2ο Γυμνάσιο Αργοστολίου : «Μαθαίνουμε για τον τόπο μας παίζοντας»
Στο Β΄ Γυμνάσιο Αργοστολίου, εκτός από τα καθημερινά μαθήματα, πραγματοποιούνται και άλλες ενδιαφέρουσες δραστηριότητες. Μια φορά την εβδομάδα συγκεντρώνονται στο σχολείο παιδιά απ’ όλες τις τάξεις για το περιβαλλοντικό πρόγραμμα.
Ρεπορτάζ: Αιμιλία Παυλάτου
Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα είναι βέβαια «εκτός ύλης», όμως οι μαθητές πηγαίνουν επειδή το θέλουν και φαίνεται να τους αρέσει πολύ. Άλλωστε δεν είναι μια δραστηριότητα που ξεκίνησε φέτος. Κάθε χρόνο υπάρχει και ένα διαφορετικό θέμα για το περιβάλλον και έτσι τα παιδιά μαθαίνουν συνέχεια κάτι καινούριο.
Υπεύθυνος αυτών των προγραμμάτων είναι ο Καθηγητής κος Διονύσης Τσελέντης που με πολύ αγάπη και αφοσίωση, φροντίζει τα παιδιά να μαθαίνουν χρήσιμα και ενδιαφέροντα πράγματα με διασκεδαστικό τρόπο. Στο έργο του αυτό τον βοηθάει και η Καθηγήτρια κα Κούλα Κρητικού.
Οι συγκεντρώσεις γίνονται μια φορά την εβδομάδα, συνήθως κάθε Κυριακή, λόγω της έλλειψης χώρου που υπάρχει στο σχολείο τις υπόλοιπες ημέρες. Αυτό όμως δεν αποτελεί ιδιαίτερο πρόβλημα ούτε για τους δραστήριους μαθητές ούτε για τους ορεξάτους καθηγητές.
Εμείς, παρευρεθήκαμε σε μια από τις συναντήσεις τους που φέτος έχουν θέμα «Μαθαίνουμε για τον τόπο μας Παίζοντας». Μας έκαναν να αισθανθούμε σαν μέλη της ομάδας τους, ακούσαμε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα και παίξαμε παιχνίδια που παίζονταν παλιά στην Κεφαλονιά.
Τα παιδιά στην αρχή έπαιξαν ένα παιχνίδι με θέμα την ανακύκλωση. Έμαθαν να κάνουν σωστή διαλογή των συσκευασιών που πρόκειται να ανακυκλώσουν. Έμαθαν, επίσης, πως όταν ο Δήμος στέλνει τις συσκευασίες προς ανακύκλωση, όσο πιο καθαρές είναι, τόσο περισσότερα χρήματα κερδίζει μέσω ενός Ευρωπαϊκού προγράμματος. Οι καθηγητές προέτρεψαν τους μαθητές να ανακυκλώνουν γιατί εκτός από το περιβάλλον γενικότερα, βοηθάμε έτσι και τον τόπο μας, την Κεφαλονιά.
Έπειτα, χωρίστηκαν σε ομάδες και αφού συζήτησαν λίγο μεταξύ τους και γνωρίστηκαν καλύτερα ο ένας με τον άλλο έπαιξαν παλιά παραδοσιακά παιχνίδια. Ως εργασία για την επόμενη φορά τους ανατέθηκε να ρωτήσουν τον παππού και τη γιαγιά τους τι παιχνίδια έπαιζαν αυτοί όταν ήταν μικροί κι αν τους αρέσουν να τα παίξουν την επόμενη φορά.
Παράλληλα με αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά ετοιμάζουν και ένα θεατρικό, το οποίο θα παρουσιάσουν τον Ιούνιο στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Είναι εμπνευσμένο από έναν παλιό μύθο της Κεφαλονιάς που μιλούσε για ένα Δράκο που ζούσε στο πιο μεγάλο βουνό του νησιού, τον Αίνο. Οι άπληστοι κάτοικοι προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να σκοτώσουν το Δράκο για να πάρουν το χρυσό που φύλαγε. Θα είναι ένα ιδιαίτερο θεατρικό, διαφορετικό απ’ όλα τα άλλα. Δεν θα έχει λόγια… μόνο ήχους και παντομίμες. Για το θεατή θα είναι ένα ευχάριστο παιχνίδι ήχων και εικόνας!
Ο Καθηγητής κος Διονύσης Τσελέντης έχει αναλάβει τα περιβαλλοντικά προγράμματα από το 1999, αλλά ανεπίσημα ασχολείται με αυτά από τότε που ξεκίνησε η περιβαλλοντική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Σήμερα, υπάρχουν πολλά σχολεία που κάνουν τέτοια προγράμματα. Πρέπει να αναφερθεί ότι οικονομικά δεν υπάρχει καμία στήριξη. Ο ίδιος μας είπε:
«Πιστεύω πως είναι μια ωραία ενασχόληση για τα παιδιά. «Η περιβαλλοντική» είναι κάτι που κάνει τα παιδιά να ασχοληθούνε χωρίς να καταλάβουνε ότι «ασχολούνται». Ελπίζω όταν μεγαλώσουν και έχουν άλλα προβλήματα στο μυαλό τους αναπολώντας τα μαθητικά τους χρόνια να βλέπουν ότι κάπου περνούσαν καλά και ότι κάτι τους έμεινε από όλο αυτό».
Στο τέλος ρωτήσαμε μερικά παιδιά να μας πουν δυο λόγια:
Μαριάνθη Νιφοράτου: «Φέτος μαθαίνουμε πολλά πράγματα για τη φύση της Κεφαλονιάς. Μαθαίνουμε για τον Αίνο, για τον Κούταβο, όπου κάναμε και μια περιήγηση και μιλήσαμε για τα φυτά και τα πουλιά που φιλοξενεί, ορισμένα από τα οποία θεωρούνται προστατευμένα είδη. Πηγαίναμε και στη γέφυρα… πριν γκρεμιστεί».
Σοφία Σταθάτου: «Συμμετέχω δύο χρόνια στα περιβαλλοντικά προγράμματα που πραγματοποιούνται στο σχολείο μου. Πέρυσι υπήρχαν δύο θεματικές ενότητες. Για το δάσος και τις ακτές. Εγώ ήμουν στο πρόγραμμα των ακτών, πηγαίναμε στην παραλία στο φανάρι όπου μαζεύαμε τα σκουπίδια, αν υπήρχαν. Κοιτούσαμε αν τηρούνταν οι Ευρωπαϊκές προδιαγραφές αν δηλαδή υπήρχαν ράμπες για τα άτομα με ιδιαίτερες ανάγκες, αν θα μπορούσαν να υπάρξουν βελτιώσεις, κ.α.».
Μαρία-Ιωάννα Κομποθέκρα Κακαβούλη: «Μέσω του προγράμματος μας δίνεται κάθε χρόνο η ευκαιρία να πηγαίνουμε και κάποια τριήμερη ή τετραήμερη εκδρομή ώστε να γνωρίζουμε και άλλους τόπους και την ξεχωριστή φύση τους. Φέτος μας έχει καλέσει ένα περιβαλλοντικό κέντρο στην Καβάλα».
Παντελής Σαμαράς: «Πήγαμε και στο Ληξούρι, εκεί μας μίλησε η Υπεύθυνη του περιβαλλοντικού της Κεφαλονιάς, κα Βασάλα. Μας είπε ιστορίες μέσα από τις οποίες διδαχτήκαμε σημαντικά πράγματα για την ιστορία του τόπου».
Άννα-Μαρία Δημήτροβα: «Περνάμε πολύ καλά στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα και είναι κάτι που θέλουμε να συνεχίσει να γίνεται κάθε χρόνο».
Γεράσιμος Μοντεσάτος: «Αν υπάρχει καλή παρέα μπορούμε όλοι να περάσουμε καλά και παράλληλα μαθαίνουμε χρήσιμα για τη ζωή μας πράγματα».
Τα παιδιά μας είπαν ακόμη « Ο κος Τσελέντης μας νοιάζεται, μας προσέχει. Έξω από το σχολείο είναι ένας διαφορετικός άνθρωπος». Τέλος, σαν παλιά μαθήτρια του Β΄ Γυμνασίου, θέλω να μοιραστώ μαζί σας ότι έμαθα πολλά ενδιαφέροντα πράγματα για τη φύση, έμαθα να αγαπώ το περιβάλλον και αναπολώντας αυτά τα χρόνια θυμάμαι μόνο ευχάριστες στιγμές που πέρασα με τους συμμαθητές μου. Είναι ωραίο να γίνονται τέτοια προγράμματα και ευχαριστώ τους καθηγητές μου γι’ αυτό!