Η Επτανησιακή Πρωτοβουλία για το ζήτημα της διαδικασίας προσλήψεων από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων
ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Αναφορικά με το ζήτημα της διαδικασίας προσλήψεων από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών, που έχουν προκύψει εξαιτίας της πανδημίας, η παράταξη μας κατόπιν ενδελεχούς έρευνας τοποθετείται ως ακολούθως:
Η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού, με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ), από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού, βασίζεται στα οριζόμενα στο άρθρο 20 του Ν. 2190/94, όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει, με το άρθρο 36 του Ν. 4765/21. Ενδεικτικά παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα:
Άρθρο 36
Προσωπικό για απρόβλεπτες και επείγουσες ανάγκες
1. Η πρόσληψη προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου κατά την παρ. 2 του άρθρου 103 του Συντάγματος διενεργείται από τις δημόσιες υπηρεσίες, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, καθώς και από όλα τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 του άρθρου 2 του παρόντος, για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων και επειγουσών αναγκών επιτρέπεται μόνον: α) σε περιπτώσεις εκτεταμένων ζημιών από σεισμούς, πλημμύρες, παγετούς και πυρκαγιές, β) σε περιπτώσεις άμεσης ανάγκης λήψης προληπτικών ή κατασταλτικών μέτρων λόγω σοβαρής απειλής της δημόσιας υγείας, γ) εφόσον η Περιφερειακή Ενότητα ή συγκεκριμένη περιοχή αυτής κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, για την αντιμετώπιση αναγκών εξαιτίας άλλων γεγονότων από τα οποία προκύπτει άμεσος κίνδυνος ζωής ή περιουσίας.
2. Η διάρκεια της απασχόλησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τους οκτώ (8) μήνες από την επέλευση του γεγονότος ή την κήρυξη κατάστασης ανάγκης. Με την επιφύλαξη της παρ. 3, ανανέωση ή παράταση της σύμβασης ή σύναψη νέας σύμβασης ή μετατροπή σε σύμβαση αορίστου χρόνου, απαγορεύονται. Κατά τα λοιπά, για το προσωπικό του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
3. Αν βασίμως εκτιμάται από τους φορείς της παρ. 1, ότι οι ανάγκες των περ. α΄, β΄ και γ΄ θα συνεχισθούν και πέραν του οκταμήνου, η αρμόδια αρχή κινεί εγκαίρως και σε κάθε περίπτωση τριάντα (30) τουλάχιστον ημέρες προ της λήξεως του οκταμήνου, τη διαδικασία νέων προσλήψεων με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, τηρουμένου του άρθρου 38, για αριθμό και διάρκεια που εγκρίνει το αρμόδιο όργανο του φορέα για την πρόσληψη. Στους πίνακες που καταρτίζονται μπορεί να περιληφθούν και απασχοληθέντες με σύμβαση της παρ. 2, απαγορευομένης σε κάθε περίπτωση της μετατροπής της σύμβασης σε αορίστου χρόνου.
4. Το Α.Σ.Ε.Π. ασκεί έλεγχο συνδρομής των προϋποθέσεων πρόσληψης προσωπικού και τήρησης του παρόντος άρθρου.
Επιπλέον, έπειτα από επικοινωνία με την Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών και το Τμήμα Διοίκησης Ποιότητας και Ανθρωπίνων Πόρων, βάσει σχετικής εγκυκλίου του Υπουργείου Εσωτερικών στις 31/12/2020, πραγματοποιήθηκε από την υπηρεσία η διαπίστωση της ανάγκης πραγματοποίησης των συγκεκριμένων προσλήψεων στην παρούσα χρονική στιγμή, εξαιτίας των απρόβλεπτων και επειγουσών αναγκών που έχουν προκύψει από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID 19. Συνεπώς, κρίθηκε ως επιβεβλημένη η ανάγκη λήψης προληπτικών μέτρων λόγω σοβαρής απειλής της δημόσιας υγείας, ενώ έχουν προκύψει αυξημένες ανάγκες σε προσωπικό με δεδομένο ότι οι υπηρεσίες λειτουργούν με υπαλλήλους που εργάζονται εξ αποστάσεως ή εκ περιτροπής ή τελούν σε άδειες ειδικού σκοπού. Σε αυτό προστίθεται και το κλείσιμο όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και ειδικότερα σε υπηρεσίες που είναι από τις πιο νευραλγικές και που πρέπει να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις αυτής της περιόδου. Η εισήγηση της υπηρεσίας εγκρίθηκε Ομόφωνα από την Οικονομική Επιτροπή για την πρόσληψη είκοσι δύο (22) ατόμων, συγκεκριμένων ειδικοτήτων και βαθμίδων εκπαίδευσης.
Έπειτα από έρευνα μας, στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, εντοπίστηκαν τα σχετικά νομιμοποιητικά έγγραφα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ενώ στον ιστότοπο ΔΙΑΥΓΕΙΑ αναρτήθηκαν οι πράξεις για την νομιμοποίηση των δαπανών που απορρέουν από την εν λόγω διαδικασία.
Στο σημείο αυτό αναφέρουμε ότι σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο και συγκεκριμένα με βάση το άρθρο 20 του Ν. 2190/94, δεν προβλέπεται η σύσταση επιτροπών αξιολόγησης των υποβληθεισών αιτήσεων, ενώ την ευθύνη σύνταξης των πινάκων κατάταξης φέρει η καθ΄ ύλην αρμόδια υπηρεσία, έπειτα από αξιολόγηση των τυπικών προσόντων και δικαιολογητικών των υποψηφίων. Ο πίνακας αξιολόγησης αποτελεί έγγραφο εσωτερικής υπηρεσιακής διακίνησης και δεν αναρτάται στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ, καθώς δεν αποτελεί πράξη συλλογικού οργάνου και δεν έχει περιεχόμενο κανονιστικού χαρακτήρα. Ωστόσο, όπως διαπιστώθηκε, σχετικοί πίνακες αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας, για την αμεσότερη ενημέρωση των υποψηφίων, έως την κατάρτιση των οριστικών πινάκων κατάταξης. Στην συνέχεια το εν λόγω πρακτικό διαβιβάζεται προς έγκριση από τον εκάστοτε Περιφερειάρχη. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέξαμε, τόσο η Περιφερειάρχης όσο και στελέχη της υπηρεσίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η εγκυρότητα και διαφάνεια της διαδικασίας, παρότι δεν καθορίζεται ρητά από το ισχύον νομικό πλαίσιο, προώθησαν την τελική επιλογή υποψηφίων προς έγκριση από την Οικονομική Επιτροπή της 23ης Φεβρουαρίου. Απόφαση η οποία ψηφίστηκε Ομόφωνα και το σχετικό πρακτικό αναρτήθηκε στην συνέχεια στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
Θυμίζουμε ότι στην Οικονομική Επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι των παρατάξεων «Ιόνιο Δυνατά», «ΑΝΑΣΑ», «Λαϊκή Συσπείρωση», «Ιόνιος Συμμαχία» και «Επτανησιακή Πρωτοβουλία», οι οποίοι ψήφισαν δύο φορές Ομόφωνα, τόσο επί της διαδικασίας, όσο και επί των τελικών επιλογών.
Η συγκεκριμένη διαδικασία προσλήψεων ακολουθείται εδώ και πάρα πολλά χρόνια από τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για την πρόσληψη προσωπικού κάλυψης εκτάκτων αναγκών και αποτελεί για χιλιάδες ανθρώπους σημαντική ευκαιρία εύρεσης εργασίας, έστω και για συγκεκριμένο διάστημα.
Το πλέον σημαντικό της υπόθεσης είναι ότι αρκετοί συνάνθρωποι μας απασχολούνται ήδη, προσφέροντας τις υπηρεσίες τους, συμβάλλοντας στην βελτίωση της λειτουργίας των υπηρεσιών της Περιφέρειας και κατά την ταπεινή μας άποψη, είναι τουλάχιστον ανούσιο, κάτω από τις επικρατούσες συνθήκες, να στοχοποιούνται όσοι άσκησαν το νόμιμο, αυτονόητο και αναφαίρετο δικαίωμα τους να αναζητήσουν εργασία.
Όσοι φορείς έχουν την δυνατότητα που τους παρέχει ο Νόμος 2190/94 (Νόμος Πεπονή), να προβούν σε πρόσληψη προσωπικού, προκειμένου να ενισχύσουν την υπηρεσιακή τους δομή, ώστε να εμφανίσουν ετοιμότητα για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών λίγο πριν την έναρξη της ερχόμενης τουριστικής περιόδου, ορθώς πράττουν, καθώς είναι γνωστή η υποστελέχωση και τα προβλήματα που απορρέουν από τις ελλείψεις προσωπικού σε πολλές υπηρεσίες του δημοσίου.
Το ζήτημα της ορθότητας ως προς την εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου και την ηθική διάσταση της χρήσης αυτού, εναπόκειται στον έλεγχο του συνόλου της διαδικασίας, ο οποίος διενεργείται από το ΑΣΕΠ, βάσει της παρ. 4 του άρ. 20 του Ν. 2190/94.
Η παράταξη μας έπραξε κατά συνείδηση και για αυτόν τον λόγο δημοσιοποιούμε τις θέσεις μας, αναφορικά με το ζήτημα των προσλήψεων για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών που διενεργήθηκαν από την ΠΙΝ. Ερευνήσαμε το νομικό πλαίσιο, συνομιλήσαμε με αρμόδια στελέχη και τελικώς διαμορφώσαμε, κατά το δυνατόν την άποψη μας, την οποία και εκθέτουμε δημόσια.
Οποιοσδήποτε, εξακολουθεί να έχει την παραμικρή αμφιβολία και επιθυμεί, για λόγους πολιτικής ορθότητας να ερευνήσει περαιτέρω το ζήτημα, σίγουρα γνωρίζει και ποια οδό μπορεί να ακολουθήσει, ώστε να φωτιστεί κάθε πτυχή του θέματος.
Το θέμα είναι οιοσδήποτε, να ερευνά για τους σωστούς λόγους, καθώς πρόκειται για ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα συμπολιτών μας, για την ανθρώπινη ανάγκη και δικαίωμα στην εργασία. Η επικοινωνιακή και επιφανειακή προσέγγιση δεν αφορά την «Επτανησιακή Πρωτοβουλία». Αντιθέτως έχουμε πλέον αναπτύξει ευαίσθητα αντανακλαστικά σε ανάλογες μεθόδους.
Από το Γραφείο Τύπου