Ενδιαφέρον από κινεζικό fund για εξαγορά της Astra Airlines
Με στόχο την επιστροφή στην κανονικότητα φαίνεται να οδεύει ένα ιδιαιτέρως φιλόδοξο σχέδιο που έχει στη διάθεσή της η διοίκηση της Astra Airlines, της βορειοελλαδίτικης αεροπορικής εταιρείας η οποία τον περασμένο Νοέμβριο προχώρησε, αιφνιδίως, σε αναστολή του πτητικού έργου της.
Η εταιρεία έχει εξασφαλίσει προσωρινή διαταγή από το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης μέχρι το πρώτο εικοσαήμερο του Μαρτίου, επιδιώκοντας στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα να ολοκληρώσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης της λειτουργίας της. Πυλώνας του είναι η απόκτηση στην Astra Airlines στρατηγικής συμμετοχής από ξένο επενδυτή, με πηγές της αεροπορικής να υποστηρίζουν, υπό τον όρο της ανωνυμίας, στην «Καθημερινή»(kathimerini.gr), ότι υφίσταται ενδιαφέρον από τέσσερα σχήματα, ινδικών, αμερικανικών και κινεζικών συμφερόντων.
Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι η αεροπορική βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με κινεζικό fund στη Σαγκάη, με το οποίο θα είχε υπογραφεί μνημόνιο κατανόησης (MoU) εάν δεν είχε μεσολαβήσει η εξάπλωση του κορωναϊού. «Εάν δεν είχε εκδηλωθεί η επιδημία, θα είχαμε ήδη υπογράψει με τους Κινέζους επενδυτές», προσθέτουν.
Το αφήγημα που συνοδεύει το επενδυτικό ενδιαφέρον από τη Χώρα του Δράκου έχει ως επίκεντρο το γεγονός ότι η Astra Airlines, αν και είναι μια μικρή περιφερειακή αεροπορική, αποτελεί αδειοδοτημένο ευρωπαϊκό αερομεταφορέα, διευκολύνοντας τα κινεζικά σχέδια για απευθείας πτήσεις από και προς τη χώρα μας. Ελέγχοντας, όπως διατείνονται οι πηγές της εταιρείας, μια ευρωπαϊκή αεροπορική, οι Κινέζοι θα μπορούν να εκτελούν πτήσεις χωρίς να υπόκεινται στους περιορισμούς των αερομεταφορέων τρίτων χωρών ως προς τη διάθεση χρονοθυρίδων απο-προσγείωσης (slots).
Tο διαδικαστικό σκέλος της φερόμενης ως σχεδιαζόμενης επένδυσης των Κινέζων στην Astra Airlines περιλαμβάνει την απόκτηση, ενδεχομένως, ποσοστού ίσου με το 51% του μετοχικού κεφαλαίου στην εταιρεία.
Η Astra Airlines διαθέτει τέσσερα ιδιόκτητα αεροσκάφη: ένα τύπου Bae-146-300, ένα δικινητήριο ελικοφόρο τούρμπο-προπ τύπου ATR72-202 και δύο δικινητήρια τούρμπο-προπ τύπου ATR42-300. Ωστόσο, οι Κινέζοι επενδυτές φαίνεται να μη λαμβάνουν υπόψη στο business plan τα μεγάλης παλαιότητας, άνω των 20 ετών, αεροσκάφη της Astra, καθώς το φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιό τους περιλαμβάνει την παραγγελία έως 26 αεροσκαφών C919 από την κινεζική κρατική αεροπορική εταιρεία Comac.
Βέβαια, τα κινεζικά αεροπλάνα, που επιδιώκουν να αποσπάσουν μερίδιο αγοράς από την Airbus και την Boeing, δεν έχουν ακόμη εξασφαλίσει πιστοποίηση για να πετούν ούτε σε Ευρώπη ούτε σε Αμερική.
Η Astra Airlines διαθέτει ενεργητικό αξίας 18 εκατ. ευρώ, με το σύνολο των υποχρεώσεων να ανέρχεται σε 15 εκατ. ευρώ, ενώ έχει λαμβάνειν 1 εκατ. ευρώ από παλαιότερες επιχορηγήσεις από τις άγονες αερογραμμές. Τα ληξιπρόθεσμα χρέη της τοποθετούνται σε περίπου 6 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα περισσότερα ανήκουν στις τράπεζες, στο Δημόσιο, στον ΕΦΚΑ, στις εταιρείες handling και στο προσωπικό.
Το 2018, η αεροπορική εμφάνισε κύκλο εργασιών ύψους 18,3 εκατ. ευρώ, που ήταν μειωμένος κατά 30,1% έναντι του 2017, και κόστος πωλήσεων 15,1 εκατ. ευρώ. Συγκριτικά με το 2017, εμφανίζει υψηλότερα προ φόρων και τόκων κέρδη, που διαμορφώθηκαν σε άνω του 1 εκατ. ευρώ (από 763,2 χιλ. ευρώ).
Η Αstra, που διαθέτει βάση στο αεροδρόμιο Μακεδονία, συνέδεε τη Θεσσαλονίκη με τη Χίο, τη Μυτιλήνη, τη Σάμο, τη Λήμνο, την Ικαρία, το Ηράκλειο και την Κω, όπως και την Αθήνα με τη Χίο, την Κοζάνη, την Καστοριά και την Ικαρία. Η ερχόμενη θερινή σεζόν δεν αναμένεται να βρει την αεροπορική στους ελληνικούς αιθέρες, ενώ η επόμενη μέρα της θα κριθεί από το εάν και πόσο γρήγορα θα καταλήξει σε συμφωνία με τους υποψήφιους ξένους επενδυτές.
kathimerini.gr