Οσκαρ 2016 Επιτέλους το χρυσό αγαλματίδιο στον Ντι Κάπριο -Καλύτερη ταινία το Spotlight
Με έναν καυστικό μονόλογο από τον οικοδεσπότη, τον μαύρο κωμικό Κρις Ροκ ξεκίνησε η τελετή απονομής των Όσκαρ στην οποία το γουέστερν «Η επιστροφή» (The Revenant) θεωρούνταν το φαβορί.
Ο Αμερικανός κωμικός Κρις Ροκ, 51 ετών, που ήταν ξανά οικοδεσπότης στη φετινή τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, δεν μάσησε τα λόγια του και αναφέρθηκε επανειλημμένα και με συχνά δηκτικό τρόπο, ήδη από την αρχή, στη διένεξη σχετικά με την έλλειψη ποικιλομορφίας στις υποψηφιότητες για τα βραβεία της αμερικανικής ακαδημίας κινηματογράφου, το γεγονός δηλαδή ότι οι περισσότερες αφορούσαν λευκούς συντελεστές.
Τα ωμά, αν και χιουμοριστικά, σχόλια του Ροκ είχαν προφανή στόχο τις διακρίσεις στη βιομηχανία και ο τόνος ήταν ξεκάθαρος ήδη από τα πρώτα του λόγια: «Καλωσήλθατε στην τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, γνωστή επίσης και ως τελετή απονομής βραβείων για λευκούς». Και συνέχισε: «αντιλαμβάνεστε πως εάν είχαν υποψηφιότητες και για τους παρουσιαστές, δεν θα έπαιρνα ποτέ αυτή τη δουλειά!».
Ο Ροκ δεν δίστασε να διανθίσει την κατά τα άλλα λαμπερή, πολύωρη τελετή απονομής με ριπές αντιρατσιστικής σάτιρας. Διερωτήθηκε ρητορικά, για παράδειγμα, γιατί η οργή των μαύρων για την έλλειψη ποικιλομορφίας στις υποψηφιότητες για τα Όσκαρ δεν είχε εκδηλωθεί τη δεκαετία του 1950 και του 1960. «Επειδή είχαμε αληθινά προβλήματα για τα οποία διαδηλώναμε την εποχή εκείνη», συνέχισε: «Ήμασταν κάπως απασχολημένοι, μας βίαζαν και μας λίντσαραν, και δεν ενδιαφερόμασταν για το ποιος κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας. Αν μόλις κρέμασαν τη γιαγιά σου από ένα δέντρο, είναι λιγάκι δύσκολο να νοιάζεσαι ποιος κέρδισε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ ή καλύτερης ξένης ταινίας».
Τα καυστικά σχόλια του Ροκ δεν αφορούσαν απλά και μόνο την κινηματογραφική βιομηχανία: προκάλεσε ηχηρά γέλια στην αίθουσα όταν είπε πως το κομμάτι της τελετής που συνήθως αφιερώνεται «στη μνήμη» κάποιου σπουδαίου ανθρώπου της έβδομης τέχνης φέτος θα αφορά «τους μαύρους που πυροβόλησαν αστυνομικοί ενώ πήγαιναν να δουν κάποια ταινία».
Τα βραβεία:
Ο Μεξικανός Αλεχάντρο Ινιάριτου κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας, για το δράμα Η Επιστροφή (The Revenant). Ο Ινιάριτου έγινε έτσι ο πρώτος κινηματογραφιστής που κερδίζει το Όσκαρ σκηνοθεσίας δύο συναπτές χρονιές, καθώς η ταινία του Birdman είχε κερδίσει και πέρσι. Αυτό είναι το τέταρτο Όσκαρ που κερδίζει ο Μεξικανός σκηνοθέτης στην καριέρα του.
O Αλεχάντρο Ινιαρίτου ποζάρει δίπλα στους Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Εμάνουελ Λουμπέσκι και Λάζλο Νέμες
Η Μπρι Λάρσον κέρδισε το Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Δωμάτιο».
Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο κέρδισε το πρώτο του Όσκαρ σήμερα, καθώς του απονεμήθηκε το βραβείο Α΄ ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στο δράμα Η επιστροφή (The Revenant). Ο Ντι Κάπριο, 41 ετών, ήταν υποψήφιος άλλες τέσσερις φορές για Όσκαρ στην καριέρα του, που διαρκεί 25 χρόνια. Φέτος όμως θεωρείτο το φαβορί.
Η Αλίσια Βικάντερ κέρδισε το Όσκαρ Β΄ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στον ρόλο της συζύγου ενός διαφυλικού καλλιτέχνη στο φιλμ Το Κορίτσι από τη Δανία (The Danish Girl). Είναι το πρώτο Όσκαρ που απονέμεται στην 27χρονη Σουηδή ηθοποιό, η οποία καθιερώθηκε το 2015.
Ο Μαρκ Ράιλανς κέρδισε το βραβείο Όσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στο φιλμ Η γέφυρα των κατασκόπων του Στίβεν Σπίλμπεργκ, στο οποίο ενσαρκώνει έναν Ρώσο πράκτορα. Είναι το πρώτο βραβείο Όσκαρ που λαμβάνει ο 56χρονος βρετανός θεατρικός ηθοποιός και συγγραφέας.
Η ταινία Spotlight: Όλα στο φως (Spotlight) του Τομ Μακάρθι κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Η ταινία, η έρευνα για την οποία χρειάστηκε χρόνια για να ολοκληρωθεί, ακολουθεί τους δημοσιογράφους που είχαν προχωρήσει το 2002 στην αποκάλυψη ότι στελέχη της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας συγκάλυπταν τις σεξουαλικές κακοποιήσεις παιδιών από ιερωμένους. Στην εφημερίδα Boston Globe είχε δοθεί βραβείο Πούλιτζερ για τις αποκαλύψεις της όσον αφορά το σκάνδαλο.
Το βραβείο καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου πήρε η ταινία Spotlight: Όλα στο φως.
Στην κωμική περιπέτεια Τα μυαλά που κουβαλάς (Inside Out), του στούντιο Pixar της Γουόλτ Ντίσνεϊ, απονεμήθηκε το βραβείο Όσκαρ για την καλύτερη ταινία animation.
Η ταινία Ο γιος του Σαούλ (Ουγγαρία) σε σκηνοθεσία Λάσλο Νέμες κέρδισε το βραβείο Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Ο Ιταλός Ένιο Μορικόνε κέρδισε το βραβείο Όσκαρ καλύτερης μουσικής, για το σάουντρακ της ταινίας Οι μισητοί οκτώ.
Το βραβείο καλύτερου τραγουδιού κέρδισε το «Writing's On The Wall», από την ταινία Spectre.
Το βραβείο Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία Amy: Το κορίτσι πίσω από το όνομα.
Το βραβείο Όσκαρ καλύτερου προσαρμοσμένου σεναρίου έλαβε η ταινία Το μεγάλο σορτάρισμα (The Big Short).
Ο Μπάιντεν κατά της σεξουαλικής κακοποίησης
Ο αντιπρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής Τζο Μπάιντεν κάλεσε το κοινό στην τελετή απονομής των βραβείων της αμερικανικής ακαδημίας κινηματογράφου να πάρει θέση εναντίον των σεξουαλικών επιθέσεων που διαπράττονται στις πανεπιστημιουπόλεις της χώρας.
Ο Μπάιντεν είπε ότι ζητάει από το κοινό, όπως και από τα εκατομμύρια των Αμερικανών, να δεσμευτεί ότι θα «επεμβαίνει σε καταστάσεις όπου δεν υπάρχει, ή δεν μπορεί να υπάρξει, συναίνεση».
Αναλυτικά όλοι οι νικητές της 88ης απονομής
- Καλύτερη Ταινία: «Spotlight» του Τομ ΜακΚάρθι
- Σκηνοθεσία: Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου για το «The Revenant»
- Α' Ανδρικός Ρόλος: Λεονάρντο Ντι Κάπριο για το «The Revenant»
- Α' Γυναικείος Ρόλος: Μπρι Λάρσον για το «Room»
- Β' Ανδρικός Ρόλος: Μαρκ Ράιλανς για το «H Γέφυρα των Κατασκόπων»
- Β' Γυναικείος Ρόλος: Αλίσια Βικάντερ για το «The Danish Girl»
- Πρωτότυπο Σενάριο: Τομ ΜακΚάρθι & Τος Σίνγκερ για το «Spotlight»
- Διασκευασμένο Σενάριο: Ανταμ ΜακΚέι & Τσαρλς Ράντολφ για το «The Big Short» («Το Μεγάλο Σορτάρισμα»)
- Φωτογραφία: Εμάνουελ Λουμπέζκι για το «The Revenant»
- Μοντάζ: Mάργκαρετ Σίξελ για το «Mad Max: Fury Road»
- Ξενόγλωσση Ταινία: «Ο Γιος του Σαούλ» (Ουγγαρία)
- Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «Inside Out»
- Μουσική: Ενιο Μορικόνε για το «The Hateful Eight»
- Τραγούδι: «Writing's On The Wall» (Spectre)
- Ντοκιμαντέρ: «Amy: Το Κορίτσι Πίσω από το Ονομα» του Ασίφ Καπάντια
- Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: «A Girl in the River: The Price of Forgiveness»
- Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Κόλιν Γκίμπσον για το «Mad Max: Fury Road»
- Ενδυματολογία: Τζένι Μπίβαν για το «Mad Max: Fury Road»
- Οπτικά Εφέ: «Ex Machina»
- Μακιγιάζ & Κομμώσεις: «Mad Max: Fury Road»
- Ηχητικό Μοντάζ: «Mad Max: Fury Road»
- Ηχητικό Μιξάζ: «Mad Max: Fury Road»
- Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων: «Bear Story» (Historia De Un Oso)
- Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: «Stutterer»