Βεργωτή, Κονιδάρης & Τιμοθεάτος στον COSMOS 96,5 για τους ψηφιακούς νομάδες - Γρήγορο ίντερνετ, η βασική προϋπόθεση
Στην εκπομπή «Στα Υπόγεια είναι η Θέα» φιλοξενήθηκαν: η υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων του Δήμου Αργοστολίου σε θέματα τουρισμού Μαρίνα Βεργωτή, ο καθηγητής στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας Αγησίλαος Κονιδάρης και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Γεράσιμος Τιμοθεάτος οι οποιοί αναφέρθηκαν στο workshop που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο για τους «ψηφιακούς νομάδες».
Μαρίνα Βεργωτη
«Μέσα στον Χειμώνα είχαμε έναν καλεσμένο στην Τουριστική Επιτροπή, τον Charles Morgan, o οποίος έθεσε πρώτος το ενδεχόμενο η Κεφαλονιά να προσελκύσει ψηφιακούς νομάδες. Τον ακούσαμε και αποφασίσαμε να απευθυνθούμε στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, αφού έχει Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας για να δούμε την επιστημονική και Ακαδημαϊκή πλευρά σε όλο αυτό το εγχείρημα, γιατί μέχρι στιγμής ως Τουριστική Επιτροπή κάνουμε στρατηγική και σχεδιάζουμε στρατηγική προσέγγισης για τουρίστες. Ο ψηφιακός νομάς δεν είναι ακριβώς τουρίστας. Έρχεται για ένα χρονικό διάστημα στο νησί μας, αλλά είναι σαν κάτοικος.
Μετά το workshop ακούστηκαν πολλές ιδέες, προτάσεις, προβληματισμοί και τώρα πρέπει σαν Δήμος να δούμε ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσουμε, ώστε να προσελκύσουμε και αυτή την κατηγορία ανθρώπων. Θα ήταν μια ωραία ώθηση για τους χειμερινούς μήνες, που δεν υπάρχει τουρισμός. Θα ήταν ωραίο να ξέρουμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων θα είναι στο νησί για ένα χρονικό διάστημα.
Αυτό μου άγγιξε από όσα άκουσα χθες ήταν, ότι έχουμε μια ιδιαίτερη φιλοξενία. Σαν Ελλάδα και σαν Κεφαλονιά δεν κοιτάμε τους ανθρώπους σαν τουρίστες, αλλά τους κοιτάμε και από μια άλλη οπτική γωνία και αυτό μου άρεσε πολύ που το άκουσα από ανθρώπους, οι οποίοι συμμετείχαν διαδικτυακά στο workshop. Το σημαντικότερο που πρέπει να φτιάξουμε είναι το ίντερνετ. Σε αυτό μπορεί ο Δήμος να βοηθήσει σε ένα βαθμό, αλλά έχει να κάνει με τις εταιρείες που παρέχουν το ίντερνετ. Αυτά ακούστηκαν χθες και όχι μόνο από ακαδημαϊκούς αλλά και από ανθρώπους που ζουν σε άλλα μέρη του κόσμου και ήταν όλα ενδιαφέροντα.
Πρέπει να χαράξουμε μια σωστή στρατηγική και να είμαστε όλοι στοχευμένοι για να μπορέσουμε να πούμε σε μερικά χρόνια ότι έχουμε προσελκύσει ένα ποσοστό ψηφιακών νομάδων και από αυτό θα βγει κερδισμένη η Κεφαλονιά. Στην Πορτογαλία υπάρχει ένα χωριό που είναι για ψηφιακούς νομάδες και αυτό είναι πολύ ωραίο, γιατί αυτοί οι άνθρωποι δεν έρχονται σε ένα τόπο για να απομονωθούν, αλλά για να έρθουν σε επαφή με τους ανθρώπους, να ανταλλάξουν απόψεις… Να μάθουν σε εμάς, να μάθουν από εμάς.
Θα δουλέψουμε, να δούμε τι μπορούμε να προσφέρουμε και θα κάνουμε την καμπάνια μας για να τους προσελκύσουμε. Γιατί θα τους προσελκύσουμε ως Κεφαλονιά και όχι ως Δήμος. Το σημαντικότερο είναι οι τεχνικές υποδομές. Οι περισσότεροι μάλιστα είπαν ότι δεν τους ενοχλεί η ταχύτητα αλλά η αξιοπιστία του δικτύου.
Αγησίλαος Κονιδάρης
«Οι “ψηφιακοί νομάδες” είναι κάτι που πρέπει οπωσδήποτε να ασχοληθούμε, γιατί παγκοσμίως όλο και περισσότεροι άνθρωποι δουλεύουν εξ αποστάσεως. Και αυτή είναι η λογική. Αφού μπορεί κάποιος να δουλεύει από το σπίτι του, το σπίτι μπορεί να είναι στην άλλη άκρη του κόσμου, από το να μένει στην πόλη του.
Το workshop ήταν πολύ ενδιαφέρον. Κατατέθηκαν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις από ανθρώπους που είτε είναι ψηφιακοί νομάδες είτε ασχολούνται με αυτό το κομμάτι. Μας είπαν πράγματα γιατί εμείς θέλουμε να προσεγγίσουμε αυτό το θέμα – όπως κάνουμε αρκετό καιρό – αλλά για να μπορέσουμε, πρέπει να έχουμε θεωρητικό υπόβαθρο αλλά και μια συγκεκριμένη στρατηγική. Δεν πρόκειται να προσεγγίσουμε ούτε έναν ψηφιακό νομά αν δεν έχουμε ένα πρόγραμμα, μια μεθοδολογία και μια στρατηγική.
Αυτά που απαιτούνται για να έρθει ένας ψηφιακός νομάς στην Κεφαλονιά είναι πολύ καλές συνδέσεις στο διαδίκτυο. Για να δουλέψεις από απόσταση πρέπει να εξασφαλίσεις ότι μπορείς να το κάνεις. Αυτό είναι ένα μικρό πρόβλημα που πρέπει να το αντιμετωπίσουμε, γιατί οι ταχύτητες στην Κεφαλονιά δεν είναι πολύ καλές. Όμως υπάρχουν λύσεις. Το Πανεπιστήμιο συνδέεται με τεράστιες ταχύτητες στο διαδίκτυο. Η πιο γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο είναι αυτή που παρέχεται από το Πανεπιστήμιο γιατί είναι διαφορετικό από το εμπορικό δίκτυο. Σίγουρα πρέπει να κάνουν κάτι οι εταιρείες και αν δουν οι εταιρείες ότι υπάρχουν άνθρωποι που έχουν απαιτήσεις, θα παρακινηθούν. Θα μπορούσε να γίνει και το αντίθετο, πρώτα να έχουμε τις συνδέσεις και μετά τους ψηφιακούς νομάδες που είναι και πιο σωστό γιατί τότε θα μπορούσαμε να το προσφέρουμε και να προσελκύσουμε περισσότερους ψηφιακούς νομάδες. Να είναι δηλαδή μέσα στο προσφερόμενα.
Επίσης, οι ψηφιακοί νομάδες επιθυμούν να συνεργάζονται μεταξύ τους, με ανθρώπους που ασχολούνται με τα ίδια πράγματα. Να υπάρχει δηλαδή η έννοια της κοινότητας και αυτό εξασφαλίζεται είτε αν μένουν στο ίδιο μέρος – όπως πχ στην Πορτογαλία που υπάρχει χωριό -. Πρέπει να υπάρξουν πρωτοβουλίες. Οι Κεφαλονιά έχει φοβερές προοπτικές να προσελκύσει ψηφιακούς νομάδες, να επεκταθεί η τουριστική σεζόν έμμεσα, να εμπλουτιστεί η κοινωνία μας με ανθρώπους που έχουν γνώσεις σε πολλά θέματα και θέλουν να προσφέρουν.
Όλα αυτά που συζητάμε δεν είναι επιστημονική φαντασία. Ακόμα και στο Αιγαίο αν ψάξει κανείς τι έχει γίνει στο κομμάτι των ψηφιακών νομάδων, θα δει πράγματα τα οποία φάνταζαν αδύνατα, όμως έγιναν. Χρειαζόμαστε ομάδες να συνεργαστούν και να συνεννοούνται και να συμβουλεύονται ανθρώπους που μπορούν να προσφέρουν.
Η Κεφαλονιά τα τελευταία χρόνο – λόγω πανδημίας και εξ αποστάσεως εργασίας – φιλοξένησε ψηφιακούς νομάδες. Βέβαια όλα αυτά που λέμε είναι λόγια… Αυτά πρέπει να μετουσιωθούν σε σχέδιο και όλοι να συνεισφέρουν σε αυτό, γιατί η πορεία δεν θα είναι ομαλή. Θα πρέπει να γίνουν “θυσίες”. Δηλαδή, αν έχουν ψηφιακούς νομάδες τα εστιατόρια θα πρέπει να είναι ανοιχτά όπως και τα ξενοδοχεία. Είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις και είμαι σίγουρος ότι είναι πολλοί που θα ήθελαν να καταθέσουν την πρότασή τους».
Γεράσιμος Τιμοθεάτος
«Η Τουριστική Επιτροπή για δεύτερη φορά ασχολείται με το συγκεκριμένο θέμα. Πέρυσι είχε γίνει πάλι μια παρουσίαση από έναν ψηφιακό νομά, ο οποίος είχε εργαστεί από την Κεφαλονιά. Είναι ένα θέμα λοιπόν για το οποίο έχει γίνει συζήτηση και στο παρελθόν και έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η Κεφαλονιά έχει τις δυνατότητες να διεκδικήσει αυτού του είδους τους επισκέπτες. Βέβαια δεν είναι κάτι που γίνεται από την μια μέρα στην άλλη.
Η συγκεκριμένη «πελατεία» δεν είναι ακριβώς τουρίστες. Ένα τους χαρακτηριστικό είναι ότι μπορούν να μείνουν σε ένα τόπο για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Άρα μιλάμε για μόνιμους κάτοικους και όχι για τουρίστες. Έρχονται για δύο μήνες ίσως και παραπάνω, άρα δεν είναι τουρίστες. Επίσης δεν τους ενδιαφέρει μόνο να δουν αξιοθέατα και τις ομορφιές ενός τόπου, αλλά αναζητούν έναν τόπο ο οποίος θα μπορεί να τους προσφέρει ότι και ένας τόπος που θα αποφάσιζαν να ζήσουν μόνιμα. Αναζητούν επίσης κέντρα τα οποία θα μπορούν να δουλεύουν. Το workshop που έγινε είναι προς την σωστή κατεύθυνση και όλοι μας θα εργαστούμε για το καλύτερο αποτέλεσμα.
Ένα θέμα που τέθηκε είναι η στέγαση τους. Αυτοί οι άνθρωποι έρχονται όλο το χρόνο και θα πρέπει και εμείς να αναπροσαρμόσουμε τα προγράμματα μας ή να δούμε αν θα έχουμε ως στόχο να έρχονται μόνο χειμερινούς μήνες. Σε άλλες περιοχές υπάρχουν ολόκληρες ξενοδοχειακές μονάδες που έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα μόνο για ψηφιακούς νομάδες με χώρους εργασίας, γρήγορο ίντερνετ και χώρους αναψυχής. Είμαστε πολύ θετικοί. Είναι κάτι που πρέπει να γίνει».