Σεβ. Μητροπολίτης Κεφαλληνίας Δημήτριος στον Inkefalonia 89,2: ‘’Είναι πολύ όμορφο να ξέρεις βιωματικά να προσεγγίσεις τον Θεό, μέσω των Αγίων’’
Στην εκπομπή “Μέρα Μεσημέρι” στον Inkefalonia 89,2 με την δημοσιογράφο Ελευθερία Κουλουριώτου, μίλησε ο Μητροπολίτης Κεφαλληνίας κ. κ. Δημήτριος, για την θεόσταλτη στιγμή του εορτασμού της κοιμήσεως της Θεοτόκου που μέσα σ αυτή γεννοβολιέται το θαύμα και το προσκύνημα του Αγίου Γερασίμου που έγινε πάθος παλλαϊκό και μαγνητίζει κάθε χρόνο 16 Αυγούστου χιλιάδες ευλαβείς προσκυνητές στην «Νέα Ιερουσαλήμ».
Ο Σεβασμιότατος ευχήθηκε αρχικά σε όλους ο Άγιος Γεράσιμος να είναι προστάτης και βοηθός και στην συνέχεια περιέγραψε με την Αγιοσύνη του την στάση του Χριστεπώνυμου πληρώματος, απέναντι στους εορτασμούς του Δεκαπενταύγουστου και του εορτασμού της κοιμήσεως του Αγίου Γερασίμου.
«Ο φετινός Δεκαπενταύγουστος ήταν πολύ έντονος για όλους από πάσης πλευράς. Από την πρώτη του μηνός έκανα παρακλήσεις σε διάφορες ενορίες και παρατήρησα ότι όλη η ενορία ήταν στην εκκλησία, αρχής γενομένης από την αγρυπνία στην Μονή Κηπουραίων 31 Ιουλίου προς 1η Αυγούστου που είναι η Πρόοδος του Τιμίου Σταυρού και ήρθε κόσμος από όλα τα μέρη του νησιού μας.
Κάθε χρόνο προσφέρουμε τον Τίμιο Σταυρό της Μονής που έχει ένα τεμάχιο του τιμίου ξύλου, αρχαίο κειμήλιο της Μονής, το οποίο με βάση τα σωζόμενα κείμενα , υπήρχε στην Μονή Γεργιών, που γκρεμίστηκε το 1637 από σεισμό μεγάλο και δεν ξανακτίστηκε. Κάποιες εικόνες και ορισμένα κειμήλια πολύ αργότερα μεταφέρθηκαν στην Μονή Κηπουραίων και είναι πλέον κτήμα της Μονής. Κάθε χρόνο , όχι μόνο στις 14 Σεπτεμβρίου της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού που κάνουμε πάλι αγρυπνία αλλά και στις 31 Ιουλίου προς 1η Αυγούστου, κάνουμε αγρυπνία στο Μοναστήρι, που σηματοδοτεί τρόπον τινά την έναρξη του Δεκαπενταύγουστου. Όλες τις ημέρες σε όλες τις εκκλησίες, υπήρχε πάρα πολύς κόσμος και στο πέρας της λειτουργίας συζητώντας με τον κόσμο, είδα μία διάθεση του κόσμου να εκκλησιάζεται και να κοινωνεί. Πιστεύω ότι επειδή είναι ο τόπος καταγωγής κάποιων , ανοίγει εύκολα την καρδιά και την ψυχή του ο άνθρωπος και λόγω αναγκών και λόγω πίστεως, είδα αυτή την προσέλευση, η οποία με χαροποίησε πάρα πολύ.
Και την ημέρα του Δεκαπενταύγουστου , τόσο την παραμονή όσο και την κυριώνυμη, πάρα πολύς κόσμος εκκλησιάστηκε και εκδήλωσε την πίστη του προς τον Θεό και είδα την χαρά του κόσμου που βρέθηκε στην εκκλησία και που έλαβε μέρος στις πανηγύρεις. Πόσο μάλλον και για την εορτή του Αγίου μας που είναι ακριβώς την επομένη».
Ο κ. κ. Δημήτριος προς διδαχή και ενημέρωση, αναφέρθηκε στην κοίμηση του Αγίου Γερασίμου στο τελετουργικό της κοιμήσεως του, και στην αφθαρσία των Λειψάνων του Αγίου και των Αγίων εν γένει και σημείωσε : «Από ότι λέει το βιογραφικό σημείωμα του Αγίου, όταν βρέθηκε στα Ιεροσόλυμα στον Πανάγιο Τάφο και λειτούργησε ως Εφημέριος , έβλεπε την Παναγία λόγω πίστεως και καθαρότητος της καρδίας και συνομιλούσε μαζί της, γι αυτό και όταν έφυγε από κει και περιόδευσε και αποφάσισε να μείνει στην Κεφαλονιά , μαζί του είχε μια μικρή εικόνα της Παναγίας , που είναι δίπλα στην Λάρνακα του. Αυτή είναι η εικόνα που προσευχόταν ο Άγιος κάτω στο σπήλαιο… Το παράδειγμα της αφθαρσίας των λειψάνων των Αγίων , όπως και του Αγίου μας, είναι μοναδικό, αγγίζει τις ψυχές των ανθρώπων και δεν μπορούμε να το αμφισβητήσουμε, γι αυτό και η αγάπη των μονίμων κατοικούντων , των Κεφαλλήνων εν γένει και των προσκυνητών από άλλες χώρες, είναι έκδηλη και δεν διακόπτεται το προσκύνημα όλη νύχτα ».
Για το αν ο κόσμος που προσέρχεται στις εκκλησίες συμπροσεύχεται με τους ιερουργούντες και εμβαθύνει με πίστη κατά την διάρκεια του τελετουργικού και εν γένει στην ζωή του, ο κ. κ. Δημήτριος απάντησε ότι αυτό με ακρίβεια δεν μπορεί να το πει κανείς , ούτε καν ο ίδιος ως Επίσκοπος.: « Η πίστης δεν περιγράφεται με λόγια, εκφράζεται βιωματικά.( αναφέρθηκε σχετικά στον Άγιο Γρηγόριο Παλαμά και στον Απόστολο Παύλο ). Ο Θεός συνομιλεί με τους ανθρώπους που τον ακολουθούν και τον εμπιστεύονται και ο χρόνος δεν έχει σχέση με τον Θεό και με τον άνθρωπο που ζει βιωματικά πίστη… Πώς να περιγράψεις τον άλλον; Το να ρωτήσεις τον άλλον αν πιστεύει και σου πει ναι, δεν έχει νόημα, για αυτό η Ορθόδοξη Εκκλησία ποτέ δε λέει στα μέλη της αν πιστεύουν η αν δεν πιστεύουν, απλώς τους λέει-ξέρετε να ζήσετε την πίστη σας και την πνευματική σας ζωή λειτουργικά; Δηλαδή μέσω των μυστηρίων;-
Το λέω αυτό σε σχέση με τους Προτεστάντες η τους Καθολικούς που λένε, πιστός είναι αυτός που πάει ανελλιπώς στην εκκλησία. Αν δεν μπορείς να πας στην εκκλησία για τον χι ψι λόγο αυτό σημαίνει ότι δεν είσαι πιστός; Μη γένοιτο και επομένως εμείς οι Ορθόδοξοι δόξα τω Θεώ, ακριβώς επειδή συνεχίζουμε τα των Πατέρων της Εκκλησίας μας με ευελιξία, μπορεί σήμερα ακόμα και εγώ που είμαι Δεσπότης, να αμφιβάλλω για κάτι, όμως δεν θα μου κάνει ο Θεός δικαστήριο γιατί αμφιβάλω. Αύριο μπορεί να είμαι πενταπλάσια πιστός και ούτω καθ εξής. Δεν μπορούμε να πούμε αν ο κόσμος είναι πιστός και βεβαίως πιστεύει από την στιγμή που στρέφεται στον Θεό . Μόνο ο άνθρωπος που δεν θέλει να έχει σχέση με τον θεό , που ο ίδιος λέει τον εαυτό του άθεο αποκόπτεται από τη χάρη του Θεού και είναι ένας απλός άνθρωπος».
Υπενθύμισε σ αυτό το σημείο σχετικά με την πίστη τις περικοπές του κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο που αναφέρονται στον τον χορτασμό των 5.000 ανδρών εκτός γυναικών και παιδιών με πέντε ψωμιά και δύο ψάρια, το ρηθέν του Χριστού: «Δεν με ακολουθάτε επειδή θέλετε να ακούσετε τον λόγο μου, αλλά επειδή σας τάισα και νομίζετε ότι θα γίνεται αυτό κάθε μέρα. Οπότε δεν μπορούμε να δώσουμε απάντηση στο εάν ο κόσμος είναι εκεί και συμπροσεύχεται η είναι μόνο το σώμα του. Αυτό πρέπει να μας προβληματίζει, όμως δεν προβληματιζόμαστε με το μέσα μυαλό. Ζούμε κάποια πράγματα με ένταση, μετά χαλαρώνουμε, μετά τα ξαναζούμε και αυτή η δουλειά να γίνεται. Είναι πολύ όμορφο να ξέρεις βιωματικά να προσεγγίσεις το Θεό μέσω των Αγίων και να μείνουμε μόνοι μας σ αυτή τη βιωματική κατάσταση. Βυθιζόμενοι στα άδυτα της ψυχής μας, να μπορούμε να μάθουμε τον εαυτό μας, να μη μας φοβίζει αυτό και συστήνω να μάθει ο κόσμος να εξομολογείται, να μαθαίνει τον εαυτόν του. Να μην φοβούμεθα, απελευθερωνόμαστε και ερχόμαστε πιο καλά στην ελευθερία της συνειδήσεως και την άνεση της ψυχής μας. Η εξομολόγηση είναι μυστήριο της Εκκλησίας μας που είναι δώρο για μας, είναι ίαση της ψυχής».
Ακολουθεί το ηχητικό της συνέντευξης
{https://soundcloud.com/user-46829938/inkefalonia-892-21-8-2023?si=68122f8be8e24c64ba0a29a9640746ec&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing}