Σε ένα κρίσιμο τσεκάπ οκτώ σημείων, από το οποίο θα εξακριβωθεί η ετοιμότητά του να διατηρηθεί σε σταθερά ανοδική τροχιά τα επόμενα χρόνια, θα υποβληθεί ο ελληνικός τουρισμός το φετινό καλοκαίρι.
Η ορθολογική διαχείριση του θέματος των τιμών στα ξενοδοχεία, η λειτουργία των υποδομών στα όρια αντοχής τους την περίοδο αιχμής και η διάχυση σε όλη τη χώρα των ωφελειών από την τουριστική άνοιξη θα αποτελέσουν τους κρίσιμους δείκτες.
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση και οι επιχειρηματίες καλούνται να διαχειριστούν οκτώ καυτά μέτωπα από τα οποία θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό το μέγεθος του τουριστικού ρεύματος που θα κατευθυνθεί προς τη χώρα μας μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
ΤΙΜΕΣ: Ίσως η πιο κρίσιμη παγίδα που καλούνται να αποφύγουν το φετινό καλοκαίρι όλοι όσοι εμπλέκονται στην εξυπηρέτηση των ξένων επισκεπτών: από ξενοδόχους, αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, μέχρι οργανωτές εκδρομών, ταξιτζήδες, εστιάτορες ή όσους συμμετέχουν εμπορικά στις παραλίες.
Υπερβολικές ή αναιτιολόγητα υψηλές τιμές μπορούν να επιστρέψουν σαν μπούμερανγκ σε όλους όσοι δείχνουν υπερβολική ανυπομονησία να ισοφαρίσουν μεμιάς τις απώλειες εσόδων από τη μείωση των τιμών που υπέστησαν τα τελευταία χρόνια.
Όπως έγινε αντιληπτό, τις προηγούμενες τελευταίες μέρες, αρκούν μερικές εξωπραγματικές τιμές σε πολυτελή καταλύματα νησιών όπως η Σαντορίνη ή η Μύκονος για να εξαφανίσουν επικοινωνιακά την πτώση των τιμών 35% που κατέγραφαν μέχρι και πέρυσι τα ξενοδοχεία στο σύνολο της χώρας.
ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ: Η αντίληψη πως οι τιμές καθορίζονται από την αγορά (πρσφορά-ζήτηση) στην πράξη αποδείχθηκε ότι δημιουργεί τερατογενέσεις. Κι επειδή η λογική της αρπαχτής κυριάρχησε επί χρόνια στον ελληνικό τουρισμό, μάλλον θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τα όρια του επαγγελματισμού όσοι συνδέονται με τη φιλοξενία Ελλήνων και ξένων επισκεπτών, λένε τουριστικοί παράγοντες με παρουσία δεκαετιών στην αγορά. Είναι, συμπληρώνουν, προφανής η ανάγκη ύπαρξης ισχυρού ελεγκτικού μηχανισμού σε όλες τις τουριστικές περιοχές της χώρας, με έμφαση στους κύριους προορισμούς.
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ: Κοινός τόπος στην τραπεζική και στην ξενοδοχειακή αγορά είναι πως τη μερίδα του λέοντος των ξένων επισκεπτών και των εισπράξεων που τις συνοδεύουν την καρπώνονται περί τις 2.000 ξενοδοχειακές επιχειρήσεις οι οποίες συνδέονται στενά με τους τροφοδότες πελατείας, δηλαδή τους βασικούς τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης (ιδιαίτερα της Γερμανίας). Περί τις 3.000 μονάδες επιβιώνουν οριακά, ενώ περίπου 5.000 ξενοδοχεία χάνουν έδαφος χρόνο με τον χρόνο και απειλούνται άμεσα ή έμμεσα με λουκέτο.
Η μετατόπιση του κέντρου βάρους της ξενοδοχειακής αγοράς προς τις υψηλές κατηγορίες (μέχρι το 2021 υπολογίζεται πως το 60% των κλινών θα ανήκουν σε μονάδες τεσσάρων και πέντε αστέρων) δημιουργεί ένα ασφυκτικό περιβάλλον για τους μικρότερους «παίκτες» της αγοράς, οι οποίοι χάνουν διαρκώς πελατεία. Ήδη, τουλάχιστον 1.100 μονάδες φέρονται να προσφέρονται προς πώληση, αλλά δεν βρίσκουν αγοραστές διατεθειμένους να πληρώσουν.
ΧΡΥΣΗ ΠΕΝΤΑΔΑ: Είναι εντυπωσιακό ότι οι κύριες τουριστικές περιοχές της χώρας ενισχύσουν διαρκώς τη θέση τους και «μαζεύουν» σχεδόν όλη την πελατεία. Είναι χαρακτηριστικό πως από τα 15,7 εκατ. θέσεις σε προγραμματισμένες πτήσεις από το εξωτερικό προς την Ελλάδα, τα 10,3 εκατ. (τα 2/3 δηλαδή) αφορούν μόλις τρία νησιά: Κρήτη, Ρόδο, Κω. Από το 5,4 εκατ. αεροπορικές θέσεις σε προγραμματισμένες πτήσεις που απομένουν, τη μερίδα του λέοντος (3,1 εκατ. θέσεις) τη μοιράζονται η Θεσ/νίκη (λόγω Χαλκιδικής κυρίως) και η Κέρκυρα. Μένουν 2,3 εκατ. θέσεις για όλους τους υπόλοιπους προορισμούς, για να αποτυπωθεί σε όλο της το μεγαλείο η πλήρης ανισομέρεια της τουριστικής ανάπτυξης στη χώρα μας.
ΤΕΣΤ ΚΟΠΩΣΗΣ: Τα δύο πιο ισχυρά «χαρτιά» του ελληνικού τουρισμού, η Κρήτη και η Ρόδος, είναι ταυτόχρονα κι η αχίλλειος πτέρνα. Υποδέχονται «καραβιές» ξένων σε λίγους μόνο μήνες με αποτέλεσμα όλες οι υποδομές (αεροδρόμια, ξενοδοχεία, δρόμοι, χώροι εστίασης, παραλίες) αλλά και οι εργαζόμενοι να λειτουργούν στα όρια αντοχής τους, με προφανή αρνητικά αποτελέσματα στις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Ενδεικτικό της λειτουργίας «στο κόκκινο» των υποδομών είναι το γεγονός πως στις 2 Αυγούστου (εφόσον πραγματοποιηθούν όλες οι προγραμματισμένες πτήσεις) τα αεροδρόμια Ηρακλείου και Ρόδου θα υποχρεωθούν να υποδεχθούν 162 και 163 πτήσεις αντίστοιχα και περί τις 30.000 ξένους επισκέπτες το καθένα. «Μποτιλιάρισμα» αναμένεται την ίδια μέρα στα αεροδρόμια της Κω (86 πτήσεις), της Κέρκυρας (74) και των Χανίων (71).
ΑΝΕΡΧΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ: Με δεδομένη την παραπάνω εικόνα, ένα από τα πλέον κρίσιμα στοιχήματα του ελληνικού τουρισμού είναι αν τα οφέλη από την αύξηση της τουριστικής κίνησης προς τη χώρα μας θα διαχυθούν σε περισσότερες περιοχές. Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, πάντως, τη μεγαλύτερη αύξηση ζήτησης σε σύγκριση με πέρυσι εμφανίζουν η Μεσσηνία(+122%), η Μύκονος (+85%), η Σκιάθος (+84%), η Κεφαλονιά (+52%), η Σάμος (+51%) και η Σαντορίνη (+46%).
ΤΣΑΡΤΕΡ: Θα παγιωθεί η αλλαγή δεδομένων μεταξύ έκτακτων και μόνιμων αεροπορικών συνδέσεων της χώρας με το εξωτερικό; Τα στοιχεία δείχνουν πως για πρώτη φορά φέτος, οι τακτικές πτήσεις είναι περισσότερες (51%) από τις έκτακτες εποχικές (τσάρτερ) οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 49%. Γεγονός που δίνει τη δυνατότητα να διευρυνθεί η τουριστική περίοδος και να έλθουν περισσότεροι μεμονωμένοι ταξιδιώτες παρά γκρουπ που έρχονται κυρίως με τσάρτερ. Το αποτέλεσμα προέκυψε από τη μείωση των τσάρτερ και την αύξηση των τακτικών πτήσεων προς βασικούς καλοκαιρινούς προορισμούς όπως το Ηράκλειο, η Ρόδος και η Κως.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Θα αυξηθεί ο αριθμός Ελλήνων που κάνουν διακοπές; Η κατάρρευση του εσωτερικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της δραματικής μείωσης του βιοτικού επιπέδου εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων έχει, ήδη, προκαλέσει τεράστια ανισορροπία στην εγχώρια τουριστική αγορά. Ζητούμενο είναι η επαναφορά των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού, καθώς εκτός των εργαζομένων θα στηριχθούν και εκατοντάδες μικρά ξενοδοχεία τα οποία βασίζονταν σχεδόν αποκλειστικά σε Έλληνες πελάτες.
euro2day