Το νέο μάθημα για όσους μαθητές απαλλάσσονται από τα Θρησκευτικά
Mάθημα Ηθικής για όσα παιδιά δεν διδάσκονται Θρησκευτικά, το σχέδιο και τα γνωστικά αντικείμενα του νέου προγράμματος σπουδών.
To 2025 φέρνει ένα νέο μάθημα στα σχολεία αποκλειστικά για τους μαθητές που έχουν πάρει απαλλακτικό από την διδασκαλία των Θρησκευτικών. Το Υπουργείο Παιδείας έδωσε το πράσινο φως στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ώστε να δρομολογηθεί η συγγραφή των εγχειριδίων που θα αποτελέσουν βασικό άξονα του θεματικού εκπαιδευτικού προγράμματος που θα αποτελέσει διδακτικό αντίκειμενο για όσους μαθητές από την Γ Δημοτικού έως και την Γ Λυκείου έχουν καταθέσει σχετικό αίτημα και δεν παρακολουθούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα της τάξης του τα Θρησκευτικά.
«Ηθική» θα διδάσκονται οι μαθητές που έχουν απαλλαγεί από τα Θρησκευτικά
Ο κύβος ερρίφθη, οι σχετικές διαδικασίες έχουν δρομολογηθεί και όπως ανακοινώθηκε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), σε συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), αναλαμβάνουν από κοινού την εκπόνηση Προγράμματος Σπουδών, Οδηγού για τον Εκπαιδευτικό, καθώς και προδιαγραφών εκπόνησης διδακτικού πακέτου για το μάθημα της Ηθικής, από τη Γ΄ τάξη Δημοτικού έως και τη Γ΄ Λυκείου, στο πλαίσιο των αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Σύμφωνα με τις αποφάσεις, προτείνεται η διδασκαλία μαθήματος σχετικό με το γνωστικό αντικείμενο της Ηθικής για τους μαθητές και τις μαθήτριες που απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών. Το μάθημα δύναται να συμβάλει στην επίτευξη διδακτικών και ανθρωπολογικών στόχων παρόμοιων με αυτούς που επιδιώκονται στην περίπτωση των υπολοίπων μαθητών/τριών, όπως για παράδειγμα:
Στην ανάδειξη της ηθικής αγωγής ως βασικού εργαλείου ανάπτυξης δεξιοτήτων επικοινωνίας, δημιουργικότητας και αυτενέργειας. Στη διαμόρφωση ελεύθερων, υπεύθυνων και κριτικά σκεπτόμενων πολιτών, ικανών να συμμετέχουν ενεργά στον δημόσιο χώρο. Στην αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών/τριών, με στόχο τη δημιουργική ζωή και την καλλιέργεια αξιών, όπως η αγάπη για τη φύση, τον άνθρωπο και την πατρίδα.
Παράλληλα τονίζεται ότι οι προσανατολισμοί της συγγραφής του βιβλίου για την «Ηθική» είναι να υποστηρίξει τομαθητές προκειμένου να: αποκτούν δεξιότητες αναστοχαζόμενων ανθρώπων που μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν, πώς να ερευνούν και πώς να γίνονται δημιουργικοί και αποτελεσματικοί, να καλλιεργούν δεξιότητες με τις οποίες θα αξιοποιούν τις γνώσεις τους και θα παράγουν νέα γνώση, να λαμβάνουν αποφάσεις που βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να λειτουργούν αυτόνομα στη σχολική τάξη και στη ζωή τους, να αποκτούν αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, ενσυναίσθηση και ανθεκτικότητα, ώστε να είναι ικανοί να συνδέονται και να επικοινωνούν με τους άλλους, να αναγνωρίζουν αξίες και να συνειδητοποιούν αρχές, ώστε να αποκτούν συναίσθηση ευθύνης και να προετοιμάζονται ως ενεργοί πολίτες, να συμμετέχουν σε δρώμενα και πρακτικές που παραπέμπουν στην ανάγκη ενεργοποίησης όλων για την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων της εποχής που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες.
Όπως επισημαίνεται το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος «Ηθική» διασφαλίζει ότι οι ταυτότητες, η γλώσσα ή οι γλώσσες, οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι ικανότητες, οι δεξιότητες και οι στάσεις μαθητών/τριών αναγνωρίζονται και αξιοποιούνται χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς. Το Πρόγραμμα Σπουδών αναμένεται να προωθεί την ενεργό συμμετοχή και συνεργασία όλων των μαθητών, μέσω της δημιουργίας περιβαλλόντων αυτενέργειας, συνεργατικής δράσης σε ομάδες, διερευνητικής μάθησης, βιωματικής προσέγγισης, συνεργατικής επίλυσης προβλήματος, επικοινωνιακής προσέγγισης, και μετασχηματιστικής λογικής.
dnews.gr