Τι να κάνετε για να μπλοκάρετε τα ενοχλητικά τηλέφωνα - Αίτηση στο «Μητρώο 11»
Πώς μπορούν να ενταχθούν οι συνδρομητές κινητών ή σταθερών τηλεφώνων με μία απλή αίτηση - Τι πρέπει να κάνουν αν οι εταιρείες παραβιάζουν τον νόμο
Σε πονοκέφαλο εξελίσσονται καθημερινά για χιλιάδες συνδρομητές κινητών ή σταθερών τηλεφώνων οι ανεπιθύμητες κλήσεις. Ακόμα και τις πιο ακατάλληλες ώρες, βομβαρδίζονται από τηλεφωνήματα εταιρειών που προτείνουν φορτικά την αλλαγή παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφωνίας και φυσικού αερίου ή πιέζουν για την αγορά διαφόρων προϊόντων.
Σύμφωνα με τα ΝΕΑ, ασπίδα για τις ενοχλητικές κλήσεις αυτού του είδους αποτελεί η ένταξη των συνδρομητών στο ειδικό «μητρώο 11» των εταιρειών κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας, δηλαδή στο άρθρο 11 του νόμου 3471/2006. Σε περίπτωση που ο συνδρομητής, αν και δηλωμένος στο «μητρώο 11», εξακολουθεί να δέχεται ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις, τότε, σύμφωνα με τον νόμο, δικαιούται πλήρη αποζημίωση που ξεκινά από τα 10.000 ευρώ. Μόλις πρόσφατα και ο Αρειος Πάγος με την απόφαση 564/2024, έκρινε θετικά υπέρ της συνταγματικότητας της χρηματικής ικανοποίησης των 10.000 ευρώ, λόγω ηθικής βλάβης.
«Η ένταξη στο μητρώο 11 αποτελεί μονόδρομο ώστε να πάψει ένας πολίτης να δέχεται ανεπιθύμητες – διαφημιστικές ή προωθητικές – κλήσεις στο σταθερό ή στο κινητό τηλέφωνο. Εάν κάποιος δεν ενταχθεί στο συγκεκριμένο μητρώο, μέσω της αυτοματοποιημένης διαδικασίας που ακολουθούν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών, οι κλήσεις για διαφημιστικούς – προωθητικούς σκοπούς βρίσκονται σε γκρίζα ζώνη», λέει ο δικηγόρος Παναγιώτης Νταής.
Η διαδικασία
Το «μητρώο 11» είναι μια λίστα την οποία οφείλει να τηρεί κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, καταγράφοντας τα στοιχεία των συνδρομητών που έχουν ζητήσει να μη δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς.
Προκειμένου να εγγραφεί κάποιος στο «μητρώο 11», θα πρέπει να απευθυνθεί στον πάροχό του. Η διαδικασία είναι η εξής: Οι συνδρομητές μπορούν να καταθέσουν αίτηση ηλεκτρονικά ή σε υποκατάστημα του παρόχου τους, να καλέσουν στον ειδικό πενταψήφιο αριθμό τηλεφωνικής εξυπηρέτησης ή να αποστείλουν email, ακολουθώντας τις οδηγίες για το «μητρώο 11» που περιγράφονται στην ιστοσελίδα της εταιρείας τηλεπικοινωνίας που ανήκουν.
Οι εταιρείες προώθησης προϊόντων, κατά τη διαμόρφωση της τελικής λίστας με τους τηλεφωνικούς αριθμούς προς τους οποίους πρόκειται να πραγματοποιηθούν κλήσεις, με τη χρήση ειδικού λογισμικού εξαιρούν τους τηλεφωνικούς αριθμούς στους οποίους δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθούν κλήσεις.
Οι εταιρείες που παραβιάζουν τον νόμο βρίσκονται αντιμέτωπες με την επιβολή διοικητικών προστίμων από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αλλά και με αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων τους. Σημειώνεται, ότι η ένταξη στο «μητρώο 11» δεν προσφέρει προστασία από εταιρείες και call centers που βρίσκονται ή εμφανίζονται να βρίσκονται στο εξωτερικό.
Αποκλεισμός
Ακόμα, σύμφωνα με τα ΝΕΑ, ο συνδρομητής μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία ανήκει, να μη δέχεται κλήσεις με απόκρυψη αριθμού. Ετσι, όταν κάποιος τον καλεί με απόκρυψη αριθμού, θα του δείχνει ότι ο αριθμός του είναι κατειλημμένος.
Σε περίπτωση που κάποιος συνδρομητής, παρότι είναι εγγεγραμμένος στο «μητρώο 11», εξακολουθεί να δέχεται ενοχλητικές κλήσεις με απόκρυψη, μπορεί να καταθέσει αίτηση στον πάροχό του για εξουδετέρωση της απόκρυψης των στοιχείων του καλούντος, για περιορισμένο χρονικό διάστημα, με σκοπό να εντοπιστούν οι ενοχλητικές ή κακόβουλες κλήσεις.
Σε αυτήν την περίπτωση, όταν κάποιος καλεί με απόκρυψη αριθμού, θα ακούει ένα ηχογραφημένο μήνυμα μέσω του οποίου θα ενημερώνεται ότι η απόκρυψή του έχει εξουδετερωθεί. Ετσι ο συνδρομητής θα μπορεί να μαθαίνει ποιος αριθμός τον καλεί με απόκρυψη. Στη συνέχεια και αφού εντοπιστεί το άτομο που κάνει τις ενοχλητικές κλήσεις, ο συνδρομητής θα μπορεί να στραφεί νομικά κατά εκείνου που τον ενοχλεί.
Εγγραφή
Ολοι οι συνδρομητές κινητών ή σταθερών τηλεφώνων μπορούν να ενταχθούν στο «μητρώο 11», καταθέτοντας αίτηση σε κάποιο υποκατάστημα του παρόχου τους ή απλά να καλέσουν στον ειδικό πενταψήφιο αριθμό τηλεφωνικής εξυπηρέτησης και συγκεκριμένα: Στο 13888 ή 13818 για την Cosmote, στο 13830 ή 1399 για τη Vodafone, στο 13800 για τη NOVA. Επίσης, μπορούν να αποστείλουν το αίτημά τους με email, ακολουθώντας τις οδηγίες για το μητρώο του άρθρου 11 που περιγράφονται στην ιστοσελίδα της εταιρείας τηλεπικοινωνίας που ανήκουν. Για να ολοκληρωθεί το αίτημα εγγραφής (ή διαγραφής) στο «μητρώο 11», απαιτούνται 30 ημέρες.