Σχολεία: «Φρένο» στην εύκολη προαγωγή από τάξη σε τάξη - Σε «αναμμένα κάρβουνα» οι μαθητές
Νέους κόφτες στις βαθμολογίες σε Γυμνάσια και Λύκεια ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας.
Οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίζονται με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επεξεργάζεται διαρκώς σχέδια για το πώς θα αναβαθμιστεί το σχολείο και οι μαθητές θα αποκομίζουν ουσιαστικές γνώσεις.
Ένα από τα ζητήματα που έχουν τεθεί επί τάπητος και εξατάζονται με ιδιαίτερη προσοχή ως προς το πλαίσιο υλοποίησής τους είναι αυτό της βαθμολογίας των μαθητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και το γεγονός ότι η προαγωγή από τάξη σε τάξη γίνεται με βαθμολογίες που αγγίζουν το 10 και ουσιαστικά απηχούν σε μαθητές που έχουν «πιάσει» το βαθμολογικό όριο με τις όποιες γνώσεις τους να είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Ουσιαστικά πρόθεση του Υπουργείου είναι να βάλει «κόφτες» στο βαθμολογικό όριο και να δυσκολέψει την προαγωγή των μαθητών που κινούνται βαθμολογικά στην κόψη του ξυραφιού και συνεχίζουν τη φοίτησή τους στο σχολείο εκμεταλλευόμενοι το υφιστάμενο πλαίσιο χωρίς να μοχθούν για να «βγάλουν» βαθμούς. Αρκούνται στα 10αρια και με τις βαθμολογικές καραμπόλες που τους παρέχει το σύστημα προάγονται χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, γεγονός που συμβάλλει στο να κρατείται χαμηλά το εκπαιδευτικό επίπεδο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει ζητήσει προτάσεις από τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς, όπως η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσης (ΑΔΙΠΠΔΕ), για την αναστροφή της κατάστασης.
Οι αλλαγές θα συνδυαστούν με τη θεσμοθέτηση του εθνικού απολυτηρίου. Σήμερα, στο Γυμνάσιο o μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 ή όταν έχει γενικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 13. Στο Λύκειο για την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον 10.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπ. Παιδείας, στην Α΄ Γυμνασίου το 15% των μαθητών προάγεται με μέσο όρο από 10 έως 13. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τη Β΄ Γυμνασίου είναι 11% και 9,5% για τη Γ΄ Γυμνασίου. Στο λύκειο τα αντίστοιχα ποσοστά αυξάνονται έως και 20%, διότι οι καθηγητές θεωρούν ότι πρέπει να είναι ακόμη πιο επιεικείς, με δεδομένη την έμφαση των μαθητών στην προετοιμασία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Με τα δεδομένα αυτά, σαφής πρόθεση του Υπουργείου είναι να αυξηθεί το γνωστικό επίπεδο των μαθητών ώστε η έλευση του Εθνικού Απολυτηρίου στο Λύκειο να αποδώσει καρπούς. Αν και δεν έχει «κλειδώσει» ακόμα καμία αλλαγή, τα σενάρια που φαίνεται να μελετώνται από τον υπουργό και την ομάδα του έχουν ως γνώμονα τις διεθνείς πρακτικές αλλά και το κεκτημένο των Πανελληνίων. Η φιλοσοφία του Εθνικού Απολυτηρίου είναι να δημιουργηθεί ένα αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης με τις επιδόσεις των αποφοίτων και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου να προσμετρούνται στο γενικό μέσο όρο.
Κρίνεται λοιπόν σκόπιμο να υπάρξει αναδιαμόρφωση των βαθμολογιών των μαθητών σε Γυμνάσια και Λύκεια καθώς από πλευράς Υπουργείου θεωρούνται ως βασικός πυλώνας που θα κρίνει την επιτυχία του «οικοδομήματος» του Εθνικού Απολυτηρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά καιρούς και η εκπαιδευτική κοινότητα έχει σχολιάσει αρνητικά το πόσο εύκολα και χατιρικά γίνεται η προαγωγή των μαθητών. Πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν δηλώσει ανοιχτά ότι οι βαθμοί των μαθητών που παίρνουν απολυτήριο σε Γυμνάσιο και Λύκειο, είναι κατά ένα μεγάλο μέρος πλασματικοί σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία.
Όπως δηλώνει καθηγητής στο Dnews «Το ίδιο το κράτος ακολουθεί μια χαλαρή και επιεική πολιτική, ώστε να πάρουν απολυτήριο όλοι οι μαθητές που φοιτούν στις δύο βαθμίδες. Η αναξιοκρατία στην βαθμολόγηση των μαθητών είναι εμφανέστατη σε πολλές περιπτώσεις. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα των βαθμοί των μαθητών της Γ Λυκείου στα δημόσια σχολεία, πρωτίστως και μετά στα ιδιωτικά, εν όψει Πανελληνίων, είναι απροκάλυπτα επιεικείς. Το 80% των μαθητών είναι «αριστούχοι» στα προφορικά!»
Με τα παραπάνω δεδομένα, το Υπουργείο Παιδείας, φαίνεται ότι έχει πάρει απόφαση να μπει «φρένο» στην βαθμολογική πριμοδότηση των μαθητών και να θεσπίσει νέες βαθμολογικές κλίμακες οι οποίες θα εξασφαλίζουν ότι η προαγωγή των μαθητών θα γίνεται με άτεγκτα και αμείλικτα κριτήρια που κανείς δεν θα μπορεί να αμφισβητήσει.