Βενζίνη: Από ρεκόρ σε ρεκόρ η τιμή της
Σε ιστορικό ρεκόρ έφτασε η διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης χθες, παράγοντας που θα οδηγήσει αντιστοίχως μέσα στις επόμενες ημέρες και σε ιστορικά υψηλά επίπεδα την τιμή της αντλίας.
Σε ιστορικό ρεκόρ έφτασε η διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης χθες, παράγοντας που θα οδηγήσει αντιστοίχως μέσα στις επόμενες ημέρες και σε ιστορικά υψηλά επίπεδα την τιμή της αντλίας. Ξεκινώντας από τα 1.303,57 ευρώ το κυβικό στις αρχές του έτους και κινούμενη σταθερά πάνω από τα 1.620 ευρώ το κυβικό από την 1η Μαΐου, η διυλιστηριακή τιμή της βενζίνης, που αποτελεί τη βάση τιμολόγησης του καυσίμου, έφτασε στις 4 Μαΐου στα 1.635,77 ευρώ και χτύπησε χθες ιστορικό ρεκόρ στα 1.648,75 ευρώ. Η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα της πρότασης της Κομισιόν να συμπεριλάβει στο έκτο πακέτο των κυρώσεων εις βάρος της Μόσχας την πλήρη διακοπή των εισαγωγών αργού σε έξι μήνες και διυλισμένων προϊόντων έως τα τέλη του 2022. Ετσι, το χρηματιστήριο προϊόντων δεν ακολούθησε τις προηγούμενες ημέρες την αποκλιμάκωση του αργού, αλλά αντιθέτως κινήθηκε ανοδικά, καθώς προεξόφλησε τις ελλείψεις προϊόντων που θα προκαλέσει στην Ευρώπη, η οποία εισάγει σημαντικές ποσότητες από τη Ρωσία.
Οπως εξηγούν στην «Κ» κύκλοι των διυλιστηρίων, αυτή τη στιγμή οι διεθνείς τιμές των βενζινών στη Μεσόγειο (Platt’s σε δολάρια/τόνο) είναι οι ιστορικά μέγιστες και, ταυτόχρονα, η ισοτιμία του δολαρίου έναντι του ευρώ βρίσκεται στα ιστορικά υψηλά της (ισχυρό δολάριο) από το 2003 και μετά. Τα ελληνικά διυλιστήρια τιμολογούν καθημερινά τα προϊόντα τους με βάση τον κυλιόμενο μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων διεθνών τιμών αναφοράς (Platt’s Μεσογείου σε δολάρια/τόνο) και τον κυλιόμενο μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων ημερών της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου (ΕCB), με αποτέλεσμα να έχει σημειώσει ιστορικό ρεκόρ και η διυλιστηριακή τιμή. Η κατάσταση που διαμορφώνεται ενόψει του επαπειλούμενου εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο προεξοφλεί ελλείψεις προϊόντων και περαιτέρω κλιμάκωση της διυλιστηριακής τιμής. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή στην αντλία θα αρχίσει από τις επόμενες ημέρες να ανεβαίνει πολύ πάνω από τα επίπεδα των 2,127 ευρώ το λίτρο που κινείται μεσοσταθμικά σήμερα. Μια αντίστοιχη πορεία ακολουθεί και η τιμή του ντίζελ, που κινείται στα 1,885 ευρώ το λίτρο, από τα 1,481 ευρώ στις αρχές του έτους.
Η όποια ωφέλεια είδαν μέχρι τώρα οι καταναλωτές στην αντλία εξανεμίζεται και τα συναρμόδια επιτελεία αναζητούν από τώρα κονδύλια για την ενίσχυση των επιδοτήσεων.
Την Πέμπτη η τιμή διυλιστηρίου για τη βενζίνη κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ στα 1.648,75 ευρώ/κυβικό.
Παράλληλα διαπραγματεύονται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξαίρεση από τις ποσοστώσεις βιοκαυσίμων στο ντίζελ και στη βενζίνη (7% και 5%, αντιστοίχως), τα οποία επιβαρύνουν την τελική τιμή μαζί με τον ΦΠΑ γύρω στα 10 λεπτά το λίτρο. Αν και παρόμοιο αίτημα απορρίφθηκε στο παρελθόν από την Ε.Ε., η αίσθηση που επικρατεί είναι ότι στην παρούσα συγκυρία της ενεργειακής κρίσης θα συναντήσει την αποδοχή των Βρυξελλών.
Κύκλοι των διυλιστηρίων, πάντως, επισημαίνουν ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει πρόβλημα ελλείψεων σε προϊόντα βενζίνης και πετρελαίου. Τόσο το διυλιστήριο της Motor Oil όσο και των ΕΛΠΕ είναι εξαγωγικά σε ποσοστό 80% και 60%, αντιστοίχως. «Μπορεί το καθένα από μόνο του να καλύψει 3-4 φορές την κατανάλωση της Ελλάδας», τονίζουν κύκλοι των διυλιστηρίων, διαβεβαιώνοντας ότι δεν υπάρχει κανένας φόβος ελλείψεων. Οσον αφορά το ρωσικό αργό, τα ελληνικά διυλιστήρια έχουν περιορίσει σημαντικά την έκθεσή τους αντικαθιστώντας σταδιακά από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 τις ποσότητες με αντίστοιχες άλλων παραγωγών. Η Μotor Oil έχει σταματήσει τελείως τις εισαγωγές ρωσικού αργού, ενώ τα ΕΛΠΕ, που έκαναν εισαγωγές μέσω traders και όχι απευθείας από τη Ρωσία, έχουν έρθει σε κατ’ αρχήν συμφωνία με την Αramco για την προμήθεια αργού προς αντικατάσταση του ρωσικού πετρελαίου.