Νομοθετική Ρύθμιση για την προστασία των συναλλαγών χωρίς μετρητά - Παρέμβαση Καππάτου στη Βουλή
Ψηφίστηκε τη Τρίτη 21 Ιουνίου 2022 το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης με αντικείμενο την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την «καταπολέμηση της απάτης και της πλαστογραφίας μέσων πληρωμής πλην των μετρητών».
Κατά τη Συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων ο Βουλευτής Κεφαλονιάς και Ιθάκης Παναγής Καππάτος τόνισε ότι η φύση της τεχνολογίας υπαγορεύει τη ψήφιση του συγκεκριμένου Σχεδίου Νόμου.
«Από τη ραγδαία εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας και την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στην χρήση νέων ψηφιακών μέσων πληρωμής είναι εμφανείς οι προκλήσεις που οι πολίτες αντιμετωπίζουν στη καθημερινότητά τους», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Καππάτος επικεντρώθηκε, ακόμη, στη Τροπολογία των Υπουργείων Άμυνας και Εξωτερικών αναφορικά με τη δυνατότητα προσωρινής μεταφοράς της έδρας Προξενικής Αρχής εντός της ίδιας περιφέρειας αρμοδιότητας, με υπουργική απόφαση αντί προεδρικού διατάγματος.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία καθιστά τις εξελίξεις στη περιοχή κρίσιμες και αβέβαιες. Ως εκ τούτου, υπογράμμισε ο Βουλευτής Κεφαλονιάς και Ιθάκης, είναι αναγκαίο να επιδείξει η Πολιτεία, ταχύτητα και ευελιξία όσον αφορά στην ασφαλή παρουσία των Ελληνικών Αρχών στην Ουκρανία.
Συνολικά η παρέμβαση του Βουλευτή Παναγή Καππάτου, παρακάτω
{https://www.youtube.com/watch?v=LKJXn75ZyCA}
Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Κάθε συζήτηση που αφορά στην ενσωμάτωση μιας Ευρωπαϊκής Οδηγίας στην ελληνική έννομη τάξη είναι σημαντική.
Είναι σημαντική γιατί επιβεβαιώνει τη σύνδεσή μας με τη κοινή, ευρωπαϊκή, στρατηγική σε σειρά τομέων της πολιτικής.
Γιατί επαληθεύει την θεσμική ετοιμότητά μας να παρακολουθήσουμε και να υιοθετήσουμε καλές πρακτικές της Ευρώπης στην Εθνική μας στρατηγική.
Γιατί, τέλος, μας επιτρέπει να εντοπίσουμε προβλήματα που η δημόσια πολιτική αντιμετωπίζει και να εφαρμόσουμε συγκεκριμένες ρυθμίσεις.
Advertisements
REPORT THIS ADΑΠΟΡΡΗΤΟ
Μια τέτοια συζήτηση είναι και εκείνη που αφορά στην Οδηγία για την αντιμετώπιση των εγκληματικών συμπεριφορών της απάτης και της πλαστογραφίας μέσων πληρωμής πλην των μετρητών.
Ρυθμίσεις που αφορούν στο ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης και την καταπολέμηση της τρομοκρατίας περιλαμβάνονται στο Δεύτερο Μέρος του Νομοσχεδίου.
Ζητήματα όπως η τυποποίηση της εκδικητικής πορνογραφίας ως αυτοτελές αδίκημα του Ποινικού Κώδικα και η επιτάχυνση της ποινικής δίκης περιλαμβάνονται ως προβλέψεις στο μέρος αυτό του νομοσχεδίου.
Είναι προβλέψεις που εντάσσονται στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Δικαιοσύνης και ακολουθούν την λογική που περιέγραψα νωρίτερα.
Τη μεταφορά, δηλαδή, στην ελληνική έννομη τάξη οδηγιών που έχουν θεσπιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Με την Οδηγία 2019/713 επιδιώκεται η εναρμόνιση της νομοθεσίας των κρατών μελών στα αδικήματα, που αφορούν στα μέσα πληρωμής πλην των μετρητών.
Είναι αδικήματα που συνιστούν απειλή για την ασφάλεια των συναλλαγών, ενδέχεται να αποτελούν πηγή εισοδήματος του οργανωμένου εγκλήματος ενώ ευνοούν την ανάπτυξη άλλων εγκληματικών δραστηριοτήτων, όπως της τρομοκρατίας και της διακίνησης ναρκωτικών.
Είναι αδικήματα που κλονίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, προκαλούν άμεσες οικονομικές ζημιές με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την λειτουργία της ενιαίας ψηφιακής αγοράς.
Είναι άλλωστε η ίδια η φύση της τεχνολογίας που μας υπαγορεύει την αναγκαία ρύθμιση που το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει φέρει προς ψήφιση.
Από τη ραγδαία εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας και την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στην χρήση νέων ψηφιακών μέσων πληρωμής ειναι εμφανείς οι προκλήσεις που οι πολίτες αντιμετωπίζουν στη καθημερινότητά τους.
Προκλήσεις άγνωστες μέχρι χθες που όμως έχουν εισέλθει συστηματικά στις καθημερινές μας συναλλαγές, επαγγελματικές και μη.
Στο πλαίσιο αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία η διάταξη του Άρθρου 5 και αξίζει μια αναφορά.
Με αυτήν, υποχρεούνται τα κράτη μέλη να ποινικοποιήσουν μια σειρά ενεργειών όπως η παράνομη απόκτηση άυλων μέσων πληρωμής.
Η κατοχή τους, η δόλια πλαστογράφησή τους, η προμήθεια και διάθεσή τους, καθώς και η υπεξαίρεση αυτών είναι ενέργειες που η ρύθμιση αφορά.
Ειδικά στη περίπτωση της υπεξαίρεσης, διευκρινίζεται στην Οδηγία ότι ως τέτοια θεωρείται η εν γνώσει χρησιμοποίηση ενός άυλου μέσου πληρωμής από κάποιον προς όφελος του ιδίου ή τρίτου.
Πέρα από τη πρόβλεψη επιβολής ποινικών κυρώσεων θεσμοθετούνται συγκεκριμένα μέτρα που συμπληρώνουν τη βασική στόχευση του νομοσχεδίου.
Συγκεκριμένα, παρέχεται η δυνατότητα επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε νομικά πρόσωπα και οντότητες για διαπραχθέντα προς όφελός τους αδικήματα που υπάγονται στα άρθρα 3 έως 8 της Οδηγίας.
Ρυθμίζονται ζητήματα που σχετίζονται με την παροχή συνδρομής και στήριξης στα θύματα, φυσικά και νομικά πρόσωπα αδικημάτων που διαπράττονται με υφαρπαγή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Ακόμη, ρυθμίζεται το δικαίωμα των νομικών προσώπων για λήψη πληροφοριών από την πρώτη τους επαφή με τις αστυνομικές ή άλλες αρμόδιες αρχές.
Υπό ρύθμιση, τέλος, τίθενται ζητήματα που σχετίζονται με την παρακολούθηση και τη λήψη στατιστικών στοιχείων από τις αρμόδιες δικαστικές αρχές σε εναρμόνιση με το άρθρο 18 της Οδηγίας 2019/713.
Δε πρέπει, όμως, να αγνοούμε το γεγονός πως ένα νομοσχέδιο -και μάλιστα Ενσωμάτωση Οδηγίας- πέραν των βραχυπρόθεσμων στόχων που ανέφερα δε παύει να ενσωματώνει στις διατάξεις του κατευθύνσεις μακροπρόθεσμες και ουσιαστικές για τη λειτουργία της δικαιοσύνης.
Η υπαγωγή, για παράδειγμα, της απάτης και της πλαστογραφίας μέσων πληρωμής πλην των μετρητών σε ουσιαστικές, αναλογικές και αποτρεπτικές ποινικές κυρώσεις είναι ένας τέτοιος στόχος.
…όπως και η βελτίωση της διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ των φυσικών και νομικών προσώπων καθώς και των αρμόδιων αρχών.
Την ίδια στιγμή, η εξάλειψη των διακρίσεων πολιτών σε βάρος των οποίων εκκρεμούν ευρωπαϊκά εντάλματα σύλληψης,
η επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης
καθώς και η διασφάλιση του δικαιώματος παροχής νομικής προστασίας των εκζητουμένων είναι στόχοι μακροπρόθεσμοι που το παρόν κείμενο λαμβάνει υπόψη.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Κλείνω την παρέμβασή μου με μια αναφορά στην Τροπολογία του Υπουργείου Άμυνας και το άρθρο 3.
Με αυτό δίδεται η δυνατότητα προσωρινής μεταφοράς της έδρας Προξενικής Αρχής εντός της ίδιας περιφέρειας αρμοδιότητας, με υπουργική απόφαση αντί προεδρικού διατάγματος όπως ισχύει στη περίπτωση μεταβολής έδρας προξενικής Αρχής.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δεν επιτρέπει καμία αμφισβήτηση της κρισιμότητας και αβεβαιότητας των εξελίξεων στη περιοχή.
Είναι εξελίξεις που δε γνωρίζουμε τον χρονικό ορίζοντα κατάληξής τους και που απαιτούν από εμάς ταχύτητα και ευελιξία όσον αφορά στη παρουσία των Αρχών της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Η μεταφορά της έδρας της ελληνικής προξενικής Αρχής από την Οδησσό και τη Μαριούπολη σε άλλη πόλη κρίθηκε αναγκαία.
Η διασφάλιση, άλλωστε, της εύρυθμης και ασφαλούς λειτουργία της Αρχής μακριά από το επίκεντρο των πολεμικών συγκρούσεων είναι ευθύνη της ελληνικής Πολιτείας.
Η προσωρινή μεταφορά -και όχι οριστική μεταβολή- της έδρας με υπουργική απόφαση για προφανείς λόγους επείγοντος λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο αυτής ακριβώς της ευθύνης.
Η ασφάλεια των προξενικών μας αρχών εν μέσω συρράξεων ή φυσικών καταστροφών και η παρουσία της χώρας μας στη περιοχή είναι σκοπός εθνικός.
Ως τέτοιος δε μας αφήνει κανένα περιθώριο ολιγωρίας ή καθυστέρησης.
Σας ευχαριστώ.