Τι δείχνουν τα ευρήματα της σύσκεψης των «16» για το σύστημα Ηφαιστος
Διαπιστώθηκε σημαντική έλλειψη ελέγχων στη διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης
Του Τασου Tελλογλου
Τον Αύγουστο του 2010, μία ομάδα εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Οικονομικών συσκέφθηκε για να αξιολογήσει το σύστημα «Ηφαιστος», ένα σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης από το στάδιο του εκτελωνισμού μέχρι την πώληση στον τελικό καταναλωτή. Η ανάγκη σχεδιασμού και εγκατάστασης του συστήματος είχε προκύψει επειδή ο τελικός καταναλωτής αγόραζε το πετρέλαιο θέρμανσης με μειωμένο τον ειδικό φόρο κατανάλωσης κατά 391 ευρώ / χιλιόλιτρο έναντι του πετρελαίου κίνησης. Αυτή η διαφορά ήταν επαρκές κίνητρο για να κατευθύνεται το πετρέλαιο θέρμανσης στα ντεπόζιτα των αυτοκινητιστών. Η διαφορά του φόρου έμπαινε στην τσέπη των διακινητών.
Το σύστημα στοίχισε 14,5 εκατομμύρια ευρώ και εφαρμόσθηκε από τον Φεβρουάριο του 2008. Αλλά οι 16 υπάλληλοι που συζήτησαν την αποτελεσματικότητα του συστήματος τον Αύγουστο του 2010 ήταν διχασμένοι ως προς την αποτελεσματικότητά του. Κι αυτό γιατί το σύστημα χρησιμοποιόταν βασικά από τους πρατηριούχους, που διακινούσαν το καύσιμο σε μία εποχή πτώσης του τζίρου τους για να εισπράττουν τη διαφορά του ειδικού φόρου. Με την προϋπόθεση να καταχωρίζουν τις ποσότητες στο σύστημα και η ανάλωση του πετρελαίου να γίνεται από τις 15 Οκτωβρίου ώς τις 15 Μαΐου κάθε χρόνου, ενώ μετά την ηλεκτρονική υποβολή, τη διασταύρωση και τον έλεγχο των καταχωρίσεων από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων να επιστρέφεται εντός 2 ημερών στα μέλη του μητρώου των Διακινητών Πετρελαίου Θέρμανσης η διαφορά του αυξημένου φόρου που έχουν πληρώσει οι διακινητές σε σχέση με τον χαμηλό φόρο που πληρώνουν οι καταναλωτές. Ολα αυτά, στη θεωρία.
Στην πράξη, από τις 15 Φεβρουαρίου του 2008 ώς τις 14 Δεκεμβρίου του 2009 η Singular Logic, η εταιρεία που το είχε συλλάβει και κατασκευάσει, «έτρεξε» το σύστημα. Τα αποτελέσματα: το 2008 η μείωση της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης κυμαίνεται στο 12% έναντι του 2007, αλλά και το 2007, χωρίς τον «Ηφαιστο», η μείωση της κατανάλωσης προσεγγίζει το 11,45%. Αντίθετα, το 2009, με την εφαρμογή του «Ηφαιστου», η κατανάλωση αυξάνεται 7,5% έναντι του 2008.
Μια πιο ασφαλής ένδειξη επίδρασης του «Ηφαιστου» στο λαθρεμπόριο είναι ότι στη διάρκεια όλης αυτής της διετίας η κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης μειώνεται σταθερά, αλλά οι ενδείξεις των αριθμών είναι αντιφατικές. Ετσι, η σύσκεψη των 16 αξιωματούχων του υπουργείου Οικονομικών καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «το εν λόγω σύστημα δεν ανταποκρίθηκε στον βασικό στόχο, που ήταν η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στον τομέα του πετρελαίου». Φταίει, όμως, η πληροφορική για την έλλειψη αποτελεσμάτων;
Ελεγχοι
Οι ίδιοι υπάλληλοι που παίρνουν μέρος στην αξιολόγηση παραδέχονται ότι δεν αξιοποιήθηκαν τα στοιχεία «που καταγράφονται στο σύστημα από τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να έχουμε πλήρη ανυπαρξία ελέγχων και αποτελεσμάτων γύρω από τη νόμιμη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης...».
Στη σύσκεψη για την αξιολόγηση του «Ηφαιστου», οι υπάλληλοι που έχουν περισσότερη σχέση με την επεξεργασία των στοιχείων τάχθηκαν υπέρ της διατήρησης του συστήματος, με συνέχιση της επιστροφής φόρων, διασύνδεση με άλλα συστήματα, αλλά και με ένταση των ελέγχων στο πετρέλαιο κίνησης.
Αντίθετα, οι τελωνειακοί, από τους υπαλλήλους που παίρνουν μέρος στη σύσκεψη, θεωρούν ότι το σύστημα δεν κατάφερε να καταγράψει ούτε τις διακινούμενες ποσότητες. «Ηδη σήμερα», υποστήριξαν, «σχεδόν τρεις μήνες μετά τη λήξη διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης, το σύστημα αδυνατεί να εμφανίσει σαφή στοιχεία ποσών που έχουν εισπραχθεί, ποσών που έχουν νομίμως επιστραφεί και ποσών που έχουν επιστραφεί ενώ δεν οφείλονται».
Πηγή : Καθημερινή