Οι 20 μνηστήρες για Αεροδρόμια, Λιμάνια, Τραίνα
«Τραυματισμένη» βαδίζει η κυβέρνηση στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων, ποντάροντας στο ότι η αλλαγή στην «κεφαλή» του ΤΑΙΠΕΔ θα λειτουργήσει όπως η αλλαγή προπονητή σε μια ομάδα που δεν «τραβάει».
Ωστόσο, στοιχειώνει ακόμα το «ναυάγιο» της ΔΕΠΑ, προκαλώντας εκνευρισμό στο κυβερνητικό στρατόπεδο όχι μόνο για το χτύπημα κάτω από τη μέση των Βρυξελλών αλλά πολύ περισσότερο για την κραυγαλέα απουσία ισχυρών Ευρωπαίων «παικτών», που θα έστελναν ηχηρό μήνυμα στις αγορές και είναι, πλέον, κοινό μυστικό ότι παρά τις διαβεβαιώσεις που δόθηκαν τότε περί νέου διαγωνισμού λίαν συντόμως, μια τέτοια προοπτική στο άμεσο μέλλον δεν διαφαίνεται.
Προβληματισμός υπάρχει ακόμα για τα σοβαρά νομικά εμπόδια που ορθώνονται συχνά-πυκνά, όπως στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ και του Ελληνικού, ενώ η κατάσταση δυσκολεύει ακόμα περισσότερο εάν συνυπολογίσει κανείς τα... μπρος- πίσω επενδυτικών σχημάτων, όπως διαφαίνεται για παράδειγμα στον ΟΛΠ, που μετατρέπουν τους διαγωνισμούς σε... διαδικασία του ενός, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου. Ακόμα και η επιτάχυνση στη διαχείριση των χαρτοφυλακίων ακινήτων του Δημοσίου, που επέτρεψε κάποια συγκρατημένα χαμόγελα αισιοδοξίας, είναι εμφανές ότι χρειάζεται το... κάτι παραπάνω για να μπορέσει να αποδώσει τα προσδοκώμενα στα κρατικά ταμεία, που σύμφωνα με τον τελευταίο σχεδιασμό θα πρέπει να «γεμίσουν» με 9,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του προγράμματος, δηλαδή έως το τέλος του 2016 οπότε τελειώνει η χρηματοδότηση και από το ΔΝΤ. Όσους κι αν ρωτήσει κανείς, όμως, στο υπουργείο Οικονομικών για το εάν στο τέλος της φετινής χρονιάς θα έχει εισπραχθεί το 1,5 δισ. ευρώ, που προβλέπεται, απάντηση θα δυσκολευτεί να πάρει.
ΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ. Αναμφίβολα, στο τρίμηνο που απομένει έως το τέλος του έτους, η... ευτυχής κατάληξη των «αρραβώνων» που εκκρεμούν, μπορεί αν όχι να αναστρέψει, τουλάχιστον να βελτιώσει την εικόνα και πολύ περισσότερο τη ψυχολογία εντός αλλά και εκτός συνόρων. Η πρώτη δοκιμασία είναι ο διαγωνισμός για τα Περιφερειακά αεροδρόμια, ο οποίος μπαίνει μέσα στις επόμενες εβδομάδες- ίσως και μέρες- στη φάση των δεσμευτικών προσφορών και όπως εκτιμούν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ είναι πολύ πιθανόν να έχει «κλείσει» μέσα στο Νοέμβριο.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, υπάρχουν δύο ομάδες αεροδρομίων, με το διαγωνισμό να προβλέπει τη δημιουργία συμβάσεων παραχώρησης για 40 συν 10 έτη. Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, ενώ προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία μεταξύ των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια των Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.
Αν αναλογιστεί κάποιος ότι η κίνηση επιβατών σε αυτά τα αεροδρόμια αγγίζει πλέον τα 20 εκατομμύρια, είναι προφανές το επενδυτικό ενδιαφέρον και είναι επίσης ενδεικτικό ότι οι επενδυτές θα πρέπει να βάλουν πάνω από 200 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών τους. Ποιοι είναι οι... παίκτες; Οι εξής επτά, χωρίς να αποκλείονται συνεργασίες της τελευταίας στιγμής: 1.Vinci-Ελλάκτωρ, 2.J&P Άβαξ-Zurich Airport, 3.Fraport – Copelouzos, 4.ΜΕΤΚΑ- Corporacion America, 5.Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, 6. Aeroports De La Cote d Azur, 7.Advent International.
ΦΙΛΕΤΑ. Στην τελική ευθεία -εκτός δραματικού απροόπτου- μπαίνει και ο διαγωνισμός για την πρώτη ομάδα τουριστικών λιμένων, όπου βέβαια ο... κράχτης δεν είναι άλλος από τη Μαρίνα Αλίμου, τη μεγαλύτερη στη ΝΑ Μεσόγειο. Το «πακέτο» συμπεριλαμβάνει μέρος του λιμανιού της Ύδρας, μέρος του λιμανιού και του τουριστικού καταφυγίου του Πόρου, όπως επίσης το τουριστικό αγκυροβόλιο της Ν. Επιδαύρου. Και σε αυτή την περίπτωση ο διαγωνισμός αφορά σε συμβάσεις παραχώρησης και το ενδιαφέρον αναμένεται μεγάλο, αφού η «έκρηξη» του τουρισμού στην Ελλάδα σε συνδυασμό με τις κινήσεις για την τόνωση της κρουαζιέρας και τις παρεμβάσεις στο παράλιο μέτωπο της Αττικής, δίνουν επιπλέον κίνητρα στα σχήματα που έχουν περάσει στην τελική φάση.
Ποιοι είναι οι μνηστήρες;
Οι εξής έντεκα: 1.ΚΑΣΟΣ ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ «ΚΑΣΟΣ Α.Ε.», 2.AZIMUT-BENETTI S.P.A., 3.GLOBAL LIMAN IŞLETMELERI A.Ş., 4.ΑΤΕΣΕ ΑΝΩΝΥΜΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ- ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ («Α.Τ.Ε.Σ.Ε. ΑΕ»), 5. J & P ΑΒΑΞ – ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ – ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΗ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ – ΕΜΠΟΡΙΚΗ – ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ – ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ, 6.MAJESTIC MARINE ENGINEERING LLC FZE, 7.ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ («ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ Α.Ε.»), 8.ENVITEC ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ («ENVITEC A.E.»), 9.ARCHIRODON GROUP N.V. – Α1 ΓΙΩΤ ΤΡΕΙΝΤ ΚΟΝΣΟΡΤΣΙΟΥΜ Α.Ε. – ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε., 10.DOĞUS HOLDING A. Ş. - LAMDA DEVELOPMENT ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ, 11.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΤΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩ Ş Ν ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΒΕΓΑ - ΚΟΣΜΟΣ ΓΙΩΤΙΝΓΚ ΕΛΛΑΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ και εξελίξεις
Εξελίξεις αναμένονται και στο μέτωπο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αν και η κρίση στην Ουκρανία δεν αποκλείεται να έχει επιπτώσεις στην κοινοπραξία, όπου συμμετέχουν οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι. Επί του παρόντος, τα τρία επενδυτικά σχήματα που εισέρχονται στη φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι τα εξής: 1.Κοινοπραξία (Open Joint Stock Company) μεταξύ της ρωσικής κρατικής εταιρείας Russian Railways (Rossiyskie Zheleznye Dorogi - RZD) και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ AE Συμμετοχών, Ακινήτων, Κατασκευών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). 2.SNCF Participations SAS, θυγατρικής εταιρείας της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας Societe Nationale des Chemins de Fer Francais (SNCF). 3. S.C. Grup Feroviar Roman SA (GFR), ιδιωτικής σιδηροδρομικής εταιρείας της Ρουμανίας
fpress