Στον «αέρα» ο κατώτατος μισθός
Διάλογος για «κλάματα» και νόμος που βασίζεται σε οδηγία που προσβάλλεται από άλλα κράτη μέλη.
Αποχωρήσεις από επιτροπές που δεν πρόλαβαν ακόμη να συνεδριάσουν και πόλεμος ανακοινώσεων μεταξύ ΓΣΕΕ και υπουργείου Εργασίας συνθέτουν το σκηνικό διαμόρφωσης του νέου κατώτατου μισθού, ο οποίος έχει ήδη αποφασιστεί... Στο πλαίσιο αυτό έρχεται να προστεθεί και το γεγονός ότι τίθεται προς αμφισβήτηση ο νόμος Ν. 5163/2024 που κύρωσε την Ευρωπαϊκή οδηγία 2022/2041 που αφορά στους επαρκείς κατώτατους μισθούς και στη δημιουργία νέου μηχανισμού διαμόρφωσης κατώτατου μισθού στην Ελλάδα καθώς η κοινοτική αυτή οδηγία προσβλήθηκε δικαστικά από τη Δανία, με την υποστήριξη της Σουηδίας, ώστε να ακυρωθεί και να μην ισχύει στα κράτη μέλη.
Ο εργατολόγος Γιάννης Καρούζος σημειώνει ότι το ζήτημα παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, διότι υπέρ της κατάργησης της Ευρωπαϊκής οδηγίας είναι η θέση του Γενικού Εισαγγελέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρακάτω παραθέτω το σκεπτικό της πρότασης του Γενικού Εισαγγελέα. "Είναι προφανές ότι τυχόν ακύρωση της κοινοτικής οδηγίας θα επιφέρει νομοθετικές μεταβολές στον πρόσφατο Νόμο που ψήφισε η ελληνική Βουλή".
Αίτηση ακύρωσης
Η προσφυγή της Δανίας όπως εξηγεί ο Γιάννης Καρούζος βασίζεται σε δύο κύριους λόγους. Ο πρώτος λόγος αφορά το γεγονός ότι, νομοθετώντας σχετικά με τις αμοιβές και το δικαίωμα συνδικαλιστικής οργάνωσης, η υιοθέτηση της οδηγίας υπερβαίνει τις αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς παραβιάζει το άρθρο 153, παράγραφος 5, ΣΛΕΕ. Συγκεκριμένα, ενώ το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο είναι αρμόδια για την υιοθέτηση οδηγιών που καθορίζουν ελάχιστες απαιτήσεις όσον αφορά τις «συνθήκες εργασίας» δεν μπορούν να νομοθετούν στους τομείς των αμοιβών ή του δικαιώματος συνδικαλιστικής οργάνωσης (εκτός από άλλες θεματικές που αναφέρονται ρητά).
Δεύτερον, η δανέζικη κυβέρνηση υποστηρίζει ότι, ακόμα και αν υποτεθεί ότι η οδηγία δεν εμπίπτει στο πεδίο των εξαιρέσεων που αφορούν τις αμοιβές και το δικαίωμα συνδικαλιστικής οργάνωσης σύμφωνα με το άρθρο 153, παράγραφος 5, ΣΛΕΕ, το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο δεν ακολούθησαν έγκυρη διαδικασία.
Προσχηματικός διάλογος
Στο τραπέζι του διαλόγου θα προσέλθουν προκειμένου να συμμετάσχουν μόνο οι επιστημονικοί φορείς, οι εκπρόσωποι των εργοδοτών και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα η ΑΔΕΔΥ.
Η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως προχώρησε στην αποστολή επιστολών για τη σύσταση των δυο προαπαιτούμενων επιτροπών, της Επιστημονικής Επιτροπής τεχνοκρατών και της Συμβουλευτικής Επιτροπής από τους κοινωνικούς εταίρους, για τη διατύπωση προτάσεων σχετικά με το νέο ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού για το 2025, κατ’ εφαρμογή του Νόμου 5163/24 όπου ενσωματώθηκε η Κοινοτική Οδηγία για τους επαρκείς μισθούς. Σημειώνεται ότι οι δυο επιτροπές θα λειτουργήσουν κατά την διάρκεια της τριετίας 2025-2027, το ενδιάμεσο δηλ. διάστημα μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2028 όπου και θα τεθεί σε εφαρμογή ο μαθηματικός τύπος.
Η Επιτροπή Διαβούλευσης θα απαρτίζεται από πέντε εκπροσώπους οργανώσεων εργαζομένων (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ κ.α.), πέντε εκπροσώπους εργοδοτικών οργανώσεων (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ κ.α.) και τον Πρόεδρο του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.), οι οποίοι για πρώτη φορά θα υποβάλουν ένα κοινό πόρισμα.
Η ηγεσία της ΓΣΕΕ από την πλευρά της στις 24 Ιανουαρίου έστειλε προς την υπουργό Εργασίας τα ονόματα των τεσσάρων εκπροσώπων που θα συμμετάσχουν στη διαδικασία καθορισμού μετά το 2028 κι όχι το ενδιάμεσο στάδιο, παρά το γεγονός ότι η επιστολή του υπουργείου αναφέρεται στην παρ. 4 του άρθρου 15 του Ν. 5163/24.
Χθες η ΓΣΕΕ απέστειλε στον πρόεδρο του ΟΜΕΔ Κώστα Παπαδημητρίου έγγραφο σύμφωνα με το οποίο ενημέρωνε ότι δεν θα συμμετάσχει φέτος στο διάλογο για τον κατώτατο μισθό. Η κίνηση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της υπουργού Εργασίας, η οποία σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «αιφνίδια αλλαγή στάσης», χαρακτηρίζοντας την απόφαση «ακατανόητη» και ότι «η Γ.Σ.Ε.Ε. απεμπολεί τη δυνατότητα που της παρέχει η Πολιτεία να συμβάλλει στην εισήγηση της Επιτροπής που αφορά στη διαμόρφωση του ύψους της αύξησης του κατώτατου μισθού, επιλέγοντας να αφήσει χωρίς εκπροσώπηση τα εκατομμύρια των εργαζομένων».
Η ΓΣΕΕ δηλώνει ότι πρόκειται για έναν προσχηματικό διάλογο, καθώς οι αυξήσεις είναι προαποφασισμένες με τον κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ έως το 2028 από τα 830 ευρώ που είναι σήμερα.
Νέος κατώτατος μισθός
Η συζήτηση για τη διαμόρφωση του νέου κατώτατου μισθού που θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Απριλίου για 600.000 ιδιωτικούς και 700.000 δημοσίους υπαλλήλους ξεκίνησε με πολλές δυσκολίες και πολλά εμπόδια.
Στο τραπέζι του διαλόγου θα προσέλθουν προκειμένου να συμμετάσχουν μόνο οι επιστημονικοί φορείς, οι εκπρόσωποι των εργοδοτών και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα η ΑΔΕΔΥ.
Ο νέος κατώτατος μισθός αναμένεται να αυξηθεί έως και 6% από την 1η Απριλίου, φτάνοντας τα 870- 880 ευρώ, από τα 830 ευρώ που είναι σήμερα. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, στόχος είναι μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2028 ο κατώτατος μισθός να συνεχίσει να αυξάνεται έως ότου διαμορφωθεί στα επίπεδα των 950 ευρώ.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι την επόμενη τριετία 2025, 2026 και 2027 θα πρέπει να δοθούν μεσοσταθμικές αυξήσεις της τάξης των 40 με 50 ευρώ ετησίως, ώστε από τα 830 ευρώ που είναι σήμερα ο κατώτατος μισθός να διαμορφωθεί στα 870, με 880 ευρώ την άνοιξη του 2025, στα 910 ευρώ το 2026 και στα 950 ευρώ ή και πιο πάνω το 2027. Στα ίδια επίπεδα θα ανέλθει και ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο. Στο νέο Μεσοπρόθεσμο σχέδιο 2025-2028, η πρόβλεψη για τους μισθούς είναι ότι θα αυξάνονται με ρυθμό 4,5%, ενώ και η Τράπεζα της Ελλάδος προβλέπει αυξήσεις 5% κατ’ έτος.
dnews.gr