H "Επτανησιακή Πρωτοβουλία" για την σύσταση του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Κέντρου Πολιτικής Προστασίας στα Ιόνια Νησιά

Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 02 Οκτωβρίου 2020 08:54

H "Επτανησιακή Πρωτοβουλία" για την σύσταση του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Κέντρου Πολιτικής Προστασίας στα Ιόνια Νησιά

«ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ασκήσεις επί χάρτου

Αναφορικά με την σύσταση του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Κέντρου Πολιτικής Προστασίας στα Ιόνια Νησιά, του οποίου προτείνεται ως έδρα η ΠΕ Λευκάδας, η παράταξη μας διατυπώνει την θέση της ως ακολούθως.

Θεωρούμε καταρχάς άστοχη την επιλογή της κυβέρνησης να προωθήσει ένα τόσο σημαντικό ζήτημα  για την αναδιάρθρωση και αναβάθμιση των περιφερειακών υπηρεσιών πολιτικής προστασίας, χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση, τόσο με τους εμπλεκόμενους υπηρεσιακούς φορείς, όσο και με θεσμικούς εκπροσώπους. Αντί αυτού, ήρθαμε όλοι αντιμέτωποι με ειλημμένες αποφάσεις και διακίνηση πληροφοριών εσωτερικής κατανάλωσης. Ακολουθώντας τον ίδιο βηματισμό, η αντιπολίτευση δεν ανέδειξε επαρκώς το ζήτημα, ενώ δείχνει να προτίμησε την οδό της επιμελούς αποσιώπησης του.

Υπήρχαν ωστόσο σοβαρές επιφυλάξεις, έως και εμφανείς αντιδράσεις από πολιτικούς εκπροσώπους, οι οποίοι εκφράζουν την αντίθεση τους εν γένει με την επιλογή της Λευκάδας αντί της Κέρκυρας – όπως θα αναμενόταν – για την δημιουργία του Επιχειρησιακού Κέντρου Πολιτικής Προστασίας Ιονίων Νήσων, όπου θυμίζουμε πρόκειται για  ένα μεγάλο έργο συνολικού προϋπολογισμού 131, 5 εκ ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και περιλαμβάνει την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή και τεχνική διαχείριση των  Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας, που πρόκειται να δημιουργηθούν σε κάθε Περιφέρεια της επικράτειας.

Η Επτανησιακή Πρωτοβουλία θα μπορούσε να συνταχθεί με την άποψη που υποστηρίζει την δημιουργία του Κέντρου στην Κέρκυρα, κάτι το οποίο πολιτικά και επικοινωνιακά θα ήταν η εύκολη οδός για την παράταξη μας. Όταν πρόκειται για αποφάσεις, οι οποίες αφορούν την προστασία της ανθρώπινης ζωής, πρέπει να σταθμίζονται όλες παράμετροι και να εξετάζεται το ζήτημα ενδελεχώς. Συνεπώς, από την μία πλευρά, η επιλογή της Λευκάδας βασίστηκε κατά βάση στην ιδιαιτερότητα του νησιού που επιτρέπει πρόσβαση στην ηπειρωτική χώρα, μέσω οδικού δικτύου. Παρά το γεγονός ότι η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων είναι νησιωτική, η σύνδεση της Λευκάδας από ξηράς, ενισχύει την στρατηγική της θέση και κατ’ επέκταση αναμένεται να ευνοήσει την επιχειρησιακή της δυναμικότητα, ενώ παράλληλα δημιουργείται ένας προστατευτικός ιστός με όμορες περιφέρειες, οι οποίες θα μπορούν να συνδράμουν για την αντιμετώπιση μεγάλων κρίσεων ή αντιστοίχως η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων θα είναι σε θέση να παράσχει ανάλογη υποστήριξη.

Πιο συγκεκριμένα, ο ρόλος των Επιχειρησιακών Κέντρων θα είναι επικεντρωμένος στη διαχείριση του συνόλου των συμβάντων που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Πολιτικής Προστασίας. Θα αποτελούν στρατηγικά σημεία υποδοχής και επεξεργασίας όλων των σχετικών πληροφοριών καθώς και κέντρα λήψης αποφάσεων και συντονισμού όλων των εμπλεκομένων φορέων για την αποτελεσματική διαχείριση και αντιμετώπιση κάθε συμβάντος. Επιπλέον, τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα θα αποτελούν και κεντρικά σημεία ενημέρωσης και αλληλεπίδρασης των πολιτών με τον θεσμό και τις λειτουργίες της Πολιτικής Προστασίας.

Θεωρούμε λοιπόν πώς ουσιαστικά η θέση της Λευκάδας κρίθηκε από την κυβέρνηση, ότι θα εξυπηρετήσει επαρκώς τους παραπάνω σκοπούς. Όμως εξακολουθούν να υπάρχουν κενά στο όλο εγχείρημα για τα οποία δεν έχουν δοθεί διευκρινίσεις, όπως για παράδειγμα ο τρόπος με τον οποίο θα επανδρωθεί ένα υψηλών απαιτήσεων, επιχειρησιακό κέντρο. Είναι προφανές ότι το στελεχιακό δυναμικό θα πρέπει να είναι έμπειρο, μάχιμο και αποτελεσματικό. Επομένως εάν πρόκειται να γίνει μετακίνηση προσωπικού για την κάλυψη όλων των θέσεων, εύκολα συμπεραίνει κανείς πώς ο κλήρος πέφτει στην Κέρκυρα, όπου υπηρετεί ήδη ο μεγαλύτερος αριθμός υπαλλήλων στις υπηρεσίες της Πολιτικής Προστασίας. Εάν συμβεί αυτό, πέραν των επιπτώσεων που μπορεί να έχει σε ατομικό επίπεδο για κάθε έναν μετακινούμενο λειτουργό, πιθανότατα θα αποδυναμώσει τις υπάρχουσες δομές, με αποτέλεσμα τον κατακερματισμό των αρμόδιων υπηρεσιών στην Κέρκυρα.

Όταν συζητάμε για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, δεν πρέπει να υπολογίζουμε σε ασκήσεις επί χάρτου. Απαιτείται λεπτομερής σχεδιασμός, πρόβλεψη και εκτίμηση όλων των παραγόντων και κυρίως εμπλοκή των τοπικών θεσμικών και υπηρεσιακών οργάνων. Η απομακρυσμένη προσέγγιση του θέματος αναδεικνύει την αδυναμία και την απροθυμία της κυβέρνησης να κατέλθει του βάθρου της και να συνομιλήσει με την "επαρχία" και αφήνει κενά σε μια πρωτοβουλία που κατά τα άλλα σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τον πραγματικό ρόλο της Πολιτικής Προστασίας στη χώρα, που δεν πρέπει να εξαντλείται σε τηλεοπτικά σποτάκια.

Την κρισιμότητα και την βαρύτητα του φορτίου των υπηρεσιών της Πολιτικής Προστασίας την είδαμε μέσα από τραγικά συμβάντα, όπου βρήκαν φρικτό θάνατο πολλοί συνάνθρωποι μας.

Το Μάτι, η Εύβοια, η Μάνδρα, η Ηλεία ακόμη θρηνούν τους νεκρούς τους.

Η αποτελεσματικότητα ή η αστοχία τέτοιων αποφάσεων μετριέται μόνο σε ανθρώπινες ζωές.

Περιμέναμε περισσότερη σοβαρότητα λιγότερη θεωρία, μηδενική προχειρότητα.

Από το Γραφείο Τύπου




336 X 280

16122257999808197650 2

 

 

00 inkefalonia general ad 300X250