Ηλίας Παρίσης και Χαράλαμπος Μακρής, μιλούν στον Inkefalonia 89,2 για τον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης, με θέμα τους σεισμούς του '53, ειδικά για την Φιλαρμονική Σχολή Πάλλης

Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 13 Ιουλίου 2023 09:06

Ηλίας Παρίσης και Χαράλαμπος Μακρής, μιλούν στον Inkefalonia 89,2 για τον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης, με θέμα τους σεισμούς του '53, ειδικά για την Φιλαρμονική Σχολή Πάλλης

Στην εκπομπή “Μέρα Μεσημέρι” στον Inkefalonia 89,2 με την δημοσιογράφο Ελευθερία Κουλουριώτου, μίλησαν ο πρόεδρος της Φιλαρμονικής Σχολής Πάλλης  που εδρεύει και δραστηριοποιείται στο Ληξούρι Ηλίας Παρίσης και ο Μαέστρος της Σχολής Χαράλαμπος Μακρής για τον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης για ορχήστρα πνευστών με θέμα τους σεισμούς του 1953. 

Χαράλαμπος Μακρής: «Είναι πρωτόγνωρο για τα Κεφαλληνιακά δεδομένα και από τις λίγες φορές που έχει γίνει και στην Ελλάδα, ένας διαγωνισμός ειδικά για την Φιλαρμονική. Είναι ένας διαγωνισμός που γίνεται κατά κόρον στο εξωτερικό, και έχει γίνει άλλη μία φορά στην Ελλάδα από την Φιλαρμονική Εταιρεία Μάντζαρος».

« Οι μπάντες και η κάθε φιλαρμονική, είναι μια μικρή κοινωνία. Όταν απασχολούμε 70-8-100 ανθρώπους , είναι μία κοινωνία η οποία ζει, μεγαλώνει , εξελίσσεται και στοχοπροσηλώνεται στην βελτίωση της. Αν ακολουθούνται τα βήματα τα οποία πρέπει να γίνονται από εκπαιδευτικής ,καλλιτεχνικής πλευράς κλπ, υπάρχει μία συνεχής άνοδος, διότι οι αλλαγές στην κοινωνία είναι ραγδαίες. Έχουμε περάσει σε μία ψηφιακή μεταμόρφωση ακόμη και του κόσμου των καλών τεχνών και των ανθρωπιστικών επιστημών, οπότε το να γίνει ένας διεθνής διαγωνισμός στο Ληξούρι, η σε μια άλλη ανάλογη περιοχή του κόσμου, έχει άμεσα ανταπόκριση από παντού. Εμείς θέλαμε ως πρώτη ανάγνωση να επικοινωνήσουμε με τα σύγχρονα ρεύματα και να δούμε και πως αντιλαμβανόμαστε ένα μεγάλο γεγονός της τοπικής ιστορίας. Θέλουμε κατά αρχάς να τονίσουμε την ιστορική μνήμη και αυτό να το επικοινωνήσουμε και να δούμε πως το αισθάνεται και ο υπόλοιπος κόσμος, διότι ένας σεισμός μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε γωνιά της γης, πόσο μάλλον όταν το 1953 με τα μέσα της εποχής, μετά από παγκόσμιους πολέμους, μετά από εμφύλιο, ένα νησί και ένα όμορο νησί καταστράφηκαν από την μανία του εγκέλαδου».  

« Είμαστε χαρούμενοι γιατί δεχτήκαμε δεκάδες μουσικών έργων. Με δεδομένο την προδιαγραφή του διαγωνισμού όπου αφορούσε πρωτότυπη μουσική, την ενσωμάτωση και των σύγχρονων μουσικών τάσεων, είχαμε μία πλειάδα εξαιρετικά ενδιαφερόντων μουσικών έργων. Ο διαγωνισμός των έργων έχει τελειώσει. Μέσα στον μήνα Μάιο συνήλθε η Επιτροπή η οποία θα βαθμολογούσε τα έργα με έναν συγκεκριμένο τρόπο, που έχει να κάνει όσο το δυνατό με την πιο αντικειμενική κρίση. Η διεθνής καλλιτεχνική επιτροπή έχει μέλη και από την Ελλάδα και από το εξωτερικό, ακόμα και από την Αμερική, συστάθηκε κατόπιν προτάσεων σε μέλη του χώρου που πληρούσαν συγκεκριμένες προυποθέσεις (ανέλυσε με σαφήνεια τις προυποθέσεις). Χρειάστηκε μόνο μία συνεδρία για να αποφασιστούν ποια 4 έργα θα διαγωνιστούν στις 12 Αυγούστου στην τελική φάση. Ήταν περίπου 10 τα έργα τα οποία άξιζαν να μπούν στην τελική φάση και μετά από μαραθώνιες διαβουλεύσεις, αποφασίσαμε ότι 4 είναι αρκετά , ούτως ώστε να αποδοθούν από την μπάντα με τον καλύτερο τρόπο, αλλά και να μπορέσει το κοινό και η κριτική επιτροπή , να αποκρυσταλλώσει την μουσική τους αξία. Από την ημέρα που κατέληξε η επιτροπή , τα έργα αυτά έχουν μπεί μέσα στο ρεπερτόριο της μπάντας μας και σιγά σιγά προετοιμάζεται μαζί με το ρεπερτόριο των καλοκαιρινών μας εκδηλώσεων».

«Δεν είναι μόνο η επικοινωνία της μουσικής αυτής με το κοινό, είναι και η δημιουργική της μέθεξη μέσα στο ρεπερτόριο, γιατί όταν φέρνουμε ένα καινούργιο έργο , αυτό πρέπει να δουλευτεί, ούτως ώστε ο μουσικός ο οποίος είναι μαθητής, ερασιτέχνης και δεν έχει καμία απολύτως υποχρέωση στην προσωπική του ζωή να μελετά τα σύγχρονα μουσικά έργα, έρχεται για να το μάθει και αυτό είναι και το ενδιαφέρον, γιατί κατανοεί μέρα με τη μέρα τα ακατανόητα της σύγχρονης μουσικής και όσο μεγάλη απορρόφηση γίνεται πνευματικά από τους μουσικούς, τόσο πιο εύκολα αυτό επικοινωνείτε με το κοινό και τα ακατανόητα γίνονται απολύτως κατανοητά εάν παιχθούν με ορθό τρόπο. Έχουμε ένα δύσκολο θέμα το οποίο κατά μία έννοια θυμίζει μία καταστροφή. Η μουσική εάν πάμε στα πρωταρχικά της στάδια , χρησιμοποιήθηκε για να συντονίσει και να στοχοπροσηλώσει ομάδες ανθρώπων . Πέρα από τον Απολλώνειο χαρακτήρα της μουσικής που εξωτερικεύει σκέψεις, φιλοσοφήματα, ιδέες κλπ, εδώ έχουμε να κάνουμε και με την ιδέα του αναγεννώμενου Φοίνικα από την τέφρα του, οπότε η διαπραγμάτευση ενός τραγικού γεγονότος μπορεί να έχει πάρα πολύ γλυκιά επίγευση , εάν ο συνθέτης δεν διαπραγματευτεί ένα πένθιμο εμβατήριο- το οποίο προσπαθήσαμε μέσα από τους κανόνες του διαγωνισμού να το αποφύγουμε-, αλλά να δείξει το διηνεκές της ανθρώπινης φύσης, που μπορεί να έχει υποστεί μια οποιαδήποτε καταστροφή, όμως θεραπεύεται και τα πράγματα έρχονται πάλι σε μία κατάσταση δημιουργική».

« Δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα ακόμα μνημόσυνο, γιατί αυτοί οι διαγωνισμοί μπορεί να μην επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο , αλλά μπορεί σε ένα επόμενο στάδιο να ξαναγίνει ένας διαγωνισμός και να έχουμε πάλι πρωτότυπη μουσική στα αναλόγια μας. Εμείς προσφέρουμε ένα βήμα στους νέους συνθέτες, πράγμα που δεν είναι και τόσο εύκολο στην σημερινή εποχή, στους Έλληνες δημιουργούς που είναι πολύ περιορισμένοι , αλλά ακόμα και στην διεθνή δημιουργία , να στοχαστούμε με κάτι άλλο πέρα από τα στενά όρια μιας χώρας, μιας πόλης. Απευθυνθήκαμε σε νέες ηλικίες που δεν είχαν πρόσβαση σε ορχήστρες κλπ, παρ όλα αυτά όμως, μας ήρθαν και 3 έργα από αναγνωρισμένους συνθέτες, τα οποία οι δημιουργοί τους τα συνέθεσαν εκτός διαγωνισμού, για να παιχτούν γι αυτή την επέτειο (των 70 χρόνων από τους σεισμούς του 1953) και να χαριστούν στην φιλαρμονική και στην πόλη, από Ιταλία Ισπανία και Πορτογαλία. Αυτά τα 3 έργα, έγιναν ένας κύκλος τραγουδιών που λέγεται la Terra Viva- Η Ζωντανή Γη».

«Η εκδήλωση της 12ης Αυγούστου τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, άρα είναι ένα επίσημο γεγονός γι αυτή την μέρα. Τα έργα αυτά πρόκειται να ηχογραφηθούν και να βιντεοσκοπηθούν, οπότε θα είναι στην διάθεση και των μελετητών, των φιλόμουσων κλπ και μετά το πέρας της 12ης Αυγούστου, όπως και ψηφιακό πλέον μουσικό μας αρχείο που περιέχει και τα έργα των Ελλήνων συνθετών. Αυτή μουσική θα μείνει κατά πρώτον ως πνευματική ιδιοκτησία της φιλαρμονικής και από κει και μετά μέσα από την ιστοσελίδα μας, τα social mintia κλπ όπου θα αποθηκευτεί αυτή η συναυλία που θα είναι και live streaming για να μπορούν και οι ετεροδημότες να την παρακολουθήσουν και οποιοσδήποτε άλλος. Θα είναι μια πνευματική ηχητική παρακαταθήκη και θα μείνει ως ένα τεκμήριο καλλιτεχνικής ιστορίας. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι θα προκύψει και μία μεγαλύτερη «συναλλαγή» με τους ανθρώπους που συμμετείχαν».

Ηλίας Παρίσης: «Η ονομασία της φιλαρμονικής είναι  Φιλαρμονικής Σχολής Πάλλης , αλλά η έδρα της είναι το Ληξούρι και το Ληξούρι το βάλαμε σε αυτό τον διαγωνισμό στον παγκόσμιο χάρτη. Ο κ Μακρής έτυχε και πέτυχε, ήταν γνωστή η φιλαρμονική μας, έχει δέσει πολύ καλά με την μπάντα και δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα από άλλες μπάντες».

« Η καρδιά του διαγωνισμού ήταν να γράψουν μουσική σύνθεση για τον σεισμό, την καταστροφή, για την αναγέννηση και μέσα από την αρμονία να εκφράσουμε τι έγινε για το Ληξούρι με τον σεισμό και μετά από τον σεισμό. Το ζητούμενο είναι τα 4 έργα που προκρίθηκαν να εκτελεστούν όσο το δυνατόν καλύτερα, ούτως ώστε και αυτοί που θα τα ακούσουν , εκτός από την επιτροπή που έχει άποψη, να ακούσουν μια πολύ καλή εκτέλεση για να αποφασίσουν για την οριστική κατάταξη τους. Θα βραβεύσουμε τα 3 πρώτα».

« Αυτή η προσπάθεια και η σύλληψη της ιδέας για τον διαγωνισμό, ξεκίνησε από το ίδιο το γεγονός του 1953. Αυτό το γεγονός ενώ ήταν τόσο τραγικό, -ήμουν 20 ημερών στην κούνια- που χώρισε το Ληξούρι στο προσεισμικό και το μετασεισμικό, δεν είχε γίνει κάτι που να αφιερωθεί σ αυτό και έτσι ξεκίνησε η κουβέντα. Ο Μαέστρος είχε την εμπειρία για το πώς γίνονται αυτοί οι διαγωνισμοί, οπότε το επιχειρήσαμε. Είναι πολύ σημαντικό ότι το υπουργείο πολιτισμού αγκάλιασε αυτό τον διαγωνισμό και το ότι αυτός ο διαγωνισμός ξεκινά από την φιλαρμονική μας και που την έβαλε στον διεθνή χάρτη. Με τον σεισμό του 1953 πολύς κόσμος βρέθηκε κοντά στο γεγονός που συνέβη τότε και δυστυχώς δεν έχει δοθεί έως σήμερα η απαραίτητη έκταση ούτως ώστε να γίνει ένα γεγονός που θα εορτάζεται σχεδόν κάθε χρόνο Κάποιες παρουσίες είχαμε τοπικά από αξιωματούχους ξένων  κρατών που μας συνέδραμαν τότε , όμως αυτό το ευαίσθητο κομμάτι θα έπρεπε να περάσει και σε αυτούς, για να σκέφτονται καλύτερα αυτή την συγκεκριμένη επέτειο. Θέλουμε να παρακολουθήσει ο κόσμος αυτή τη παρουσίαση των συνθέσεων , γιατί είναι αφιερωμένη σ αυτό το μεγάλο γεγονός των σεισμών του 1953, να ψηφίσει και μην ξεχνάμε ότι μέσα από την αρμονία εκφράστηκαν τα περισσότερα κινήματα. Μέσα από την μουσική δίνεις και μια ώθηση στον κόσμο να αγωνισθεί για αυτά τα οποία πιστεύει, οπότε εμείς δίνουμε μια τόσο μεγάλη αξία, σε ένα τόσο πολύ μεγάλο γεγονός για την πατρίδα μας».

Τα έργα θα παρουσιαστούν στον αύλειο χώρο του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ληξουρίου 12 Αυγούστου επετειακή μέρα για τους σεισμούς του 1953.

Η συμφωνική μπάντα της Φιλαρμονικής Σχολής Πάλλης θα  παρουσιάσει επίσης το Σάββατο 15 Ιουλίου στις 21:30 στο προαύλιο του Α’ Δημοτικού Σχολείου Ληξουρίου την μουσικοθεατρική παράσταση Οδός Ονείρων του Μάνου Χατζιδάκι.

Ακολουθεί το ηχητικό της συνέντευξης

https://soundcloud.com/user-46829938/inkefalonia-892-12-7-2023?si=0428b89ed8fb4b1bafd89ecde061602a&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing}

 




16122257999808197650 2

 

 

00 inkefalonia general ad 300X250