Νέος ΚΟΚ - Προτεραιότητα η Ασφάλεια και Όχι η Τιμωρία
Σε δημόσια διαβούλευση έχει μπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος ως βασικό στόχο έχει θέσει τη μείωση των ατυχημάτων μέσα στον αστικό ιστό, ένα πρόβλημα που αφορά όλους μας, οδηγούς και πεζούς. Ο νέος ΚΟΚ θα βασίζεται σε βασικούς πυλώνες, οι οποίοι αφορούν την επικινδυνότητα της παράβασης, την επανάληψη (μη συμμόρφωση), τα όρια ταχύτητας, αλλά και τη συμπεριφορά των δικυκλιστών.
Προτεραιότητα η Ασφάλεια Οδηγών Αυτοκινήτων, Δίτροχων & Πεζών
Η αυξημένη κίνηση στο ήδη επιβαρυμένο οδικό δίκτυο των πόλεων προκαλεί σε καθημερινή βάση δεκάδες ατυχήματα, τα οποία επιφέρουν εκτός από σωματικές και υλικές βλάβες και μεγάλη αναστάτωση και καθυστέρησης στη ροή της κυκλοφορίας. Με τον νέο κώδικα οι αρχές στόχο έχουν να “βάλουν στο παιχνίδι” πιο ενεργά όλους μας, είτε κυκλοφορούμε με κάποιο όχημα είτε πεζοί. Έτσι οι ποινές θα αφορούν κυρίως τον οδηγό, με κυρώσεις όπως αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ, χρηματικά πρόστιμα, και όχι το ίδιο το όχημα. Επιπλέον, τα χρηματικά πρόστιμα θα είναι κλιμακούμενα για όποιον επαναλαμβάνει την ίδια παράβαση.
Οι ποινές, επίσης, θα κατηγοριοποιούνται βάσει την επικινδυνότητα τους και ως εκ τούτου θα διακρίνονται στις παραβάσεις που μπορούν να προξενήσουν ατύχημα με σωματικές βλάβες και σε εκείνες που είναι λιγότερο επικίνδυνες. Επομένως, ο χαρακτήρας του νέου ΚΟΚ δεν έχει ως στόχο να είναι τιμωριτικός, αλλά να βάζει τους εμπλεκόμενους στη διαδικασία να αναπτύξουν πιο συνειδητά κριτήρια και πρακτικές οδηγικής συμπεριφοράς.
Έτσι, παραβάσεις για παράνομη στάθμευση, οδήγηση χωρίς δίπλωμα ή ασφαλεια αυτοκινητου, έγγραφα ΚΤΕΟ κλπ. θεωρούνται λιγότερο επικίνδυνες ή απλές διοικητικές παραβάσεις, ενώ, η παραβίαση σηματοδότη, οι αντικανονικές προσπεράσεις, παραβίαση SΤΟP, παραβιάσεις ορίων ταχύτητας θα θεωρούνται (και είναι) επικίνδυνες και ως εκ τούτου οι ποινές θα είναι πολύ μεγαλύτερες.
Δίκυκλα και Οχήματα Μικροκινητικότητας Κάνουν τη Διαφορά
Δε θα μπορούσε από τον σχεδιασμό του νέου κώδικα να μη συμπεριληφθούν τα δίτροχα κάθε τύπου, των οποίων ο αριθμός αυξάνεται καθημερινά, και οι νέες οδηγίες στους κατόχους τους θα μπορούσαν να συμβάλουν τόσο στη βελτίωση της κίνησης αλλά και στην προάσπιση της ασφάλειας όλων των μερών.
Ξεκινώντας από τη χρήση κράνους για την οποία ο κλοιός σφίγγει ακόμα περισσότερο, μιας και οι ποινές θα αυξηθούν τόσο σε χρηματικό επίπεδο όσο και σε πρακτικό, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει όχι μόνο την υποχρεωτική του χρήση στους κατόχους δίκυκλων, αλλά, θέτει το κράνος ως βασική προϋπόθεση για να μπορέσει κανείς να κινηθεί με ηλεκτρικά πατίνια στους δρόμους. Επίσης, ενθαρρύνεται η διήθηση (σφήνα) των δίκυκλων σε ακινητοποιημένα από την κίνηση οχήματα ή σε οχήματα με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ., ένα μέτρο που ευελπιστούν να προσφέρει μια ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος των κεντρικών αρτηριών. Φυσικά, απαγορεύεται ρητά η διήθηση σε δρόμους με ταχεία κυκλοφορία.
Επιβεβαιωμένα δε είναι τα σενάρια περί απαγόρευσης στους βενζινοπώλες να προμηθεύουν με βενζίνη δίτροχα των οποίων ο οδηγός δε θα φοράει κράνος ή περί στάθμευσης, σύμφωνα με τα οποία τα δίκυκλα θα απαγορεύονται να σταθμεύουν παράλληλα στα πεζοδρόμια αλλά μόνο κάθετα σε αυτό, ελευθερώνοντας θέσεις πάρκινγκ.
Μείωση Ορίων Ταχύτητας στις Πόλεις
Τέλος, και ίσως το πλέον σημαντικό νέο μέτρο, θα είναι η μείωση των ορίων ταχύτητας στις τοπικές οδούς (στενά) των γειτονιών στα 30 χλμ., καθιστώντας την πρόβλεψη και αντίδραση κατά την οδήγηση πιο εύκολη και αποτελεσματική.
Είναι αλήθεια ότι ο Έλληνας οδηγός καταναλώνει περισσότερη ενέργεια στο τι αυτοκίνητο θα αγοράσει, ποια ασφάλεια αυτοκινήτου θα κάνει ή πως θα φτάσει πιο σύντομα στον προορισμό του, παρά στο πως θα συμπεριφερθεί ομαδικά και συνεργατικά κατά την οδήγηση. Αυτό ακριβώς προσπαθεί να επιτύχει και ο νέος ΚΟΚ με τα νέα μέτρα. Να αναδείξει τα αυτονόητα, ότι κάθε παράβαση έχει ένα αντίκτυπο και κάθε πράξη μάς επιφέρει ένα αποτέλεσμα.