Σχέδιο πρακτικής εφαρμογής του πολιτιστικού τουρισμού
Θεόδωρος Βλασσόπουλος, (οικονομολόγος, τ. πρόεδρος του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) και τ. γενικός διευθυντής του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας)
Ο πολιτιστικός τουρισμός είναι φιλικός προς το περιβάλλον και σε αντίθεση με τον τουρισμό του ήλιου και της θάλασσας, δεν απειλείται από τον ανταγωνισμό άλλων χωρών και δεν περιορίζεται χρονικά από τις εποχές. Συνδυάζει αποτελεσματικά πολιτισμό και τουρισμό, τους δύο πυλώνες της τουριστικής και πολιτιστικής ταυτότητας της χώρας. Ο πολιτιστικός τουρισμός είναι που θα αναδείξει και θα προβάλει τα πολιτιστικά στοιχεία του τόπου, τους κρυμμένους θησαυρούς που μας καλούν να τους βγάλουμε στο φως, να τους κάνουμε κτήμα των πολιτών όλου του κόσμου. Αυτά τα πολιτιστικά στοιχεία είναι οι μύθοι και οι θρύλοι μας, είναι οι παραδόσεις μας, είναι η ιστορία μας, τα μνημεία, τα αρχαία θέατρα, οι αρχαιολογικοί χώροι.
Για να αξιοποιήσουμε αυτούς τους θησαυρούς, πρέπει να τους εντάξουμε σε ένα συνολικό Σχέδιο Ανάδειξης και Προβολής τους και μάλιστα σε επίπεδο νομού που περιλαμβάνει:
Α. Σε επίπεδο έρευνας: Καταγράφουμε τοποθεσίες με πολιτιστική φόρτιση (βουνά , φαράγγια, λίμνες, ποτάμια, πηγές και βρύσες, γεφύρια, μνημεία, αρχαία θέατρα, αρχαιολογικοί χώροι), μύθους, θρύλους και ιστορικά γεγονότα που σχετίζονται με τις πολιτιστικά φορτισμένες τοποθεσίες.
Β. Σε επίπεδο αξιοποίησης των ευρημάτων: Αναγράφουμε τα στοιχεία αυτά σε καλαίσθητες επιγραφές τις οποίες στήνουμε στην είσοδο ή στις εισόδους των πολιτιστικά φορτισμένων τοποθεσιών, καθώς και στη συσκευασία των τοπικά παραγόμενων προϊόντων, και ειδικότερα των επώνυμων τοπικών προϊόντων. Δημιουργούμε στις πρωτεύουσες των νομών εκθέσεις - πωλητήρια για αυτά τα προϊόντα. Έτσι, αυξάνεται το ενδιαφέρον του επισκέπτη και γενικά του καταναλωτή για το συγκεκριμένο προϊόν, αφού ταυτόχρονα πληροφορείται και για τα πολιτιστικά στοιχεία του Νομού. Αυτό με τη σειρά του θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης, με συνέπεια την αύξηση της παραγωγής και της απασχόλησης στα χωριά, και φυσικά στο Νομό και σε ολόκληρη τη χώρα.
Γ. Σε θεσμικό επίπεδο: Δημιουργούμε σε κάθε νομό γραφεία Υποδοχής και Ενημέρωσης Επισκεπτών (για προϊόντα, πολιτιστικά φορτισμένες τοποθεσίες, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, γαστρονομικές συνήθειες κ.λπ.) με τη βοήθεια μεγάλων ανάγλυφων χαρτών της περιφέρειας και του νομού. Δημιουργούμε Ιδρύματα Πολιτισμού που θα παρέχουν σεμινάρια ή και μαθήματα λογοτεχνίας ? ποίησης, υποκριτικής, εικαστικών τεχνών, θα διοργανώνουν Εκθέσεις, παρουσιάσεις βιβλίων και αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την αναβίωση αρχαίων εκδηλώσεων.
Δ. Σε επίπεδο Υποδομών: Σχεδιασμός των σημείων εισόδου του νομού (λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ.) κατά τρόπο που να αντικατοπτρίζουν την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου.
Με την ολοκλήρωση αυτού του Σχεδίου, ο νομός θα έχει αποκτήσει τη δική του πολιτιστική και τουριστική ταυτότητα και η χώρα θα έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο υπαίθριο πολιτιστικό και τουριστικό μουσείο. Θα έχουμε έτσι επιτύχει να εδραιωθεί στη συνείδηση του κόσμου η πολιτιστική υπεροχή της Ελλάδας στο παγκόσμιο τουριστικό και πολιτιστικό στερέωμα. Θα έχουμε ακόμα επιτύχει την κοινωνικοποίηση του πολιτισμού. Μπορεί η οικονομική κρίση που βιώνουμε να μειώνει τα εισοδήματά μας, μπορεί να μας κάνει φτωχότερους, δεν μπορεί όμως να μειώσει ούτε κατά ένα ευρώ τους θησαυρούς της πνευματικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Για αυτό περισσότερο από κάθε άλλη φορά πρέπει να αξιοποιήσουμε τους πολιτιστικούς θησαυρούς που έχουμε στα παραγεμισμένα σεντούκια της ιστορίας μας, για να κερδίσουμε τη χαμένη αξιοπιστία μας, να αναπτερώσουμε το ηθικό μας, να θεραπεύσουμε την πληγωμένη υπερηφάνεια μας.
Κι αυτά όλα κερδίζονται με πρωτοβουλίες και δράσεις με προσανατολισμό την εξωστρέφεια, για να μη βρεθούμε στο περιθώριο των εξελίξεων. Για να μη βρεθούμε «από τον κόσμον έξω» όπως βρέθηκε ο Καβάφης γιατί, όπως μας λέει στο ποίημά του όταν οι άλλοι έχτιζαν γύρω του τείχη, αυτός δεν πρόσεξε γιατί δεν άκουσε « κρότον κτιστών ή ήχον».
ΗΜΕΡΗΣΙΑ