Ηλίας Στεφανάτος: «Γίνεται σοβαρή δουλειά για να αναπτυχθεί και πάλι η Κρουαζιέρα στην Κεφαλονιά! Πολύ ικανοποιητικός φέτος ο αριθμός αφίξεων, του χρόνου ακόμα καλύτερα!»
Στην εκπομπή “Μέρα Μεσημέρι” στον Inkefalonia 89,2 με τους Δημοσιογράφους Γιώργο Χαλαβαζή και Ελευθερία Κουλουριώτου, μίλησε ο πλοίαρχος Κρουαζιεροπλοίων και μέλος της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Αργοστολίου Ηλίας Στεφανάτος, ο οποίος Αναφέρθηκε:
Στην πορεία ανάκαμψης της κρουαζιέρας: «Μετά από 18 σχεδόν μήνες που τα πλοία ήταν ακινητοποιημένα, έχουν ξεκινήσει, να μεταναστεύουν από την Καραϊβική και να έρχονται προς την Μεσόγειο. Υπάρχει ήδη μια αυξημένη κίνηση, όλες οι εταιρείες βέβαια δεν έχουν το 100% της δυναμικότητας τους ακόμα σε λειτουργία, όμως έως τα μέσα του καλοκαιριού όλα τα πλοία που έπλεαν στις θάλασσες το 2019 , θα είναι πλέον εν ενεργεία. Έχουν αρθεί σχεδόν όλα τα μέτρα για τον κορονωιό και μερικές εταιρείες έχουν ξεκινήσει στο 100%».
Στην κρουαζιέρα και τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας: «Όλες οι εταιρείες που ταξιδεύουν στην Καραϊβική και χρησιμοποιούν λιμάνια της Αμερικής τηρούν τα Αμερικάνικα πρότυπα. Το Αμερικάνικο Κέντρο Λοιμώξεων έχει άρει όλους σχεδόν τους περιορισμούς από τα πλοία και έχουν αυξημένες χωρητικότητες, έως το 100%. Σχεδόν το 80% των πλοίων ακολουθούν τα Αμερικάνικα στάνταρτς και είναι τα πιο αυστηρά που υπάρχουν στον κόσμο. Ανέκαθεν τα πλοία είχανε αυξημένη την αίσθηση της ασφάλειας και της υγιεινής. Λόγω του κορονοιού, όλες οι εταιρείες έχουν επενδύσει σε ειδικούς, που ασχολούνται καθαρά με το θέμα λοιμώξεων και μεταδιδόμενων νοσημάτων στο πλοίο, αλλά και σε τεχνολογίες, οι οποίες μας δίνουν την δυνατότητα να διαχειριζόμαστε και την πρόληψη και την καταπολέμηση αν γίνει κάτι».
Στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην Κεφαλονιά το 2022: « Ο αριθμός είναι πολύ ικανοποιητικός σε σχέση με τα δυο προηγούμενα χρόνια, δεν θα φτάσουμε τα νούμερα που προσδοκούσαμε το 2020 με 220 αφίξεις, αλλά ήταν χρονιά κορονοιού. Του χρόνου πιστεύω ότι θα έχουμε ακόμα περισσότερες αφίξεις, γιατί και περισσότερα πλοία θα μπούνε και υπάρχουν και γύρω στα 30 με 40 πλοία τα οποία «χτίζονται» φέτος. Το καλό είναι ότι οι εταιρείες ψάχνουν για καινούργιους προορισμούς , υπάρχει μεγάλος κορεσμός στους ήδη υπάρχοντες δημοφιλείς προορισμούς και ψάχνουν να δώσουν κάτι διαφορετικό στους επιβάτες τους».
Στις υποδομές φιλοξενίας κρουαζιερόπλοιων: «Στο λιμάνι μας μπορεί να πλαγιοδετήσει με ασφάλεια ένα πλοίο και μπορούμε να έχουμε και 2-3 πλοία στην άγκυρα. Η προσπάθεια και στο Λιμενικό Ταμείο και στην Τουριστική Επιτροπή, είναι να δούμε με τις εταιρείες τα δρομολόγια τα δικά τους και τις ανάγκες τις δικές μας, έτσι ώστε να διοχετεύσουμε την κίνηση και στους επόμενους μήνες, για να μην έχουμε αυτή τη συμφόρηση. Την δεδομένη στιγμή δεν έχουμε την δυνατότητα για κάποια παρέμβαση στην προβλήτα κρουαζιερόπλοιων στο Αργοστόλι. Η διασπορά σημείων προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων σε άλλα σημεία του νησιού θα ήταν εφικτή, το θέμα είναι ότι οι λιμενικές υποδομές για να γίνουν χρειάζονται στην Ελλάδα πολλά χρόνια δυστυχώς. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να διοχετεύσουμε την κίνηση όχι μόνο στο Λιμάνι του Αργοστολίου, αλλά και στη Σάμη, η οποία απορροφά και την κίνηση, έστω και αν δεν μπορεί να πλαγιοδετήσει».
Στις γυναίκες πλοιάρχους: « Στο Celebrity Beyond που θα μας επισκεφθεί στις 23 Μαΐου, καπετάνισσα είναι η Αμερικανίδα Kate McCue. Η Celebrity Cruises μέρος της Royal Caribbean International, προσπαθεί να σπάσει το κατεστημένο του ανδροκρατούμενου επαγγέλματος και έχει επενδύσει πάρα πολύ στις γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν αυτή την καριέρα. Είχε μάλιστα ως στόχο, το 50% των αξιωματικών στη γέφυρα να είναι γένους θηλυκού. Δούλευα στην Celebrity Cruises σχεδόν 22 χρόνια, την έχω γνωρίσει προσωπικά και έχω δουλέψει μαζί της, έχω ιδία πείρα με τις γυναίκες στα πλοία και είναι κάτι που πρέπει να το υποστηρίξουμε όλοι, γιατί υπάρχουνε πάρα πολύ άξιες κοπέλες και ας μην υποτιμούμε κανέναν και καμία».
Στις διαφορές της διακυβέρνησης ενός κρουαζιερόπλοιου και ενός εμπορικού πλοίου: « Υπάρχουν μεγάλες διαφορές στον τρόπο λειτουργίας του πλοίου, στα φορτία, στις αποστάσεις. Η ευθύνη του να έχεις 25 άτομα σε ένα φορτηγό και να έχεις 4.500 άτομα και παραπάνω σε ένα κρουαζιερόπλοιο , για μένα είναι το ίδιο. Η ανθρώπινη ζωή και έτσι πρέπει να το βλέπει ένας πλοίαρχος, είναι σημαντική. Η φύση των δύο πλοίων είναι διαφορετική, υπάρχουν πολλά μείον σε ένα φορτηγό, έχω περάσει και εγώ από κει, φανταστείτε να περάσετε 45 μέρες και να βλέπετε ουρανό και θάλασσα μόνο και να είσαστε σε ένα πολυτελές κρουαζιερόπλοιο και κάθε μέρα να είσαστε σε ένα λιμάνι .Βεβαίως δεν είναι και πολλοί αυτοί που μπορούν να κάνουνε αυτή τη δουλειά, γιατί εκτός από το τεχνικό κομμάτι αυτής της δουλειάς, πρέπει να σου αρέσει να είσαι ανάμεσα στους άλλους ανθρώπους να φοράς την στολή σου, να έχεις κάποιες γνώσις και εκπαίδευσης σε θέματα φιλοξενίας και επικοινωνίας, να μιλάς κάνα δύο γλώσσες».
Στους Κεφαλονίτες ναυτικούς: « Η ιστορία μας είναι μεγάλη και πάει πολλά χρόνια πίσω και έχουμε και το πλεονέκτημα ότι έχουμε και τη σχολή στο νησί μας .Θα προέτρεπα τα παιδιά να ακολουθήσουν την θάλασσα, είναι ένα επάγγελμα το οποίο έχει πάρα πολλά να προσφέρει πέρα από τις απολαβές. Τα στελέχη των εταιρειών τώρα εκσυγχρονίζονται, εκπαιδευόμαστε, γνωρίζουμε κόσμο, βελτιωνόμαστε ως άνθρωποι και ως επαγγελματίες και θέλω να πιστεύω ότι έχουμε ικανά στελέχη στη ναυτιλία. Δυστυχώς η ελληνική ναυτιλία είναι αυτή που φθίνει , όχι η Ελληνόκτητη γιατί έχουμε τη μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο, αλλά έχουμε τους λιγότερους ναυτικούς. Τα νέα παιδιά δεν πάνε στη θάλασσα, τους φαίνεται δύσκολο, τα θέλουν όλα χθές. Η νέα γενιά πρέπει να καταλάβει ότι θέλει κόπο και χρόνο και δεν έχει την υπομονή και επιμονή. Η Ελλάδα για το μέγεθος της έχει πάρα πολλές Σχολές Εμπορικού Ναυτικού, στην Αμερική των 350 εκατομμυρίων, έχει μόνο 4, εδώ έχουμε πάνω από 10. Το θέμα είναι πόσοι είναι αυτοί που ακολουθούν αυτό το επάγγελμα».
Στο μέλλον της κρουαζιέρας στην Κεφαλονιά σε σχέση με τους υπόλοιπους προορισμούς στο Ιόνιο: « Το Κατάκολο είναι ουσιαστικά η Αρχαία Ολυμπία, η Κέρκυρα είναι η «Μύκονος» του Ιονίου, στην Ζάκυνθο έχουν αρχίσει να έρχονται πλοία , που παρόλο που δεν έχουν καμία υποδομή, έχουν φύγει πλοία από εδώ δυστυχώς και έχουνε πάει στη Ζάκυνθο. Πρέπει να δούμε τους λόγους που οι εταιρείες προτιμούν ένα μέρος έναντι κάποιου άλλου. Οι λιμενικές υποδομές , δεν είναι ο κύριος και βασικός λόγος, αυτό που ενδιαφέρει μια εταιρεία κρουαζιέρας είναι εάν θα πουλάει εκδρομές στους επιβάτες της και το προϊόν . Το προϊόν το δικό μας είναι πλέον κορεσμένο. Έχουμε τον όγκο που πρέπει να διαχειριστούμε σε μερικές ώρες , τον υπόλοιπο όγκο των επισκεπτών του νησιού μας που θα πάνε κι αυτοί στην Μελισάνη, οπότε πρέπει να μπούμε σε ένα νέο μοντέλο διαχείρισης. Να βλέπουμε όλους τους προορισμούς στον τόπο μας και τα σημεία ενδιαφέροντος και να πηγαίνουμε τον κόσμο παντού, να ανοίξουν τα Κάστρα μας, να ανοίξει ο χάρτης».
Στην νοοτροπία του επιβάτη μετά τους περιορισμούς της πανδημίας: «Ο Covid έχει φέρει πάρα πολλές αλλαγές στην νοοτροπία του επιβάτη ,πρέπει να δούμε γενικώς το τουριστικό προϊόν μας. Η κρουαζιέρα είναι ένα μέρος του συνόλου. Οι τουρίστες έχουν γίνει πιο απαιτητικοί, ποιο ευαίσθητοι σε σχέση με το περιβάλλον και τον συνωστισμό. Η νέα τάση είναι να μικρύνουν τα κρουαζιερόπλοια και να πηγαίνουν σε προορισμούς που έχουν απτά μοντέλα διαχείρισης και βιωσιμότητας. Η Celebrity Cruises έχει μπει σε ένα πρόγραμμα με το οποίο θα πηγαίνει εκδρομές μόνο με πιστοποιημένους για τη βιωσιμότητα τους tour operator. Περνάμε σε ένα νέο μοντέλο και οι επιβάτες ζητάνε να ξέρουν ότι με τα λεφτά που δίνουνε είναι και αυτοί ένα μέρος της σωστής διαχείρισης του προορισμού. Οι υποδομές δεν είναι πλέον απαγορευτικός παράγοντας».
Στην γεωγραφική θέση της Κεφαλονιάς: «Στην Κεφαλονιά έχουμε ένα πάρα πολύ καλό, η γεωγραφική μας θέση είναι στο μέσο του Ιονίου, οπότε και με κάποιες αλλαγές οι οποίες έρχονται του χρόνου, οι οποίες θα αναγκάσουν τα πλοία να μειώσουν τις ταχύτητες τους, και κατά 30% τους ρύπους τους, αυτό μας δίνει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα .Τα καράβια θα αναζητήσουν κοντινούς προορισμούς με χαμηλές ταχύτητες, για να μην καταναλώνουν πολλά καύσιμα. Εδώ στο Ιόνιο έχουμε 3-4 προορισμούς, κάποιος που θα ξεκινήσει από την Ιταλία, που είναι η βάση των κρουαζιερόπλοιων , δεν θα φτάσει στο Αιγαίο, θα φτάσει μέχρι την Κρήτη και θα γυρίσει πίσω. Θα είμαστε στην ρότα των πλοίων, οπότε θα μπορούμε να προσελκύσουμε περισσότερα πλοία , όμως πρέπει να κάτσουμε να δούμε τι έχουμε, τι προσφέρουμε αυτή τη στιγμή και πως μπορούμε να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες».
Στην Τουριστική Επιτροπή του Δήμου Αργοστολίου: «Γίνεται δουλειά, εγώ προσωπικά κάνω κάποιες κινήσεις για να ενταχθεί το Λιμενικό Ταμείο μας με την MedCruise, την Ένωση Λιμένων Κρουαζιέρας Μεσογείου που παίρνουν μέρος 165 λιμάνια της Μεσογείου και θα είναι το 1ο η το 2ο στην Ελλάδα που θα ενταχθεί αν καρποφορήσει αυτή η προσπάθεια. Είναι μια Ένωση που μας παρέχει πάρα πολλές υπηρεσίες υποστήριξης, ενημέρωσης και επαφών, λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος κρουαζιέρας και εκπροσωπούν επάξια όλους τους προορισμούς που είναι στην ένωση τους.Θα παραστούμε και στην έκθεση στην Μάλαγα τον Σεπτέμβριο, είχαμε κάποιες επικρίσεις για το ότι δεν πήγαμε στο Μαϊάμι, αλλά για μένα στο Μαϊάμι είναι μια απρόσωπη έκθεση, στην Μάλαγα είναι μόνο για την Μεσόγειο. Κάτι άλλο που ίσως γίνει, εάν θα ενταχθούμε στην MedCruise, είναι να διοργανώσουμε το ετήσιο συνέδριο της MedCruise στην Κεφαλονιά του χρόνου. Μακάρι να ευδοκιμήσει η προσπάθεια. Η θέληση υπάρχει και από την Δημοτική Αρχή και από το Λιμενικό Ταμείο και από την Τουριστική Επιτροπή και από εμένα προσωπικά, θέλει προσπάθεια. Η Δημοτική Αρχή και ο Δήμαρχος μας είναι πάρα πολύ θετικός σε ότι του έχουμε ζητήσει, κάποιες παρεμβάσεις γίνονται, ετοιμάσαμε τον χώρο που θα προσεγγίζουν οι λάντζες, τον ευπρεπίσαμε, έχουν γίνει κάποιες παρεμβάσεις και στην προβλήτα μας. Πιστεύω ότι θα πάμε καλά φέτος, θα έχουμε μια καλή παρουσία και δουλεύουμε για του χρόνου. Εύχομαι σε όλους τους επαγγελματίες να δουλέψουν και να αντιστρέψουμε αυτά που ζήσαμε πέρσι».
Ακολουθεί το ηχητικό της συνέντευξης.
{https://soundcloud.com/user-46829938/inkefalonia-89-2-573389661?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing}