Ο άνθρωπος που ανακάλυψε τον Περσέα μιλά για την κατάδυση αλλά και το ιστορικό ναυάγιο στο θαλάσσιο χώρο της Κεφαλονιάς
Ο πλούτος των ναυαγίων στις ελληνικές θάλασσες: Μια συνέντευξη με τον Κώστα Θωκταρίδη - από τον Γεράσιμο Μπεριάτο
Ο Κώστας Θωκταρίδης, ένας από τους γνωστότερους υποβρύχιους εξευρευνητές στην Ελλάδα, σε πρόσφατη συνέντευξη του στο Scubahellas.com (δείτε τη εδώ) για τα ναυάγια στις Ελληνικές θάλασσες, αναφέρθηκε στο αγαπημένο του, το Υ/Β Περσέας, που ανακάλυψε πριν 20 χρόνια, με τη βοήθεια των αφηγήσεων των ντόπιων και τη συμπαράσταση των τοπικών αρχών, απλών πολιτών και ψαράδων της ΝΑ Κεφαλονιάς. Φιλοδοξία του είναι να επιστρέψει σύντομα στο νησί μας για να αφηγηθεί το χρονικό της ανακάλυψης του Υ/Β και να συνεχίσει μια πολλά υποσχόμενη έρευνα για τα ναυάγια γύρω από το νησί μας. Διαβάστε παρακάτω ολόκληρη τη συνέντευξη:
Ο Κώστας Θωκταρίδης συγκαταλέγεται στους γνωστότερους Έλληνες δύτες και είναι εκπαιδευτής στην SSI. Συγγραφέας βιβλίων που αφορούν κυρίως ναυάγια πλοίων.
Πέρα και πάνω από όλα αυτά όμως είναι ένας υποβρύχιος εξερευνητής.
Έχει βρει ή ερευνήσει ναυάγια που στοίχειωναν την φαντασία των Ελλήνων δυτών και τώρα στολίζουν τις καλύτερες καταδυτικές τους στιγμές.
κ. Θωκταρίδη, αναγνωρίζεστε ως αυθεντία στην κατάδυση σε ναυάγια στην Ελλάδα. Αλήθεια υπάρχουν τόσα ναυάγια στην Ελλάδα και ποιες περιόδους καλύπτουν?
Η Ελλάδα είναι η χώρα με τα περισσότερα ναυάγια από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο. Στα Ελληνικά αρχεία υπάρχουν περισσότερα από 1500 ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών που καλύπτουν την σύγχρονη εποχή. Τα αρχαία ναυάγια χρήζουν μιας άλλης νομικής και αρχαιολογικής προσέγγισης και δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε αυτά.
Αντιλαμβάνομαι ότι τα ναυάγια στην Ελλάδα δεν είναι τεχνητά βυθισμένα για τους δύτες, όπως σε άλλους καταδυτικούς προορισμούς, αλλά αντιπροσωπεύουν μικρές ή μεγάλες ναυτικές τραγωδίες. Πώς αυτό επηρεάζει τη συναισθηματική αξία μιας βουτιάς σε αυτά και το σημαντικότερο, ποιους κινδύνους κρύβουν αυτά τα ναυάγια για τους δύτες αναψυχής?
Στην χώρα μας δεν υπάρχουν τεχνητά ναυάγια δυστυχώς. Η επιπρόσθετη αξία των ναυαγίων έγκειται στην σπουδαία ναυτική ιστορία και σ την μοναδικότητα τους καθώς επίσης και στην εξαιρετική ορατότητα που συναντάμε στα ελληνικά νερά.
Εσείς ποια θεωρείτε τα σημαντικότερα από αυτά; Και ποια θεωρείτε ως σπουδαιότερα από καταδυτικής απόψεως?
Όλα τα ναυάγια έχουν μια ιδιαίτερη ομορφιά. Για παράδειγμα τα τσιμεντόπλοια έχουν μοναδική στο είδος ναυπηγική κατασκευή και διατηρούνται σε εξαιρετική κατάσταση ακόμη και σήμερα. Προσωπικά με εντυπωσιάζουν τα υποβρύχια, κυρίως διότι είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστούν.
Στην Ελλάδα υπάρχει ο “Βρετανικός” που θεωρείται ένα από τα επιβλητικότερα ναυάγια παγκοσμίως και είναι επίσης ανυπολόγιστης ιστορικής σημασίας. Ταυτόχρονα είναι ίσως και ένα από τα απαιτητικότερα και δυσκολότερα να επισκεφθεί κανείς. Υπάρχει αλήθεια δυνατότητα να οργανωθούν καταδύσεις στον Βρετανικό;
Ναι φυσικά κάθε χρόνο περισσότερες από 5 ομάδες δυτών έρχονται στο ναυάγιο του Βρετανικού. Χρόνια τώρα υποστηρίζουμε ως καταδυτικό κέντρο αυτές τις προσπάθειες . εξάλλου είναι στην ευρύτερη περιοχή μας το ναυάγιο.
Τα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες είναι λοιπόν παντού και ένας εκπληκτικός αριθμός από αυτά είναι προσβάσιμα και από την Αθήνα. Τελικά σε δύτες ποιου επιπέδου απευθύνονται?
Τα ναυάγια θεωρώ ότι είναι το δυνατό σημείο για την κατάδυση αναψυχής στην Ελλάδα. Τα βαθιά ναυάγια που αφορούν τους Technical Divers είναι ένα μικρό ποσοστό. Εξάλλου πολύ λίγα καταδυτικά κέντρα έχουν δυνατότητα υποστήριξης καταδύσεων αυτής της κατηγορίας.
Θα θέλατε να μας πείτε ποιο είναι το αγαπημένο σας?
Το ναυάγιο του υποβρυχίου HMS Perseus στην Κεφαλονιά..
Το 1997 το εξερευνήσατε το ναυάγιο. Κατόπιν γράψατε ένα βιβλίο και μοιραστήκατε με το κοινό μια απίστευτη ιστορική περιπέτεια και μια συναρπαστική καταδυτική εμπειρία. Ποια συναισθήματα συνόδευσαν αυτή την εξερεύνησή σας?
Ναι το πρώτο βιβλίο το οποίο εξαντλήθηκε ήταν έκδοση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κεφαλονιάς. Στο δεύτερο βιβλίο εκδότης είναι το Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος .
Ένιωσα δέος καθότι είναι ένα θρυλικό ναυάγιο σε άριστη κατάσταση. Είναι μοναδική εμπειρία. Έχω καταδυθεί πολλές φορές και ακόμα θέλω να το επισκέπτομαι.
Συνεπής στην ενασχόλησή σας με την ιστορική έρευνα, πρόσφατα παρουσιάσατε το βιβλίο που αφορά ιστορικά ελληνικά ναυάγια, σε συνεργασία με το ίδρυμα Λασκαρίδη. Να περιμένουμε σύντομα μια συνέχεια αυτής της δουλειάς? Και θα θέλατε να μας αποκαλύψετε κάποιο από τα μελλοντικά σχέδια σας για υποβρύχια έρευνα?
Σχετικά πρόσφατα είχαμε και την έκδοση ενός άλλου βιβλίου που αφορά τα ναυάγια της Άνδρου
Μόλις κυκλοφόρησε ένα νέο μας βιβλίο με τίτλο.. «Ανελκύοντας την Ιστορία». Η Εποποιϊα της Ανέλκυσης Ναυαγίων στην Μεταπολεμική Ελλάδα. Το βιβλίο το έγραψα μαζί με τον καλό μου φίλο και συνεργάτη Άρη Μπιλάλη. Στο βιβλίο αυτό γίνεται προσπάθεια καταγραφής της εξέλιξης του τομέα ανελκύσεων και διαλύσεων ναυαγίων στην Ελλάδα και ιδιαίτερα της περιγραφής τους την περίοδο 1945-1960 οπότε και ο κλάδος αυτός γνώρισε την ακμή του. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται αναφορά σε πλοία τα οποία είχαν πλήρως ή μερικώς βυθιστεί και όχι σε απλές προσαράξεις όπου η ανέλκυση του σκάφους ήταν μια πιο απλή και λιγότερο κοπιώδης προσπάθεια.
Αντιλαμβάνομαι ότι για εσάς η κατάδυση σε ένα ναυάγιο είναι μια βουτιά στην ιστορία. Τελικά τι πρέπει να προσδοκά ένας δύτης από τα ναυάγια στην Ελλάδα και γιατί θεωρείτε ότι αξίζει κανείς να επισκεφθεί κάποιο από αυτά;
Η ναυαγιοκατάδυση είναι ένα ταξίδι στον χρόνο, με δεδομένο ότι κάποιος γνωρίζει την ιστορία του ναυαγίου.. για εμένα αποτελεί μια συναρπαστική εμπειρία διότι είναι σαν να ζεις ένα ντοκιμαντέρ.
Ακτογραμμή με τεράστια ποικιλομορφία, υποβρύχια σπήλαια, πελάγη με διαφορετικά οικοσυστήματα, και φυσικά ένας ανεξάντλητος αριθμός ναυαγίων από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα, και απίστευτες ορατότητες που λατρεύουν οι φωτογράφοι. Μήπως θα δούμε σύντομα μια άνθηση των εξειδικευμένων και των τεχνικών καταδύσεων στη Ελλάδα?
Δεν το πιστεύω… όσο δεν αναπτύσσονται τα live aboαrd ο χώρος της κατάδυσης δεν θα έχει σημαντικές αλλαγές..
Τι θα είχατε να πείτε λοιπόν σε ένα δύτη ο οποίος μαθαίνει τώρα για τον πλούτο των ναυαγίων στις ελληνικές θάλασσες;
Να ασχοληθεί με την ναυτική ιστορία. Η Ελλάδα έχει την σημαντικότερη και πλουσιότερη ιστορία στον κόσμο, είναι αμαρτία να μην γνωρίζει ο Έλληνας τα ιστορικά στοιχεία .. Είναι σαν βλέπεις βουβό κινηματογράφο...