Διονύσης Αραβαντινός: «Ιχθυοκαλλιέργειες και πλαγκτόν»
Με αφορμή την πραγματοποιηθείσα τις 6/9/13 συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου με θέμα την ανανέωση της άδειας των περιβαλλοντικών όρων του ιχθυογεννητικού σταθμού στα ΙΧΘΥΟΤΡΟΦΕΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ, αλλά και τις γενικότερες θέσεις που εκφράστηκαν σχετικά με τις υδατοκαλλιέργειες, θα ήθελα να σημειώσω τα εξής: Δυστυχώς εξελίσσεται σε χρόνια ασθένεια η μυωπική αντίληψη που εχουν ορισμένοι θεσμικοί ( και όχι μόνο) παράγοντες για τις ιχθυοκαλλιέργειες είτε απο την άποψη της επιχειρησιακής δράσης είτε απο την άποψη της αναπτυξιακής δυναμικής που εμφανίζουν. Με πρόσχημα -άλλοθι τον τουρισμό και το περιβάλλον η προσέγγισή τους στο ζήτημα ιχθυοκαλλιέργειες μπορεί να χαρακτηριστεί από εμπαθής έως πολεμική.
Αν και πολλά από τα παρακάτω έχουν επανειλημμένα αναφερθεί απο τον γράφοντα στο προηγούμενο νομαρχιακό, αλλα και στο νυν δημοτικό συμβούλιο, είναι χρήσιμο,θεωρώ, να τονιστεί (η επανάληψη μητέρα της μαθήσεως) ότι
1. Οι υδατοκαλλιέργειες είναι μια παραγωγική δραστηριότητα,πολύτιμη αναμφίβολα,¨για την εθνική οικονομία, ιδιαίτερα μάλιστα στις δυσμενείς οικονομικά συνθήκες που βιώνουμε
2. Απασχολούν άμεσα και έμμεσα γύρω στους 18000 εργαζόμενους και κάνουν τζίρο 800 εκατ ευρω
3. Είναι ο τρίτος μετά τον τουρισμό και την ναυτιλία τομέας ως προς τα έσοδα που αποφέρει στο κράτος
4. Το 75% του παραγόμενου ψαριού βγαίνει στο εξωτερικό
5. Κάθε εβδομάδα εξάγονται από την Ελλάδα με όλα τα μεταφορικά μέσα 2000 τόνοι ψαριών από ιχθυοκαλλιέργειες με προορισμό 30 χώρες του εξωτερικού
Στην ευρύτερη περιοχή των νησιών μας ( Κεφαλονιά, Ιθάκη, Εχινάδες ) δραστηριοποιούνται περίπου 35 ιχθυοκαλλιεργητικές μονάδες που απασχολούν πάνω από 600 εργαζόμενους και παράγουν ετησίως 12000 τόνους ψάρι, δηλαδή το 15% της εθνικής παραγωγής.
Πιο συγκεκριμένα, τα ΙΧΘΥΟΤΡΟΦΕΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ :
- Απασχολούν πάνω από 100 εργαζόμενους, που χωρίς αυτά θα είχαν φύγει μετανάστες στη Βάδη- Βυτεμβέργη της Γερμανίας
- Συμβάλλουν καταλυτικά στην τόνωση της οικονομίας της Παλικής ,τόσο, που κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί την περιοχή χωρίς αυτή τη δράση (ειδικά σήμερα που δεν έχει μείνει τίποτε όρθιο)
- Αιμοδοτούν την οικονομία όλης της Κεφαλονιάς (τα φορτηγά τους είναι ίσως οι μοναδικοί πελάτες των ακτοπλοικών μας γραμμών το χειμώνα )
- Εξάγουν το 80% της παραγωγής τους σε 9 χώρες και
- Δεν επιβαρύνουν περιβαλλοντικά τα νερά του κόλπου, όπως τουλάχιστον πιστοποιούν μελέτες πανεπιστημιακές και έλεγχοι κρατικών φορέων.
Η σχέση λοιπόν ιχθυοκαλλιεργειών και τουρισμού δεν είναι και δεν πρέπει να είναι συγκρουσιακή ,όπως κάποιοι θέλουν να την παρουσιάζουν, ούτε ο τουρισμός είναι μονόδρομος ανάπτυξης. Αν ο τουρισμος υποστεί πλήγμα, γιατί απλά η TUI (από τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές εταιρείες παγκοσμίως ) έχει μεγαλύτερο όφελος να διακινήσει τους πελάτες της στις Δαλματικές ακτές η στα Τουρκικά παράλια παρά στα Ελληνικά νησιά,τότε οι ιχθυοκαλλιέργειες ισως αποτελέσουν εναλλακτική πρόταση στην απασχόληση.
Ως εκ τούτου και οι δύο δράσεις μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά κάτω από όρους και προυποθέσεις που ένα σύννομο και συντεταγμένο κράτος θα καθορίσει μέσα από αξιόπιστο χωροταξικό πλαίσιο.
Πάντως σε κάθε περίπτωση ορισμένοι εκλεγμένοι καλό θα ήταν να εγκαταλείψουν ιδεοληψίες, δογματισμούς και αγκυλώσεις και να απελευθερώσουν "το πλαγκτόν" του μυαλού τους, ειδικά οταν πρόκειται για αποφάσεις κρίσιμες για την οικονομική ανάπτυξη του τόπου.
Ληξούρι, 11/9/2013
Αραβαντινός Διονύσης
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ