Η συνέντευξη του Θεόφιλου Μιχαλάτου στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική»

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου 2017 11:10

Η συνέντευξη του Θεόφιλου Μιχαλάτου στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική»

Συνέντευξη στο δημοσιογράφο Σταμάτη Ζήσιμο και την εφημερίδα «Ναυτεμπορική» παραχώρησε ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κεφαλονιάς και Ιθάκης κ. Θεόφιλος Μιχαλάτος. Ο κ. Μιχαλάτος αναφέρεται στη γενική κατάσταση των επιχειρήσεων του Νομού , τις προοπτικές ανάπτυξης, τον τζίρο των επιχειρήσεων , τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Κεφαλονιάς, τους τομείς όπου πρέπει να δοθεί προτεραιότητα για να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα και τις ενέργειες του επιμελητηρίου για την προβολή του νησιού.

  • Κύριε  Μιχαλάτε,   περιγράψτε μας συνοπτικά τη γενική κατάσταση που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις  του νομού.

 Το λιανεμπόριο και όλες οι επιχειρήσεις που σχετίζονται με την οικοδομή βρίσκονται σε πολύ δυσχερή θέση. Καταστήματα κλείνουν ή ετοιμάζονται να κλείσουν, επιχειρήσεις βάζουν «λουκέτο» και για πολλούς ο φετινός χειμώνας θα είναι ιδιαίτερα δύσκολος. Όπως ξέρετε, η στρόφιγγα του τραπεζικού δανεισμού έχει κλείσει και όλοι  προσπαθούμε να μειώσουμε τα διάφορα κόστη και  να εξοικονομήσουμε πόρους για να τα βγάλουμε πέρα. Υπάρχουν, φυσικά, και αυτοί που είναι σε λιγότερο άσχημη θέση-αναφέρομαι σε κάποιες επιχειρήσεις τουριστικών υπηρεσιών-αλλά, φυσικά, είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί, διότι δεν ξέρουν τι  «“ξημερώνει”».

  • Όπως αναφέρατε, η κατάσταση είναι δύσκολη.  Υπάρχουν, ωστόσο, προοπτικές διεξόδου και ανάπτυξης;

 Ασφαλώς. Πρέπει να σας πω ότι ήδη η EasyJet  πουλάει αεροπορικές θέσεις για την επόμενη χρονιά  και το «τουριστικό 2013» μπορεί να είναι καλύτερο από «το τουριστικό 2012». Του χρόνου, επίσης, θα «ανοίξουμε παράθυρο» για πρώτη  φορά στη Γερμανική Αγορά, ενώ οι σχέσεις μας με την Ρωσική βρίσκονται σε σταθερή ανοδική πορεία. Φαίνεται, επίσης, ότι με τους παραδοσιακούς μας πελάτες, τους Άγγλους και τους Ιταλούς τα πράγματα πάνε καλά. Η κατάσταση, λοιπόν, στον χώρο του τουρισμού μας κάνει να αισιοδοξούμε.

Όσον αφορά τον πρωτογενή τομέα, εφόσον οι παραγωγοί  και οι μεταποιητές συνεργήσουν, συνεργαστούν, τυποποιήσουν και πιστοποιήσουν τα προϊόντα τους μπορεί να προσφέρει σοβαρά εισοδήματα σε ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού. Ο κάθε επί μέρους χώρος, χρειάζεται, όμως να  αυτοοργανωθεί, να δημιουργήσει businessplan , να αντιμετωπίσει τις ιδιαίτερες αδυναμίες του, να διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις. Οι συλλογικοί φορείς, εδώ, έχουν να διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο!

  • Φέτος η Κεφαλονιά και η Ιθάκη κατέγραψαν αύξηση των τουριστικών αφίξεων. Η αύξηση  αυτή αποτυπώθηκε και στο τζίρο των επιχειρήσεων;

Είχαμε, πράγματι, αύξηση στις αφίξεις με αεροπλάνο, αύξηση που οφείλεται, κατά κύριο λόγο στις  πρωτοεμφανιζόμενες Εταιρείες «χαμηλού κόστους». Στο σημείο αυτό, πρέπει να πούμε ότι το Επιμελητήριο, κατά γενική ομολογία, συνέβαλε σημαντικά στο να έρθουν αυτές οι Εταιρείες στο νησί μας  και είμαι ευτυχής που τα αποτελέσματα δικαίωσαν τις  προσπάθειές μας.

Μετά τις εκλογές, τα νησιά μας «πήραν τα πάνω τους», είχαμε έναν καλό Αύγουστο και τα πράγματα δείχνουν ότι ο Σεπτέμβρης και ο Οκτώβρης μας θα είναι καλύτεροι από τον περσινό Σεπτέμβρη και Οκτώβρη. Πήγαμε, επίσης, πολύ καλύτερα, σε σχέση με πέρυσι στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, αλλά όχι, φυσικά, στον εσωτερικό τουρισμό.

Αυτή η αύξηση στις αφίξεις δεν συνοδεύτηκε και από αύξηση του τζίρου, για δυο, κυρίως, λόγους: Πρώτον, διότι οι επισκέπτες μας δεν είχαν να διαθέσουν τα χρήματα άλλων εποχών και δεύτερον διότι τα καταλύματα είχαν δοθεί στα τουριστικά πρακτορεία με μειωμένες τιμές –ή όσοι εργάζονται με «ελεύθερους»  αναγκάστηκαν να ρίξουν τις τιμές για να τους προσελκύσουν. Κατά συνέπεια, θα είμαστε μάλλον ευχαριστημένοι, αν ο τζίρος μας, υστερήσει σε σχέση με το 2011, κατά ένα ποσοστό της τάξεως  του 8%!

  • Ποια θεωρείτε εσείς ως τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νομού σας και πως αυτά θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ενίσχυση των επιχειρήσεων;

 Είμαστε «τα νησιά του Οδυσσέα», είμαστε ένας τόπος μοναδικής φυσικής ομορφιάς, έχουμε θαυμάσιους, δημιουργικούς ανθρώπους, έχουμε ποιοτικά προϊόντα  όπως τυρί, κρέας, μέλι, λάδι, κρασί …έχουμε πολιτισμό, είμαστε ένας ασφαλής και καθαρός  προορισμός, ένας προορισμός  με πολλές δυνατότητες εναλλακτικού τουρισμού.  Όλα αυτά χρειάζεται να τα προβάλλουμε. Για ορισμένα  από τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα πρέπει να δουλέψουμε περισσότερο για να φθάσουν στο επίπεδο που τους πρέπει-π.χ. ορισμένα τοπικά μας προϊόντα ή ο εναλλακτικός τουρισμός.  Αν καταφέρουμε και «δέσουμε» όλα τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα σε ένα «πακέτο»- κάτι που κατά την άποψή μου είναι εφικτό- θα δημιουργήσουμε ένα πανίσχυρο brandname  που θα αποτελέσει ένα εξαιρετικό εχέγγυο για οποιαδήποτε  σχετική επιχειρηματική προσπάθεια!

  •  Σε ποιους τομείς, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα ώστε να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα του νομού ;

Υπάρχουν πράγματα που πρέπει να τα κάνει η Κεντρική Πολιτεία, πράγματα που πρέπει να κάνει η Περιφέρεια και οι Δήμοι, αλλά και πράγματα που χρειάζεται να κάνουν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες.

Αναφέρω, ενδεικτικά, τα εξής:

Η Πολιτεία οφείλει να μειώσει τους συντελεστές του Φ.Π.Α., να ενεργήσει ώστε να ολοκληρωθεί η Ιόνια Οδός, να στηριχθεί η ακτοπλοΐα που παραπαίει, να θεσπίσει έναν Αναπτυξιακό νόμο που θα επιδοτεί την δημιουργία λίγων μεγάλων μονάδων 4* ή 5* και την ανακαίνιση πολύ περισσότερων με λιγότερα «αστέρια», να καταπολεμηθεί αποφασιστικά το  παρεμπόριο  κ.λ.π.

Η Περιφέρεια και οι Δήμοι απαιτείται να φροντίσουν για τον χωροταξικό σχεδιασμό,  για την δημιουργία δομών, υποδομών κα συνθηκών για την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού( π.χ. συνεδριακού, θρησκευτικού κ.λ.π.) για λιμενικά έργα( λιμάνι Φισκάρδου), για αναπλάσεις και ευπρεπισμούς κοινόχρηστων χώρων,  για βιολογικούς καθαρισμούς και αποχετεύσεις (Λειβαθώ, Έρισος), για έργα ύδρευσης…

Ο κάθε επιχειρηματίας ξεχωριστά,  οφείλει, τέλος, να κάνει  ό,τι  χρειάζεται για να βελτιωθεί ως επαγγελματίας, διότι πάντοτε ο «εχθρός του καλού είναι το καλύτερο»

  • Ως επιμελητήριο, ποιες ενέργειες υλοποιείτε για την προβολή του νομού σας;

Την περασμένη Άνοιξη και στο ένθετο του ‘Εθνους για την Κεφαλονιά, το Επιμελητήριο συμμετείχε με μια ολοσέλιδη διαφήμιση και με ένα άρθρο  στο οποίο καλούσαμε  τον κόσμο να μας επισκεφθεί κλείνοντας τα αυτιά του στις «σειρήνες» που μας χαρακτήριζαν  αφιλόξενους  και ακριβούς-διότι ούτε το ένα ισχύει, ούτε το άλλο.

Αναμορφώνουμε, επίσης, το siteμας (www.eeki.gr), μέσα από το οποίο προβάλλονται  δωρεάν όλα τα μέλη μας  που το επιθυμούν.

 Γενικά, όμως, το Επιμελητήριο είχε την άποψη, από παλιά, ότι δεν θα πρέπει να έχει μια δική του, ιδιαίτερη, πολιτική τουριστικής προβολής, διότι  εκτιμούσε ότι οι θεσμικοί φορείς πρέπει να ενώνουν τις δυνάμεις τους  και να μην λειτουργούν ανεξάρτητα σε αυτό το θέμα.  Εκτιμούσαμε -και εξακολουθούμε να έχουμε την ίδια άποψη- ότι  οι αυτόνομες  προσπάθειες  πιθανόν να δημιουργήσουν σύγχυση στους αποδέκτες και ότι προκαλούν σπατάλη πόρων. Συμμετείχαμε, λοιπόν, παλιότερα στην Νομαρχιακή Επιτροπή Τουριστικής Προβολής καταθέτοντας τις απόψεις μας, την εμπειρία μας και συγχρηματοδοτώντας κάποιες δράσεις. Από τότε που δημιουργήθηκε ο ενιαίος Δήμος Κεφαλλονιάς συμμετέχουμε  στην Τουριστική Επιτροπή.

 Τώρα, άλλωστε, που οι περιορισμένοι πόροι μας έχουν γίνει… ανύπαρκτοι  λόγω του γνωστού «κουρέματος» στα αποθεματικά των Επιμελητηρίων, δεν έχουμε ουσιαστικά άλλη επιλογή από το να συμμετέχουμε σε συλλογικά σχήματα για την προβολή του νομού!


Ετικέτες:


336 X 280

16122257999808197650 2

 

 

00 inkefalonia general ad 300X250