Γιώργος Μεσσάρης : Έχει η Ελλάδα ομορφιές... (μέρος 2ο)
«ΟΠΟΙΟΣ ΑΓΑΠΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΟΥ, ΤΗΝ ΚΡΙΝΕΙ ΑΥΣΤΗΡΑ»
Είχε ξημερώσει η 1 Δεκεμβρίου και ο καιρός θύμιζε περισσότερο άνοιξη παρά χειμώνα! Από το μπαλκόνι του ξενοδοχείου, η Ηγουμενίτσα φάνταζε εντυπωσιακή. Μέσα σε λίγα χρόνια η πρωτεύουσα της Θεσπρωτίας έχει «θεριέψει». Ο πληθυσμός της έχει σχεδόν διπλασιαστεί και η ανοικοδόμηση έχει πάρει… αθηναϊκές διαστάσεις! Το θετικό είναι ότι οι λόφοι που την περιβάλλουν είναι καταπράσινοι και προσδίδουν μια όμορφη πινελιά στο σκηνικό!
Μετά από ένα πολύ γρήγορο πρωινό ξεκινήσαμε για το δεύτερο σταθμό της περιοδείας μας. Τις Σέρρες. Έπρεπε δηλαδή να διανύσουμε πάνω από 400 χιλιόμετρα. Η υπέροχη Εγνατία Οδός επιτρέπει στο αυτοκίνητο να «καταβροχθίζει» αυτές τις αποστάσεις σε χρόνο πολύ μικρότερο από ότι στο παρελθόν, όμως, μια περιήγηση σε οποιοδήποτε τόπο δεν είναι μόνο το γρήγορο οδήγημα, ιδιαίτερα όταν δε σε… «κυνηγάνε». Χρειάζονται και οι ανάπαυλες. Να γίνονται σταθμοί σε χώρους πολιτιστικούς-αρχαιολογικούς, σε ταβέρνες γραφικές, σε τόπους που η ομορφιά της φύσης επιβάλλει τη φωτογραφική της απαθανάτιση. Και η Ελλάδα είναι γεμάτη από τέτοιους «πειρασμούς»!
Αξίζει να κάνουμε μια παρένθεση στο ταξιδιωτικό μας σημείωμα με μια σύντομη αναφορά στην άκρως εντυπωσιακή Εγνατία Οδό, τον αυτοκινητόδρομο που θα μας οδηγήσει στο πιο ανατολικό σημείο της πατρίδας, στα ελληνοτουρκικά σύνορα!
Η Εγνατία, λοιπόν, είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας με μήκος 670 χλμ. Διασχίζει ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα, από τα δυτικά στα ανατολικά. Ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα και καταλήγει στους Κήπους του ποταμού Έβρου. Το όνομά της προέρχεται από την Αρχαία Εγνατία Οδό, που διέσχιζε την ίδια σχεδόν περιοχή.
Η κατασκευή της Εγνατίας άρχισε το 1994 και ολοκληρώθηκε το 2014 με την παράδοση στην κυκλοφορία της Γέφυρας Περιστερίου στην περιοχή του Μετσόβου.
Το όλο έργο κόστισε 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Με τα λεφτά, δηλαδή, που χρωστάει η Ελλάδα θα κατασκευάζαμε 60 Εγνατίες!
Ακολουθούν μερικά στοιχεία ταυτότητας του έργου:
- 63 κόμβοι σύνδεσης με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο
- 177 μεγάλες γέφυρες , συνολικού μήκους 40 χλμ.
- 350 άνω και κάτω διαβάσεις εισόδου - εξόδου
- 73 σήραγγες μέγιστου μήκους 4,8χλμ. (πρόκειται για τη σήραγγα Δρίσκου) και συνολικού μήκους 50 χλμ.
- 43 περάσματα ποταμών
- 11 διασταυρώσεις με σιδηροδρομικές γραμμές
Βέβαια, πέραν από τις ομορφιές που προσφέρει, το σημαντικότερο είναι ότι η Εγνατία συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου, αφού το κόστος των ταξιδιών και της διακίνησης προϊόντων, τόσο εντός της Ελλάδας όσο και στο εξωτερικό, έχει μειωθεί αρκετά.
Είναι πραγματικά απόλαυση να οδηγείς σε αυτόν τον αυτοκινητόδρομο που το όριο ταχύτητας φθάνει τα 140 χιλιόμετρα την ώρα! Εκείνο που κυριολεκτικά σού παίρνει την ανάσα είναι οι φοβερές γέφυρες, τόσο από άποψη τεχνολογικού επιτεύγματος όσο και για τη θέα που προσφέρουν. Η Νάταλη είχε συνεχώς τη φωτογραφική έτοιμη και τα «κλικ, κλικ, κλικ» έδιναν και έπαιρναν… Βοηθούσε και ο καιρός που έβγαζε κοροϊδευτικά γλώσσα στο χειμώνα προσφέροντάς μας απίστευτα ηλιόλουστες μέρες με το θερμόμετρο να κυμαίνεται γύρω στους 18 με 20 βαθμούς Κελσίου! Μόνο για ένα μικρό διάστημα στο Μέτσοβο η σκιά των γύρω βουνών είχε κρατήσει τις θερμοκρασίες κοντά στο μηδέν γεγονός που δικαιολογούσε και τις προειδοποιήσεις για πιθανή ύπαρξη πάγου στο οδόστρωμα.
Λίγο πριν τη Θεσσαλονίκη, βγήκαμε από την Εγνατία και σε ένα χωριουδάκι σταματήσαμε σε μια οικογενειακή ταβέρνα όπου οι βορειοελλαδίτικες νοστιμιές ήταν πραγματική απόλαυση. Είναι κάτι τέτοιες γαστρονομικές εμπειρίες που σε κάνουν να ξεχνάς τη δίαιτα και το κοντέρ των θερμίδων να «κτυπάει» κόκκινο! Όλοι μας, όμως, σε τέτοιες περιπτώσεις έχουμε ένα… άλλοθι: «Από αύριο αρχίζει η δίαιτα». Μόνο που αυτό το «αύριο», το ρημάδι, αργεί να έρθει και σε πολλές περιπτώσεις δεν έρχεται ποτέ!
Ξαναπήραμε το δρόμο για τον προορισμό της δεύτερης διανυκτέρευσης, τις Σέρρες, όπου φθάσαμε νωρίς το απόγευμα. Στη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου μας έδωσαν ένα χάρτη της πόλης και ξεκινήσαμε την εξερευνητική μας περιπέτεια!
Πρόκειται για μια όμορφη και απλωμένη πόλη με πολυσύχναστη αγορά. Οι κάτοικοι του Νομού Σερρών ανέρχονται στις 250.000 περίπου, ενώ μέσα στην ομώνυμη πρωτεύουσα κατοικούν γύρω στις 90.000. Οι Σερραίοι, όπως και οι περισσότεροι Βορειοελλαδίτες, είναι καλοσυνάτοι, πρόθυμοι να βοηθήσουν και συχνά η ευγένειά τους είναι αφοπλιστική.
Στις Σέρρες υπάρχουν ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, πολλές όμορφες εκκλησίες αλλά και οθωμανικά μνημεία. Κοντά βρίσκεται και η τεχνητή λίμνη Κερκίνη. Αθλητικό καμάρι της πόλης είναι ο Πανσερραϊκός.
Στη βραδινή περιήγηση των Σερρών έγινε και μια απαραίτητη στάση για την «επαναφόρτιση των μπαταριών». Ένα καλό εστιατόριο στο κέντρο της πόλης. Το πρωί της επομένης θα άρχιζε το ταξίδι για την Αλεξανδρούπολη.
ΣΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Η γραφική Ηγουμενίτσα, μια εντυπωσιακή γέφυρα της Εγνατίας Οδού και το νεοκλασικό κτίριο όπου στεγάζονται υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών.
Μέχρι την επόμενη εβδομάδα να περνάτε καλά και… ΘΕΡΜΕΣ ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟ 2016!
georgemessarisgmail.com
www.omegadocumentaries.com(Τελευταία παραγωγή: ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ ΚΑΙ ΙΘΑΚΗ – ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΠΕΛΑΓΟΥΣ)