Π.Αμούργης: Η θέση της "Δημοτικής Συνείδησης" σχετικά με το δημοτικό συμβούλιο Σάμης της 4/12 και τη σύσταση Αναπτυξιακού Οργανισμού

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 07 Δεκεμβρίου 2020 13:47

Π.Αμούργης: Η θέση της "Δημοτικής Συνείδησης" σχετικά με το δημοτικό συμβούλιο Σάμης της 4/12 και τη σύσταση Αναπτυξιακού Οργανισμού

Αγαπητοί συνδημότες,

το από 4.12.2020 δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Σάμης προχώρησε σε μία απόφαση υψίστης σημασίας, εγκρίνοντας τη σύσταση του νέου Αναπτυξιακού Οργανισμού μεταξύ του δήμου Αργοστολίου, Σάμης και Ιθάκης. Νιώθω βαθιά ικανοποιημένος, γιατί κόποι μηνών επιτέλους βρήκαν αντίκρισμα. Επαφές, άρθρα στον τοπικό και κεντρικό τύπο αλλά και δημοσιεύσεις μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βρήκαν ανταπόκριση και ύστερα από ένα αρχικώς ζοφερό κλίμα, το δημοτικό συμβούλιο αναδείχθηκε αντάξιο της ιστορικής στιγμής που του παρουσιάστηκε και έλαβε μία απόφαση που θα πάει τον δήμο μας πολλά βήματα παραπέρα. Σας παραθέτω τη θέση της ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ στο δημοτικό συμβούλιο της 4ης Δεκεμβρίου του 2020 και εύχομαι ολόψυχα καλή αρχή στο νέο εγχείρημα για τον τόπο μας, που το έχει τόσο πολλή ανάγκη.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΣΑΜΗΣ 04.12.2020

ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ

Όπως έχω προαναφέρει, είμαι σαφώς σύμφωνος με το νέο μοντέλο των αναπτυξιακών οργανισμών, καθώς η βασική τους διαφορά με τους προηγούμενους τύπους αναπτυξιακών εταιρειών είναι ότι σήμερα όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται με πρωτοβουλία των μελών του Οργανισμού, δηλαδή των δήμων που τον αποτελούν. Η επιλογή αυτή του νομοθέτη σαφώς αντιδιαστέλλει τα νέα νομικά πρόσωπα από τις υφιστάμενες Αναπτυξιακές Εταιρείες, καθώς το νέο σχήμα σκοπό έχει να καταργήσει ή να λειάνει τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία της Δημόσιας Διοίκησης.

Το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο των αναπτυξιακών εταιρειών είχε οδηγήσει σε μη ορθή διαχείριση του δημοσίου χρήματος, καθώς δεν υπήρχε άμεσος έλεγχος μέσω της διοίκησης από τους Δημάρχους. Πλέον ο νομοθέτης επέλεξε όλα να λαμβάνουν χώρα με έλεγχο αλλά και σε πολύ πιο σύντομους χρόνους. Ύστερα, επομένως, από απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του εκάστοτε Δήμου και σύναψη της αντίστοιχης προγραμματικής σύμβασης, θα γίνεται η ανάθεση για υλοποίηση των έργων και αυτό πρέπει να υπογραμμιστεί, καθώς ακούγονται ανακρίβειες ότι δήθεν δεν θα υπάρχει δήμος, ότι ο δήμος θα μείνει μόνο για τους πολιτικούς γάμους και άλλα τέτοια απερίσκεπτα ευφυολογήματα. Ο δήμος, μέσω της Οικονομικής του Επιτροπής, θα αποφαίνεται για τους όρους, τις αρμοδιότητες και τους χρόνους που θα ισχύει η εν λόγω σύμβαση προς τον Αναπτυξιακό Οργανισμό. Ο νόμος δεν δίδει λευκή επιταγή με το που συσταθεί ένας Αναπτυξιακός Οργανισμός να τα κάνει όλα. Θα κάνει όσα του ανατίθενται και πάντοτε ύστερα από έλεγχο.

Για να είναι αποτελεσματικός, όμως, ο Αναπτυξιακός Οργανισμός θα πρέπει τόσο οι τακτικοί όσο και οι έκτακτοι υπάλληλοι που θα βρίσκονται στους κόλπους του να είναι άτομα με εμπειρία και γνώστες των αντικειμένων. Αναφέρθηκε, δε, στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο Αργοστολίου ότι στο προηγούμενο προτεινόμενο σχέδιο καταστατικού του Αναπτυξιακού Οργανισμού Σάμης – Ληξουρίου το ΔΣ ήταν στελεχωμένο δήθεν με επαγγελματίες μέλη αναπτυξιακών. Να σημειωθεί εδώ ότι τα μόνα εκτελεστικά μέλη του ήταν δύο και αυτό διότι το ΔΣ των αναπτυξιακών οργανισμών πρέπει να έχει και τεχνοκρατικό πυρήνα. Αυτή είναι η ουσία του νόμου, αλλιώς δημιουργούμε έναν Σύνδεσμο μεταξύ μας και είμαστε όλοι ευχαριστημένοι.

Επιπλέον, χαίρομαι ιδιαίτερα, καθώς η προκείμενη Εισήγηση από τον δήμο Αργοστολίου για σύσταση αναπτυξιακού οργανισμού των Δήμων Αργοστολίου, Ιθάκης και Σάμης ύστερα από την άρνηση συμμετοχής του δήμου Ληξουρίου είναι κατά 99% ταυτόσημη με την Εισήγηση του Δήμου Σάμης, όταν είχε γίνει η προηγούμενη απόπειρα σύστασης αναπτυξιακού οργανισμού μεταξύ δήμου Σάμης και δήμου Ληξουρίου. Αυτό δείχνει, αν μη τι άλλο, μία βασική σύμπνοια όσον αφορά τον οραματισμό του νέου αυτού θεσμού.

Από το πνεύμα της αιτιολογικής έκθεσης του νόμου προκύπτει ότι ακόμη ένα ευεργέτημα του νέου σχήματος των Αναπτυξιακών Οργανισμών σε σχέση με τις προϋφιστάμενες αναπτυξιακές εταιρείες είναι ότι θα λύνει τα χέρια των δημοτικών αρχών – μελών τους, που έχουν προβλήματα υποστελέχωσης και δυσκολίας στην πρόσληψη του απαραίτητου προσωπικού για την εκτέλεση των ανάλογων υπηρεσιών. Δυστυχώς, με τις υπάρχουσες συνθήκες, πολλοί δήμοι ανά την Ελλάδα άθελά τους χάνουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε προγράμματα που τρέχουν, καθώς δεν μπορούν να τα απορροφήσουν.

Τέλος, δικλείδες ασφαλείας για τους καχύποπτους αποτελεί πρώτον το γεγονός ότι δεν θα επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός των Δήμων αλλά ας ελπίσουμε να εφαρμοστεί το γράμμα του νόμου και η χρηματοδότηση να γίνει από το κράτος και δεύτερον ότι στις έμμισθες θέσεις του διοικητικού συμβουλίου του νέου αυτού φορέα αποκλείονται οι αιρετοί.

Υπάρχουν, εξάλλου, βασικά ζητήματα, όπως η παιδεία, η υγεία και ο τουρισμός, όπου, για να υπάρξουν πραγματικά και ευνοϊκά αποτελέσματα για τους συνδημότες, πρέπει η αντιμετώπισή τους να γίνει σε ολιστική προσέγγιση και σε γεωγραφικό επίπεδο νομού, να λάβουν χώρα δηλαδή μεγάλες συμπράξεις δήμων με ενιαία φωνή και βούληση. Το γεγονός ότι ο δήμος Σάμης κατάφερε να αυτονομηθεί από τον πρώην ενιαίο δήμο Κεφαλλονιάς δεν συνεπάγεται και την αυτοαπομόνωσή μας ενώ τα δεδομένα γύρω μας αλλάζουν και έχουμε ένα περιβάλλον, το οποίο μεταβάλλεται και προοδεύει με βάση ορισμένες νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως η συγκεκριμένη. Η ανάπτυξη δεν κάνει επιλογές. Ο Δήμος Σάμης δεν πρέπει να μείνει μόνος του ως παραπαίδι και να κοιτά από μακριά το Αργοστόλι και την Ιθάκη. Το ευκταίο θα ήταν να πηγαίναμε όλοι μαζί, με τον δήμο Ληξουρίου. Δυστυχώς αυτό δεν θα γίνει, ας μείνουμε όμως οι περισσότεροι σε κοινή τροχιά εξέλιξης.

Η συμπληρωματική δράση των νέων αναπτυξιακών οργανισμών θα δώσει μία μεγάλη ανάσα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όσοι θέλουν να μείνουν στην παλαιάς κοπής συντηρητική και αργοκίνητη τοπική αυτοδιοίκηση της γραφειοκρατίας και να μην υπάρχει αποτελεσματικότητα στον τόπο τους, μάλλον δεν έχουν ορθή προσέγγιση στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται από τις κοινωνικές ανάγκες και τις νομοθετικές ρυθμίσεις, κάτι το οποίο εύχομαι και ελπίζω ότι δεν συμβαίνει στην περίπτωσή μας.

Παρατήρηση 1: Σχετικά με των επωνυμία του προτεινόμενου Οργανισμού, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 200/16/06/2020 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών, αυτή πρέπει να είναι ορισμένη και δη ως εξής: «ΟΔΥΣΣΕΑΣ Α.Ε. – ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ» και όχι όπως έχει αναφερθεί εσφαλμένα στο σχέδιο ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, καθώς πιθανότητα θα απορριφθεί από το ΓΕΜΗ. Δεν μπορεί η επωνυμία, ανεξαιρέτως του διακριτικού τίτλου, να είναι γενική. Είναι σαν να λέμε ότι μία ανώνυμη εταιρεία έχει επωνυμία «ανώνυμη εταιρεία».

Με βάση τα ανωτέρω η επωνυμία αυτού του είδους της ανώνυμης εταιρείας είναι: «[όνομα εταιρείας] Α.Ε. - Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Στις διεθνείς συναλλαγές χρησιμοποιείται ο τίτλος «[company name] S.A. – Organization For Local Development».

Παρατήρηση 2: Η δημοτική αρχή οφείλει να μας προτείνει το ονόματα που θα στελεχώσουν το διοικητικό συμβούλιο του αναπτυξιακού Οργανισμού άμεσα. Δεν μπορεί οι δημοτικοί σύμβουλοι να μη γνωρίζουμε τη στελέχωση του Οργανισμού, μέλος του οποίου θα είναι και ο δήμος μας.

Υπό τις παραπάνω δύο προϋποθέσεις η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ υπερψηφίζει τη σύσταση του εν λόγω Οργανισμού μεταξύ των δήμων Σάμης – Αργοστολίου και Ιθάκης.

Παντελής Αμούργης

Δημ. Σύμβουλος δήμου Σάμης

Επικεφαλής ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ


Ετικέτες:


16122257999808197650 2

 

 

00 inkefalonia general ad 300X250