Τοποθέτηση Θεοπεφτάτου για το σύστημα δημόσιων ηλεκτρονικών συμβάσεων
Η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων συνεδρίασε στις 17/04/2013 με θέμα ημερήσιας διάταξης : Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων και άλλες διατάξεις». Ως Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, η Βουλευτής Κεφαλονιάς και Ιθάκης τοποθετήθηκε στην Επιτροπή σχετικά με το σχέδιο νόμου κάνοντας ένα βασικό σχολιασμό επί των άρθρων παράλληλα με την κατάθεση των προτάσεών της. Πιο συγκεκριμένα, η ομιλία της Βουλευτή είχε ως εξής :
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΘΕΟΠΕΦΤΑΤΟΥ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ): «Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Ως προς το εθνικό σύστημα ηλεκτρονικών δημοσίων συμβάσεων, είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια με το κεντρικό ηλεκτρονικό μητρώο δημοσίων συμβάσεων που πράγματι ήταν το πρώτο βήμα στην ηλεκτρονική συγκρότηση μιας ολοκληρωμένης υπηρεσίας, πλην όμως θα πρέπει να ολοκληρωθεί με αυτό που ονομάζουμε οικοσύστημα εμπιστοσύνης, ως προς τους κανόνες και τις τεχνολογικές λύσεις για την αναγνώριση και την πιστοποίηση των χρηστών. Δεν προκύπτει λοιπόν από το παρόν νομοσχέδιο ο αυτόματος έλεγχος της υποβολής του αιτήματος, τα χαρακτηριστικά, το κόστος, η χρονική περίοδος που παραμένει η αίτηση προς εξέταση κ.λπ.. Επίσης, δεν προκύπτει αξιολόγηση της πληρότητας της υποβληθείσας δημόσιας σύμβασης. Με ποια κριτήρια ένα υποβληθέν αίτημα για δημόσια σύμβαση θα εξετασθεί; Το προτεινόμενο σύστημα λοιπόν, χωρίς αυτά τα χαρακτηριστικά και χωρίς ένα ασφαλές ηλεκτρονικό περιβάλλον, μετατρέπεται σε ένα αρχείο αποθήκευσης δεδομένων και όχι σε ένα δυναμικό εργαλείο για τον έλεγχο και τη διαφάνεια στο σύστημα των δημόσιων συμβάσεων και νομίζουμε ότι θα πρέπει σε αυτό το κεφάλαιο να επανέλθει το Υπουργείο με τις αναγκαίες τομές στο παρόν νομοσχέδιο γιατί θα πρέπει να εξασφαλίζει ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό περιβάλλον για όλους τους πολίτες ισότιμα και έλεγχο εκ των προτέρων του συνόλου των διαδικασιών για τα αιτήματα, τη διαδικασία συμβασιοποίησης και τον έλεγχο της εκτέλεσης της σύμβασης. Η τεχνολογία μπορεί να τα κάνει όλα αυτά αρκεί να την σχεδιάσουμε.
Ως προς το δεύτερο κεφάλαιο, τα άρθρα από 10 έως 13, καταρχήν βλέπουμε πολλά παράβολα ως προς το γενικό εμπορικό μητρώο και επίσης, θα πρέπει να προκύπτει ότι είναι υποχρεωτική η χρήση του και στις διάφορες υπηρεσίες και όχι μόνο από τους πολίτες, δηλαδή, δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες και ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Ως προς το τρίτο κεφάλαιο και τα άρθρα 14 έως 38, δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο.
Στα άρθρα 39 και 40, για το παρεμπόριο, προτείνονται βέβαια ποινές για την άσκηση του, όμως η γνώμη μας είναι ότι θα πρέπει να γίνεται ουσιαστικός έλεγχος πριν τα προϊόντα που παραεμπορίου φτάσουν στον καταναλωτή, δηλαδή, στην αφετηρία του προβλήματος, στα τελωνεία, στα λιμάνια και στις νόμιμες κατά τα άλλα επιχειρήσεις που ασχολούνται με τη διακίνηση του παραεμπορίου.
Ως προς το άρθρο 42, σε θέματα λαϊκών αγορών, καταρχήν δεν έχουμε αντίρρηση, πλην όμως είμαστε υποψιασμένοι ότι δίνει την ευκαιρία, τη δυνατότητα, να ξεκινήσει και να ανοίξει ο ασκός για τη συνολική απελευθέρωση και των εμπορικών καταστημάτων για το άνοιγμα τους τις Κυριακές.
Ως προς το άρθρο 43, νομίζουμε ότι την επιβάρυνση για το σύστημα εισροών - εκροών θα πρέπει να την επωμιστούν ιδιοκτήτες των δεξαμενών και των αντλιών και όχι τα πρατήρια. Σε πολλά πρατήρια πραγματικά οι αντλίες και οι δεξαμενές δεν είναι ιδιοκτησία του πρατηρίου, αλλά της εταιρείας που προμηθεύει τα καύσιμα, οπότε αν θελήσουν να αλλάξουν εταιρία, τι θα κάνουν οι πρατηριούχοι με αυτό τον εξοπλισμό; Μεταφέροντας το κόστος και τη διαδικασία στις εταιρείες που έχουν στην ιδιοκτησία τις αντλίες, μπορεί το κράτος να γλιτώσει την επιδότηση που δίνει στους πρατηριούχους για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών - εκροών. Οι εταιρείες είναι κερδοφόρες επιχειρήσεις σε αντίθετη περίπτωση με τους πρατηριούχους που τελευταία μετρούν και κάθε ευρώ. Επίσης, η γραφειοκρατική διαχείριση θα ήταν ευκολότερη, γιατί θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε 10 - 12 εταιρείες και όχι χιλιάδες πρατηριούχους. Τέλος, είναι επιτακτική ανάγκη η εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών. Επίσης, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο για το λαθρεμπόριο που γίνεται με τις πλασματικές εξαγωγές πετρελαίου.
Ως προς το άρθρο 44, είπαμε και χθες ότι οι νόμοι 3526 / 2007 και 4072 / 2012 είναι εναρμονισμένοι με την κοινοτική νομοθεσία και νομολογία. Γιατί να προχωρούμε σε αυτή την τροποποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου της (…………………) και δεν μπορούμε να στηρίξουμε τη διάλυση ενός σημαντικού κλάδου που επιχειρείται να γίνει μέσα από αυτό το άρθρο.
Ως προς τα άρθρα 51 έως 59, σε γενικές γραμμές αναφέρουμε ότι για τα συγκεκριμένα άρθρα οι πολλαπλές τροποποιήσεις που έχουν γίνει στον τομέα αυτό δεν δημιουργούν τις βάσεις για ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο όπου οι αρμόδιοι φορείς και οι πολίτες μπορούν να γνωρίζουν τι γίνεται. Επισημαίνουμε ότι όλο το πλαίσιο απαιτεί εκσυγχρονισμό και μηχανοργάνωση έτσι ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες. Όπως για παράδειγμα στο άρθρο 54 και συγκεκριμένα στις παραγράφους από ένα μέχρι έξι, προβλέπεται η καταβολή παράβολων υπέρ του τακτικού προϋπολογισμού, των γιατρών, υπέρ τρίτων. Η πρότασή μας ήταν και χθες για έκδοση ενιαίου παραβόλου, ει δυνατόν ηλεκτρονικού, με διαχωρισμό μέσω τράπεζας του ανάλογου ποσού στους δικαιούχους για καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και την αποφυγή άσκοπης και χρονοβόρας διαδικασίας στις υπηρεσίες. Υπάρχει η δυνατότητα ακόμα και η όλη διαδικασία να ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά με πρόβλεψη καταχώρησης στην αντίστοιχη σελίδα της υπηρεσίας κατευθείαν μετά την καταχώρηση της καταβολής του παραβόλου στην τράπεζα. Ο τρόπος αυτός διασφαλίζει ταχύτητα, αποφυγή ταλαιπωρίας του πολίτη και των υπηρεσιών και διαφάνεια στη διαχείριση των χρημάτων. Επίσης, βλέπουμε ότι είναι δυσκίνητη η διαδικασία, γιατί απαιτείται η έκδοση αρκετών προεδρικών διαταγμάτων, των οποίων δεν ξέρουμε το αποτέλεσμά τους.
Όσον αφορά την τροπολογία για τον ENISA, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια των Δικτύων και Πληροφοριών, θα θέλαμε από πλευράς του κ. Υπουργού μια αναλυτική παρουσίαση του κόστους, που έχει πληρώσει το Ελληνικό Κράτος μέχρι σήμερα και γιατί κόστος μιλάμε. Επίσης, υπάρχουν τόσα δημόσια κτίρια στην ιδιωτική περιουσία του Δημόσιου. Δεν θα μπορούσε ν’ αξιοποιηθεί κάποιο από αυτά, ούτως ώστε σε μερικούς μήνες, να γίνει απόσβεση αυτού του ποσού, που δεν γνωρίζουμε καταρχήν, που ζητείται.
Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε».
Απ’ το γραφείο της Βουλευτή,
Αργοστόλι, 18/04/2013