Τουρισμός: Καταγγελία ξενοδόχων για τις πλατφόρμες online κρατήσεων
Η πρώτη μάχη του πολέμου μεταξύ ξενοδόχων και εταιρειών που λειτουργούν ως ξενοδοχεία, αλλά αποφεύγουν τις σχετικές κανονιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις υπό τον μανδύα των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων, ξέσπασε χθες.
Η πρώτη μάχη του πολέμου μεταξύ ξενοδόχων και εταιρειών που λειτουργούν ως ξενοδοχεία, αλλά αποφεύγουν τις σχετικές κανονιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις υπό τον μανδύα των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων, ξέσπασε χθες Τετάρτη. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος υπέβαλε επίσημη καταγγελία στην ελληνική Επιτροπή Ενταγωνισμού, η οποία συνοδεύεται από αναλυτική πολυσέλιδη τεκμηρίωση. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η εφημερίδα «Η Καθημερινή», οι διαδικτυακές πλατφόρμες κρατήσεων (Online Travel Agencies ή OTAs) έχουν φθάσει να εμφανίζουν ως ξενοδοχεία έως και το 40% των καταλυμάτων που προωθούν.
Οταν δηλαδή ξένοι αλλά και Ελληνες ταξιδιώτες αναζητούν ξενοδοχείο σε ελληνικούς προορισμούς, οι τέσσερις στις δέκα επιλογές που εμφανίζονται στις εν λόγω ιστοσελίδες, όπως της Booking.com ή της Expedia Group, δεν αφορούν ξενοδοχεία, χωρίς να υπάρχει σχετική σήμανση και χωρίς βέβαια αξιολόγηση αστέρων. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ο μέσος όρος σε πανελλαδικό επίπεδο των καταχωρίσεων που εμφανίζονται ως ξενοδοχεία, αλλά δεν είναι, επωφελούμενα από το πολύ χαλαρότερο ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο, κινείται στο 30%. Ωστόσο στην περίπτωση της Αθήνας και βασικών προορισμών του Νοτίου Αιγαίου, όπως η Ρόδος, αγγίζει το 40%.
Εμφανίζουν ως ξενοδοχεία, ενώ δεν είναι, έως και το 40% των καταλυμάτων που προωθούν.
Οπως προκύπτει από σχετικές έρευνες που έχουν γίνει για λογαριασμό των ξενοδοχειακών φορέων, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις δωματίων ή διαμερισμάτων που γίνονται από επαγγελματίες και όχι από μεμονωμένους ιδιώτες και λειτουργούν ως ξενοδοχεία συνιστούν δραστηριότητα με οικονομικό αντικείμενο που προσέγγισε τα 500 εκατομμύρια ευρώ το 2019. Μελέτη της Grant Thornton προσδιορίζει το μερίδιο των βραχυχρόνιων μισθώσεων στις συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις (18,2 δισεκατομμύρια το 2019) στο 10%, ενώ έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων μιλάει για τζίρο που ξεπέρασε τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019.
Με την καταγγελία ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στόχος του Ξενοδοχειακού Επιμελητήριου της Ελλάδος (ΞΕΕ), φορέας που αντιπροσωπεύει τα περίπου 10.000 ξενοδοχεία της χώρας, είναι «η επαναφορά της τουριστικής ψηφιακής αγοράς σε καθεστώς νομιμότητας, διαφάνειας και λειτουργικότητας, υπηρετώντας τόσο τα μέλη του ΞΕΕ, που είναι όλα τα ξενοδοχεία και κάμπινγκ της χώρας, όσο και τους ίδιους τους καταναλωτές». Ειδικότερα το ΞΕΕ ζητάει από την Επιτροπή να παύσει εκ μέρους των ΟTAs «η ανεξέλεγκτη και αδιάκριτη προβολή των νόμιμων ξενοδοχειακών καταλυμάτων μαζί με καταλύματα τα οποία δεν είναι αδειοδοτημένα ως ξενοδοχεία κατά παράβαση της ελληνικής τουριστικής νομοθεσίας, πρακτική που βλάπτει πρωτίστως και τον καταναλωτή» και «να συμμορφωθούν οι ΟΤΑs με όλες τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει απέναντι στην ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, αλλά και σε άλλες εθνικές αρχές ανταγωνισμού σχετικά με τους όρους των συμβάσεων που εφαρμόζουν στα ξενοδοχεία, ώστε να διασφαλίζονται πλήρως η εθνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού». Μιλώντας για την καταγγελία που υπέβαλε το ΞΕΕ, ο πρόεδρός του Αλέξανδρος Βασιλικός αναφέρει πως «όταν σχεδιάζουμε μακροπρόθεσμα το βιώσιμο τουριστικό μέλλον της Ελλάδας, δεν μπορεί την ίδια στιγμή να εθελοτυφλούμε μπροστά σε καταχρηστικές και παραπλανητικές πρακτικές και γι’ αυτό ακριβώς προχωρήσαμε στην καταγγελία προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ζητώντας τα αυτονόητα».