Π. Καππάτος: Ομιλία στην Ολομέλεια για το Ν/Σ του Υπ. Οικονομικών – Συμπληρωματικός προϋπολογισμός 2,6 δισ. και σημαντικές τροπολογίες

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 13 Απριλίου 2022 15:38

Π. Καππάτος: Ομιλία στην Ολομέλεια για το Ν/Σ του Υπ. Οικονομικών – Συμπληρωματικός προϋπολογισμός 2,6 δισ. και σημαντικές τροπολογίες

Χθες 12/4 μίλησα στην Ολομέλεια της Βουλής για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών που περιλαμβάνει ενσωμάτωση οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελληνική νομοθεσία και άλλες διατάξεις.

Στα πλαίσια του Σχεδίου Νόμου η Βουλή υπερψήφισε συμπληρωματικό προϋπολογισμό, ύψους 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Μια παρέμβαση που, με σεβασμό στη δημοσιονομική ασφάλεια της χώρας, συμβάλλει στην αντιμετώπιση αναγκών έκτακτων από την ενεργειακή κρίση και την αύξηση των τιμών των αγαθών.

Η αύξηση του προϋπολογισμού καλύπτει μέτρα όπως η επιδότηση καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας και η ενίσχυση και προστασία των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας. Σε συνδυασμό με προηγούμενες φορολογικές ελαφρύνσεις, η Κυβέρνηση κάνει ότι είναι δυνατό στα πλαίσια των δημοσιονομικών δυνατοτήτων μας ώστε να στηρίξει την Ελληνική κοινωνία μέχρι τη λήξη της γεωπολιτικής κρίσης που πλήττει και την οικονομία.

Μια άλλη σημαντική τροπολογία αφορά τον αγροτικό κόσμο και την απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος του 2021 για αγρότες καθεστώτος ΦΠΑ, όπως το 2019 και το 2020 Το μέτρο αφορά και στους αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά, είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.

Στην ίδια τροπολογία ρυθμίζεται η παραχώρηση δημοσίων κτημάτων σε δημόσιες υπηρεσίες και αρχές. Πλέον δύνανται να παραχωρούνται άνευ ανταλλάγματος, κατά χρήση κατά κυριότητα, ακίνητα του ελληνικού Δημοσίου που υπάγονται αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών, προς φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα για εκπλήρωση ειδικών δημόσιων σκοπών αυτών και υλοποίηση έργων προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Τέλος, και φέτος καθιερώνονται τέλη κυκλοφορίας με το μήνα για όσους έχουν καταθέσει τις πινακίδες των οχημάτων τους. Σε τροπολογία προβλέπεται η κατ' εξαίρεση δυνατότητα άρσης ακινησίας οχήματος αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας ιδιωτικής χρήσης, με μερική καταβολή των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, σε αναλογία με τους μήνες, για τους οποίους γίνεται η άρση ακινησίας του οχήματος, αντί της καταβολής του συνόλου των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, που κατά κανόνα ισχύει.

Παναγής Καππάτος

Βουλευτής Κεφαλονιάς και Ιθάκης

Παρακάτω Κείμενο και βίντεο της ομιλίας

{https://www.youtube.com/watch?v=kLs-M3wS0vQ}

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,

Κύριε Υπουργέ,

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το Νομοσχέδιο που συζητούμε και ψηφίζουμε σήμερα εκ πρώτης όψεως δείχνει τεχνικό και -αν θέλετε- διαδικαστικό στο πλαίσιο της συμμόρφωσής μας με το ευρωπαϊκό περιβάλλον.

Και δεν αμφιβάλλει, νομίζω, κανείς πως έτσι ακριβώς είναι αφού πρόκειται για ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη σειράς ευρωπαϊκών οδηγιών που αφορούν στο χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Οικονομικών.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό.

Η δεκαετής οικονομική κρίση, οι επιπτώσεις της διαχείρισης της πανδημίας και η πρόσφατη ενεργειακή κρίση μας διδάσκουν ότι οι κοινές, ευρωπαϊκές, αποφάσεις έχουν άμεσο αντίκτυπο στην εθνική οικονομία και τη κοινωνία.

Είναι η εμπειρία εκείνη των κρίσεων που μας δίδαξε πως το εθνικό είναι παράλληλα και ευρωπαϊκό. Και πώς οι αποφάσεις που λαμβάνονται μεταξύ των κρατών-μελών της Ένωσης είναι πολιτικές που μας αφορούν.

Είναι όμως και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση που διδάχθηκε από τα λάθη της.

Η διχογνωμία στους κόλπους των ευρωπαίων εταίρων μας κατά την οικονομική κρίση του 2008 έδωσε τη θέση της στη κοινή αντιμετώπισης της πανδημίας τα δύο τελευταία χρόνια.

Η στιβαρή αντίδραση στην ρωσική εισβολή στην Ουκρανία πυροδότησε εξελίξεις στο πεδίο της Άμυνας που για δεκαετίες παρέμεναν στάσιμες.

Η Ενεργειακή, τέλος, Κρίση με την οποία είμαστε σήμερα αντιμέτωποι απαιτεί αντίστοιχη συνεργασία ώστε να αφήσουμε τη δυσάρεστη αυτή εμπειρία στο παρελθόν.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Δεν επιθυμώ να κουράσω το Σώμα επαναλαμβάνοντας διατάξεις του Νομοσχεδίου που έχουν ήδη επεξεργαστεί και συζητηθεί.

Υπάρχουν, άλλωστε, ειδικότεροι εμού να αναλύσουν συνολικά το παρόν Σχέδιο Νόμου.

Θέλω όμως να επικεντρωθώ σε σημεία του παρόντος κειμένου που εξηγούν την σύνδεση εθνικού και ευρωπαϊκού καθώς και στην Προσθήκη-Τροπολογία του Υπουργείου Οικονομικών αναφορικά με τον Συμπληρωματικό Προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2022.

Στο πρώτο μέρος ενσωματώνουμε την Ευρωπαϊκή Οδηγία που αφορά στην έκδοση ομολόγων καλυμμένων από κινδύνους.

Μια οδηγία με την οποία ορίζονται τα πιστωτικά ιδρύματα με έδρα την Ελλάδα και η διαδικασία άσκησης δημόσιας εποπτείας για τα καλυμμένα ομόλογα.

Πρόκειται για οικονομοτεχνική ρύθμιση που επιτρέπει την οικοδόμηση ενός κλίματος εμπιστοσύνης ικανού να  προσελκύει τους απαραίτητους επενδυτές  στη πατρίδα μας.

Η οδηγία του Δευτέρου Μέρους αφορά στη ενσωμάτωση διατάξεων που διευκολύνουν τη χρήση χρηματοοικονομικών πληροφοριών για την πρόληψη, την ανίχνευση, τη διερεύνηση ή τη δίωξη ορισμένων ποινικών αδικημάτων.

Τα εργαλεία αυτά είναι σε θέση να μας παρέχουν ταχύτητα και αποτελεσματικότητα σε σειρά εκφάνσεων του εγκλήματος όπως η  διακίνηση ναρκωτικών  και το ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

Στο τρίτο μέρος ενσωματώνουμε την Ευρωπαϊκή Οδηγία σχετικά με την προληπτική εποπτεία επιχειρήσεων επενδύσεων.

Φαίνεται οι επιχειρήσεις αυτές να αναπτύσσουν ολοένα και σημαντικότερο ρόλο σε συνάρτηση με τις αναμενόμενες επενδυτικές ροές στη πατρίδα μας.

Υπό το πρίσμα  αυτό αντιλαμβανόμαστε εύκολα την αναγκαιότητα ενός θεσμικού πλαισίου που οι επενδυτές  θα κατανοούν με ευκολία και θα το  εμπιστεύονται.

Στο τέταρτο μέρος, περιλαμβάνεται η ευρωπαϊκή οδηγία για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων καθώς και τη μεταβίβαση της χορήγησης άδειας λειτουργίας και εποπτείας των Παρόχων Υπηρεσιών Αναφοράς Δεδομένων.

Τέλος, αναφορικά με τους Ευρωπαίους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις τα σχετικά περιλαμβάνονται στο Πέμπτο Μέρος.

Πρόκειται για διατάξεις που διευκολύνουν την άρση των εμποδίων της διασυνοριακής συμμετοχικής χρηματοδότησης και τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς στον τομέα αυτό.

Τέλος, ιδιαίτερη σημασία έχει η τροπολογία σχετικά με το τέλος επιτηδεύματος αγροτών.

Στο πλαίσιο αυτής, όπως ίσχυε τα έτη 2019 και 2020, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος και για το φορολογικό έτος 2021 οι αγρότες κανονικού καθεστώτος για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων.

Το μέτρο αφορά και στους αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά, είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Περνάω στην Τροπολογία του Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού και την αύξηση κατά δύο δισεκατομμύρια εξακόσια εκατομμύρια ευρώ των πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2022.

Μια παρέμβαση που εισάγεται σε συνέχεια μιας σειράς μέτρων για την αντιμετώπιση αναγκών έκτακτων και εξαιρετικά επειγουσών.

Η ενεργειακή κρίση και η αύξηση των τιμών των αγαθών ως αποτέλεσμα των πρόσφατων γεωπολιτικών εξελίξεων μας ωθούν στην αύξηση αυτή του κρατικού προϋπολογισμού.

Μέτρα όπως η επιδότηση των καυσίμων και της ηλεκτρικής ενέργειας, η στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και η ενίσχυση του αγροτικού τομέα απαιτούν πόρους που υπερβαίνουν τις διαθέσιμες πιστώσεις.

Ο απρόβλεπτος χαρακτήρας, άλλωστε, της ενεργειακής κρίσης επιβεβαιώνει την ανάγκη ετοιμότητάς μας προκειμένου να ανταπεξέλθουμε στα όσα εκείνη μας επιφυλάσσει.

Η αβεβαιότητα που σε μεγάλο βαθμό αντιμετωπίζουμε καλύπτεται από την αποτελεσματικότητα της διαχείρισης μιας κρίσης που δεν αφορά μόνο στα εθνικά μας όρια.

Είναι κρίση περιφερειακή, ευρωπαϊκή και διεθνής.

Η απάντησή μας, επομένως, αφορά στην ενσωμάτωση μιας σειράς στρατηγικών στις κοινές, ευρωπαϊκές, αποφάσεις.

Αν στην οικονομική μας πολιτική πρέπει κάτι να κρατήσουμε  δεν είναι άλλο από την ισορροπία.

Μια ισορροπία  μεταξύ του ελέγχου των δημοσιονομικών και της στήριξης των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας που διατρέχει οριζόντια το παρόν νομοθέτημα.

Πρόκειται για εξίσωση δύσκολη, πλην όμως αναγκαία.

«Ούτε ένας αδύναμος μόνος του», δεν είναι ένα απλό σύνθημα.

Είναι το διακύβευμα που και σε αυτή τη κρίση είμαστε υποχρεωμένοι να απαντήσουμε.




336 X 280

16122257999808197650 2

 

 

00 inkefalonia general ad 300X250