Έρχονται νέας γενιάς μέτρα στήριξης από την άνοιξη
Του Τάσου Δασόπουλου
Η σταδιακή μετάβαση από την επιστρεπτέα προκαταβολή στην ενίσχυση για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες, με παράλληλο χαμήλωμα του πήχη για τα μειωμένα ενοίκια μετά το τέλος Απριλίου και "στοχευμένες" ρυθμίσεις οφειλών, είναι τρεις αλλαγές του 2021 στα μέτρα στήριξης της Οικονομίας, που θα ενεργοποιηθούν από το τέλος της άνοιξης, στην πορεία για την υπέρβαση της κρίσης του κορονοϊου.
Αρμόδια στελέχη του οικονομικού επιτελείου διαβεβαιώνουν ότι δεν έχει αλλάξει σε τίποτα η θέση ότι θα συνεχιστούν οι ενισχύσεις και για τις επιχειρήσεις αλλά και για τις θέσεις εργασίας "όσο χρειαστεί". Αν και ο αρχικός προγραμματισμός για το δεύτερο lockdown ήταν μέχρι και τις 10 Δεκεμβρίου (και με βάση αυτό συντάχθηκε και ο Προϋπολογισμός του 2021), δηλώνουν ότι υπάρχουν πόροι για να συνεχίσει να στηρίζεται η οικονομία όσο διαρκούν τα περιοριστικά μέτρα. Προς το παρόν διατηρείται και ο αρχικός σχεδιασμός σε ό,τι αφορά το αναμενόμενο τέλος της κρίσης. Ότι δηλαδή, παρά τα προβλήματα με τη διάθεση των εμβολίων, η άκρη του τούνελ από τις επιπτώσεις της πανδημίας θα αρχίσει να φαίνεται στο τέλος Απριλίου. Στην χθεσινή συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 ο Πρωθυπουργός προανήγγειλε την υλοποίηση των νέων μέτρων στήριξης για τον Μάιο λέγοντας ότι μέχρι και τον Απρίλιο θα ισχύουν τα μέτρα που υλοποιούνται σήμερα .
Επειδή λοιπόν το 2021 είναι ένα έτος μετάβασης, θα πρέπει τα μέτρα στήριξης να εμπεριέχουν και το στοιχείο της "γέφυρας" για τη μετά τον κορονοϊό εποχή, αφού ούτως ή άλλως κάποια από αυτά δεν θα έχουν πια αποτέλεσμα μετά το πρώτο τρίμηνο του χρόνου.
Πρώτο παράδειγμα η επιστρεπτέα προκαταβολή. Έχει ήδη ξεκινήσει ο 5ος κύκλος με δικαιούχους όλες τις επιχειρήσεις, μέσω της οποίας θα γίνει η κάλυψη της απώλειας του τζίρου για το τετράμηνο Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου. Για τον λόγο αυτό, για όσες επιχειρήσεις εντάχθηκαν στον 4ο κύκλο η ενίσχυση θα λειτουργήσει συμψηφιστικά, δηλαδή από το ποσό ενίσχυσης που θα προκύπτει θα αφαιρούνται τα χρήματα που έχουν ήδη πάρει και θα πιστώνεται η διαφορά.
Τα νέα μέτρα
Η αλλαγή αναμένεται στον 6ο κύκλο, μέσα στον Μάρτιο, για να καλύψει την απώλεια τζίρου για Ιανουάριο και Φεβρουάριο, ο οποίος θα είναι μάλλον ο τελευταίος. Τούτο διότι από τον Μάρτιο και μετά η περίοδος αναφοράς με την οποία θα συγκρίνεται ο τζίρος του 2021 θα συμπίπτει με το πρώτο ολικό lockdown της οικονομίας το 2020 και η μείωση θα είναι πολύ μικρή ή και αρνητική. Τούτο με δεδομένο ότι η λειτουργία της αγοράς θα αρχίσει να αποκαθίσταται σταδιακά από τον Φεβρουάριο.
Για τον λόγο αυτό, το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής θα "συμπληρωθεί" και από την ενίσχυση για τις μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες. Κάποιες επιχειρήσεις που απασχολούν έναν μεγάλο αριθμό εργαζομένων (από 50 έως και 250) και είναι αποδεδειγμένα πληττόμενες από την κρίση θα μπορούν, αντί της άμεσης, εφάπαξ ενίσχυσης της επιστρεπτέας προκαταβολής, να έχουν μια κάλυψη του 70% των πάγιων δαπανών (μισθοδοσία, υποχρεώσεις σε τράπεζες και Δημόσιο) που δεν μπορούν να καλύψουν αν η μείωση του τζίρου τους είναι τουλάχιστον 30%, λόγω της κρίσης. Η ενίσχυση αυτή θα είναι είτε χρηματική με μια μηνιαία συνδρομή από το Δημόσιο είτε μέσω ενός κουπονιού φορολογικής έκπτωσης για ποσό ίσο με τη συμμετοχή του Δημοσίου στις μη καλυπτόμενες δαπάνες. Το ποσό αυτό δυνητικά μπορεί να φτάσει και τα 3 εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση και δεν τίθεται ζήτημα επιστρεπτέου και μη επιστρεπτέου ποσοστού, καθώς θα αποτελεί κατά 100% κρατική επιδότηση.
Όσες επιχειρήσεις επιλέξουν αυτόν τον τρόπο της ενίσχυσης είναι σαφές ότι θα έχουν μειωμένη ή καθόλου ανάγκη για ενίσχυση με τη μορφή μειωμένων ενοικίων ή του να θέσουν έναν αριθμό εργαζομένων σε καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας τους.
Παράλληλα, ετοιμάζονται και άλλα εργαλεία που θα στοχεύουν πια στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, ώστε να εκλείψει σταδιακά η ανάγκη για περαιτέρω επέκταση των μέτρων στήριξης.
Η επόμενη γενιά μέτρων θα αφορά εξειδικευμένες επιδοτήσεις μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τις εξαγωγικές επιχειρήσεις και τις νεοφυείς επιχειρήσεις, ώστε να επεκταθούν και να μπορέσουν να καλύψουν την υστέρηση που έχει δημιουργήσει ο κορονοϊός.
Ρυθμίσεις κατά κατηγορία
Ένα δεύτερο μεγάλο θέμα για το οικονομικό επιτελείο είναι η ανάσχεση της αύξησης του ιδιωτικού χρέους, το οποίο υπολογίζεται σήμερα στα 240 δισ. ευρώ λόγω της πανδημίας. Ειδικά για τις οφειλές στο Δημόσιο, στην παρούσα φάση υπολογίζονται κοντά στα 120 δισ. (85 δισ. από φόρους και 34 δισ. από ασφαλιστικές εισφορές).
Σε αυτό το θέμα η ανταπόκριση του οικονομικού επιτελείου θα έχει τη μορφή ομαδοποιημένων ρυθμίσεων, και ειδικά για τα χρέη που έχει δημιουργήσει η πανδημία, αλλά όχι και για παλαιότερες "αρρύθμιστες" οφειλές. Σε αναστολή από το 2020 βρίσκονται οι πληρωμές 6 δισ. σε φόρους και ασφαλιστικές οφειλές. Επιπλέον, υπολογίζεται ότι μέχρι και το τέλος του 2020 έμειναν απλήρωτοι μη αναβαλλόμενοι φόροι από εισόδημα και ΕΝΦΙΑ ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ. Για τους αναβαλλόμενους φόρους έχει ήδη δρομολογηθεί η ρύθμιση των 12 άτοκων έως 24 δόσεων με επιτόκιο 2,5%, η οποία έχει προαναγγελθεί ότι θα ξεκινήσει από τον Μάιο. Η συγκεκριμένη ρύθμιση θα αναδιαμορφωθεί, προσφέροντας περισσότερες δόσεις για όσους έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία. Μια παρόμοια λύση αναζητείται και για τις μη αναβαλλόμενες φορολογικές υποχρεώσεις που μπορούν να ενταχθούν είτε στην ήδη δρομολογημένη ρύθμιση με τους ίδιους όρους είτε σε κάποια αντίστοιχη νέα δίδυμη σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας, ώστε να καλυφθούν και οι ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές της πανδημίας.
Ωστόσο, για να οριστικοποιούνται σε κάθε περίπτωση ο αριθμός των δόσεων και οι επιμέρους όροι της ρύθμισης, θα λαμβάνονται υπ' όψιν η κατάσταση της επιχείρησης μετά την ύφεση της κρίσης, η ρευστότητά της, ακόμα και αν στεγάζεται σε ιδιόκτητο ή ενοικιαζόμενο ακίνητο, ο αριθμός των εργαζομένων, αλλά και η ειδική φύση της κάθε κατηγορίας επιχειρήσεων.
capital.gr