Ηλίας Στεφανάτος στον Inkefalonia 89,2: ''Με μεγαλύτερες πληρότητες τα Κρουαζιερόπλοια στην Κεφαλονιά το 2023, θετική εικόνα και για το 2024''
Στην εκπομπή “Μέρα Μεσημέρι” στον Inkefalonia 89,2 με τους δημοσιογράφους Γιώργο Χαλαβαζή και Ελευθερία Κουλουριώτου, μίλησε ο πλοίαρχος Κρουαζιεροπλοίων και μέλος της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Αργοστολίου Ηλίας Στεφανάτος, ο οποίος αναφέρθηκε:
Στα στατιστικά στοιχεία της κρουαζιέρας για το 2022: « Σύμφωνα με τα στοιχεία που εξέδωσε ο ΙΝΣΕΤΕ ,το 2022 στην Κεφαλονιά αφίχθησαν 132 κρουαζιερόπλοια και μετέφεραν 145.373. Το 2019 - χρονιά βάση για όλες τις μετρήσεις – είχαμε 133 αφίξεις με 259.261 επιβάτες. Είχαμε μόνο μία άφιξη λιγότερη το 2022 , αλλά ο όγκος των επιβατών μειώθηκε και στην ουσία είχαμε σχεδόν τους μισούς επιβάτες από ότι το 2019. Αυτό όπως διαφαίνεται την φετινή χρονιά θα αλλάξει, θα κινηθούμε γύρω στα 130 πλοία, αλλά οι πληρότητες θα είναι μεγαλύτερες. Οι μικρές πληρότητες ήταν συνέπεια της πανδημίας και μόνο, γιατί ο κόσμος ήταν πολύ επιφυλακτικός μετά από 1μιση χρόνο που είχε σταματήσει η κρουαζιέρα. Οι διστακτικοί πλέον έχουν κάμψει τις επιφυλάξεις τους και η πρόθεση για κρουαζιέρα φέτος έχει αυξηθεί κατά 84%».
Στις αφίξεις του 2023 στην Κεφαλονιά και στην καλύτερη διαχείριση των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων : «Το ότι δεν θα έχουμε φέτος 3-4 κρουαζιερόπλοια την ημέρα είναι ενθαρρυντικό. Αυτό δεν έγινε τυχαία, τον περασμένο Δεκέμβρη μαζί με τους πράκτορες ,τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου και την Μαρίνα Βεργωτή, κάναμε μια καλύτερη διαχείριση, έτσι ώστε να αποφύγουμε τις πολλές αφίξεις την ίδια μέρα και να υπάρχει καλύτερη διακίνηση και να είναι όλοι ευχαριστημένοι. Πιστεύω ότι δεν θα έχουμε τα προβλήματα που είχαν ανακύψει με τα σπήλαια και θα κάνουμε και μία περαιτέρω προσπάθεια φέτος για του χρόνου, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε μία βάση δεδομένων με τις κρατήσεις των θέσεων για την προβλήτα μας, ούτως ώστε οι εταιρείες να έχουν εικόνα χωρίς να έχουμε τους ενδιάμεσους πράκτορες και να χάνουμε χρόνο με το πήγαινε έλα. Φέτος θα είναι λίγες οι μέρες που θα έχουμε δύο κρουαζιερόπλοια την ίδια μέρα και μεταξύ των άλλων ισορροπήσαμε και τις θέσεις στην προβλήτα μεταξύ των εταιριών».
Στην συμμετοχή του στην Seatrade Cruise Global 2023 στο Μαϊάμι: « Ένας από τους λόγους που θα βρίσκομαι στην Seatrade Cruise Global 2023 στο Μαϊάμι είναι να δω το καινούργιο software . Υπάρχουν πάρα πολλές τεχνολογίες που θα παρουσιαστούν στην έκθεση και είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον να δούμε που κινείται πλέον η κρουαζιέρα και ο τουρισμός, γιατί πλέον η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει για τα καλά στο παιχνίδι. Υπάρχουν πολλές εφαρμογές τώρα που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και πρέπει και εμείς να παρακολουθούμε την κατάσταση με τα καινούργια δεδομένα για να μην μείνουμε πίσω. Το καινούργιο software είναι μια διαδικτυακή εφαρμογή , οι εταιρείες θα έχουν το link και θα μπορούν να βλέπουν τις θέσεις στις προβλήτες. Αυτό θα εξυπηρετεί την παγκόσμια κοινότητα».
Στην «πολιτική» των εταιρειών το 2023: « Στους top - 10, προορισμούς του 2022 σύμφωνα με τον ΙΝΣΕΤΕ είναι και η Κεφαλονιά και αυτό που παρατηρεί κανείς, είναι ότι στα νησιά του Ιονίου υπάρχει μία ελαφρά μείωση με την μεγαλύτερη μείωση στην Κέρκυρα. Η Κέρκυρα το 2022 είχε μείωση 10%, από 420 αφίξεις το 2019 είχε 392 πέρσι , ενώ η Κεφαλονιά και το Κατάκολο είχαμε 1%. Βλέπουμε όμως ότι υπάρχει μία αύξηση του 60% σε διάφορα νησιά του Αιγαίου, προορισμούς που δεν υπάρχουν ακόμα στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας. Αυτή η στροφή μεταφράζεται με το ότι η εταιρείες προσπαθούν να βρούν καινούργιους προορισμούς για να εμπλουτίσουν το προϊόν τους και λόγω του ότι η Βενετία έχει πάψει πλέον να είναι το home porting (λιμάνι εκκίνησης της Κρουαζιέρας), της Αδριατικής από την δυτική πλευρά της Μεσογείου και δεν υπάρχει ένα εφάμιλλο λιμάνι της Βενετίας που να μπορεί να εξυπηρετεί 5 πλοία την ημέρα. Τα πλοία που ξεκινούσαν από Βενετία λόγω της απόστασης κινούντο συνήθως στο Ιόνιο μέχρι την Κρήτη και πίσω. Υπάρχει η Ραβέννα και κάποια λιμάνια στην Κροατία που προσπαθούν αλλά δεν είναι αρκετά. Έχουν μεταφέρει τις δραστηριότητες τους οι εταιρείες στον Πειραιά , οπότε είναι ποιο κοντά στο Αιγαίο και έχουν βάλλει στους προορισμούς τους την Κύπρο, την Αίγυπτο, το Ισραήλ και κάνουν κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο. Τη Βενετία λόγω υπερτουρισμού δεν την ενδιέφερε το home porting. Αυτό θα αλλάξει βέβαια τα επόμενα δύο χρόνια όταν η Ραβέννα γίνει όπως πρέπει να γίνει, όμως αυτό που πρέπει να κοιτάξουμε εμείς σε εθνικό επίπεδο για να το αντιμετωπίσουμε, είναι να γίνει επιτέλους η Κέρκυρα home porting η οποία έχει τις εγκαταστάσεις. Πρέπει να γίνει μία συζήτηση είτε σε εθνικό είτε σε περιφερειακό επίπεδο. Ένα θέμα που θα συζητηθεί στο Μαϊάμι είναι το home porting και το καλό είναι ότι οι εταιρείες είναι πλέον διατεθειμένες να συμβάλλουν και αυτές στην ανάπτυξη του και σε άλλα σημεία».
Στο πρόγραμμα του στην έκθεση στο Μαϊάμι: « Η έκθεση ξεκινά από 27 Μαρτίου και τελειώνει στις 30 , θα είναι τρείς μέρες έντονων συναντήσεων, έχω κλεισμένα 22 ραντεβού με εταιρείες κρουαζιέρας τα οποία θα καλύψω μόνος μου και πλην των άλλων, θα παρακολουθήσω όλα τα φόρουμ που γίνονται. Βασική μέριμνα μας είναι να μιλήσω με τις εταιρείες για το που βαστάμε, γιατί ακόμα τα πράγματα εξελίσσονται και το 2024 θα είναι μία καλή χρονιά για την κρουαζιέρα».
Στις αναπροσαρμογές των εταιρειών «Αυτό που συμβαίνει τώρα είναι ότι έχει αλλάξει η νοοτροπία της κρουαζιέρας και οι εταιρείες δεν κοιτάνε δύο τρία χρόνια μπροστά όπως στο παρελθόν, αλλά το πολύ εναμιση χρόνο. Αυτό που κοιτάνε οι εταιρείες είναι οι κανονισμοί για τους ρύπους που μπαίνουν σε εφαρμογή και θα είναι μια μεταβατική περίοδος για να δούν πως θα το αντιμετωπίσουν. Θα γίνει πάλι μία αναπροσαρμογή δρομολογίων για του χρόνου, αλλά προς το τέλος της χρονιάς. ¨Όλη αυτή η ιστορία θα στρέψει τους προορισμούς να ανεβάσουν το επίπεδο του προϊόντος τους για να κρατήσουν τις εταιρείες και πρέπει να αναβαθμίσουμε τις υποδομές μας όσον αφορά τις υποδοχές ξηράς. Τα πλοία τώρα θα ζητούν ηλεκτροδότηση από την ξηρά και όταν δεν θα παρέχεται αυτή , λόγω του ότι ένα 98% των πλοίων δεν χρησιμοποιεί βιοκαύσιμο λόγω του ότι δεν διαθέτουν μηχανική τεχνολογία , θα αναγκαστούν να πληρώσουν παραπάνω φόρους. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει κανένα λιμάνι και σε όλη την Ευρώπη μόνο 29 λιμάνια έχουν εγκαταστάσεις για να δίνουν ρεύμα σε πλοία. Οπότε το στοίχημα που έχει θέσει και η Ευρωπαϊκή Ένωση ότι μέχρι το 2035 θα πρέπει να μειώσουμε τους ρύπους από τα πλοία κατά 55% , δεν είναι και τόσο εύκολο να επιτευχθεί. Οι εταιρείες και τα πλοία επενδύουν σ αυτές τις τεχνολογίες , όμως το ίδιο δεν γίνεται με τις εγκαταστάσεις ξηράς».
Στον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων ξηράς στο Αργοστόλι : «Αυτό που πρέπει να κάνουμε εμείς ως λιμάνι , είναι να γίνει μία μελέτη τάχιστα και να εγκαταστήσουμε αυτό το σύστημα ηλεκτροδότησης έτσι ώστε ο προορισμός μας να γίνει ελκυστικός και να φέρει κίνηση. Το θέμα αυτό το συζήτησα με τον Δήμαρχο και επιστρέφοντας από το Μαϊάμι θα το συζητήσουμε ξανά, γιατί είναι επιτακτική ανάγκη να γίνει. Αν είμαστε από τους πρώτους που θα το κάνουμε θα είναι προς όφελος μας. Πρέπει πάντα να έχουμε τα μάτια και τα αυτιά μας ανοιχτά για να αφουγκραζόμαστε τις εξελίξεις και οι εξελίξεις τρέχουν με ταχύτητα φωτός».
Στην ανάγκη μιας πιο οργανωμένης συμμετοχής στις εκθέσεις και στην συνεργασία των Δήμων : «Πρέπει να είμαστε παρών σε όλες τις διοργανώσεις που γίνονται και αν μπορεί αυτό να γίνεται και πιο οργανωμένα με την Περιφέρεια μας που είναι μια κινητήριος δύναμη , έχει την τεχνογνωσία και την οικονομική δυνατότητα, θα είχε η παρουσία αυτή μεγαλύτερη δυναμική. Και πρέπει εμείς ως Κεφαλονιά να συνεργαστούμε και οι τρείς Δήμοι και να βρούμε τον αριθμό πλοίων και επιβατών που μπορούμε να διαχειριστούμε , κάτι που ζητάνε επισταμένα να γνωρίζουν οι εταιρείες κρουαζιέρας . Δεν μπορούμε να ζητάμε όλο και παραπάνω και αυτό το παραπάνω να μην μπορούμε να το διαχειριστούμε σωστά, γιατί αυτό κάνει κακό και όχι καλό».
Ακολουθεί το ηχητικό της συνέντευξης
{https://soundcloud.com/user-46829938/inkefalonia-89-2-666789844?si=3cbcfe388f134f47bf57d45cbea03d59&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing}