Ακόμα πιο... πικρός ο καφές - Νέες αυξήσεις
Ακόμη πιο… πικρός αναμένεται να είναι ο καφές το επόμενο διάστημα, καθώς οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εν λόγω αγορά έχουν προχωρήσει σε νέο γύρο ανατιμήσεων.
Ακόμη πιο… πικρός αναμένεται να είναι ο καφές το επόμενο διάστημα, καθώς οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εν λόγω αγορά έχουν προχωρήσει σε νέο γύρο ανατιμήσεων. Σημειώνεται ότι ήδη με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) η τιμή του καφέ έχει αυξηθεί κατά 7,1% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021, με τους εκπροσώπους του κλάδου που συμμετέχουν στην Ελληνική Ενωση Καφέ (ΕΕΚ) να υποστηρίζουν ότι μεγάλο μέρος του κόστους απορροφήθηκε από τις εταιρείες το προηγούμενο διάστημα σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν και τα μερίδια αγοράς, καθώς ο ανταγωνισμός είναι έντονος. «Η κατάσταση, πάντως, που διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή σίγουρα επηρεάζει αρνητικά την κερδοφορία των επιχειρήσεων του κλάδου και απειλεί τη βιωσιμότητα των μικρότερων εταιρειών», υποστήριξε την Τετάρτη ο πρόεδρος της ΕΕΚ Γιάννος Μπενόπουλος στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους.
Τα προβλήματα στην αγορά του καφέ ξεκίνησαν πέρυσι το καλοκαίρι λόγω του παγετού που έπληξε τις φυτείες καφέ στη Βραζιλία, προκαλώντας υπερδιπλασιασμό της τιμής του προϊόντος στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Σε αυτή την κατάσταση ήρθαν να προστεθούν και οι μεγάλες αυξήσεις στα ναύλα. Ετσι, ενώ πρώτα για τη μεταφορά από τη Βραζιλία ενός κοντέινερ καφέ 20 τόνων τα ναύλα ήταν 2.000 δολάρια, αυξήθηκαν σε 6.000 δολάρια. Τα ναύλα για τη μεταφορά ίδιας χωρητικότητας κοντέινερ από την Ινδία έφτασαν τα 10.000 δολάρια από 1.900 δολάρια που ήταν παλαιότερα.
Η τιμή του έχει ήδη ανατιμηθεί 7,1% και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω.
Αν και ακόμη δεν έχουν περάσει στις τιμές λιανικής όλες οι ανατιμήσεις –σημειωτέον υπολογίζεται ότι αυτές που έχουν γίνει κυμαίνονται σε 0,50 έως 2 ευρώ/κιλό– στο πρώτο τετράμηνο του 2022 καταγράφεται υποχώρηση του όγκου πωλήσεων κατά 5%-6% σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις καφέ στο κανάλι του σούπερ μάρκετ. Η κατανάλωση στο κανάλι της εστίασης είναι μεν ανοδική, καθώς πέρυσι ο κλάδος βρισκόταν μέχρι τις αρχές Μαΐου σε αναστολή λειτουργίας, όμως η αύξηση υπολογίζεται ότι είναι μικρή. Σημειώνεται ότι η συνολική αξία κατανάλωσης καφέ στην εστίαση είναι περίπου 3 δισ. ευρώ και υπολογίζεται με βάση την τιμή του ροφήματος, το οποίο πωλείται ως τελικό προϊόν στον καταναλωτή. Στο κανάλι του σούπερ μάρκετ οι πωλήσεις καφέ υπολογίζονται σε περίπου 400 εκατ. ευρώ.
Η ΕΕΚ συνεχίζει να θέτει το αίτημα για κατάργηση ή έστω μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στον καφέ, αίτημα πάντως που δεν φαίνεται ότι θα ικανοποιηθεί, καθώς το δημοσιονομικό όφελος που έχει σήμερα το κράτος κάθε άλλο παρά αμελητέο είναι. Τα έσοδα από τον ΕΦΚ ήταν 140 εκατ. ευρώ το 2019, 123 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ το 2021 υπολογίζεται ότι είναι της τάξης των 135-140 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την ΕΕΚ, η διατήρηση του ΕΦΚ, πέρα από το γεγονός ότι προκαλεί αύξηση των τιμών, ευνοεί το λαθρεμπόριο καφέ, φαινόμενο ιδιαίτερα έντονο στη Βόρεια Ελλάδα. Υπολογίζεται πως το 10% των διακινούμενων ποσοτήτων καφέ είναι προϊόν λαθρεμπορίου.
Επίσης, η ΕΕΚ ζητεί δυνατότητα ένταξης των επιχειρήσεων του κλάδου στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, καθώς και κατάργηση ή εξορθολογισμό της διαδικασίας που αφορά τη δήλωση του χρησιδανείου (δήλωση της μηχανής που χορηγείται στο κατάστημα εστίασης από τις εταιρείες καφέ και για το οποίο επιβάλλεται χαρτόσημο από το Δημόσιο).