Ζάκυνθος: Αλλάζει η ώρα των αναχωρήσεων των πλοίων, μετά το σάλο που ξέσπασε
Υπό το βάρος της αναστάτωσης που προκλήθηκε αλλά και των έντονων αντιδράσεων που εκφράστηκαν από την κοινή γνώμη και το επιβατικό κοινό, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να γίνει νέα αλλαγή των δρομολογίων στη γραμμή Ζακύνθου – Κυλλήνης, προκειμένου να μην υπάρχουν πλέον συναναχωρήσεις πλοίων τις ίδιες ώρες τόσο από τη Ζάκυνθο όσο και από την Κυλλήνη.
Με την εξέλιξη αυτή θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση στο λιμάνι και θα πέσουν οι τόνοι που σχετίζονται με τις αντιπαραθέσεις μεταξύ των εταιρειών.
Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία Kefallonian Lines, υπόβαλε χθες αίτημα νέων δρομολογίων προς την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και εφόσον αυτά εγκριθούν, θα μπει ένα τέλος στον….παραλογισμό των ταυτόχρονων αναχωρήσεων πλοίων από Ζάκυνθο και από Κυλλήνη, που σίγουρα δεν εξυπηρετούν ούτε τους πολίτες αλλά ούτε και τις ίδιες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή.
Λιμεναρχείο Ζακύνθου : «Επιχειρηματολογήσαμε από την αρχή κατά των συναναχωρήσεων και ζητήσαμε απόκλιση τουλάχιστον μισής ώρας»
Χθες το μεσημέρι, ο Λιμενάρχης Ζακύνθου Νίκος Κοκκάλας παραχώρησε Συνέντευξη Τύπου για να ενημερώσει σχετικά με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στη γραμμή αλλά και τις θέσεις που διατυπώθηκαν από την Υπηρεσία του, η οποία, όπως τόνισε, από την πρώτη στιγμή ήταν αντίθετη στις συναναχωρήσεις πλοίων από το λιμάνι της Ζακύνθου για λόγους που έχουν να κάνουν με την τήρηση της τάξης αλλά και την εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως όσες φορές το Λιμεναρχείο Ζακύνθου κλήθηκε να εκφράσει τις απόψεις του για τα δρομολόγια, ζητούσε να υπάρξει χρονική απόκλιση τουλάχιστον 30 λεπτών και διευκρίνισε πως την τελική απόφαση παίρνει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας και τέλος ο ίδιος ο Υπουργός.
Μεταξύ άλλων επεσήμανε πως το Λιμεναρχείο Ζακύνθου ήταν η μόνη υπηρεσία που προέβαλε ενστάσεις για τις συναναχωρήσεις πλοίων στις 5.30 το πρωί από το νησί μας, καθώς η Λιμενική Αρχή της Κυλλήνης δεν εξέφρασε κάποια αντίρρηση για τα κοινά δρομολόγια στις 07.15 και τις 12.00 από Κυλλήνη ενώ τόνισε πως σε κάθε περίπτωση η γνώμη των Λιμεναρχείων δεν είναι δεσμευτική.
Ο Λιμενάρχης παρέθεσε αναλυτικά στο ιστορικό της υπόθεσης παρουσιάζοντας και τα επίσημα έγγραφα στα οποία η Λιμενική Υπηρεσία της Ζακύνθου εκφράζει τις απόψεις της.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά Νομοθεσία προβλέπει πως στις αρχές κάθε χρόνου οι εταιρείες υποβάλουν στο Υπουργείο δήλωση δρομολόγησης των πλοίων που θέλουν να δραστηριοποιηθούν με τα ωράρια και τις ημέρες.
Πράγματι, στις αρχές του 2016, τόσο η Ionian Group όσο και η Kefallonian Lines κατέθεσαν τα δρομολόγια και την 1η Μαρτίου τόσο το Λιμεναρχείο Ζακύνθου όσο και το Λιμεναρχείο Κυλλήνης πήραν εντολή από το ΥΕΝ για να γνωμοδοτήσουν σχετικά.
«Στις 11 Μαρτίου, η Υπηρεσία μας αφού μελέτησε τα δρομολόγια και διαπίστωσε πως στα αιτούμενα δρομολόγια υπήρχαν συναναχωρήσεις από τη Ζάκυνθο στις 5.30 το πρωί επισημαίνει στην αναφορά της προς το Υπουργείο πως «Η συναναχώρηση και η χρονική απόσταση των 15 λεπτών στην εκτέλεση των δρομολογίων θα επηρεάσει την εύρυθμη λειτουργία του λιμένα μας καθώς και την ασφαλή αγκυροβολία των πλοίων. Άποψη της Υπηρεσίας μας είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει χρονική απόσταση τουλάχιστον 30 λεπτών μεταξύ των αναχωρήσεων για την εκτέλεση των αιτούμενων δρομολόγιων λόγω μη δυνατότητας εξυπηρέτησης των πλοίων» ανέφερε ο κ. Κοκκάλας και συμπλήρωσε πως σε παλιότερη αναφορά της Υπηρεσίας που επισυναπτόταν για ακόμη μια φορά στο Υπουργείο, γινόταν ειδική αναφορά στο γεγονός ότι η υφιστάμενη λιμενική εγκατάσταση πέριξ του χώρου όπου δένουν τα πλοία δεν επαρκεί για την στοιβασία οχημάτων που θα αναμένουν για την επιβίβασή τους την ίδια σχεδόν ώρα σε δύο πλοία, η μεταφορική ικανότητα των περισσότερων πλοίων της γραμμής είναι μεγάλη και έτσι κατά την καλοκαιρινή περίοδο θα δημιουργηθεί πρόβλημα με τα αυτοκίνητα που εισέρχονται και εξέρχονται, ενώ από το λιμάνι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα ταυτόχρονης αναχώρησης ή άφιξης δύο πλοίων, λόγω μορφολογίας και περιορισμένων βυθισμάτων.
Η Υπηρεσία επιχειρηματολογώντας εναντίον των συναναχωρήσεων, επικαλείται ακόμη το ελάχιστο διάστημα των δέκα λεπτών που απαιτείται για την πραγματοποίηση χειρισμών για να εισέλθει ή να εξέλθει ένα πλοίο από το λιμάνι, τα προβλήματα που θα προκύψουν με τις φορτοεκφορτώσεις αλλά και την έκδοση εισιτηρίων.
«Εκθέτοντας μια σειρά από επιχειρήματα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του λιμένα, η δημόσια τάξη και να αποφευχθούν τα προβλήματα που ενδεχομένως θα προκαλέσει ο ανταγωνισμός θα πρέπει να υπάρχει χρονική απόσταση τουλάχιστον μισής ώρας μεταξύ των δρομολογίων» σημείωσε ο Λιμενάρχης, διαβάζοντας τα σχετικά έγγραφα της Υπηρεσίας.
Στις 30 Μαρτίου το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας λαμβάνοντας υπόψη τις ενστάσεις του Λιμεναρχείου Ζακύνθου ζήτησε από τις ίδιες τις εταιρείες να έρθουν σε συνεννόηση και να υποβάλουν κοινά αποδεκτούς πίνακες δρομολογίων μέχρι τις 15 Απριλίου.
«Οι εταιρείες γνώριζαν τις ενστάσεις μας και τα όσα είχαμε αναφέρει για τα θέματα τάξης και ασφάλειας. Δεδομένου ότι στις 15 Απριλίου δεν υπήρχαν κοινές προτάσεις, το ΥΕΝ έστειλε διαταγή στην αρμόδια Λιμενική Αρχή Κατακόλου να συγκαλέσει σύσκεψη μεταξύ των εταιρειών για να υπάρξει συμφωνία. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στις 18 Μαΐου, προσήλθαν οι εκπρόσωποι των λιμενικών αρχών και των ακτοπλοϊκών εταιρειών και στο πρακτικό της σύσκεψης, το οποίο υπογράφουν όλοι, αναφέρεται πως οι εταιρείες εμμένουν στα αιτηθέντα δρομολόγια.
Ακολούθως στις 5 Ιουλίου καλούνται οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών στο γραφείο του αρμόδιου Διευθυντή του Υπουργείου και πάλι δε βρέθηκε λύση. Ακολουθεί νέα σύσκεψη στις 5 Σεπτεμβρίου πάλι στο γραφείο του Διευθυντή και πάλι δεν υπήρξε συμφωνία» ανέφερε ο κ. Κοκκάλας τονίζοντας πως ούτε οι συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν σε επίπεδο Υπουργείο κατέληξαν σε συμφωνία μεταξύ των εταιρειών.
«Στις 11 Οκτωβρίου το ΥΕΝ στέλνει έγγραφο και αναφέρει πως εφόσον δεν έχει υποβληθεί κοινά αποδεκτή λύση θα πρέπει οι εμπλεκόμενες λιμενικές αρχές να στείλουν τις απόψεις τους σχετικά με μια πρόταση που υποβάλει το ίδιο το Υπουργείο. Στην πρόταση αυτή προτείνονται αντί για δυο δρομολόγια στις 5.30 ένα στις 5.15 και ένα στις 5.45, αντί για δύο δρομολόγια στις 7.15 να γίνουν 7.00 και 7.30 και αντί για δύο δρομολόγια στις 12.00 να γίνει στις 12.00 και στις 12.15. Η σειρά εκτέλεσης των δρομολογίων, σύμφωνα με το Υπουργείο θα οριζόταν με κλήρωση. Η απάντηση της Υπηρεσίας μας ήταν θετική στην πρόταση του Υπουργείου για χρονική απόκλιση αλλά και κλήρωση.
Σύμφωνα με τον κ. Κοκκάλα, την ημέρα της συνεδρίασης του ΣΑΣ, δέχτηκε τηλεφώνημα από τους συναδέλφους του στο ΥΕΝ και επισημάνθηκε το πρόβλημα των συναναχωρήσεων από τη Ζάκυνθο, δεδομένου ότι η Κυλλήνη δεν διατύπωνε κάποια αντίδραση.
«Κοιτάξαμε να δούμε αν υπάρχει τρόπος να εξυπηρετηθεί μια συναναχώρηση στις 5.30 από τη Ζάκυνθο, καθώς ήταν το μοναδικό δρομολόγιο που υπήρξε ζήτημα. Από την πλευρά μου απάντησα προφορικά, δεδομένου ότι οι ενστάσεις της Υπηρεσίας μας αλλά και η δική μου προσωπικά είχαν εκφραστεί με τα έγγραφα, πως αν το δρομολόγιο εγκριθεί τότε θα βρούμε τρόπο να το εξυπηρετήσουμε. Ακόμη και 8 συναναχωρήσεις να δοθούν από το Υπουργείο, οφείλουμε να βρούμε τρόπο να τις εξυπηρετήσουμε» τόνισε.
Τέλος σημείωσε πως επί της ουσίας τα αιτήματα των εταιρειών ικανοποιήθηκαν 100% ενώ γνώριζαν από την πρώτη στιγμή τα προβλήματα που θα προέκυπταν.
«Δεν ξέρω τι θέση πρέπει να κρατούσα στο πλαίσιο των καθηκόντων μου, από την στιγμή που τον από Μάρτιο έχουν γίνει συσκέψεις και αναλυτικές αναφορές για το θέμα. Τονίζω δε, πως οι απόψεις που εκφράζουμε αφορούν τις συνθήκες που επικρατούν σε κάθε λιμάνι από άποψη ασφάλειας και τάξης. Δεν μπορούμε να πάρουμε θέση για το ΚΤΕΛ, για την επιθυμία του επιβατικού κοινού ή ότι άλλο» τόνισε.
ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΥ
ΕΡΜΗΣ