Συνέντευξη του Θ. Μπαγιώκη, Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: «Με το φιλότιμο των εκπαιδευτικών, προσπαθούμε να ανταπεξέλθουμε στα πολλά προβλήματα»
Μια μέρα πριν την έναρξη της νέας σχολική χρονιάς και τα προβλήματα στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Κεφαλονιάς είναι πολλά. Συναντήσαμε τον διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στον Νομό μας κ. Θεόδωρο Μπαγιώκη, ο οποίος μας έκανε μία εκτενή αναφορά στα όσα καλείται να αντιμετωπίσει και έχουν ως βάση τους της μεγάλη έλλειψη που παρατηρείται φέτος σε αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
Συνέντευξη στον Γιώργο Χαλαβαζή
Αυτή η έλλειψη, έχει δημιουργήσει πολλά κενά στα σχολεία που πλέον καλούνται να λειτουργήσουν με δραματικά μειωμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, ή να μην λειτουργήσουν καθόλου (Ειδικό Σχολείο στα Περατάτα).
- Κύριε Μπαγιώκη ποια είναι τα προβλήματα αντιμετωπίζουν τα σχολεία της Κεφαλονιάς, εν όψει της αυριανής έναρξης της σχολική σεζόν;
«Υπάρχουν φέτος πάρα πολλές ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, γιατί δεν προσλήφθηκαν έγκαιρα οι αναπληρωτές. Με αποτέλεσμα σχολεία στην περιφέρεια της Κεφαλονιάς, έχουν από έναν μέχρι δύο εκπαιδευτικούς μόλις και παρουσιάζουν μεγάλες ελλείψεις.
Ευελπιστούμε, από την ενημέρωση που έχουμε, αμέσως μετά τις εκλογές να γίνουν οι προσλήψεις και έτσι να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν. Ελπίζουμε από 22-23 Σεπτεμβρίου, να έχουν γίνει οι προσλήψεις. Θα υπάρχει ζήτημα και με τους υπεράριθμους μαθητές στις αίθουσες και δεν είναι μόνο το παιδαγωγικό κομμάτι, γιατί στην Κεφαλονιά προέχει και η ασφάλεια και πρέπει τα παιδιά να έχουν σε περίπτωση σεισμού. Πρέπει τα παιδιά να εξέρχονται σε περίπτωση σεισμών για να προφυλάσσονται και ως εκ τούτο το πρόβλημα με την έλλειψη εκπαιδευτικών είναι ακόμα μεγαλύτερο».
Ο κ. Θόδωρος Μπαγιώκης, Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
- Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι και οι μεταφορές των μαθητών. Τι γίνεται με αυτό το ζήτημα;
«Από την δική μας πλευρά κάνουμε ο,τι είναι δυνατόν για να μην υπάρχουν προβλήματα. Σε ο,τι αφορά την δική μου αρμοδιότητα, καθόρισα τις περιοχές που εμπίπτουν τις σχολικές περιφέρεις που ανήκουν οι μαθητές για να πηγαίνουν σε σχολεία. Επειδή υπάρχει μια πιο ευέλικτη νομοθεσία που ψηφίστηκε το 2014, προβλέπει ότι σε μεμονωμένες περιπτώσεις μπορεί να μεταφέρονται μαθητές σύμφωνα με το συμφέρον τους. Όσον αφορά το κομμάτι των αποζημιώσεων αυτό ανήκει στην περιφερειακή ενότητα και εμείς δεν έχουμε καμία εμπλοκή».
- Κτιριακές εγκαταστάσεις. Πολλά σχολεία εξακολουθούν να στεγάζονται σε κοντέινερ ενάμιση χρόνο μετά τους σεισμούς . Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού;
«Δυστυχώς σε μεγάλο βαθμό δεν έχουν αποκατασταθεί οι σχολικές μονάδες και υπάρχουν πολλά προβλήματα. Όσον αφορά την πρωτοβάθμια, αύριο με τον Αγιασμό θα παραδοθεί το 2ο Νηπιαγωγείο του Ληξουρίου, καθώς αποκαταστάθηκαν οι εργασίες και αύριο θα λειτουργήσει στο παλιό το κτίριο, από το 1ο Δημοτικό Ληξουρίου που είχε μεταφερθεί μετά τις ζημιές που υπέστη με τους σεισμούς . Αυτό είναι ένα πολύ θετικό μήνυμα, ευελπιστούμε να γίνει κάτι ανάλογο και για τις άλλες μονάδες τις εκπαίδευσης και για το 4ο δημοτικό Αργοστολίου και το 2ο Δημοτικό Ληξουρίου για τα οποία ακόμα δεν έχουμε δυστυχώς καμία ενημέρωση. Τα σχολεία αυτά δεν ήταν μέσα στο πλαίσιο των κονδυλίων που θα έπαιρναν δήμος και περιφέρεια , ανήκουν ακόμα στην Αθήνα και υπάρχει ακόμα ένα χάος σε αυτό το ζήτημα’.
- Απ’ ο,τι παρατήρησα και εσείς στην διεύθυνση πρωτοβάθμιας στεγάζεστε σε κοντέινερ. Γιατί συμβαίνει αυτό;
«Δυστυχώς είμαστε σε πολύ δυσχερή θέση και είμαστε η μοναδική υπηρεσία που δεν έχει αποκατασταθεί. Έχουν γίνει προσπάθειες, ωστόσο στα πλαίσια του μνημονίου οι διαγωνισμοί κρίθηκαν άγονοι, γιατί είναι περιορισμένα τα κονδύλια για την μίσθωση γραφείων . Ευελπιστούμε σύντομα να μας παραχωρηθεί ένας χώρος, διότι εδώ που βρισκόμαστε τώρα δεν υπάρχει ούτε νερό, ούτε και τουαλέτες, ενώ πέφτει συχνά το ρεύμα και έχουμε παλιό εξοπλισμό σε κομπιούτερ. Προσπαθούμε όμως, έστω και κάτω από αυτές τις αντίξοες συνθήκες με υπερβάλλοντα ζήλο και το φιλότιμο των υπαλλήλων της διεύθυνσης , οι οποίοι με μεράκι και πέραν του υπαλληλικού τους ωραρίου κάθονται υπερωρίες χωρίς να τις αμείβονται και έχουμε αντεπεξέλθει επιτυχώς έτσι ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα».
Σε κοντέινερ στεγάζεται ακόμη η Διέυθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κεφαλονιά! Τα προβλήματα απο αυτό το γεγονός πολλά...
- Όσον αφορά τα βιβλία είναι καλυμμένα τα σχολεία;
«Τα βιβλία έχουν φτάσει επιτυχώς στα σχολεία και έχουν παραδοθεί όλα. Είναι ένα νέο σύστημα που εφαρμόζεται και το έχει αναλάβει το Ινστιτούτο τεχνολογικών ερευνών «Διόφαντος» από την Πάτρα και αποστέλλει σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας εγκαίρως τα βιβλία. Αυτό το σύστημα λειτουργεί πάρα πολύ καλά».
Τα βιβλία έχουν φτάσει κανονικά στα σχολεία της Κεφαλονιάς και περινένουν να μοιραστούν στους μαθητές
- Με τα ολοήμερα σχολεία στην Κεφαλονιά τι γίνεται;
«Δυστυχώς, λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικών τα ολοήμερα δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν μέχρι να έρθουν οι αναπληρωτές, διότι το κύριο μέλημά μας είναι τα πρωινά κλασικά τμήματα, έτσι ώστε τουλάχιστον εκεί να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στο μέτρο του δυνατού».
- Τι άλλα προβλήματα έχετε εντοπίσει εσείς στα σχολεία του Νομού;
«Ένα μεγάλο θέμα είναι οι δομές της Ειδικής Αγωγής. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει κάλυψη σε εκπαιδευτικούς, όμως πάντα αυτό το ζήτημα μένει τελευταίο. Οι προσλήψεις γίνονται αργά και υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατία. Δυστυχώς δεν θα έχουμε εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής για να ανοίξει αύριο το Ειδικό Σχολείο στα Περατάτα. Η διευθύντρια θα είναι εκεί, όμως δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει διότι δεν υπάρχουν οι εκπαιδευτικοί. Δεν έχουν προσληφθεί ακόμα οι εκπαιδευτικοί. Και εμάς τα χέρια μας έχουν “δεθεί” με τους αναπληρωτές».
- Η κρίση έχει επηρεάσει την εκπαίδευση;
«Προφανώς την έχει επηρεάσει και με τους μαθητές έχουμε μεγάλα ζητήματα. Πολλά παιδάκια δεν μπορούν να ανταποκριθούν ούτε για το κολατσιό τους. Προφανώς όταν υπάρχει μεγάλη ανεργία στους γονείς περνάει και στο παιδί, που στερείται των βασικών. Όλη αυτή η κατάσταση έχει επηρεάσει την ελληνική οικογένεια και το ελληνικό σχολείο».
Τι μήνυμα έχετε να δώσετε για το ξεκίνημα της σχολικής σεζόν;
«Καλή σχολική χρονιά να έχουμε με υγεία δύναμη και κουράγιο σε όλους όσους ασχολούνται μαθητές, γονείς εκπαιδευτικούς και βεβαίως σε όλους τους φορείς. Πρέπει να μην μας εγκαταλείπει η αισιοδοξία. Έχουμε ανταπεξέλθει ως Έθνος σε πολύ χειρότερες καταστάσεις και πιστεύω ότι και πάλι θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε».
Για τα προβλήματα του σχολείου του, μας μίλησε και ο διευθυντής του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αργοστολίου κ. Χρήστος Παπουτσής.
«Αύριο πρώτη μέρα για τα σχολεία και τους μαθητές. Κάθε φιλότιμη προσπάθεια των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκόμενων φορέων ξεκινάμε με λίγα κενά που μας επιτρέπει να λειτουργήσουμε την πρωινή ζώνη από Δευτέρα. Δεν θα υπάρχει ολοήμερο σχολείο τις πρώτες μέρες, αλλά ελπίζουμε αυτό να είναι μόνο για λίγες μέρες και να ξεκινήσουμε λίγο καλύτερα μετά την εβδομάδα των εκλογών».
Χρ. Παπουτσής: «Πάντα είχαμε στο ξεκίνημα κενά σε εκπαιδευτικούς, όχι όμως αυτό που συμβαίνει φέτος»
Ο Διευθυντής του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αργοστολίου κ. Χρήστος Παπουτσής
Ο κ. Παπουτσής μας μίλησε ως συνδικαλιστής και ως αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία της Κεφαλονιάς. «Τα κενά στα σχολεία της Κεφαλονιάς δυστυχώς είναι πάρα πολλά. Σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Πάντα είχαμε στο ξεκίνημα κενά, όχι όμως αυτό που συμβαίνει φέτος. Από τον Νομό μας παρατηρήθηκε το φαινόμενο να ικανοποιηθούν όλες οι αιτήσεις για μετάθεση και απόσπαση και επειδή είμαστε νησιωτική περιοχή, δεν είχαμε ανάλογη εισροή εκπαιδευτικών και περιμένουμε τους αναπληρωτές να καλύψουν τα κενά.
Υπάρχουν σχολεία στην Πύλαρο, στα Μεσοβούνια, στη Σάμη, στον Πόρο, στα Χιονάτα, θα λειτουργήσουμε στην καλύτερη των περιπτώσεων με ένα 20% των εκπαιδευτικών. Το φιλότιμο και η όρεξη υπάρχουν, αλλά υπάρχει και η ανασφάλεια για το αύριο και τι θα γίνει από εδώ και πέρα. Ας ελπίσουμε μετά τις εκλογές να λυθεί το θέμα. Εμείς πάντως ως 1ο Δημοτικό σχολείο είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε τα παιδιά».
Το 1ο και 2ο Δημοτικό Σχολειο Αργοστολίου - Στις 8.30 το πρωί της Παρασκευής 11 Σεπτεμβρίου θα τελεστεί ο Αγιασμός για την νέα σχολική χρονιά