Σοφία Αράβου-Παπαδάτου: Ο «Πινόκιο» και οι τέσσερις εγγονοί. Καλά Χριστούγεννα!

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου 2022 17:29

«Ο Πινόκιο», λεπτομέρεια έργου «Άνθρωπος  με μεγάλη καρδιά», 2019, Αράβου Σ. (Παρουσιάστηκε στην 9η Ανοικτή Καλλιτεχνική Τριλογία Κεφαλονιάς και στο ίδρυμα Θεοχαράκη  με  Ο.Ο.Λ.Κ , Όμιλο Οδοντιάτρων Λογοτεχνών Καλλιτεχνών, Αθήνα)

«Ο Πινόκιο», λεπτομέρεια έργου «Άνθρωπος με μεγάλη καρδιά», 2019, Αράβου Σ. (Παρουσιάστηκε στην 9η Ανοικτή Καλλιτεχνική Τριλογία Κεφαλονιάς και στο ίδρυμα Θεοχαράκη με Ο.Ο.Λ.Κ , Όμιλο Οδοντιάτρων Λογοτεχνών Καλλιτεχνών, Αθήνα)

Είδα λοιπόν τη νέα version του «Πινόκιο», την ταινία κινουμένων σχεδίων 2022, από τον βραβευμένο σκηνοθέτη Γκιγιέρμο ντελ Τόρο. Το νέο απόκτημα του Netflix, χαρακτηρίζεται ως ταινία ενηλίκων και καθόλου για baby sitting. «Αν τη δουν παιδιά, κάποιος ενήλικας να εξηγεί κοντά τους, τι είναι αυτό και τι εκείνο…», λένε οι κριτικές και δίκιο έχουν!

‘Έβαλα λοιπόν γύρω μου, νοερά,  τους  4 εγγονούς και ξεκίνησε η προβολή, έτοιμη να δεχτώ τις ερωτήσεις τους (έτσι θα γίνει κάποια στιγμή και αν δεν καταφέρω να τους συγκεντρώσω όλους μαζί, θα το ξαναδώ και δυο και τρεις φορές, έστω με έναν, ένα χωριστά).

Ο Τζεπέτο, ο ξυλογλύπτης που έφτιαξε τον Πινόκιο να μακραίνει η μύτη του όταν έλεγε ψέματα, είναι τοποθετημένος χρονικά από τον Ντελ Τόρο στη φασιστική Ιταλία του Μουσολίνι, αλλά μεταπηδάει και σε προηγούμενες εποχές, θρησκοληψίας και φόβου μαγισσών, γκόθικ εικόνων, αλλά και με έξοδο από τον Άδη, σαν Νέκυια του Οδυσσέα. Οι φύλακες του « Άδη» είναι κουνέλια ή λαγοί, ίσως  συμβολισμοί των Φόβων μας.

ΦΩΤΟ ΠΙΝΟΚΙΟ 2

«Ένας λαγός στη Νέκυια της Οδύσσειας», λεπτομέρεια

Παρότι λοιπόν  η ταινία, είναι ιδανική για τις διακοπές των Χριστουγέννων, σκιαγραφεί ένα Π.Α.Θ.Ο.Σ από τα αρχικά των λέξεων Πατρίδα- Άνθρωποι- Θρησκεία- Οικογένεια- Σώμα.

Η Πατρίδα στο έργο είναι φασιστική! «Σαν έτοιμη από καιρό σαν θαρραλέα» δεν θα αποχαιρετήσω την «Αλεξάνδρεια» της  Ελευθερίας  και της Δημοκρατίας που χάνονται σιγά-σιγά στην εποχή μας. Θα τονίσω στους εγγονούς, όπως δείχνει η ταινία καθόλου συμβατικά και παλιομοδίτικα, την Αγάπη, τη Φιλία, την Αλληλεγγύη, τη Συνεργασία και την Εμπιστοσύνη. Κιχ  δε θα βγάλω για την ελευθερία που χάνεται, για υποκλοπές ή επισυνάψεις, είναι μικρά παιδιά και δεν τους πρέπει!

ΦΩΤΟ ΠΙΝΟΚΙΟ 3«Ο Οδυσσέας βγαίνει από τον Άδη», λεπτομέρεια

Οι Άνθρωποι στην ταινία, όπως σε όλες τις εποχές, εκμεταλλεύονται αλλήλους, διαλύουν τα δικαιώματα και γιγαντώνουν τις ανισότητες. Δεν θα τρομάξω τους εγγονούς, να κλειστούν σε χρυσό κλουβί. Θα τονίσω ότι ο Πινόκιο δεν είναι συνηθισμένη μαριονέττα που κινείται με δεσμευτικά σχοινιά, καλό είναι να μάθουν χωρίς να πάθουν! Δεν θα μιλήσω καθόλου για Διαφθορές-Gate και βαλίτσες  με κλεμμένα, ή Μισθούς- Επιδόματα Αλλοδαπής πχ, που κάνουν φτερά προς άλλες τσέπες, απαπαπα τέτοια λόγια στα παιδιά.

Η Θρησκεία δεν είναι θρησκοληψία, που τιμωρεί και απαγορεύει. Εδώ θα τονίσω τα αντιπολεμικά μηνύματα του έργου και τη σύγχυση των ανθρώπων, για τη διδασκαλία της Αγάπης από τη μια, και την Πολεμική Μηχανή που σκορπάει Θάνατο από την άλλη. Δεν θα μιλήσω για Προλήψεις, δεν θα μιλήσω καθόλου για Πυρηνικά και drone και τέτοια, όχι όχι όχι στα παιδιά!

Η Οικογένεια καλή και άγια, λέει η ταινία, δείχνει ακόμα μια φορά την Αγάπη, την Προστασία, χωρίς να γίνει το παιδί, μαριονέττα χιλιομασημένων στερεότυπων. Μπορεί να διδαχτεί με σύγχρονο τρόπο το Καλό, ενάντια στο Προαιώνιο Κακό! Δεν θα μιλήσω καθόλου για την «Κιβωτό» της πρεσβυτέρας και του συντρόφου της, για τα «Γηροκομεία» -ξέπλυμα μαύρου χρήματος και άλλων «Φιλανθρωπικών» Εμεσμάτων, όχι, όχι, όχι στα παιδιά!

Τέλος για το Σώμα, αλλά και την Ψυχή και το Πνεύμα, δεν έχει σχοινιά ο Πινόκιο. Έχει φωτιστεί το ξύλινο σώμα από τη Ζωή της Ανώτερης Εμφύσησης! Μπορεί να τα γεννάμε οι γονείς, αλλά δεν τα δεσμεύουμε με ανελεύθερα σχοινιά. Δεχόμαστε τη μοναδικότητα κάθε παιδιού, νοιαζόμαστε, εκπαιδεύουμε, αλλά και ελευθερώνουμε τις ιδιαίτερες δυνάμεις που περιέχουν.

Αν ελέγχουμε τα πάντα στη ζωή τους, θα εκκολάψουμε το αβγό του  αυταρχισμού, του φασισμού, του εγκλήματος, της εξουσιομανίας, της κατάθλιψης και των νευρώσεων κάθε μορφής. Πρέπει να είναι έτοιμα για τον Πόνο της Απώλειας, όπως του Τζεπέτο στην ταινία. Η Αγάπη για  Ζωή Νικάει  και Δημιουργεί.

ΦΩΤΟ ΠΙΝΟΚΙΟ 4«Ο Τζεπέτο» ξυλογλύπτης του Πινόκιο, λεπτομέρεια

Το  αρχαιοελληνικό «Ουδέν κακόν αμιγές Καλού» εμφανίζεται συνέχεια στο έργο. Η μύτη που μεγαλώνει με το Ψέμα γίνεται δέντρο, τους βγάζει από την κοιλιά του κήτους που έχει καταπιεί τον Πινόκιο και τους αγαπημένους του. Η νάρκη του Πολέμου ανατινάζει το κήτος και ξεβράζει τους ήρωες στη στεριά! Ο πατέρας-δημιουργός Τζεπέτο, δέχεται επιτέλους τον Πινόκιο- το ξύλινο παιδί του-  όπως είναι-  όχι με μεγεθυμένες προσδοκίες!

«Θου Κύριε», να μη μιλήσω διδακτικά και από έδρας στους εγγονούς!

Μπορεί να ζωγραφίσουμε, να γράψουμε ιστοριούλες, να παίξουμε… αφού  έχουν τελειώσει με τα μαθήματά τους!

Καλά Χριστούγεννα σε όλους!

Το τρέιλερ «Πινόκιο» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, 2022