"8 στα 10 παίρνει η Κεφαλονιά από τους επιβάτες κρουαζιέρας" - Ο Ηλίας Στεφανάτος στον INKEFALONIA 89,2
Στην εκπομπή “Μέρα Μεσημέρι” στον Inkefalonia 89,2 με τους δημοσιογράφους Γιώργο Χαλαβαζή και Ελευθερία Κουλουριώτου, μίλησε ο Πλοίαρχος Ηλίας Στεφανάτος, ειδικός στα θέματα κρουαζιέρας και θαλάσσιου τουρισμού και μέλος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Αργοστολίου, για το διεθνές συνέδριο και έκθεση κρουαζιέρας που πραγματοποιήθηκε 27 με 30 Μαρτἰου στο Fort Lauderdale των ΗΠΑ στο οποίο συμμετείχε.
«Το πρόγραμμα ήταν πολύ γεμάτο, είχα προγραμματίσει 22 ραντεβού και τελικά κάλυψα 32. Είχε πολύ μεγάλη προσέλευση και επιτυχία το συνέδριο, είναι το παγκόσμιο συνέδριο που γίνεται κάθε χρόνο , το Sea Trade Cruise Global και φέτος έγινε στο Fort Lauderdale της Φλόριντα. Τα βασικά που ειπώθηκαν στο συνέδριο έχουν να κάνουν κατά 80% με την «μεταμόρφωση» των δρομολογίων. Το βασικό μέλημα των εταιρειών κρουαζιέρας τώρα είναι τα λιμενικά κόστη, οι εκδρομές και η ηλεκτροδότηση της ξηράς.
Δηλαδή, μείωση των χρεώσεων του πλοίου στα λιμάνια ιδιαίτερα στις χρεώσεις των ιδιωτών, εκδρομές που σημαίνει να προσφέρουν καινούργια προιόντα στους επιβάτες τους, ανανεωμένα, προσωποποιημένα, πιο μικρής κλίμακας και να ξεφύγουν από το τετριμμένο ήλιος θάλασσα παραλία. Θέλουν να κάνουμε μια βαθιά βουτιά στην κουλτούρα, στον πολιτισμό μας και στην γαστρονομία.
Εκδρομές βιωματικού χαρακτήρα, σε οινοποιία πχ κλπ. Η Κεφαλονιά έχει πλεονέκτημα σ αυτό τον τομέα, απλά χρειάζεται μία πολύ καλή σπουδή και μελέτη , να καθίσουμε όλοι μαζί τον επόμενο χειμώνα να δούμε τι μπορούμε να δημιουργήσουμε και τους χώρους που είναι επισκέψιμοι και να αξιοποιήσουμε όλα αυτά που έχουμε. Δεν θέλουν πολλές, αλλά λίγες εκδρομές και ουσιώδεις, ώστε οι επιβάτες να αποκομίζουν εμπειρίες.
Η ηλεκτροδότηση από ξηρά. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμα κάποιο τέτοιο λιμάνι, οπότε είναι ευκαιρία για το νησί μας επειδή έχουμε και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας , γιατί βασική προϋπόθεση της ηλεκτροδότησης των πλοίων είναι να προέρχεται από ΑΠΕ πρέπει να το δούμε, γιατί δεν είναι μια απλή διαδικασία. Για τα πλοία αυτή τη στιγμή είναι τρία τα κόστη, είναι τα καύσιμα, οι ρύποι και οι έξτρα χρεώσεις όταν είναι στο λιμάνι δίπλα, γιατί χρησιμοποιούν τις γεννήτριες τους. Κατά 95% τα πλοία είναι έτοιμα για την ηλεκτροδότηση από την ξηρά. Στην Ευρώπη υπάρχουν μόνο 29 λιμάνια αυτή τη στιγμή που έχουν ηλεκτροδότηση για τα πλοία στα λιμάνια και η μόνη χώρα που το έχει «πιάσει» τελείως, είναι η Νορβηγία. Είναι σημαντικό αυτό για τις εταιρείες , έχουμε και το πλεονέκτημα λόγω της θέσης μας, γιατί όλα τα πλοία που ανεβοκατεβαίνουν την Αδριατική , θα σταματήσουν εδώ, οπότε φανταστείτε να υπάρχει μία τέτοια υποδοχή ξηράς, πόσα πλοία θα έχουμε. Αυτοί οι 3 παράγοντες, είναι οι παράγοντες οι οποίοι καθορίζουν πλέον τα δρομολόγια των πλοίων».
« Την Δευτέρα 10 Απριλίου στην συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Αργοστολίου, θα ενημερώσω τα μέλη και θα συζητήσουμε και την όλη διαδικασία για να απομακρύνουμε κάποια «αγκάθια», όπως την άγρα πελατών, κυκλοφοριακά ζητήματα κλπ. Είναι καλεσμένοι όλοι οι φορείς, Λιμεναρχείο Αστυνομία κλπ, έτσι ώστε να συζητήσουμε για να έχουμε μία ομαλή σεζόν. Η επόμενη συνεδρίαση πρέπει να είναι με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, πράκτορες κλπ, έτσι ώστε να φτιάξουμε καινούργια προιόντα , να τα επεξεργαστούμε και να τα στείλουμε στις εταιρείες και να πάρουμε και το οκ».
« Οι εταιρείες κρουαζιέρας ετοιμάζονται ήδη για το 2025-26, το 2014 δεν έχει κλείσει ακόμα , υπάρχουν αναπροσαρμογές δρομολογίων βάσει νέων δεδομένων, όμως πιστεύω ότι θα έχουμε γύρω στα 100. Στο περιθώριο του συνεδρίου, βγήκε ότι με την εταιρεία Costa κάτι δεν πάει καλά, η Costa είναι μέρος της Carnival Group , υπήρχαν φήμες από τον προηγούμενο Σεπτέμβρη ότι πάει προς πώληση, ο γενικός διευθυντής της Costa έφυγε , δεν όρισαν καινούργιο, οπότε όλα αυτά είναι δείγματα ότι κάτι συμβαίνει. Φέτος δεν θα δούμε και πολλά κρουαζιερόπλοια της Costa στα μέρη μας, έχει δώσει κάποια πλοία και γενικώς και το Carnival Group δεν πάει και πολύ καλά. Αυτή τη στιγμή ανεβαίνει πάρα πολύ η Gold Award , η Holland American line, η Azamara , η Royal Caribbian International η οποία απομακρύνεται λίγο από δω , πήγε Ζάκυνθο, η TOUI ,γενικώς, αλλάζουν συνεχώς τα δεδομένα, απλά πρέπει εμέις να είμαστε σε εγρήγορση και να φροντίζουμε τα του οίκου μας, έτσι ώστε να είμαστε ανταγωνιστικοί».
« Ένα μεγάλο μέρος του συνδρίου αφορούσε τους ρύπους, έτσι όπως είναι διαμορφομένος ο μαθηματικός τύπος του υπολογισμού του φόρου για τους ρύπους, αναγκάζει τα πλοία να περνούν περισσότερες ώρες στη Θάλασσα. Αναγκαστικά πλέον μειώνουν προορισμούς και μειώνουν τις ώρες στα λιμάνια. Κάποιοι πλήτονται, κάποιοι οφελούνται και υπάρχει γενικώς μία ανακατάταξη. Η Κέρκυρα πέρυσι είχε μείωση 17% και αυτό δείχνει μια τάση. Υπάρχει και το Αιγαίο τώρα, που απορροφά λίγο παραπάνω κίνηση, γιατί υπάρχουν νεότεροι προορισμοί εκεί. Ανεβαίνει η Κρήτη, η Πάτμος, η Κώς κλπ».
« Το σημαντικό που πρέπει επίσης να δούμε εδώ πλέον, είναι η διαχείριση των επιβατών, κάτι το οποίο μας το ζήτησαν. Πρέπει να δούμε τις υποδομές μας, που θέλουμε και που μπορούμε να πάμε, για να έχουμε και εμείς έναν μπούσουλα και να ξέρουμε πόσους μπορούμε να εξυπηρετήσουμε».
« Για τις εκδρομές τώρα εισάγουν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης έτσι ώστε να βλέπουν την εμπειρία του επιβάτη τους. Υπάρχουν πολλές εταιρείες πλέον που θα προμηθεύουν τους επιβάτες τους με αισθητήρες οι οποίοι θα καταγράφουν πόσα χιλιόμετρα περπάτησαν , σε τι θερμοκρασίες ήταν εκτεθειμένοι, πόσες ώρες ήταν όρθιοι κλπ».
«Σύμφωνα με τα στοιχεία η βαθμολογία της Κεφαλονιάς για το 2022 ανάμεσα στους επιβάτες είναι 8 με κορυφαίο το 10. Είναι πολύ καλή, αλλά για να πάμε στο 9 θα γίνει πάρα πολύ δύσκολα και για να πάμε στο 5 , θα γίνει πάρα πολύ εύκολα. Εν ολίγοις, θέλουμε πάρα πολύ δουλειά για να πάμε στο 9 , αλλά αν δεν κάνουμε τίποτα, θα πάμε στο 5. Πρέπει να δουλεύουμε συνέχεια γιατί ο εχθρός του καλού δεν είναι το κακό, είναι το καλύτερο. Η Ελλάδα ως χώρα είναι μαγνήτης για την κρουαζιέρα και πρέπει να εκμεταλλευτούμε και εμείς το brad Name που έχει δημιουργήσει η Ελλάδα, αλλά υπάρχουν πάρα πολλοί προορισμοί στην χώρα μας, είναι τεράστιος ο ανταγωνισμός και τα πάντα είναι ευμετάβλητα. Πρέπει εμείς πάντα να κοιτάμε τον τόπο μας ,να έχουμε ωραίες ιδέες που να υλοποιούνται να δουλεύουμε όλοι μαζί και να μην κάνουμε αποσπασματικές κινήσεις, γιατί έμαθα ότι κάποιες κινήσεις εδώ στο νησί, γίνονται αποσπασματικά. Δεν είναι ωραίο πράγμα, γιατί ο προορισμός είναι ένας, η Κεφαλονιά και έχουμε και τέτοια πράγματα».
Ακολουθεί το ηχητικό της συνέντευξης.