H Louis Vuitton δίνει στο Μουσείο του Λούβρου 16 εκατ. δολάρια
O οίκος Louis Vuitton ετοιμάζεται να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη προσφέροντας 16 εκατ. δολάρια στο Μουσείο του Λούβρου με τον λόγο να είναι άκρως καλλιτεχνικός και πολιτιστικός.
Τον Μάρτιο το έργο του Ζαν Σιμεόν Σαρντέν «Καλάθι με άγριες φράουλες» του 1761, σημείωσε ρεκόρ πώλησης σε δημοπρασία του παριζιάνικου οίκου δημοπρασιών Artcurial φτάνοντας τα 24,4 εκατ. ευρώ. Τώρα, μια δωρεά της εταιρίας πολυτελών ειδών Louis Vuitton (LVMH - Moët Hennessy Louis Vuitton) θα καλύψει ένα μέρος της τιμής αγοράς του, έτσι ώστε να καταλήξει στο εμβληματικό Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι.
Το εξαιρετικής σημασίας έργο αγοράστηκε στην τιμή-ρεκόρ από το Μουσείο Τέχνης Kimbell στο Fort Worth του Τέξας, ωστόσο, μια δήλωση του Λούβρου ότι το έργο πρέπει να χαρακτηριστεί «εθνικός θησαυρός» πάγωσε την εξαγωγή του από τη Γαλλία. Όπως ανέφερε η Laurence des Cars, πρόεδρος και διευθύντρια του μουσείου, στη Le Figaro, «έχουμε κινητοποιηθεί και προβεί σε κάθε δυνατή ενέργεια ώστε να εντάξουμε τον πίνακα στις εθνικές συλλογές».
Σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό του πίνακα ως «εθνικό θησαυρό», το Λούβρο έχει στη διάθεσή του 2,5 χρόνια για να εξασφαλίσει μια χρηματοδότηση για την απόκτησή του. Ένα μέρος των χρημάτων πρόκειται να συγκεντρωθεί μέσω του «All Patrons», μιας ετήσιας εκστρατείας που συγκεντρώνει χρήματα για το Λούβρο, που θα διαρκέσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024. Η εκστρατεία «τρέχει» από το 2010 και απευθύνεται στο κοινό ώστε όποιος μπορεί, να συνεισφέρει για έργα που προορίζονται για άμεση αγορά από το μουσείο.
Το Λούβρο θα εκθέτει το έργο του Σαρντέν καθ' όλη τη διάρκεια της εκστρατείας, κατά την οποία ελπίζει να συγκεντρώσει 1,3 εκατ. ευρώ από τις συνεισφορές του κοινού, ενώ το υπόλοιπο της τιμής θα καταβληθεί από εταιρικές δωρεές και κεφάλαια του προϋπολογισμού του μουσείου.
Ο πίνακας «Καλάθι με φράουλες του Σαρντέν» /Φωτογραφία: Artcurial
Η δωρεά-μαμούθ της Louis Vuitton
Η LVMH καλύπτει οικονομικά τα 2/3 του κόστους, ενώ μια άλλη ιδιωτική εταιρεία δωρίζει 1 εκατ. ευρώ. Ακόμη, η ομάδα υποστηρικτών «Société des Amis du Louvre» θα διαθέσει 500.000 ευρώ.
«Ο Σαρντέν είναι ο Γάλλος Βερμέερ και το Καλάθι με τις Άγριες Φράουλες είναι ίσως το τελευταίο έργο αυτής της ποιότητας που βρίσκεται ακόμη σε ιδιωτικά χέρια», δήλωσε στον Observer ο Ζαν-Πολ Κλαβερί, σύμβουλος του μεγιστάνα Μπερνάρ Αρνό, προσθέτοντας: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε την απόκτησή του από το Λούβρο».
Ο Αρνό αποτελεί βασικό παράγοντα του καλλιτεχνικού γίγνεσθαι της Γαλλίας. Συλλέκτης έργων τέχνης ο ίδιος, η συλλογή του εκτιμάται στα 186,3 δισ. δολάρια, ενώ ως διευθύνων σύμβουλος της LVMH ίδρυσε το 2014 το Fondation Louis Vuitton, ένα ιδιωτικό μουσείο τέχνης, το οποίο στεγάζει την προσωπική του συλλογή αλλά και εκείνη της LVMH ενώ αυτό το διάστημα φιλοξενεί μια σημαντική έκθεση του Mark Rothko.
Η εταιρεία του Γάλλου δισεκατομμυριούχου έχει υποστηρίξει πάνω από 60 μεγάλες εκθέσεις τέχνης σε Γαλλία και όλο τον κόσμο, όπως και μια σειρά ανακαινίσεων στις Βερσαλλίες. Η LVMH συμμετέχει εδώ και καιρό στους ετήσιους δημόσιους εράνους του Λούβρου, συμβάλλοντας σε σκοπούς όπως η αποκατάσταση του εμβληματικού κήπου Tuileries το 2011.
Η σημαντικότερη εμπλοκή της LVMH στον τομέα των πρωτοβουλιών της τέχνης έχει επικεντρωθεί στην απόκτηση των εθνικών θησαυρών. «Αυτός είναι ο 7ος εθνικός θησαυρός που συμβάλλουμε στην αγορά του για τις συλλογές», δήλωσε ο Κλαβερί. Σημειώνεται ότι μια τέτοια υποστήριξη είναι επωφελής λύση τόσο για τα μουσεία όσο και για την εταιρεία, η οποία δικαιούται έως και 90% φοροαπαλλαγή επί των τιμών αγοράς σύμφωνα με τους νόμους περί χορηγιών της Γαλλίας.
Ο όμιλος έγινε πρώτη είδηση λίγους μήνες πριν όταν διέθεσε 43 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του πίνακα «A Boating Party» του Gustave Caillebotte του 1877 για το Μουσείο Ορσέ (Musée d'Orsay). Ο λόγος για έναν πίνακα, ο οποίος είχε επίσης χαρακτηριστεί «εθνικός θησαυρός» από το 2020. Όσο για το Λούβρο, η LVMH συνέβαλε στην απόκτηση το 1998 και το 2017 ενός πορτρέτου του Ζακ Λουί Νταβίντ και του Βιβλίου των Ωρών του Φραγκίσκου Α' αντίστοιχα. Μεταξύ 2000 και 2013, βοήθησε ακόμη στην αγορά «εθνικών θησαυρών» για το Μουσείο Guimet και τις Βερσαλλίες.
www.iefimerida.gr