Η Παρέμβαση του Ηλία Μπεριάτου στην ημερίδα για τις συγκοινωνίες στην ΠΙΝ
Κυρία Αντιπεριφερειάρχη Λυπάμαι ειλικρινά που έκτακτα γεγονότα και υποχρεώσεις δεν μου επιτρέπουν να βρίσκομαι στην Ιθάκη για να συμμετάσχω στην ημερίδα για τις συγκοινωνίες στην ΠΙΝ που διοργανώνει η επιτροπή νησιωτικής πολιτικής και μικρών νησιών της περιφέρειας με τη δική σας καθοδήγηση και οργανωτική ευθύνη.
Θεωρώ ότι το θέμα της ημερίδας είναι κρίσιμο και άμεσης προτεραιότητας για την ΠΙΝ, η οποία ως νησιωτική περιφέρεια έχει ανάγκη από την βελτίωση όλων εκείνων των στοιχείων -υλικών και άυλων - τα οποία ενισχύουν την συνοχή και την συνεκτικότητά της. Για το σκοπό αυτό οι θαλάσσιες, αεροπορικές και χερσαίες συγκοινωνίες και κυρίως οι συνδυασμένες μεταφορές αποτελούν κομβικό ζήτημα που πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σοβαρού σχεδιασμού: Ενός στρατηγικού σχεδιασμού που θα λαμβάνει υπ' όψιν του τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων και επισκεπτών των νησιών.
Το ΙΟΝΙΟ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ έχει τονίσει επανειλημμένα ότι οι ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις των Ιονίων Νήσων με την ηπειρωτική Ελλάδα καθώς και η ενδοπεριφερειακή - διανησιωτική σύνδεση, αποτελούν αντίστοιχα τις πλωτές γέφυρες και αερογέφυρες που συμβάλλουν στην άρση της "εδαφικής" ασυνέχειας της περιφέρειάς μας και λειτουργούν ως αρτηρίες ζωής της γενικότερης οικονομικής ανάπτυξης των νησιών μας. Μόνο η εσωτερική ακτοπλοΐα διακινεί από και προς τα Ιόνια Νησιά και εντός του Ιονίου Πελάγους (διανησιωτικά) περίπου 5 εκατομ. επιβάτες ετησίως. Από την άλλη πλευρά, οι αεροπορικές συνδέσεις της περιφέρειας με την Ευρώπη καθώς και η διεθνής ακτοπλοΐα και θαλάσσια περιήγηση (κρουαζιέρες, ιστιοπλοΐα κλπ) που αναπτύσσεται στο χώρο του Ιονίου Πελάγους φέρνουν στα νησιά μας πάνω από 2,5 εκ. αλλοδαπούς τουρίστες.
Με δεδομένα τα παραπάνω είναι ανάγκη να διασφαλίσουμε συνδέσεις με επαρκή συχνότητα, ασφάλεια, αξιοπιστία και προσιτό κόμιστρο για τους κατοίκους και επισκέπτες των νησιών μας σε συνδυασμό με την εφαρμογή της αρχής του Μεταφορικού Ισοδύναμου όχι μόνο στις άγονες αλλά και στις εμπορικές γραμμές, όπου και όταν αυτές δεν καλύπτουν όλες τις ανάγκες, σύμφωνα με το σύνταγμα της χώρας. Επίσης η ανανέωση της ακτοπλοΐας με τη ναυπήγηση περιβαλλοντικά φιλικών πλοίων και σκαφών με εθνική και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ειδικά στις συνδέσεις των μικρών νησιών της Περιφερείας μπορεί να αποτελέσει ένα υπόδειγμα εφαρμογής και πρόγραμμα πιλότο για την μελλοντική εξέλιξη της ακτοπλοΐας στη χώρα μας. Από την άλλη πλευρά η δημιουργία σύγχρονων λιμανιών δεν μπορεί να γίνει χωρίς τη ρύθμιση των χρήσεων εντός της λιμενικής ζώνης, και χωρίς τη σύνδεσή τους με τις πόλεις, το νησιωτικό φυσικό περιβάλλον και τα στοιχεία του επτανησιακού πολιτισμού. Βεβαίως απαραίτητη είναι η παράλληλη ανάπτυξη πλέγματος βιώσιμων τουριστικών λιμένων (Μαρίνες, Τουριστικά Αγκυροβόλια, Τουριστικά Καταφύγια).
Τέλος, ειδικό βάρος θα πρέπει να δοθεί στην βελτίωση των αεροδρομίων που αποτελούν σημαντικές πύλες εισόδου και εξόδου και παρουσιάζουν στοιχεία εξάντλησης της φέρουσας ικανότητα τους, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες καθώς και στην ενίσχυση της λειτουργίας της ενδοπεριφερειακής αεροπορικής γραμμής που συνδέει τα αεροδρόμια Κέρκυρας, Ακτίου, Κεφαλληνίας και Ζακύνθου ενώ θα πρέπει να δοθεί οριστική απάντηση- λύση για την ανάπτυξη των μεταφορών με υδροπλάνο σε βιώσιμη βάση.
Η προώθηση των ανωτέρω παρεμβάσεων σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των θαλάσσιων συνδέσεων των νησιών με τις απέναντι ηπειρωτικές περιφέρειες καθώς και με την ολοκλήρωση των έργων στην Ιόνια και Παρα-Ιόνια αρτηρία θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα για την ανάπτυξη του νησιωτικού χώρου και κυρίως για την οικονομία των μικρών νησιών του Ιονίου.
Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες της ημερίδας
Ηλίας Μπεριάτος
Επικεφαλής «ΙΟΝΙΟΥ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΥΣ»