Περι ποδηλατικής νομοθεσίας...
Επειδή όσο περισσότερο κάνετε ποδήλατο, τόσο περισσότερα "παράξενα" θα ακούσετε στο δρόμο, ας βάλουμε μερικά πράγματα στη σωστή (νομική) τους βάση ... Κίνηση στο δρόμο, στο πεζοδρόμιο και σε ποδηλατόδρομους (λέμε τώρα...) Αρχίζω από το λιγότερο πιθανό: τον ποδηλατόδρομο. Αν και όπου τον βρείτε, χρησιμοποιήστε τον. Όχι επειδή είναι πιο ασφαλές (είναι, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας), ούτε επειδή το λέει ο ΚΟΚ (το λέει, αλλά κανείς δεν θα ασχοληθεί), αλλά γιατί όσο πιο πολλοί ποδηλάτες τον χρησιμοποιούν, τόσο πιο πιθανό είναι να καθιερωθεί κάποια στιγμή, στη συνείδηση όλων (πεζών, οδηγών, κατοίκων, κλπ.) και να αποκτήσει τον πραγματικό του ρόλο και να μην εξελιχθεί σε χώρο στάθμευσης "βιαστικών", "- Ένα λεπτάκι θα κάνω μόνο..." οδηγών ΙΧ! Και για να γνωρίζετε τι λέει ο ΚΟΚ: Όταν υπάρχει ποδηλατόδρομος, απαγορεύεται να κινείστε με το ποδήλατο στο δρόμο!
Περνάω στο θέμα "πεζοδρόμιο". Το λέει και το όνομά του: είναι για τους πεζούς! Τι δεν καταλάβατε; Αν θέλετε να πάτε από το πεζοδρόμιο, πρέπει να ξεκαβαλήσετε και να σέρνετε το ποδήλατό σας, οπότε και θεωρείστε πεζοί και νόμιμοι - σύμφωνοι με τον ΚΟΚ. Δικαιολογίες του τύπου "είναι επικίνδυνο από το δρόμο" δεν πιάνουν. Αν είναι επικίνδυνο, μπορείτε να πάτε από άλλο δρόμο ή να πάτε με άλλο μεταφορικό μέσο. Συγγνώμη που ακούγομαι κάπως απότομος με το θέμα, αλλά όπως είμαι αντίθετος με τη "δικτατορία" των οδηγών αυτοκινήτων ενάντια στους ποδηλάτες (θα μιλήσουμε αμέσως μετά γι' αυτήν και έχουμε μιλήσει και στο παρελθόν), άλλο τόσο είμαι αντίθετος στη δικτατορία των ποδηλατών ενάντια στους πεζούς!
Και φτάνουμε στην πιο συνηθισμένη περίπτωση. Κίνηση στο δρόμο. Ας βάλουμε (και σε αυτή την περίπτωση) τα πράγματα στη σωστή (και νομική) βάση τους:
Έχετε κάθε δικαίωμα να κινείστε στο δρόμο (με εξαίρεση την ειδική περίπτωση ποδηλατόδρομου που αναφέραμε λίγο πιο πριν). Όποιος σας πει το αντίθετο, απλά δε γνωρίζει το θέμα και λέει ό,τι του 'ρθει.
Δεν έχετε υποχρέωση να έχετε άδεια κυκλοφορίας, ούτε πινακίδες. Δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο από τον ΚΟΚ. Επίσης δεν έχετε υποχρέωση να είστε ασφαλισμένοι (το αν θα πρέπει να ασφαλιστείτε, είναι μια άλλη συζήτηση - νομικά, δεν είστε υποχρεωμένοι, σε αντίθεση με τα μηχανοκίνητα οχήματα, που είναι υποχρεωμένα).
Το ότι δεν πληρώνετε τέλη κυκλοφορίας (μη γελάτε, το έχω ακούσει κι αυτό!), δε σημαίνει απολύτως τίποτα. Πουθενά δεν γράφει ότι δικαίωμα χρήσης των δρόμων έχουν μόνο όσοι πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας! Τα τέλη κυκλοφορίας είναι φόρος του κράτους προς τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες. Δεν είναι απόκτηση δικαιώματος χρήσης.
Όταν πηγαίνετε αργά (γιατί τόσο μπορούν να σας πάνε το ποδαράκια σας και τα πνευμόνια σας) δε σημαίνει ότι παρεμποδίζετε την κυκλοφορία. Όπως έχουμε πει και σε προηγούμενα άρθρα, μόλις μπορέσετε και κρίνετε ότι είναι ασφαλές για σας και τους άλλους, θα κάνετε στην άκρη για να επιτρέψετε να σας προσπεράσουν όσοι θέλουν. Μέχρι τότε, θα πρέπει να κάνουν υπομονή (όπως κάνουν υπομονή πίσω από αγροτικά, μπροστά σε κοπάδια, πίσω από άλογα και μουλάρια, πίσω από ταξιτζήδες, από λεωφορεία κλπ.)
Ο ΚΟΚ απαγορεύει την κίνηση σε στίχους (δυάδες). Αν θέλετε να είστε απόλυτα νόμιμοι, πρέπει να είστε ο ένας πίσω από τον άλλο σε κάθε περίπτωση. Προφανώς, σε σχετικά στενούς δρόμους, η απαίτηση του ΚΟΚ είναι λογική. Αν βέβαια μιλάμε για δρόμο με πολλές λωρίδες (π.χ. παραλιακή) και για μεγάλο αριθμό ποδηλάτων, η εμπειρία έχει δείξει ότι είναι πιο αποτελεσματικό και πιο ασφαλές, να κινείστε σε (αυστηρές) δυάδες και να καταλαμβάνετε εξ' ολοκλήρου τη μία λωρίδα κυκλοφορίας (αλλά τυπικά, θα είστε παράνομοι!).
Φώτα / Ανακλαστικά
Η χρήση φώτων και ανακλαστικών είναι υποχρεωτική και προβλέπεται από τον ΚΟΚ. Λευκό φως μπροστά, κόκκινο πίσω, ανακλαστήρες στα πλαϊνά (τώρα καταλαβαίνω γιατί βάζουν εκείνα τα μεγάλα πλαστικά ανακλαστικά στις ακτίνες!) και (ναι το λέει ΚΑΙ αυτό ο ΚΟΚ!) ανακλαστήρες στα πετάλια!
Πέρα από τα σχόλια περί αναχρονιστικών διατάξεων του ΚΟΚ (μην ξεχνάτε ότι σύμφωνα με τον ΚΟΚ τα fix ποδήλατα απαγορεύεται να κυκλοφορούν!), τα ανακλαστικά και τα φώτα είναι απολύτως απαραίτητα και είναι θέμα ασφαλείας. Οπότε βάλτε όσα περισσότερα μπορείτε και φορέστε ανακλαστικό γιλέκο! Είναι αναντικατάστατο!
Κράνος
Νομικά, δεν είστε υποχρεωμένοι να φοράτε. Είμαι σίγουρος ότι κάποιος "φωστήρας" θα το κάνει κάποια στιγμή υποχρεωτικό, αλλά προς το παρόν δεν είναι. Και τώρα που καλύψαμε το νομικό θέμα, ας πάμε στην ουσία: Κάνω πάνω από 8,000 χλμ. το χρόνο με το ποδήλατο και ούτε ένα μέτρο από αυτά, δεν το κάνω χωρίς κράνος! Το πιάσατε το υπονοούμενο ε; Ούτε μέτρο χωρίς κράνος! Ξέρω, φαίνεστε λίγο αστείοι με αυτό, ξέρω σας χαλάει και λίγο τα μαλλιά, ξέρω είναι πιο ωραία να αισθάνεσαι τον αέρα, ξέρω μια μικρή απόσταση θα κάνετε - σιγά μην πέσετε... τα ξέρω όλα αυτά, τα έχω ακούσει πολλές φορές. Είναι όλα ανοησίες! Φορέστε το κράνος σας λοιπόν και αφήστε τις ανοησίες κατά μέρος! (Σ.Σ. και για την περίπτωση που αναρωτιέστε: σε 3.5 χρόνια και πάνω από 20,000 χλμ. συνολικά, έχω πέσει 4 φορές. Και τις 4 "άκουσα" το κράνος μου να χτυπάει στο έδαφος. Και τις 4 είχα να ασχοληθώ - μόλις σηκώθηκα - μόνο με γρατζουνιές και όχι με το κεφάλι μου...)
Αυτά, για να ξέρετε να απαντήσετε (ευγενικά πάντα!) σε ό,τι σας πουν εκεί έξω!
Αν θέλετε να "εντρυφήσετε" στον ΚΟΚ, ο ευκολότερος τρόπος είναι να κατεβάσετε από το site του Υπουργείου Μεταφορών (www.yme.gr) την "Άτυπη Κωδικοποίηση του Κ.Ο.Κ" (αρχείο "KOK_2009.pdf" http://www.yme.gr/getfile.php?id=2224 )
Πηγή: alternativelife.gr