 ευρώ σε ένα πόστο π.χ., φέτος πληρώνουμε 15-20% παραπάνω. Από κάπου πρέπει και εμείς να τα βγάλουμε. Εμείς πήραμε τα ίδια τετραγωνικά, απλά αυξήθηκε η τιμή. Πέρσι είχαμε πληρώσει πολύ λιγότερα. Επίσης, πρέπει να αφήνουμε από το ένα πόστο στο άλλο χώρο. Αν π.χ. έχουμε 800-1.000 τετραγωνικά δεν μπορούμε να βάλουμε 1.500. Πρέπει να μείνουν ελεύθεροι χώροι για να βάλει κάποιος την πετσέτα του. Όμως αυτό δεν αρέσει στους τουρίστες που θέλουν ξαπλώστρες».
Η πλατφόρμα «MyCoast»
Οι πολίτες μέσω της εφαρμογής έχουν την δυνατότητα να ελέγξουν, αν στην παραλία την οποία βρίσκονται τηρείται η νομιμότητα των όρων παραχώρησης, ενώ μπορούν να υποβάλλουν και καταγγελία σε περιπτώσεις υπέρβασης ή αυθαίρετης κατάληψης.
Πώς λειτουργεί
Πιο συγκεκριμένα, οι πολίτες:
•Ανοίγουν την εφαρμογή και ενεργοποιούν το GPS του κινητού τους.
•Εντοπίζουν την περιοχή ενδιαφέροντος τους στον χάρτη και εμφανίζεται στην οθόνη της συσκευής τους το πολύγωνο της παραχώρησης.
•Επιλέγοντας το πολύγωνο εμφανίζονται τα στοιχεία της, δηλαδή η τοποθεσία, η έναρξη και η λήξη της παραχώρησης, χρήση, το εμβαδόν κ.ά.
•Σε περίπτωση που διαπιστώσουν αυθαίρετη κατάληψη έκτασης ή και παρακώλυση ελεύθερης πρόσβασης, μπορούν μέσω της εφαρμογής να υποβάλουν τις προαναφερόμενες καταγγελίες
•Προσδιορίζουν τον λόγο της καταγγελίας και εισάγουν συνοπτική περιγραφή του προβλήματος.
Οι καταγγελίες μπορούν να υποβληθούν τόσο ανώνυμα, όσο και επώνυμα. Στην περίπτωση επώνυμης καταγγελίας, οι πολίτες απαιτείται να συνδεθούν στην εφαρμογή με προσωπικούς κωδικούς ΤaxisNet, για να ολοκληρώσουν τη διαδικασία. Επισημαίνεται ότι καταγγελία μπορεί να υποβληθεί μόνο μέσω κινητής συσκευής, η οποία βρίσκεται κοντά στο σημείο της εν λόγω παραχώρησης.
Πρόστιμα έως 60.000 ευρώ
Από 2.000 ευρώ έως και 60.000 ευρώ φτάνουν τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παρεμπόδιση της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, τον αιγιαλό και την παραλία. Πιο συγκεκριμένα:
– Για τοποθέτηση κατασκευών όπως κτίσματα, τοιχία, ζαρντινιέρες, περιφράξεις παντός τύπου, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 500 ευρώ ανά κυβικό μέτρο που αντιστοιχεί στον όγκο της κατασκευής. Αν για την απομάκρυνση των κινητών στοιχείων είναι απαραίτητη η χρήση μηχανολογικού εξοπλισμού, το πρόστιμο της παρούσας τετραπλασιάζεται.
– Για κινητά στοιχεία που δεν μπορούν να μετακινηθούν εύκολα όπως αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, βαρέα οχήματα, τέντες επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά μέτρο που αντιστοιχεί στο πλάτος της διέλευσης που παρεμποδίζεται. Αν για την απομάκρυνση των κινητών στοιχείων είναι απαραίτητη η χρήση μηχανολογικού εξοπλισμού, επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά κυβικό μέτρο που αντιστοιχεί στον όγκο των αντικειμένων που παρεμποδίζουν τη διέλευση.
– Για ρίψη μπάζων, οικοδομικών υλικών και κάθε είδους απορριμμάτων σε σημεία διέλευσης του κοινού προς τη θάλασσα, πρόστιμο 500 ευρώ ανά μέτρο που αντιστοιχεί στο πλάτος της διέλευσης που εμποδίζεται (διπλάσιο αν για την απομάκρυνση των κινητών στοιχείων είναι απαραίτητη η χρήση μηχανολογικού εξοπλισμού).
– Για άσκηση κάθε είδους δραστηριότητας ή εκδήλωσης, ατομικής ή συλλογικής, επαγγελματικής ή μη, μόνιμης ή προσωρινής, που κωλύει την άμεση πρόσβαση του κοινού στη θάλασσα 500 ευρώ ανά μέτρο που αντιστοιχεί στο πλάτος της διέλευσης που εμποδίζεται.
– Για κάθε είδους σωματική ή λεκτική παρεμπόδιση, πρόστιμο 2.000 ευρώ. Τα πρόστιμα δεν μπορούν να υπολείπονται των 2.000 ευρώ ή να υπερβαίνουν τις 60.000 ευρώ.
photo: poros.com.gr