Κατερίνα Κουταλά : Σπάσιμο Δήμων : Μεταρρυθμίσεις του ποδαριού
Υπήρξα και είμαι θερμός υποστηρικτής των μεταρρυθμίσεων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, επειδή πιστεύω ότι, η Τ.Α. είναι ο πιο δυναμικός θεσμός άμεσης δημοκρατίας και από την άρτια λειτουργία της εξαρτάται η επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας του πολίτη.
Ζούμε σε μια εποχή ραγδαίων και συνεχών εξελίξεων και η Αυτοδιοίκηση δεν θα διατηρήσει τη δυναμική της και τη ζωντάνια της, αν δεν αφομοιώνει τις αλλαγές που συντελούνται στις κοινωνίες, δεν εμπλουτίζει συνεχώς τη λειτουργία της με νέες δράσεις και δεν βελτιώνει και αναβαθμίζει τις υπηρεσίες που παρέχει στον πολίτη.
Είναι επομένως αναγκαίο το θεσμικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης να υπόκειται σε συνεχή αξιολόγηση, τόσο από τα συλλογικά της όργανα (Κ.Ε.Δ.Ε., Π.Ε.Δ., Δημοτικά Συμβούλια, Δημοτικές Παρατάξεις κ.λπ.), όσο και από τη Εκτελεστική και Νομοθετική Εξουσία (Κυβέρνηση, Βουλή, Πολιτικά Κόμματα), με στόχο τη συνεχή αναβάθμιση της λειτουργίας της.
Όμως αυτός ο διάλογος, για να είναι υγιής και παραγωγικός, πρέπει να διεξάγεται με τρόπο θεσμικό και συντεταγμένο και με όρους διαφάνειας και δημοσιότητας, όπως αρμόζει σε ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό κράτος.
Από την περίοδο της ολιγοήμερης (!) διαβούλευσης για το Πρόγραμμα "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ", τα συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, με συντριπτική πλειοψηφία, είχαν εκφράσει τη διαφωνία τους στην Κυβέρνηση για το δόγμα "Κάθε νησί και Δήμος", με το βασικό επιχείρημα ότι τούτο θα οδηγούσε αφενός σε τεράστιους Δήμους, με προφανή αδυναμία να διοικηθούν (τα 5-6 μεγάλα νησιά) και αφετέρου σε πολύ μικρούς Δήμους, χωρίς τις αναγκαίες υποδομές για να εκτελέσουν την αποστολή τους (τα πολύ μικρά νησιά).
Π.χ. Ο σημερινός Δήμος Κάσου: ΄Ενας Δήμαρχος κι ένας υπάλληλος !!!
Το καλοκαίρι του 2013, δυό χρόνια μετά την ίδρυση και λειτουργία των 325 Καλλικρατικών Δήμων, ο Υπουργός Εσωτερικών απέστειλε επιστολή προς τους Δήμους, με την οποία ζητούσε προτάσεις για τροποποιήσεις και βελτιώσεις του Καλλικράτη και για το χωροταξικό του σχεδιασμό.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Κεφαλλονιάς, σε ειδική συνεδρίαση, συζήτησε διεξοδικά το θέμα και κατέληξε στην Απόφαση-Πρόταση, για τη διάσπαση του ενιαίου Δήμου Κεφαλλονιάς σε τέσσερεις (4)Δήμους. Πρόκειται για την υπ.αριθμ.245/2013 Απόφαση του Δ.Σ. στη Συνεδρίαση της 28/8/2013.
΄Εκτοτε, συνέβησαν δύο πράγματα :
Αφενός η Κυβέρνηση, δια των αρμοδίων Υπουργών συντηρούσε το θέμα στην επικαιρότητα, δίχως όμως να μπαίνει σε επίσημο και ουσιαστικό διάλογο με την Αυτοδιοίκηση και τις τοπικές κοινωνίες
και αφετέρου
μια απίστευτη καμαρίλα, διαφόρων "πολιτικών κύκλων" που δρουν στο παρασκήνιο και ουδέποτε εμφανίστηκαν στο προσκήνιο που έχουν βάλει κάτω το Χάρτη της Κεφαλλονιάς και κάθε βδομάδα τραβάνε και άλλες γραμμές, για να χωρίσουν τους νέους Δήμους!
Στην συνέχεια, αυτοί οι σχεδιασμοί διαρρέουν και δημοσιεύονται στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και κρατούν επί μήνες την κοινωνία ανάστατη, σε πλήρη σύγχυση, καθώς αδυνατεί να κατανοήσει τί ακριβώς διαδραματίζεται πίσω από τις πλάτες της.
Κάπως έτσι φθάσαμε στην ώρα μηδέν!
Παραμονές των δημοτικών εκλογών, ο Βουλευτής Λέσβου Νίκος Σηφουνάκης κατέθεσε στη Βουλή μια τροπολογία που σε περίπτωση που ψηφιστεί (προσωπικά το απεύχομαι) θα δημιουργήσει ένα πρωτοφανές προηγούμενο στα αυτοδιοικητικά χρονικά :
1) Θα ιδρύονται Δήμοι, με τροπολογίες, χωρίς πλήρη νόμο, δηλαδή χωρίς να γνωρίζουμε με ποια οικονομικά μέσα, με ποιο προσωπικό, με ποιες υπηρεσίες, με ποιες υποδομές, κ.λπ. θα λειτουργήσει ο νέος Δήμος. Σε αυτούς που λένε ότι όλα τα παραπάνω τα προβλέπει ο "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ", απαντούμε ότι τους έχουμε νέα: Με βάση τα σημερινά δεδομένα, στην Κεφαλλονιά, είτε γίνουν δύο, είτε τρεις, είτε τέσσερεις Δήμοι, κανένας δεν θα είναι βιώσιμος! Απλή αναγωγή των σημερινών αριθμών του Δήμου Κεφαλλονιάς, σε δυο,τρεις, τέσσερεις Δήμους, αποδεικνύει του λόγου το αληθές!
Αν το 2013 η Κυβέρνηση είχε πραγματικά τη βούληση να συζητήσει το θέμα που η ίδια έθεσε, τότε θα υπήρχε χρόνος να συζητήσουμε και να διαπραγματευθούμε ένα πρόγραμμα ενίσχυσης των νέων Δήμων, ώστε να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους και να λειτουργήσουν. Τώρα πλέον δεν υπάρχει καθόλου χρόνος πριν τις εκλογές, για τέτοια σοβαρή συζήτηση.
2) Θα είναι φαλκίδευση της ψήφου του πολίτη στις δημοτικές εκλογές, αφού ο πολίτης θα καλείται να ψηφίσει για ένα Δήμο που θα είναι γνωστά μόνο τα γεωγραφικά του όρια, ενώ όλα τα υπόλοιπα θα ρυθμιστούν, μετά τις εκλογές ! Εν ολίγοις οι υποψήφιοι θα λένε στους πολίτες, "ψηφίστε τώρα για το Δήμο, με αυτά τα γεωγραφικά όρια και ποιος θα είναι αυτός ο Δήμος, θα σας το πούμε μετά τις εκλογές, γιατί ούτε κι εμείς ξέρουμε "!!!
3) Θα εκχωρηθούν υπερεξουσίες -αμφιβόλου συνταγματικότητας- στον Υπουργό Εσωτερικών, εφόσον με μια και μόνη υπουργική απόφαση θα ιδρύει νέους Δήμους, ερήμην της υπόλοιπης Κυβέρνησης και της Βουλής! Η αναφορά στην τροπολογία Σηφουνάκη, περί μελετών και προτάσεων της ΚΕΔΕ και του Ι.Τ.Α., αποτελεί το λεγόμενο "ξεκάρφωμα", γιατί συμβαίνει να γνωρίζουμε και να διαθέτουμε στο αρχείο μας τις υπόψη μελέτες και διαβεβαιώνουμε κάθε καλόπιστο πολίτη, ότι ουδεμία σχέση έχουν με την προτεινόμενη τροπολογία.
Για όλους αυτούς τους λόγους, η άποψή μας είναι ότι μπροστά σε αυτά τα φαινόμενα πολιτικού καιροσκοπισμού, εγκληματικής προχειρότητας, πλήρους αδιαφάνειας και παλαιοκομματικών πελατειακών αντιλήψεων, η στάση της αυτοδιοίκησης πρέπει να είναι μία και μόνη:
Δημόσια καταγγελία αυτών των μεθοδεύσεων και άρνηση οποιασδήποτε περαιτέρω συζήτησης με αυτούς τους όρους.
Αν η Αυτοδιοίκηση θέλει να διατηρήσει ψήγματα αξιοπιστίας, σε μία εποχή που η πολιτική τείνει να γίνει συνώνυμη της αναξιοπιστίας, οφείλει να κινείται σταθερά στο πλαίσιο αρχών και να μην σηκώνει σημαίες ευκαιρίας και να επιδίδεται σε τακτικισμούς του χειρίστου είδους.
Αλλιώς υπονομεύει η ίδια τον εαυτό της !
Σε ότι με αφορά η στάση μου, πέραν της δημόσιας καταγγελίας , θα είναι η πλήρης αποχή, από κάθε τέτοια διαδικασία.
Κατερίνα Κουταλά
Δημοτικός Σύμβουλος Κεφαλλονιάς
τ. Δήμαρχος Ερίσου Κεφ/νιάς
Ετικέτες:
Μοιράσου: