Ανατιμήσεις: Συνεχίζονται με αμείωτη ένταση σε βασικά αγαθά
Φθάνουν ακόμα και στο 30% μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία
Αυξήσεις τιµών ακόµη και κατά 30% βλέπουν πλέον οι καταναλωτές σε βασικά είδη σούπερ μάρκετ από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία μέχρι σήμερα. Οι ανατιμήσεις μάλιστα δεν εντοπίζονται μόνο σε προϊόντα που έχουν άμεση σχέση με τις εισαγωγές πρώτων υλών από Ρωσία και Ουκρανία, όπως είναι το αλεύρι και το ηλιέλαιο, αλλά πλέον αφορούν σειρά αγαθών που επηρεάζονται από τη δραστική αύξηση του κόστους παραγωγής, όπως είναι για παράδειγμα το γάλα και εν γένει τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Με τον κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη, επικεφαλής της METRO AEBE, να εκτιμά ότι «ακόμη δεν έχουμε δει το “ταβάνι’” στις ανατιμήσεις», η συνέχεια κάθε άλλο παρά προμηνύεται ευχάριστη για τους καταναλωτές και το είσοδημά τους.
Η συνέχιση των αυξήσεων στα είδη διατροφής που στην Ελλάδα υστέρησε χρονικά σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων σε δυσθεώρητα ύψη αναμένεται να διατηρήσουν τον πληθωρισμό σε πολύ υψηλά επίπεδα και τον Μάιο. Μια πρώτη γεύση θα δώσει η Eurostat την προσεχή Τρίτη με την εκτίμησή της για τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή, ενώ τα στοιχεία για τον εθνικό δείκτη τιμών καταναλωτή του Μαΐου θα ανακοινωθούν από την Ελληνική Στατιστική Αρχή στις 9 Ιουνίου.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι σε ένα «καλάθι» αποτελούμενο από 25 προϊόντα διατροφής, είδη ατομικής φροντίδας και είδη σπιτιού, μειώσεις τιμών σήμερα σε σύγκριση με την 1η Μαρτίου παρατηρούνται μόνο σε τέσσερα προϊόντα. Οι οποίες μάλιστα οφείλονται έως ένα βαθμό και σε λόγους εποχικότητας, όπως για παράδειγμα είναι τα μήλα. Σε δύο προϊόντα η μέση λιανική τιμή παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, ενώ σε όλα τα υπόλοιπα, με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών, καταγράφονται ανατιμήσεις από 1,18% στο ρύζι έως 29,5% στο χαρτί υγείας (συσκευασία 12 τεμαχίων). Διευκρινίζεται ότι τα στοιχεία αφορούν επώνυμα προϊόντα με ηγετικά μερίδια αγοράς στην κατηγορία τους.
Πλέον ανησυχητικές είναι οι αυξήσεις σε προϊόντα όπως το φρέσκο γάλα, καθώς αποτελεί βασικό είδος της καθημερινής διατροφής και πραγματοποιείται πολύ συχνά η αγορά του, ακόμη και σε ημερήσια βάση σε κάποια νοικοκυριά. Η μέση τιμή για συσκευασία φρέσκου γάλακτος 1 λίτρου από 1,38 ευρώ στις αρχές Μαρτίου διαμορφώνεται πλέον σε 1,48 ευρώ, αύξηση δηλαδή 7,24%. Η τιμή του αλευριού, ενός εκ των προϊόντων όπου από την πρώτη στιγμή καταγράφηκαν πολύ μεγάλες ανατιμήσεις, έχει αυξηθεί μέσα στους τρεις αυτούς μήνες κατά 26,5% περίπου. Ετσι, μία συσκευασία του ενός κιλού αλευριού για όλες τις χρήσεις πωλείται κατά μέσον όρο προς 1,62 ευρώ από 1,28 ευρώ την 1η Μαρτίου. Η τιμή του μάλιστα φθάνει ακόμη και το 1,85 ευρώ, και μάλιστα όχι σε περιφερειακά καταστήματα, αλλά σε κορυφαίες αλυσίδες.
Κατά περίπου 24% έχουν αυξηθεί οι τιμές στα μακαρόνια, με την πλέον δημοφιλή συσκευασία, αυτή του πακέτου του μισού κιλού Νο6, να πωλείται κατά μέσον όρο προς 1,04 ευρώ από 0,84 ευρώ την 1η Μαρτίου. Η τιμή του ηλιελαίου, προϊόν που κυρίως εισάγεται από την Ουκρανία, έχει αυξηθεί κατά 8%, στα 3,91 ευρώ (συσκευασία ενός λίτρου). Η ανοδική πορεία συνεχίζεται για την τιμή της φέτας, με 7,85% αύξηση τους τρεις τελευταίους μήνες, όπως και για το γιαούρτι (6,55%). Στα γαλακτοκομικά και τυριά αναμένεται να δούμε περαιτέρω ανατιμήσεις, καθώς η πολύ μεγάλη αύξηση της τιμής των ζωοτροφών έχει οδηγήσει αφενός σε πολύ μεγάλη αύξηση της τιμής παραγωγού και αφετέρου σε μείωση της παραγωγής, καθώς οι κτηνοτρόφοι προτιμούν να οδηγούν στη σφαγή τα ζώα, θεωρώντας ασύμφορη τη συνέχιση της εκτροφής τους.
Η αύξηση των τιμών σε χημικές ύλες, υλικά συσκευασίας και, φυσικά, ενέργεια έχει προκαλέσει σημαντικές ανατιμήσεις και σε είδη όπως τα απορρυπαντικά, τα καθαριστικά σπιτιών κ.ά.