Το Instagram καταργεί τα φίλτρα ομορφιάς
Τέλος στα φίλτρα ομορφιάς στο Instagram από τη Meta – Η απόφαση που αλλάζει το τοπίο των social media
Από τις 14 Ιανουαρίου 2025, η Meta, η εταιρεία του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ανακοινώνει το τέλος της πλατφόρμας Meta Spark, βάζοντας οριστικό «φρένο» στα φίλτρα ομορφιάς που έχουν γίνει χαρακτηριστικό στοιχείο του Instagram και του Facebook. Αυτή η απόφαση έχει ήδη προκαλέσει αναστάτωση, κυρίως στο κοινό που έχει συνηθίσει να χρησιμοποιεί τα φίλτρα για τη βελτίωση της εμφάνισής του στις αναρτήσεις.
Η ανακοίνωση της Meta
Σε σχετικό δελτίο τύπου, η Meta εξήγησε:
«Μετά από ενδελεχή αξιολόγηση, λάβαμε την απόφαση για το κλείσιμο της πλατφόρμας Meta Spark εργαλείων και περιεχομένου τρίτων, που τίθεται σε ισχύ την Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2025».
Αυτό σημαίνει ότι τα φίλτρα ομορφιάς που έχουν δημιουργηθεί από εξωτερικούς προγραμματιστές δεν θα είναι πλέον διαθέσιμα. Η αλλαγή αυτή επηρεάζει το Instagram, το Facebook και το Messenger, καθώς και τα εργαλεία της Meta Spark, όπως το Meta Spark Studio, Hub και Player.
Ο λόγος πίσω από την απόφαση
Σύμφωνα με την εταιρεία, η κίνηση αυτή είναι μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής που επικεντρώνεται σε μελλοντικές προτεραιότητες, όπως η ενίσχυση της τεχνητής νοημοσύνης (AI). Η Meta έχει ήδη δεσμευτεί να επενδύσει έως και 40 δισεκατομμύρια δολάρια στην AI, ενώ παράλληλα απομακρύνει τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας (AR), όπως τα φίλτρα.
Παράλληλα, τα επίσημα φίλτρα που δημιουργούνται από τη Meta θα παραμείνουν διαθέσιμα, αλλά δεν θα περιλαμβάνουν φίλτρα ομορφιάς, ενώ θα είναι σαφώς λιγότερα από τα φίλτρα που δημιουργήθηκαν από τρίτους.
Αντίκτυπος στα social media
Τα φίλτρα ομορφιάς, που είχαν ως στόχο να κάνουν τους χρήστες να φαίνονται πιο «όμορφοι» και αψεγάδιαστοι, έχουν κατηγορηθεί για την προώθηση ανθυγιεινών προτύπων ομορφιάς. Η απόφαση της Meta έρχεται σε μια εποχή όπου αυξάνεται η ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους αυτών των προτύπων, ειδικά για τους νέους.
Ωστόσο, ειδικοί πιστεύουν ότι αυτή η κίνηση συνδέεται περισσότερο με την ανάγκη για τεχνολογικές καινοτομίες παρά με την προστασία των χρηστών. Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, λίγες μέρες πριν, ανακοίνωσε επίσης ότι η Meta θα «χαλαρώσει τη λογοκρισία» και θα επικεντρωθεί περισσότερο στο πολιτικό περιεχόμενο στις πλατφόρμες της.
Τι σημαίνει αυτό για τους χρήστες
Παρότι τα φίλτρα ομορφιάς δεν θα εξαφανιστούν εντελώς, η απουσία εργαλείων από τρίτους δημιουργούς θα μειώσει σημαντικά τη διαθέσιμη ποικιλία. Όσοι επιθυμούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν φίλτρα θα πρέπει να βασίζονται σε εκείνα που παρέχει η Meta, τα οποία δεν περιλαμβάνουν φίλτρα που αλλάζουν χαρακτηριστικά της εμφάνισης.
Η απόφαση της Meta σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής στα social media, ενώ ανοίγει τον δρόμο για μια νέα φάση, όπου οι πλατφόρμες θα επενδύουν περισσότερο σε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και λιγότερο σε εργαλεία επαυξημένης πραγματικότητας.