Σάμη - Πάτρα - Ιθάκη: Δεν υπάρχει όρος υποχρεωτικής αντικατάστασης του πλοίου, απαντά το Υπ. Ναυτιλίας στο ΠΑΣΟΚ

Απάντηση έδωσε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην κοινοβουλευτική ερώτηση των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝ.ΑΛ., Δημήτρη Μπιάγκη και Σταύρου Μιχαηλίδη, σχετικά με τη διακοπή της ακτοπλοϊκής γραμμής Πάτρα – Σάμη – Ιθάκη.
Σύμφωνα με την επίσημη τοποθέτηση του Υπουργείου, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποχρεούνται να καταθέτουν δηλώσεις δρομολόγησης μέχρι τις 31 Ιανουαρίου κάθε έτους. Εφόσον δεν καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες μετακίνησης, το κράτος προχωρά σε δημόσιες προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη σύναψη συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας. Η διαδικασία αυτή πραγματοποιείται με τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) και τη συμμετοχή εκπροσώπων φορέων ναυτιλίας και τοπικής αυτοδιοίκησης.
Για την ακτοπλοϊκή περίοδο 2024-2025, το Υπουργείο ανέφερε ότι είχε προβλεφθεί η συνέχιση των δρομολογίων μέσω αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού, ο οποίος περιλάμβανε:
- Επτά (7) εβδομαδιαία δρομολόγια στη γραμμή Πάτρα – Ιθάκη και επιστροφή.
- Δρομολόγια που συνδέουν Κέρκυρα – Παξούς – Λευκάδα – Μεγανήσι – Ιθάκη – Σάμη Κεφαλονιάς – Ζάκυνθο.
Ωστόσο, μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, το Υπουργείο έχει προχωρήσει σε προσωρινή κάλυψη των ακτοπλοϊκών αναγκών μέσω ελεύθερης δρομολόγησης και συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας.
Γιατί δεν υπάρχει πλοίο αντικατάστασης
Αναφορικά με τη μη υποχρεωτικότητα αντικατάστασης των πλοίων, το Υπουργείο υποστηρίζει ότι στις προκηρύξεις των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας περιλαμβάνεται η δυνατότητα διάθεσης πλοίου αντικατάστασης. Ωστόσο, το συγκεκριμένο κριτήριο δεν είναι υποχρεωτικό, γεγονός που δεν διασφαλίζει πλήρως τη συνέχιση των δρομολογίων σε περιόδους δεξαμενισμού.
Ουσιαστικά το Υπουργείο υποστηρίζει ότι αν ήταν υποχρεωτικό το πλοίο αντικατάστασης , κάποιες εταιρείες που δεν είχαν πλοίο αντικατάστασης να μην συμμετείχαν στο διαγωνισμό !
"Τέλος, υπογραμμίζεται ότι, στις εκάστοτε προκηρύξεις του Υ.ΝΑ.Ν.Π. για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας έχουν τεθεί κριτήρια προκήρυξης μεταξύ των οποίων και η διάθεση ή μη πλοίου αντικατάστασης. Ο δυνητικός χαρακτήρας της αντικατάστασης πλοίου αποτελεί όρο της προκήρυξης, ο οποίος έχει προκύψει κατόπιν γνωμοδότησης του Σ.Α.Σ., στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι αρμόδιοι για τις θαλάσσιες μεταφορές φορείς. Τυχόν δε θέσπιση όρου υποχρεωτικής αντικατάστασης των προσφερόμενων πλοίων, θα είχε ως αποτέλεσμα εταιρείες που δεν έχουν τη δυνατότητα εξασφάλισης πλοίου αντικατάστασης να μην εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την εξυπηρέτηση γραμμών και ως εκ τούτου, αυτές να μένουν κενές όλο το χρόνο.
Αναλυτικά όλη η απάντηση.
Πως σχολίασε το θέμα το μέλος του ΠΑΣΟΚ Κεφαλονιάς Σταύρος Τουλάτος:
Χαμένοι σε μια έκθεση…
Τελικά η απάντηση;; για τη διακοπή των δρομολογίων Πάτρα-Σάμη-Ιθάκη ήρθε με καθυστέρηση λίγων ημερών.
Είναι ανάξια σχολιασμού η έκθεση δύο σελίδων που δεν εμπεριέχουν ουσιαστικά ουδεμία απάντηση από πλευράς Υπουργού, παρά μόνο μια άκρως αναλυτική παρουσίαση των υπολοίπων δρομολογίων απλώς για να <<γεμίζουν>> οι σελίδες.
Η ουσία της βρίσκεται δυστυχώς στις τελευταίες γραμμές, που ο Υπουργός δηλώνει με το πλέον ευθύ και συνάμα αδέξιο τρόπο πως οι θαλάσσιες συγκοινωνίες, παρότι επιδοτούμενες και με τη μορφή της απευθείας ανάθεσης, επαφίενται στις ίδιες τις εταιρίες και την εταιρική πολιτική τους για το αν και πότε θα διακόπτουν ή θα συνεχίζουν μια ακτοπλοϊκή σύνδεση.
- H ερώτηση του Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Δημήτρη Μπιάγκη